معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۸- ۰۸:۰۰

مقایسه هزینه‌ها در صربستان با اتحادیه اروپا

قیمت ها در صربستان به ویژه در کالاهایی نظیر مواد غذایی، پوشاک، لوازم الکترونیکی و همچنین لوازم خانگی بالاتر از متوسط قیمت ها در اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه است در حالیکه دستمزدها نسبت به کشورهای اروپایی پایین‌تر است.

تابستان زمانی است که شهروندان صربستان به طور گسترده به کشورهای دیگر سفر نموده و تجربه‌های عجیبی کسب می‌کنند. در واقع، اغلب کالاها در فروشگاه‌ها ارزان‌تر از صربستان است.

شبکه‌های اجتماعی پر از عکس‌هایی از قفسه‌های فروشگاه‌های آلمانی، یونانی و کرواسی با قیمت‌های محصولاتی است که ارزان‌تر از صربستان هستند. آمارها نشان می‌دهد قیمت ها در صربستان نزدیک به سطح اتحادیه اروپاست و در برخی موارد برابر یا بیشتر است. به عنوان مثال در قیمت مواد غذایی و در برخی زمینه‌های دیگر، مانند کالاهای الکترونیکی و لوازم خانگی، صربستان در میان گران‌ترین کشورهای اروپایی هست.

بر اساس داده‌های یورواستات، آژانس آماری اتحادیه اروپا، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در صربستان در سال ۲۰۲۳ در حدود ۹۶ درصد متوسط اتحادیه اروپا بوده است. به نظر می‌رسد روند همگرایی با اتحادیه اروپا، در این زمینه بیشترین نتیجه را داشته است. در سال ۲۰۲۰، سالی که قبل از شروع موج تورمی‌بود که صربستان و اروپا را نیز درگیر کرد، قیمت مواد غذایی صربستان در آن زمان ۲۰ درصد کمتر از متوسط قیمت‌های اتحادیه اروپا بود.

برای مقایسه، هزینه مصارف خانوار درصربستان طی  سال ۲۰۲۳ حدود ۶۷.۷ درصد متوسط اتحادیه اروپا بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

گران‌ترین مواد غذایی در اروپا مربوط به سوئیس بوده که ۵۸ درصد بیشتر از متوسط اتحادیه اروپا می‌باشد کشورهای دارای بالاترین استاندارد در اروپا مانند نروژ، ایسلند یا لوکزامبورگ از نظر قیمت مواد غذایی در صدر قرار دارند. اما صربستان را می‌توان با کشورهای اروپای مرکزی و شرقی مقایسه کرد، این کشورها مواد غذایی بسیار ارزان‌تری نسبت به صربستان دارند. به عنوان مثال، لهستانی‌ها مواد غذایی و نوشیدنی را ۲۲.۵ درصد کمتر از متوسط اتحادیه اروپا پرداخت می‌کردند، بلغاری‌ها ۱۱.۷ درصد کمتر از متوسط، و ارزان‌ترین مواد غذایی در سال گذشته در اتحادیه اروپا متعلق به رومانیایی‌ها با قیمت‌هایی در سطح ۷۳.۵ درصد متوسط اتحادیه اروپا بود. یعنی 26.5 درصد پایین‌تر از متوسط قیمت اتحادیه اروپا بوده است.

حتی کشورهای همسایه صربستان که برخلاف صربستان، پتانسیل کشاورزی خاصی ندارند، مانند مونته‌نگرو، مواد غذایی ارزان‌تری داشتند، قیمت مواد غذایی در مونته‌نگرو ۸۷ درصد متوسط قیمت مواد غذایی اتحادیه اروپا و در مقدونیه شمالی تنها ۶۸ درصد متوسط اتحادیه اروپا بود و ارزان‌ترین مواد غذایی در ترکیه با ۳۶ درصد کمتر از متوسط اتحادیه اروپا بوده است. جالب است که مواد غذایی در هلند تنها با اختلاف کمی‌گران‌تر از صربستان است.


نه تنها قیمت مواد غذایی در صربستان تقریباً در سطح اتحادیه اروپا است بلکه قیمت پوشاک در سال گذشته دو درصد گران‌تر از متوسط اتحادیه اروپا بود. پوشاک در صربستان بر اساس این آمار گران‌تر از همه کشورهای همسایه به جز آلبانی بوده است و حتی گران‌تر از آلمان بود.

در اتحادیه اروپا، ارزان‌ترین پوشاک در اسپانیا است، حتی ۱۹ درصد کمتر از متوسط اتحادیه اروپا، در حالی که ارزان‌ترین آن ترکیه با ۷۰ درصد پوشاک ارزان‌تر از متوسط اتحادیه اروپا بود.

و از نظر قیمت کفش نیز، صربستان عملاً در اتحادیه اروپا با قیمت‌هایی در سطح ۹۷.۶ درصد متوسط اتحادیه است. در اینجا قیمت‌ها همگون‌تر است، بنابراین قیمت کفش‌ در بلغارستان، لهستان و مجارستان، ایتالیا و آلمان ارزان‌تر است و در رومانی، آلبانی، مونته‌نگرو گران‌تر است.

البته در مورد نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو صربستان جزو ارزان‌ترین کشورها هست. در صربستان قیمت این محصولات ۲۷ درصد ارزان‌تر از متوسط اتحادیه اروپا است و به طور کلی نوشیدنی‌ها و سیگار در صربستان از کل منطقه ارزان‌تر است، برخلاف کشورهای شمال اروپا که با مالیات غیر مستقیم حتی قیمت‌هایی دو برابر متوسط اتحادیه اروپا را دارند.

مبلمان در صربستان حدود ۱۵ درصد ارزان‌تر از متوسط اتحادیه اروپا بود، اما گران‌تر از اکثر کشورهای همسایه است.

صربستان همچنین بیشترین قیمت را در کلاهای الکترونیکی و لوازم خانگی دارد. کالاهای الکترونیکی مصرفی  شامل تلویزیون، دستگاه‌های موسیقی و رایانه‌ می‌شود، مدت‌هاست که ایسلند بالاتر است که به دلیل فاصله این جزیره از بازارهای بزرگ و هم به دلیل استاندارد بالای ایسلندی‌ها قابل توضیح است. اما چگونه می‌توان این واقعیت را توضیح داد که قیمت کالاهای الکترونیکی در صربستان ۲۴ درصد بیشتر از متوسط اتحادیه اروپا است و تنها از ایسلند و آلبانی پایین‌تر است. اغلب می‌توان شنید که قیمت‌ها در صربستان به دلیل کوچک بودن بازار بالا است، اما چگونه می‌توان توضیح داد که قیمت کلاهای الکترونیکی در صربستان ۳۰ درصد بیشتر از بلغارستان، بیش از ۲۰ درصد بیشتر از رومانی و ۱۰ درصد بیشتر از بوسنی و هرزگوین است.

در مورد لوازم خانگی، قیمت‌ها در صربستان ۷ درصد بیشتر از متوسط اتحادیه اروپا است که بالاتر از ایتالیا، آلمان، اسپانیا، اسلوونی و ... می‌باشد. به طور کلی، گران‌ترین لوازم خانگی در اروپا در آلبانی با ۳۲ درصد بیشتر از متوسط اتحادیه اروپا می‌باشد.

در سال ۲۰۲۰، کمیسیون حمایت از رقابت، با استفاده از داده‌های یورواستات، اقدامی را علیه شرکت‌های فعال در بازار الکترونیک آغاز کرد. تأثیر این اقدام را می‌توان در داده‌های بعدی یورواستات مشاهده کرد. در سال ۲۰۲۰، صربستان نیز یکی از کشورهای با بالاترین قیمت لوازم الکترونیکی در اروپا بود که ۱۶ درصد بیشتر از متوسط اتحادیه اروپا بود. همچنین در سال ۲۰۲۳، قیمت‌ها ۲۴ درصد بیشتر از متوسط اتحادیه اروپا بود.

آنچه شهروندان صربستان تقریباً ارزان‌ در اروپا پرداخت می‌کنند، انرژی است که شامل برق، گاز و سایر سوخت‌ها می‌شود. بر اساس داده‌های یورواستات، در سال ۲۰۲۳، قیمت انرژی در صربستان ۴۶.۵ درصد متوسط اتحادیه اروپا بوده است. ارزان‌ترین قیمت انرژی در اتحادیه اروپا در مجارستان بود که ۶۰ درصد ارزان‌تر از متوسط اتحادیه اروپا بود و در اروپا پایین‌ترین قیمت انرژی مربوط به ترکیه با ۷۱.۵ درصد متوسط اتحادیه اروپا می‌باشد.

پایین ترین قیمت انرژی در منطقه را مونته‌نگرو با ۵۵ درصد، آلبانی با ۵۳ درصد، بلغارستان با ۴۷ درصد، مقدونیه‌شمالی با ۴۸ درصد و بوسنی‌وهرزگوین با ۵۶ درصد انرژی متوسط اتحادیه اروپا دارند. از سوی دیگر، هلند کشوری است که گران‌ترین قیمت انرژی را در اروپا دارد که ۵۰ درصد گران‌تر از متوسط است، همچنین آلمان با ۲۴ درصد و دانمارک با ۲۲ درصد گران‌تر از متوسط اتحادیه اروپا قرار دارند.

در نهایت، قیمت خدمات در صربستان و همچنین در کشورهای منطقه ارزان‌تر از اروپای غربی است. حمل‌ونقل ۲۲ درصد، ارتباطات ۱۱.۴ درصد و رستوران‌ها و هتل‌ها ۳۳ درصد ارزان‌تر از متوسط اتحادیه اروپا است.

بر اساس داده‌های یورواستات، متوسط حقوق خالص در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱۳۰ یورو بود. در صربستان تنها ۵۱۰ یورو یا تقریباً ۴۵ درصد متوسط اتحادیه اروپا است. در سال ۲۰۲۳، متوسط حقوق در اتحادیه اروپا به حدود ۱۳۶۷ یورو و در صربستان به حدود 800 یورو افزایش یافت و متوسط حقوق در صربستان به ۵۳.۶ درصد متوسط حقوق در اتحادیه اروپا رسید.

 

منبع: پایگاه اینترنتی داناس مورخ 21/08/2024

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/plate-na-nivou-balkana-cene-hrane-kao-u-holandiji/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما