معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۳:۱۵

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته سوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

امارات: تجلیل از یک تاجر موریتانیایی در سومین دوره مجمع بین المللی "شما بانوی جامعه هستید":

برای اولین بار از یک تاجر موریتانیایی در امارات متحده عربی تجلیل شد. الشیخه شمسه بنت حشر آل مکتوم از السالمه محمد للدی، تاجر موریتانیایی، در جریان فعالیت‌های سومین دوره مجمع اجتماعی بین‌المللی «شما بانوی جامعه هستید» و بزرگ‌ترین مجمعی که زنان تاجر از سراسر جهان را گرد هم می‌آورد، تجلیل کرد. این رویداد با شعار "ما دانشی را به اشتراک می‌گذاریم که تغییر ایجاد می‌کند" و همزمان با جشن "روز زن اماراتی"، در مقر موزه اتحاد دبی برگزار شد. السالمه محمد للدی، تاجر موریتانیایی از نقش امارات در وضع قوانین و مقررات برای پیشرفت زنان اماراتی قدردانی کرد. همچنین از دولت موریتانی به دلیل تلاش های جدی برای توانمندسازی و تأمین عدالت برای زنان موریتانی تشکر نمود. در این مجمع زنان تاجر برجسته از کشورهای عربی (خلیج فارس)، موریتانی، اردن، سودان و بسیاری از کشورهای جهان حضور داشتند.

استان کیفه: ساکنان روستای "امصب اکچول" چندین دهه است که با تشنگی مواجه هستند:

اهالی روستای امصب اکجول در استان کیفه با بحران تشنگی مواجه هستند که ده‌ها سال برای این روستا به طول انجامیده است و برای تأمین آب شرب خود مشقت های زیادی می‌کشند. به دلیل مسیرهای ناهموار از حیوانات برای جابجایی بشکه‌های آب استفاده می‌کنند و این امر برای آنها بسیار سخت است. بر اساس اظهارات نمایندگان این روستا به خبرگزاری کیفه، آنها ده‌ها نامه و صدها مکاتبات مستقیم به مقامات ارسال کردند که تاکنون بی فایده بوده است. با این حال، آنها خواسته‌های غیرممکنی را مطرح نمی‌کنند، آنها از ثروت هنگفت کشورشان فقط یک کوزه آب می خواهند تا عطش کودکان و زنانی را که در روستای خود ثابت قدم مانده اند، سیراب کنند و چاره ای جز کشت و زرع مزارع خود و نگهداری چند مرغ ندارند. آنها ترجیح می دهند در روستای خود صبور باشند تا اینکه به انبوه مردم فقیر در حومه‌ها و زباله‌های شهرها بپیوندند.

 

 

وزیر اقتصاد و دارایی: جمعیت موریتانی به حدود 5 میلیون نفر رسیده است:

سید احمد ولد ابوه، وزیر اقتصاد و دارایی گفت: جمعیت موریتانی در سال 2023 به 4 میلیون و 927 هزار و 532 نفر رسیده است. وزیر در بیانیه‌ای که در جلسه دولت ارائه کرد، تأیید نمود که جمعیت کشور در سال 2013 از 3 میلیون و 537 هزار و 368 نفر تجاوز نکرده است که نشان دهنده نرخ رشد سالانه 3.1 درصد است. دولت موریتانی پنجمین سرشماری عمومی جمعیت را بین 25 دسامبر 2023 تا 8 ژانویه 2024 انجام داد.

 

شرکت کانادایی Aya معدن Tigeret درشمال موریتانی را رها کرد:

شرکت Aya Gold & Silver از انعقاد قرارداد اولیه برای رها کردن معدن Tijirit در موریتانی به نفع شرکت Mx2 Mining (یک شرکت جدید که به توسعه پروژه‌های طلا در شمال آفریقا می‌پردازد) خبر داد. این شرکت کانادایی اعلام کرد که حدود 7.5 میلیون دلار در شرکت Mx2 سرمایه گذاری خواهد کرد و به این ترتیب سهامدار عمده شرکت جدید خواهد شد و دو نماینده در هیأت مدیره خواهد داشت.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما