معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۰:۱۲

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وام 8.5 میلیارد BGN بلغارستان از بازارهای بین المللی

برای اولین بار در 22 سال گذشته، خزانه داری بلغارستان اوراق قرضه دلاری منتشر کرد. بلغارستان با موفقیت سه انتشار اوراق قرضه در بازارهای بین‌المللی انجام داده است: دو اوراق به یورو و یکی به دلار. ارزش کل بدهی جدید، معادل حدود ۸.۵ میلیارد لِوا است. اوراق قرضه به یورو با سررسیدهای ۸ و ۲۰ ساله صادر شده‌اند. حجم اخذ شده به ترتیب ۱.۷۵ میلیارد یورو با کوپن بهره ۳.۶۲۵ درصد و ۱.۲۵ میلیارد یورو با کوپن بهره ۴.۲۵ درصد است. اوراق قرضه دلاری با سررسید ۱۲.۵ ساله، حجم ۱.۵ میلیارد دلار و کوپن بهره ۵ درصد است.

وزارت دارایی، به ریاست وزیر لیودمیلا پتکووا، اعلام کرده است که انتشار اوراق قرضه به دلار به گسترش و تنوع پایگاه سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. کشورهای دیگری از اروپای مرکزی و شرقی نیز در سال گذشته موضوعات مشابهی مطرح کردند. پتکووا همچنین خاطرنشان کرد که بلغارستان از مزایای بازار نقد و عمیق اوراق قرضه دلاری بهره‌مند می‌شود.

داده‌های وزارت دارایی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران علاقه زیادی به ورود بلغارستان به بازار دارند. سطح اشتراک بیش از حد و تقاضای بالا باعث شده است که هزینه تأمین مالی برای اوراق قرضه ۸ ساله به پایین‌ترین سطح، یعنی ۱۳۵ واحد پایه نسبت به نرخ سوآپ بهره کاهش یابد، و برای اوراق ۲۰ ساله این میزان به ۱۹۰ واحد پایه برسد. در مورد اوراق قرضه دلاری نیز، اسپرد نسبت به اوراق مرجع آمریکا به ۱۳۵ واحد پایه کاهش یافته است.

وزارت دارایی زمان این ورود به بازارهای بین‌المللی را به‌عنوان "به‌دقت انتخاب‌شده" توصیف کرده و نتایج این اوراق را "تأمین مالی سودمند برای دولت در یک محیط بازار بسیار نامطمئن" می‌داند. این چشمگیرترین ورود بلغارستان به بازارهای بین‌المللی تاکنون بوده است. بدهی جدید برای پوشش کسری قابل توجه نزدیک به ۶ میلیارد لِوا که در قانون بودجه ۲۰۲۴ توسط وزیر دارایی قبلی، آسن واسیلوف، تعیین شده بود و همچنین سررسید اوراق قرضه یورو در ۳ سپتامبر به مبلغ حدود ۳ میلیارد لِوا، ضروری است.

وزارت دارایی برای سال جاری هیچ برنامه‌ای برای خروج مجدد به بازارهای خارجی ندارد. با این سه انتشار جدید، بلغارستان تا ابتدای سال، ۱۰.۲ میلیارد لِوا بدهی انباشته کرده است، که بخشی از آن مربوط به دولت موقت در دوره آوریل تا اوت و از طریق بازار داخلی بوده است. سقف تعیین‌شده در بودجه ۲۰۲۴ برابر با ۱۱.۷ میلیارد لِوا است. نتایج این اوراق نشان می‌دهد که اعتماد بازارهای خارجی به سیاست‌های مالی و اقتصادی پایدار بلغارستان، علی‌رغم محیط سیاسی ناپایدار داخلی، حفظ شده است.

اگر دولت برای ورود به بازارهای بین‌المللی بیشتر تأخیر می‌کرد، ممکن بود به نقطه‌ای برسد که سررسید اوراق قرضه یورو باید با استفاده از ذخایر مالی پرداخت می‌شد که آن را به حداقل قانونی ۴.۵ میلیارد لِوا نزدیک می‌کرد.

این اولین باری است که بلغارستان در سال جاری وارد بازارهای بین‌المللی شده است. در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رفت که چهار سری اوراق قرضه یورو در ژانویه و نوامبر منتشر شوند. انتظار اقتصاددانان این بود که خروج از بازارهای خارجی در پایان سال با امید به تحول مثبت در روند الحاق بلغارستان به منطقه یورو انجام شود. این واقعیت چند روز پس از برگزاری هفتمین انتخابات پارلمانی زودهنگام در بلغارستان، طی سه سال اخیر، به‌طور رسمی عملی شد.

منبع: https://www.economic.bg/bg/a/view/bylgarija-vze-blizo-8-5-mlrd-lv-zaem-ot-mejdunarodnite-pazari

امضای بیانیه همکاری بین بلغارستان و آلمان در زمینه انرژی

ولادیمیر مالینوف، وزیر انرژی بلغارستان، در تسالونیکی و در هنگام امضای بیانیه مشترک همکاری در حوزه انرژی و اقدام اقلیمی‌بین وزارت انرژی بلغارستان و وزارت فدرال اقتصاد و اقدام اقلیمی آلمان گفت: «ما چشم‌اندازهای جدیدی را برای تقویت روابط سنتی خوب بین بلغارستان و آلمان در زمینه انرژی ترسیم کردیم. ما همکاری خود را در حوزه‌های فناوری‌های هیدروژن، انرژی‌های تجدیدپذیر، انتقال سبز، کریدورهای انرژی، تنوع عرضه و موارد دیگر گسترش خواهیم داد.» این بیانیه توسط وزیر مالینوف و دکتر روبرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و اقدام اقلیمی آلمان امضا شد.

این سند در چارچوب دومین مجمع انرژی "گفت‌وگوی آینده انرژی در اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا (MEFED) - با تمرکز بر زیرساخت‌های انرژی" که در تسالونیکی برگزار شد، به امضا رسید. در دیدار دوجانبه قبل از امضای این بیانیه، وزرای دو کشور تأکید کردند که این بیانیه گامی رو به جلو در توسعه همکاری‌های سودمند دوجانبه بین بلغارستان و آلمان در زمینه انرژی است. ولادیمیر مالینوف بر نقش فعال بلغارستان در جنوب شرقی اروپا در تأمین تنوع منابع انرژی و ایجاد کریدورهای جدید انرژی، به‌ویژه در شرایط تغییرات ژئوپلیتیکی، تأکید کرد. همچنین به تضمین امنیت سیستم انرژی و استقلال منابع اشاره کرد.

در جریان اجلاس تسالونیکی، وزیر مالینوف با تئودوروس اسکیلاکاکیس، وزیر محیط زیست و انرژی یونان، دیدار دوجانبه‌ای داشت. دو طرف در خصوص اهمیت استراتژیک همکاری بین بلغارستان و یونان برای امنیت انرژی اروپا گفت‌وگو کردند. مالینوف همچنین به نقش کلیدی ترمینال گاز طبیعی مایع در نزدیکی الکساندروپلیس اشاره کرد که پس از آغاز به کار در اول اکتبر، مقادیر بیشتری گاز طبیعی از منابع مطمئن با قیمت‌های رقابتی به مصرف‌کنندگان اروپایی ارائه خواهد کرد. وی افزود که با اجرای کریدور عمودی گاز، زیرساخت‌هایی برای جریان‌های گاز اضافی از جنوب به شمال اروپا، از جمله مولداوی و اوکراین، ایجاد خواهد شد.

یکی دیگر از موضوعات مهم در این گفت‌وگوها افزایش قیمت برق در جنوب شرقی اروپا بود. وزرای بلغارستان، یونان و رومانی توافق کردند که اقدامات مشترکی برای حمایت از مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در این منطقه انجام دهند. آنها همچنین بر لزوم کمک به اوکراین در بازسازی زیرساخت‌های انرژی خود برای فصل زمستان آینده تأکید کردند.

علاوه بر این، مالینوف با عبدالله احمد بالالا، دستیار وزیر انرژی و پایداری امارات متحده عربی، دیدار و درباره اهمیت بلغارستان به‌عنوان یک مرکز مهم ترانزیتی برای جریان انرژی از آسیای مرکزی و خاورمیانه به اروپا گفتگو کرد. مالینوف بر ضرورت تقویت همکاری‌ها بین کشورهای تولیدکننده، ترانزیت و مصرف‌کننده منابع انرژی تأکید کرد و خاطرنشان کرد که فرصت‌های متعددی برای همکاری در حوزه‌های استفاده از گاز طبیعی مایع، توسعه انرژی هسته‌ای، تولید انرژی تجدیدپذیر، امنیت انرژی و اقتصاد کم‌کربن بین دو کشور وجود دارد.

منبع:https://www.economy.bg/bulgaria/view/59490/Bylgariya-i-Germaniya-podpisaha-deklaraciya-za-sytrudnichestvo-v-energetikata

رشد سریعترمتوسط حقوق نسبت به تورم در بلغارستان

با تجزیه و تحلیل آخرین داده‌های NSI و Eurostat، بانک UBB روندهای کلیدی در اقتصاد بلغارستان را بررسی کرده است. تحلیلگران این بانک گزارش می‌دهند که بر اساس برآوردهای دقیق NSI و محاسبات UBB، اقتصاد بلغارستان در نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال 2023 به میزان واقعی 2.0 درصد رشد داشته است.

رشد اقتصادی در این دوره عمدتاً ناشی از مصرف نهایی بوده است که با افزایش 3.1 درصدی به صورت واقعی، سهم غالب 80.8 درصدی در تولید ناخالص داخلی داشته است. در همین حال، سرمایه‌گذاری با نرخ 7.2 درصد رشد کرده و با سهم کمتر 17.3 درصدی خود در تولید ناخالص داخلی، همچنان به رشد اقتصادی کمک کرده است. از سوی دیگر، صادرات با کاهش 0.8 درصدی سریع‌تر از واردات که 0.7 درصد کاهش یافته بود، کاهش پیدا کرد.

چشم‌انداز اقتصاد منطقه یورو به دلیل عملکرد بهتر از انتظار در سه ماهه دوم بهبود یافته است، که این موضوع برای اقتصاد بلغارستان نیز مثبت ارزیابی می‌شود. با این حال، تحلیلگران UBB معتقدند که این بهبود هنوز دلیلی برای تجدیدنظر در پیش‌بینی رشد 2.3 درصدی برای کل سال 2024 نیست. اقتصاد آلمان، به عنوان شریک تجاری اصلی بلغارستان، در سه ماهه دوم کاهش اندکی داشت (0.1- درصد نسبت به فصل اول). رشد قابل‌توجه در منطقه یورو عمدتاً ناشی از عملکرد اقتصادی قوی در اسپانیا و ایرلند بوده است، اما اقتصاد بلغارستان تعامل کمی‌با این کشورها دارد.

نرخ بیکاری پایدار 4.5 درصدی در ماه‌های می و ژوئن و کاهش تورم نیز باعث افزایش میانگین دستمزدها شده است که به ترتیب در ماه‌های می و ژوئن 19.4 درصد و 18.1 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته‌اند. دکتر امیل کالچف، اقتصاددان ارشد UBB، توضیح می‌دهد که "عوامل اصلی افزایش دستمزدها در کشور، فشردگی بازار کار، سیاست‌های دولتی برای افزایش دستمزدها در بخش دولتی، و پویایی‌های روانی که تورم را در نظر نمی‌گیرد، هستند. از سوی دیگر، رشد سریع دستمزدها رقابت‌پذیری اقتصاد را به چالش می‌کشد."

سرعت افزایش قیمت‌ها در ماه جولای ثابت مانده و تورم هماهنگ در سطح 2.8 درصد حفظ شده است. تورم اصلی (بدون احتساب غذا و سوخت) اندکی به 3.0 درصد در جولای افزایش یافته است. به طور همزمان، تورم مصرف‌کننده بر اساس روش ملی کمی‌کاهش یافته و به 2.4 درصد رسیده است.

امیل کالچف پیش‌بینی کرد: "انتظار داریم روند کاهش عمومی‌تورم ادامه یابد."

 منبع:https://www.economy.bg/economy/view/59486/OBB-Srednata-rabotna-zaplata-u-nas-otnovo-raste-mnogo-po-byrzo-ot-inflaciyata

درخواست بلغارستان برای فعال سازی بودجه ذخیره بخش کشاورزی اتحادیه اروپا

بلغارستان درخواست تسریع در فعال سازی بودجه ذخیره بخش کشاورزی اتحادیه اروپا را مطرح کرده است. وزیر کشاورزی و غذای بلغارستان - گئورگی تاکسوف - در یک جلسه غیررسمی وزرای کشاورزی و ماهیگیری اتحادیه اروپا که در بوداپست در جریان بود،  اعلام کرد که بلغارستان در ماه‌های ژولای و آگوست به خاطر آتش های غیرقابل کنترل و شرایط وخیم آب و هوایی آسیب دیده است. تاکسوف بیان کرد: "حیوانات، کلنی‌ها و کندوهای زنبور عسل، دام‌ها، ماشین‌آلات، مزارع و خانه‌ها تخریب شده‌اند و نیازی به اتخاذ اقدامات فوری است." وی افزود، برای بلغارستان، حفاظت از کالاهای کشاورزی و افراد مرتبط با این صنعت، کلید حفظ آینده محصولات کشاورزی و ادامه راه این کشور در چارچوب اتحادیه اروپا است. وی همچنین تأکید کرد که رویدادهای اخیر نشان داده‌اند که داشتن ابزارهای انعطاف‌پذیر قانونی برای مقابله با چالش‌ها، ضروری است.

کشاورزان بلغاری نیز بر اهمیت بهینه‌سازی برنامه‌ریزی و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت استفاده انعطاف‌پذیر از بودجه‌های موجود تأکید دارند. .ضروری است که کشاورزان درباره چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی گزارش دهند و بودجه‌های اضافی برای مقابله با این چالش‌ها در نظر گرفته شود. اهمیت واقعی این است که سطح پرداخت‌های کشاورزان در کشورهای با پرداخت‌های کمتر، هم‌سطح با دیگر کشورها شود تا آنها از فرصت‌های برابر برخوردار باشند.

منبع: https://money.bg/macro/zashto-balgariya-poiska-aktivirane-na-sredstva-ot-zemedelskiya-rezerv-na-es.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما