معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۵- ۱۵:۲۰

گزارش بیزینس سوئدن پیرامون شاخص مدیران صادرات

به طور کلی بررسی سه ماهه سوم سال جاری نشان می‌دهد که خوش‌بینی در میان شرکت‌های صادراتی سوئد کاهش یافته است که این امر احتمالا پاسخی به آشفتگی ماه‌های اخیر در اقتصاد جهانی است.

بیزینس سوئدن در گزارش جدید خود پیرامون شاخص مدیران صادرات (EMI) می‌نویسد این شاخص در سه ماهه سوم سال جاری کاهش یافته و با 4.9 واحد کاهشنسبت به سه ماهه دوم، از  55.3 به 50.4 رسید. این واقعیت که شاخص به مرز 50 نزدیک است (خط تقسیم بین خوش‌بینی و بدبینی)، نشان می‌دهد که شرکت‌های صادراتی دیدگاه خوش‌بینانه ضعیفی نسبت به توسعه صادرات دارند. شاخص مدیران صادرات منعکس کننده احساسات صادرکنندگان کالا و خدمات این کشور می‌باشد.

بر اساس این گزارش، کاهش EMI ناشی از ارزیابی وضعیت فعلی و چشم‌انداز سه ماه آینده است. زیرشاخص فعلی EMI با 3.9 واحد کاهش، از 54.5 در سه ماهه دوم به 50.6 در سه ماهه سوم رسید. پیش‌بینی EMI، زیرشاخص سؤالات آینده‌نگر، از 56.1 در سه ماهه قبل، 5.9 واحد کاهش یافت و به 50.2 در سه ماهه سوم رسید. هر دو زیرشاخص درست بالاتر از 50 هستند که نشان می‌دهد مدیران صادرات دیدگاه خوش‌بینانه ضعیفی نسبت به عملکرد صادرات فعلی و چشم‌انداز آینده دارند. این گزارش می‌افزاید: قابل‌توجه‌ترین نتیجه در نظرسنجی این بود بیشتر زیرشاخص‌ها سقوط کردند و چندین زیرشاخه به زیر 50 کاهش یافته‌اند، برخلاف نظرسنجی قبلی که تقریباً همه زیرشاخص‌ها (به جز شاخص سهام سفارش صادرات) بالای 50 بودند. نقطه روشنی در نظرسنجی سه ماهه سوم در شاخص مشاهده شد که منعکس کننده دیدگاه‌ها بود. فروش صادراتی مورد انتظار که همچنان بالا باقی مانده است، نشان دهنده تداوم خوش‌بینی است.

طبق این گزارش، شاخص فروش صادراتی در سه ماه آینده با 0.6 واحد افزایش از 60.1 در سه ماهه دوم به 60.7 در سه ماهه سوم رسید. علیرغم افت شدید 9.2 واحدی، شاخص فروش صادرات فعلی کمی‌بالاتر از مرز 50 باقی مانده است. شاخصی که منعکس کننده دیدگاه سودآوری فروش صادرات فعلی است، کم و بیش بدون تغییر بوده و در سطح 57.0 باقی مانده است. در عین حال، شاخص سودآوری انتظاری فروش صادراتی در سه ماهه آینده با 12.3 واحد کاهش به 49.2 در سه ماهه سوم از 61.5 در سه ماهه دوم رسید. در این زمینه، کرون قوی‌تر سوئد به احتمال زیاد نقش مهمی ایفا کرده است.

بیزینس سوئدن می‌افزاید: شاخص تقاضای صادراتی مورد انتظار در چندین منطقه به طور قابل توجهی کاهش یافته و اکنون در چهار منطقه از شش منطقه زیر 50 است. این کاهش به ویژه در آمریکای جنوبی و آسیا شدید بود، جایی که شاخص تقاضای مورد انتظار بسیار کمتر از 50 است، که نشان می‌دهد شرکت‌های صادراتی دیدگاه تیره‌ای نسبت به تقاضا از این مناطق دارند. علیرغم کاهش در سه ماهه سوم، شرکت‌های صادراتی دیدگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به تقاضا از اروپای غربی و آمریکای شمالی و دیدگاه متعادلی از تقاضا از اروپای مرکزی و شرقی و همچنین خاورمیانه، ترکیه و آفریقا دارند.

این گزارش نتیجه می‌گیرد، به طور کلی بررسی سه ماهه سوم نشان می‌دهد که خوش‌بینی در میان شرکت‌های صادراتی کاهش یافته است که این امر احتمالا پاسخی به آشفتگی ماه‌های اخیر در اقتصاد جهانی است. نگرانی‌های فزاینده در مورد اقتصاد چین و آمریکا باعث شده چشم‌انداز محتاطانه‌تری ایجاد شود و بسیاری از شرکت‌ها انتظارات خود را کاهش داده‌اند. اما سیگنال‌های مثبتی نیز وجود دارد. در حالی که تنش‌های ژئوپلیتیکی همچنان ادامه دارد، اما شدت نیافته است. اقتصاد جهانی نسبتاً باثبات است و بانک‌های مرکزی و دولت‌ها به طور فزاینده‌ای بر تحریک اقتصادها از طریق تسهیل سیاست‌های پولی و مالی متمرکز شده‌اند. در مجموع، این امر به احتمال زیاد منجر به افزایش تقاضا و فرصت‌های جدید پیش رو خواهد شد.

نسخۀ اصلی این گزارش در فایل پیوست ارائه گردیده است.

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما