معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۰۹:۵۳

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا

 گسترش روابط استراتژیک چین و غنا در اجلاس FOCAC 2024

5 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری gna.org.gh، آقای نانا آکوفو آدو، رئیس‌جمهور غنا، در سفر اخیر خود به پکن که به منظور شرکت در اجلاس سه روزه همکاری‌های چین و آفریقا (FOCAC 2024) صورت گرفت با همتای چینی خودشی جین پینگ، دیدار کرد و در این دیدار، دو طرف بر تقویت روابط راهبردی دوجانبه تأکید نمودند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بر تمایل این کشور برای تقویت همکاری‌های راهبردی با غنا و ارائه کمک‌های بیشتر به این کشور آفریقایی ابراز تمایل نمود و اظهار داشت که چین آماده گسترش همکاری‌های خود با غنا در زمینه‌های مختلف شامل: کشاورزی، شیلات، انرژی، منابع معدنی و توسعه زیرساخت‌ها است و امیدوار است که غنا به ارائه حمایت‌ها و تسهیلات مربوطه به شرکت‌ها و شهروندان چینی ادامه دهد.

دیدار رؤسای جمهور چین و غنا در حاشیه اجلاس FOCAC 2024، فرصت مناسبی برای تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه فراهم کرد. دو طرف بر اهمیت هماهنگی راهبردی در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای تأکید کردند. چین از نقش غنا در شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کرده و بر ادامه همکاری‌های دو کشور در چارچوب مجمع همکاری چین و آفریقا ابراز اطمینان کرده است.

اجلاس سه روزه FOCAC 2024 با موضوع "همکاری برای مدرنیزاسیون و ساخت آینده‌ای مشترک برای چین و آفریقا" روز چهارشنبه مورخ 4 سپتامبر 2024 در پکن آغاز به کار کرد. هدف از برگزاری این اجلاس، تقویت روابط دوستانه و ترسیم چشم‌اندازی روشن برای همکاری‌های آینده بین چین و کشورهای آفریقایی است.

 افزایش دو برابری حجم تجارت دوجانبه بین غنا و سوئیس در سال گذشته

05 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، آقای فرانسیس آسنسو بواکیه، وزیر حمل و نقل غنا، هفته جاری در جریان مراسم روز ملی سوئیس در اکرا اعلام کرد که حجم تجارت دوجانبه بین غنا و سوئیس از 1.5 میلیارد دلار در سال 2019 به بیش از 3 میلیارد دلار در سال 2023 رسیده است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی بین غنا و سوئیس نیز طی دهه‌های گذشته شاهد افزایش تدریجی و در عین حال قابل توجه بوده است، افزود: سوئیس یکی از معدود کشورهایی است که تراز تجاری مثبت به نفع غنا دارد.

آقای بواکیه اظهار داشت که غنا روابط اقتصادی خود با سوئیس را بسیار ارزشمند می‌داند و خاطرنشان کرد که به دلیل فضای سیاسی صلح آمیز، آزادی، امنیت و شرایط مطلوب سرمایه گذاری در غنا، بیش از 55 پروژه سرمایه گذاری سوئیسی شامل: کارخانه نستله غنا و کارخانه آلومینیوم پایونیر در این کشور وجود دارد.

غنا و سوئیس به همکاری فعال در زمینه صلح و همکاری امنیت انسانی ادامه می‌دهند و سوئیس یکی از حامیان اصلی مرکز آموزش بین‌المللی حافظ صلح کوفی عنان در اکرا است.

دور جدید مذاکرات تجدید ساختار بدهی غنا با بانک‌ها و پیمانکاران بخش خصوصی

5 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، دکتر محمد امین آدم، وزیر دارایی غنا در نشست خبری ماهانه خود با اصحاب رسانه که هفته جاری در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که دولت این کشور، پس از مذاکرات موفقیت آمیز بر سر بازسازی بدهی‌های خود با طلب کاران دوجانبه و دارندگان اوراق قرضه موسوم به (یوروباند)، اکنون تمرکز خود را بر روی مذاکره با بانک‌ها و پیمانکاران بخش خصوصی برای بازپرداخت 2.8 میلیارد دلار بدهی معطوف نموده است و به همین منظور، پیشنهاداتی به آنها ارائه که انتظار می‌رود مورد استقبال آنها قرار بگیرد.

وی افزود که دولت همچنین با این طلبکاران در غنا و چین تعامل فیزیکی داشته است و با برخی از آنها در این کشور برای بررسی و اظهارنظر در خصوص شروط پیشنهادی خود با آنها همکاری داشته‌ایم و امیدواریم که آنها شرایطی را که ما به آنها پیشنهاد می‌کنیم بپذیرند.

وزیر دارایی همچنین اظهار داشت که همزمان با این تلاش‌ها، دولت در حال آماده شدن برای سومین ارزیابی برنامه اقتصادی خود توسط صندوق بین المللی پول (IMF) است. این ارزیابی که از 24 سپتامبر تا 4 اکتبر 2024 انجام خواهد شد، عملکرد دولت در تحقق اهداف توافق شده با صندوق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

انتظار می‌رود با موفقیت در این ارزیابی، غنا بتواند بخش چهارم از تسهیلات مالی 3 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول (IMF) به ارزش 360 میلیون دلار را دریافت کند و مجموع پرداخت‌ها را به 1.92 میلیارد دلار برساند.

 توقف واردات کنتورهای برق به منظور حمایت از تولید داخلی در غنا

5 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، آقای ویلیام بواتنگ، مدیر ارتباطات شرکت برق غنا (ECG)، هفته جاری طی یک نشست خبری با رسانه‌های این کشور در اکرا اعلام کرد که این شرکت قصد دارد، واردات کنتورهای برق را به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی متوقف کند.

ویلیام بواتنگ اظهار داشت که این تصمیم به دنبال تصمیم برخی شرکت‌های محلی برای طراحی و تولید کنتورهای هوشمند مسکونی و تجاری برای این شرکت است و انتظار می‌رود این اقدام به ایجاد فرصت‌های شغلی تحت یک استراتژی گسترده‌تر که از بومی سازی اقتصاد حمایت می‌کند، کمک کند.

وی گفت که تاکنون حدود شش شرکت محلی مجاز به تولید کنتورهای پیش پرداخت هوشمند منطبق با سرویس پیام چند رسانه‌ای (MMS) شده‌اند که عملکردی مشابه کنتورهای وارداتی دارد.

وی در مورد کنتورهای جدید گفت: مشتری می‌تواند با دانلود اپلیکیشن ECG Power و یا با استفاده از یک کد کوتاه، از خانه خود یا هر جایی که هستند، اعتبار را روی کنتورهای خود خریداری کند.

 جمهوری توگو

 تقویت روابط دیپلماتیک توگو و چین در راستای مشارکت جامع راهبردی

3 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای فور ناسیمبه، رئیس جمهور توگو، در اقدامی‌که نشان دهنده تعمیق روابط راهبردی میان توگو و چین است، شنبه هفته جاری به پکن سفر کرد و با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، دیدار کرد.

این دیدار که در آستانه نهمین مجمع اقتصادی چین و آفریقا (FOCAC 2024) صورت گرفت، فرصتی برای گفتگو در خصوص ارتقاء روابط دو کشور به سطحی بالاتر و همچنین توسعه مشارکت جامع راهبردی میان دو کشور ایجاد کرد.

آقای ناسیمبه در گفتگوهای خود از رویکرد حمایتی چین در قبال آفریقا، همانطور که توسط FOCAC نشان داده شده است، تمجید کرد. همچنین شی جین پینگ نیز از عملکرد اقتصادی و ثبات سیاسی توگو به ویژه در بحبوحه چالش‌های امنیتی منطقه قدردانی نمود.

توگو که اکنون به جمع کشورهای آفریقایی با روابط نزدیک به چین پیوسته است، به دنبال تقویت همکاری‌های خود با این کشور در حوزه‌های زیرساخت، علم و فناوری و اقتصاد دیجیتال است.

توگو در مسیر کنترل پایدار بدهی‌ها

04 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حجم بدهی‌های خارجی توگو در سه ماهه اول سال 2024 به طور قابل توجهی نسبت به سال گذشته با 40% کاهش از 706 میلیارد فرانک CFA به 269.17 میلیارد فرانک CFA رسیده است.

خدمات بدهی شامل کلیه پرداخت‌هایی است که توسط دولت برای انجام تعهدات مالی مرتبط با استقراض از جمله بازپرداخت اصل (مبلغ اولیه وام گرفته شده) و پرداخت بهره انجام می‌شود. بر این اساس، بازپرداخت‌های اصلی در سه ماهه اول سال 2024 با کاهش 59 درصدی نسبت به سال گذشته، به 225.76 میلیارد فرانک CFA رسیده است که این دستاورد قابل توجه، نشان‌دهنده مدیریت مالی دقیق و مسئولانه دولت توگو در شرایطی است که فشارهای بودجه‌ای افزایش یافته است.

به طور کلی، با وجود این بهبودها، مجموع بدهی توگو ثابت مانده است و از 3,707 میلیارد CFA در سال 2023 به 3,740 میلیارد فرانک CFA در پایان سه ماهه اول 2024 رسیده است. اما با این حال، ثبات نسبی بدهی‌ها، حاکی از آن است که دولت توگو در کنترل اوضاع مالی خود موفق بوده است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما