معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۲:۵۶ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معرفی ویتنام به عنوان میزبان کنگره جهانی فیاتا در سال 2025

طبق اعلام انجمن تجاری لجستیک ویتنام (VLA)، این کشور قرار است میزبان کنگره جهانی فدراسیون بین المللی انجمن‌های حمل و نقل کالا(FIATA) باشد.

میزبانی این رویداد توسط وزارت صنعت و تجارت  و با حمایت نخست وزیر فام مین چین اتخاذ شده است.این کنگره قرار است از 6 اکتبر تا 10 اکتبر 2025 در مرکز همایش ملی‌هانوی برگزار شود.

این رویداد به عنوان "المپیک لجستیک" شناخته می‌شود و انتظار می رود با حضور حدود 1000 نماینده از صنایع لجستیک، حمل‌ونقل و همچنین ناظران دیگر بخش‌ها، تأثیر مثبتی بر جنبه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشد. حدود 100 سال است که فیاتا رهبران صنعت و مبتکران لجستیک را در کنگره جهانی فیاتا گرد هم می آورد تا در مورد چالش ها و روندهای صنعت بحث کنند، دیدگاه‌های رهبران صنعت و راه حل های آنها را بشنود و با بازیگران زنجیره تامین از بخش های مختلف جهان تبادل نظر و شبکه سازی کند.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnam-named-as-host-of-2025-fiata-world-congress-post1122106.vov

بهبود صادرات غذاهای دریایی ویتنام

        طبق گزارش انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی، در هشت ماه اول، ارزش صادرات غذاهای دریایی به نزدیک 6.3 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 9 درصد افزایش یافته است. تنها در ماه اوت، این رقم با رشد 20 درصدی به عدد 953 میلیون دلار رسید.

        غیر از ماهی مرکب و اختاپوس که گردش مالی صادراتی آنها در ماه اوت 15 درصد کاهش یافت، صادرات سایر محصولات کلیدی رشد داشته است. صادرات میگو 30 درصد، پنگاسیوس 18 درصد، تن ماهی 13 درصد و سایر ماهیان دریایی 12 درصد افزایش یافته است. صادرات میگو با رشد پایدار در ماه‌های اخیر روند مثبتی را نشان می‌دهد، اگرچه با چالش‌هایی نظیرمالیات‌های ضد یارانه و ضد دامپینگ مواجه هستند. مصرف میگو در اروپا و آمریکا شروع به افزایش کرده است که نشانه مثبتی برای بازار است، اگرچه قیمت میگوی صادراتی به چین همچنان پایین است. انتظار می رود که صادرات غذاهای دریایی برای کل سال جاری بین 9.4 تا 9.5 میلیارد دلار باشد که در مقایسه با سال 2023 شش درصد رشد را نشان می دهد.

https://vietnamnews.vn/economy/1663086/viet-nam-s-seafood-exports-continue-recovery.html

جذب سرمایه گذاری در فرآوری محصولات کشاورزی

دپارتمان کشاورزی‌هانوی در افزایش ظرفیت تولید و اجرای سیستم های مدیریت کیفیت پیشرفته برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی به شرکت ها کمک های فراوانی ارائه می دهد. در قالب این کمک ها، بسیاری از کسب و کارها در تأسیسات سرمایه گذاری کرده اند، کارخانه‌های فرآوری ساخته اند و سیستم های ذخیره سازی سرد و نگهداری را برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی توسعه داده اند.

          دپارتمان کشاورزی از این مشاغل در بهبود قابلیت های تولید، فرآوری و به کارگیری سیستم های مدیریت کیفیت پیشرفته در کارخانه‌هایشان برای اطمینان از ایمنی و بهداشت مواد غذایی حمایت کرده است.

دپارتمان کشاورزی‌هانوی، مؤسسات تولید و تجارت مواد غذایی را تشویق می‌کند تا تجهیزات و امکانات را برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی ارتقا داده و از مؤسسات در اخذ و به کارگیری برنامه‌های مدیریت کیفیت پیشرفته مانند VietGAP، HACCP و ISO 22000 برای ارتقای کیفیت محصول پشتیبانی می نماید. تا به امروز، این دپارتمان از 95 موسسه در اخذ گواهینامهHACCP حمایت کرده و به 45 کسب و کار در ثبت علائم تجاری در اداره مالکیت معنوی کمک ارائه نموده است.

         فرآوری پس از برداشت، گامی حیاتی است که کشاورزی مدرن به دنبال آن است زیرا ارزش محصولات کشاورزی را افزایش می دهد، خطرات را کاهش می دهد و تلفات را محدود می‌کند.

         در حال حاضر، شهر هانوی هر ماه حدود 1000 تن غذای فرآوری شده پس از برداشت تولید می‌کند، در حالی که تقاضای شهر حدود 5350 تن است، بنابراین تنها حدود 20 درصد نیاز را برآورده می‌کند.

به همین منظور جذب سرمایه گذاری در فرآوری محصولات کشاورزی یکی از اولویت هاست. علاوه بر این، دولت‌های محلی باید مناطق رشد و کشاورزی را برنامه‌ریزی کنند و فن‌آوری‌های جدید را برای اطمینان از محصولات سبز، پاک و باکیفیت به کار گیرند و پیوندهای تجاری با کشاورزان را برای خرید محصول تسهیل کنند.

 در ژوئیه 2023، شورای مردمی‌هانوی مشوق های توسعه کشاورزی را از جمله سیاست هایی برای ارتقای تسهیلات فرآوری و حمایت از تحول دیجیتال در ماشین آلات و تجهیزات تصویب نمود. تا سال 2030، این شهر در نظر دارد 15 مرکز فرآوری کشاورزی مرتبط با زنجیره ارزش، با استفاده از فناوری مدرن برای پاسخگویی به تقاضاهای بازار داخلی و صادراتی ایجاد کند.

https://vietnamnews.vn/economy/1663173/ha-noi-attracts-investment-in-agricultural-product-processing.html

کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر دانگ ویتنام

این هفته، وزارت خزانه داری ویتنام اعلام کرد که دلار را از بانک های تجاری به ارزش حداکثر 100 میلیون دلار خریداری خواهد نمود. قیمت خرید دلاری بانک دولتی ویتنام (SBV) به ازای هر دلار معادل23400 دانگ ویتنام(VNĐ) تخمین زده می‌شود.از ابتدای امسال این سومین بار بود که خرید دلار از بانک های تجاری اتفاق می افتد. هفته گذشته، پیشنهاد خرید حداکثر 150 میلیون دلاری و در اواسط ماه می نیز 100 میلیون دلار ارائه شده بود.

در حال حاضر نرخ مبادله USD/VNĐ در بازار بین بانکی به 24565 دانگ ویتنام در هر دلار کاهش یافته است. نرخ مبادله USD/VNĐ بین بانکی در مقایسه با دوره اوج پایان ماه مه حدود سه درصد و از ابتدای ماه اوت تقریباً دو درصد کاهش یافته است. نرخ ارز درج شده در بانک های تجاری داخلی نیز به طور مداوم کاهش یافته است. قیمت فروش دلار درج شده در بانک ها حدود 24,355دانگ ویتنام به ازای هر دلار است، در حالی که قیمت خرید 24,725دانگ ویتنام برای هر دلار است. از ابتدای ماه اوت، قیمت دلار در بانک ها بیش از 500دانگ کاهش یافته است که معادل کاهش بیش از دو درصدی است.

 نرخ ارز در بازار غیر رسمی نیز در معاملات اخیر به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر به ازای هر دلار 25,140 دانگ برای خرید و 25,240دانگ برای فروش معامله می‌شود.

در کانال عملیات بازار آزاد (OMO)، SBVهمچنین انتشار اسناد خزانه را متوقف کرده و نرخ های بهره را در کانال OMOکاهش داده است تا از نقدینگی برای سیستم بانکی حمایت کند.

https://vietnamnews.vn/economy/1663093/state-treasury-buys-large-amounts-of-us-dollar-from-banks.html

نقش مثبت ویتنام درارتباطات اقتصادی منطقه ای

ویتنام نقش فعالانه ای در شکل دادن به همکاری‌های اقتصادی منطقه ای در پنجاه و ششمین نشست وزرای اقتصادی آسه آن (AEM) که از 16 تا 17 سپتامبر در وینتیان، لائوس برگزار شد، ایفا کرد.

هیئت ویتنامی‌به رهبری معاون وزیر صنعت و تجارت، نگوین سین نات تان بر محوریت بلوک منطقه ای در همکاری‌های اقتصادی و تجاری، هم در منطقه و هم در زنجیره تامین جهانی تاکید کرد.

این کشور از ابتکارات برای افزایش همکاریهای اقتصادی اولویت‌دار پیشنهاد شده توسط لائوس حمایت نمود و نظرات خود را در مورد آمادگی برای امضای پروتکل اصلاح توافقنامه تجارت آزاد آسه‌آن و چین (ACFTA3.0) ارائه کرد. این هیئت همچنین ضمن تاکید بر مذاکرات برای ارتقای توافقنامه تجارت کالاهای آسه آن (ATIGA)، در مورد امکان توافقنامه تجارت آزاد آسه آن و شورای همکاری خلیج فارس تمایل خود را ابراز نمود.

این مشارکت‌ها تعهد ویتنام به یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای و نقش فعال آن در تقویت رشد اقتصادی جهانی و منطقه‌ای و تقویت زنجیره‌های تامین منطقه‌ای را نشان می دهد.

وزیران آسه آن همچنین در مورد همکاری‌های اقتصادی بین آسه آن و شرکای گفتگوی آن از جمله ایالات متحده، چین، اتحادیه اروپا، ژاپن، جمهوری کره، استرالیا، نیوزیلند، هند، روسیه، کانادا و بریتانیا گفتگو کردند و همچنین اجرای توافقنامه‌های تجارت آزاد بین آسه آن و شرکای آن را بررسی نمودند. در حاشیه این رویداد، وزرا با شورای مشورتی بازرگانی آسه آن (ABAC) دیدار کرده و توصیه‌های دبیرخانه آسه آن را در مورد ارتقای سازوکار همکاری بین آسه‌آن و ABAC دنبال نمودند.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnam-makes-positive-contributions-to-regional-economic-connectivity-post1122151.vov

وضع عوارض ضد یارانه ای بر واردات فولاد از ویتنام از سوی هند

هند به تازگی دستوری برای اعمال مالیات 12 تا 30 درصدی بر برخی از محصولات فولادی وارداتی از چین و ویتنام، از جمله لوله‌های فولادی برای محافظت از صنعت داخلی خود صادر کرده است. طبق این تصمیم محصولات فولادی وارداتی از چین و ویتنام تا پنج سال آینده مشمول مالیات خواهند شد. ویتنام ماه گذشته بیش از 164000 تن آهن و فولاد به بازار هند صادر کرد که ارزش آن معادل 117 میلیون دلار بود. هند در هشت ماهه اول سال در مجموع بیش از 462 هزار تن آهن و فولاد به ارزش 429 میلیون دلار وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم 15 درصد و از نظر ارزش مالی 40 درصد افزایش داشته است. محصولات فولادی نورد گرم تحت نظارت قوانین ضددامپینگ هند قرار گرفته است. این محصولات اغلب در صنایع خودروسازی، خطوط لوله و اکتشاف نفت و گاز، تولید لوله، مهندسی و ساخت و پالایشگاه‌های نفت هند استفاده می‌شوند. این کشور در حال حاضر یکی از بازارهایی است که سریعترین رشد تقاضا برای فولاد در جهان را دارد و در حال حاضر ویتنام جزو پنج کشور اصلی صادرکننده فولاد به هند قرار دارد.

https://vietnamnews.vn/economy/1662993/india-imposes-anti-subsidy-duties-on-steel-imports-from-viet-nam.html

همکاری ویتنام با ایالات متحده برای توسعه بخش نیمه‌هادی

در مراسمی‌که جمعه 11 سپتامبر توسط مرکز ملی نوآوری ویتنام با همکاری وزارت امور خارجه ایالات متحده، سفارت ایالات متحده در ویتنام و دانشگاه ایالتی آریزونا برگزار شد؛ تأسیس صندوق امنیت و نوآوری فناوری بین المللی ایالات متحده در ویتنام به صورت رسمی اعلام شد. مارک ناپر، سفیر ایالات متحده در ویتنام، بر اهمیت این ابتکار تاکید کرده و عنوان کرد: «ایالات متحده مفتخر است که با ویتنام در برنامه‌های توسعه پایدار از طریق آموزش نیروی کار با کیفیت بالا همکاری می‌کند. ما معتقدیم که ویتنام و ایالات متحده می‌توانند یک صنعت نیمه‌هادی پر رونق را برای سال های آینده ایجاد کنند». لازم به ذکر است ویتنام به همراه کاستاریکا، مکزیک، پاناما، اندونزی، فیلیپین، کنیا و هند یکی از هشت کشور استراتژیک انتخاب شده برای این طرح است. وزارت امور خارجه ایالات متحده به دانشگاه ایالتی آریزونا 13.8 میلیون دلار برای توسعه استعدادها و ارائه توصیه‌های سیاست عمومی در این کشورها اعطا کرده است. هدف از تاسیس صندوق ITSI که تحت قانون تراشه‌های ایالات متحده در سال 2022 به سرانجام رسید، تقویت قابلیت‌های نیمه‌رسانا و تقویت انعطاف‌پذیری زنجیره تامین نیمه‌رساناهای جهانی است.

https://vietnamnews.vn/advertisement/1662947/vietnam-partners-with-us-to-develop-semiconductor-sector-into-major-industry.html

پیش بینی صادرات 5 میلیارد دلار برنج از ویتنام

وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام اعلام کرد که انتظار می رود صادرات برنج این کشور در پایان سال جاری به دلیل تقاضای بالای بسیاری از بازارها مانند فیلیپین و اندونزی به گردش مالی بی سابقه ای در حدود 5 میلیارد دلار برسد. طبق اعلام این وزارت در هشت ماهه اول سال جاری، ویتنام بیش از 6 میلیون تن برنج صادر کرده است که 5.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. درآمد حاصل از صادرات برنج ویتنام در هشت ماهه اول سال به 3.85 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته 21.7 درصد رشد داشته است. شرکت های صادرکننده برنج ویتنامی علاوه بربازارهای سنتی چون فیلیپین و اندونزی، بدنبال گسترش بازار در کشورهای خاورمیانه، آفریقا، آمریکای جنوبی، ژاپن و کره جنوبی نیز هستند. پیش بینی شده کل صادرات برنج ویتنام در سال 2024 به حدود هشت میلیون تن برسد. هر چند سطح زیر کشت برنج در این کشور به 7.12 میلیون هکتار کاهش یافته است، اما صادرات به لطف کشت انواع جدید برنج با عملکرد و کیفیت بالاتر به رشد خود ادامه می دهد.

https://vietnamnews.vn/economy/1663038/viet-nam-likely-earn-5b-from-rice-exports-this-year.html

ویتنام بدنبال از سرگیری طرح های توسعه انرژی هسته ای

بر اساس ادعای رسانه‌ها، ویتنام در حال بررسی از سرگیری برنامه‌های توسعه انرژی هسته ای برای تضمین امنیت ملی انرژی و حمایت از رشد اقتصادی خود است. این کشور به شدت به زغال سنگ برای تولید برق متکی است، و همچنین به دنبال افزایش تولید انرژی پاک برای رسیدن به هدف تولید کربن صفر تا سال 2050 است. طبق گفته رسانه‌ها وزارت صنعت و تجارت قرار است درباره تجربه توسعه انرژی هسته‌ای دیگر کشورها تحقیق کند و پیشنهادی برای توسعه انرژی هسته‌ای در ویتنام ارائه کند. در این گزارش ادعا شده ویتنام قصد دارد ظرفیت تولید برق خود را 12 تا 15 درصد در سال افزایش دهد تا امنیت انرژی ملی را تضمین کرده و از رشد اقتصادی سالانه 7 درصد حمایت کند. در سال 2009، ویتنام برنامه‌های توسعه دو نیروگاه هسته‌ای اول خود را تصویب کرد، اما این برنامه‌ها در سال 2016 به دنبال فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن و به دلیل محدودیت‌های بودجه متوقف شد. این دو نیروگاه هسته ای پیشنهادی، با ظرفیت ترکیبی 4 گیگاوات قرار بود توسط شرکت روس اتم روسیه و شرکت برق اتمی ژاپن در استان مرکزی نین تون ساخته شود.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/vietnam-consider-nuclear-power-development-govt-office-document-2024-09-13/

مالیات پرداختی از سوی غول‌های فناوری جهان در ویتنام

شرکت های ارائه دهنده خدمات فناوری خارجی مانند گوگل، فیس بوک و تیک تاک در هشت ماهه اول سال 2024 بیش از 256 میلیون دلار به دولت ویتنام مالیات پرداخت کرده اند که نشان دهنده افزایش 24 درصدی این مالیات نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است. براساس اعلام اداره کل امور مالیاتی ویتنام، 106 شرکت ارائه دهنده خدمات فناوری خارجی برای پرداخت آنلاین مالیات از طریق پورتال این اداره ثبت نام کرده اند که نسبت به ماه قبل 10 شرکت افزایش داشته است. گوگل، متا (فیس بوک)، مایکروسافت، تیک تاک، نتفلیکس و اپل از جمله شرکت هایی هستند که مالیات را ثبت و پرداخت کرده اند. تا 15 آگوست، این شرکت ها بیش از 256 میلیون دلار مالیات پرداخت کرده اند که نشان دهنده افزایش 24 درصدی نسبت به سال گذشته است. به گفته این منبع ویتنامی، از مارس 2022 تاکنون شرکت های خارجی به طور تجمعی نزدیک به 740 میلیون دلار پرداخت مالیات داشته اند.

https://hanoitimes.vn/global-tech-giants-pay-over-us252-million-in-taxes-in-8-months-in-vietnam-327964.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما