معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۰:۱۸

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

آفریقا: رشد فعالیت‌های اقتصادی جهانی در می 2024 ادامه یافت (.lejecos.com)

بر اساس شاخص ترکیبی PMI (شاخص خرید) از S&P Global، رشد فعالیت‌های اقتصادی جهانی در ماه می 2024 ادامه یافت. در واقع، در این مدت، این شاخص پس از 52.4 در آوریل و 52.3 در مارس، به لطف خدمات و خدمات بخش تولید به 53.7 رسید. بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا (Bceao) خاطرنشان می‌کند که در اقتصادهای پیشرفته اصلی، رشد فعالیت در ایالات متحده (54.5 پس از 51.3)، در منطقه یورو (52.2 پس از 51.7) و در ژاپن (52.6 پس از 52.3) شتاب گرفته است. شاخص (PMI) ابزاری است که فعالیت در صنایع تولیدی و خدمات را در نظر می‌گیرد. اگر مقدار شاخص از آستانه 50 امتیاز بیشتر شود، فعالیت در حال گسترش است. از طرفی اگر زیر 50 امتیاز باشد، فعالیت در حال انقباض است. در اقتصادهای نوظهور، فعالیت در ماه می 2024 تحولی متفاوت را تجربه کرد. در واقع، این شاخص در چین (54.1 پس از 52.8) و روسیه (52.7 پس از 52.2) شتاب گرفت، اما در هند (60.5 پس از 61.5) و برزیل (54 پس از 54.8) کاهش یافت. بانک جهانی در آخرین چشم انداز اقتصادی خود، پیش بینی‌های رشد خود را برای سال 2024 به سمت بالا اصلاح کرده است. در واقع، این موسسه بین المللی اکنون رشد 2.6 درصدی یا 0.2 واحد درصدی (pp) را در مقایسه با پیش بینی‌های انجام شده در ژانویه 2024 پیش بینی می‌کند. این بهبود کلی در انتظارات ناشی از اقتصادهای پیشرفته (+0.3pp تا 1.5%) و تا حدی کمتر، اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه (+0.1pp تا 4.0%) بوده است. در میان کشورهای پیشرفته، پیش‌بینی رشد در ایالات متحده افزایش یافته است (+0.9pp تا 2.5%). از سوی دیگر، آنها در ژاپن به سمت پایین (0.2-pp به 0.7٪) بازنگری شدند. در منطقه یورو، رشد پیش‌بینی‌شده در سطح ژانویه، 0.7 درصد باقی ماند. چشم انداز رشد در بیشتر بازارهای بزرگ در حال ظهور بهبود یافته است. به طور خاص، انتظار می‌رود چین در سال جاری رشدی 4.8 درصدی داشته باشد، در مقایسه با 4.5 درصدی که در ژانویه گذشته پیش‌بینی شده بود، رشد اقتصاد هند، روسیه و برزیل به ترتیب 6.6 درصد، 2.9 درصد و 2.0 درصد خواهد بود. درصد نسبت به 6.4 درصد، 1.3 درصد و 1.5 درصد در پیش بینی‌های قبلی. Bceao در گزارش خود با عنوان "به روز رسانی اقتصادی ماهانه" اشاره می‌کند که انتظار می‌رود فعالیت در کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال 2024 به میزان 3.5 درصد رشد کند که در مقایسه با پیش بینی‌های ژانویه گذشته 0.3 درصد کاهش داشته است. در این منطقه، رشد 1.2 درصد در آفریقای جنوبی و 2.9 درصد در آنگولا در مقایسه با 1.3 درصد و 2.8 درصد انتظار می‌رود. در مورد نیجریه، پیش‌بینی رشد در سطح 3.0 درصد باقی می‌ماند.

نماینده صندوق بین المللی پول با رسیدن به پایان مأموریت خود به ثبات اقتصادی کلان در جمهوری دموکراتیک کنگو با وجود شرایط دشوار اشاره می‌کند (رادیو اوکاپی)

نماینده مقیم صندوق بین المللی پول در جمهوری دموکراتیک کنگو، گابریل لئوست، این هفته کینشازا را در پایان دوره سه ساله خود در جمهوری دموکراتیک کنگو ترک می‌کند. اما قبل از ترک، او در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو اوکاپی در مورد برنامه اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو با حمایت تسهیلات اعتباری تمدید شده صندوق بین المللی پول صحبت کرد، برنامه‌ای که نشان دهنده اقامت سه ساله او در جمهوری دموکراتیک کنگو بود. اولین پیشرفت، یک ثبات اقتصادی کلان و مالی است. نماینده مقیم صندوق بین‌المللی پول توضیح می‌دهد که ما مدیریت روزانه مخارج بودجه‌ای داریم، چه مدیریت سیاسی و چه مدیریت پولی که سعی کرده با احتیاط یک ثبات کلان اقتصادی را حفظ کند. گابریل لئوست، علیرغم همه چیز، خطرات یک زمینه به خصوص دشوار را فهرست می‌کند: " ما نباید زمینه سال‌های اخیر را فراموش کنیم، ما از سال 2021 شروع می‌کنیم، ما در واکنش شدید کووید هستیم، سپس رویدادهای مختلفی داشتیم. ما وقوع جنگ در اوکراین را داشتیم که بر برخی از محصولات وارداتی توسط جمهوری دموکراتیک کنگو تأثیر گذاشت، وضعیت درگیری مسلحانه را داشتیم که متاسفانه در شرق ادامه دارد، قیمت‌های مواد خام نوسان داشت، بنابراین ما خیلی چیزهای بسیار پیچیده‌ای داشتیم".

1.4 میلیارد دلار از بانک جهانی برای حمایت از آموزش (Agence Congolaise de Presse)

بانک جهانی یک مجموعه 1.4 میلیارد دلاری برای حمایت از بخش آموزش ملی در جمهوری دموکراتیک کنگو اختصاص داده است. زفاک، مدیر عملیات بانک جهانی برای جمهوری دموکراتیک کنگو، آنگولا، بوروندی و سائوتومه و پرینسیپ گفت من در رأس هیئتی از بانک جهانی با وزیر دولت مسئول آموزش ملی و شهروندی جدید ملاقات کردم. با او چهارچوب همکاری بین جمهوری دموکراتیک کنگو و بانک جهانی را بررسی کردیم، مجموعه بسیار مهمی‌ به مبلغ 1.4 میلیارد دلار بر چهار محور اولویت دار به ویژه برنامه آموزش ابتدایی رایگان و گرایش به آموزش متوسطه، تربیت معلمان برای ارتقای کیفیت آموزش در تدریس، مبارزه با خشونت بر اساس جنسیت در مدرسه و ساخت مدارس اختصاص خواهد یافت.

ایجاد بخش اطلاعات اقتصادی در سازمان اطلاعات ملی (Agence Congolaise de Presse)

آژانس اطلاعات ملی (ANR) اکنون دارای یک بخش اطلاعات اقتصادی و مالی داخلی است که بر اساس دستور رئیس جمهور ایجاد شده است. خانم تینا سلاما سخنگوی ریاست جمهوری اعلام کرد: " در داخل آژانس اطلاعات ملی، یک اداره چهارم به نام "اداره اطلاعات اقتصادی و مالی (DIEF) ایجاد شده است تا امکان مشارکت فعال آن در دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه یکپارچه کشور را فراهم کند." وی تصریح کرد که این بخش دارای مهارت‌های متعددی است که به آن امکان می‌دهد حوزه فعالیت گسترده‌تری داشته باشد. این بخش اطلاعات اقتصادی و مالی به ویژه مسئول تحقیق، جمع‌آوری، تفسیر، انتشار و نظارت بر اطلاعات مالی، اقتصادی، دیجیتال و فناوری مورد علاقه امنیت دولت، چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی است. سخنگوی رئیس جمهور تصریح کرد: راستی آزمایی و بررسی متقابل و کنترل مدیریتی استفاده از بودجه عمومی همچنین نظارت بر حوزه انرژی، مخابرات و فناوری‌های نوین، اطلاعات فضای مجازی، تأیید امنیت مواد، تجهیزات فناوری شبکه‌های مخابراتی، نظارت و کنترل امور اقتصادی، مالی و مالی، غیرمالیاتی، بانکی- فعالیت‌های بانکی برای تضمین منافع حیاتی ملت، مطابق قوانین و مقررات، تأیید هویت مشترکین اپراتورهای تلفن، نظارت بر گردش سرمایه، تراکنش‌های بانکی و غیربانکی، پیام‌های مالی، پرداخت‌های موبایلی و ارزهای مجازی و همچنین بیمه و بیمه اتکایی نیز از وظایف این سازمان است. وی افزود: «نظارت بر مدیریت منابع طبیعی، نظارت بر مدیریت محصولات دارویی و شرکت و همچنین نظارت بر سایر محصولات استراتژیک از جمله موارد دیگر است» و در مرحله نهایی، تحقیقات، تسهیل حفاظت و ایجاد سرمایه گذاری در جمهوری دموکراتیک کنگو.

سازمان بهداشت عمومی آفریقا mpox را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد (الجزیره)

بالاترین سازمان بهداشت عمومی آفریقا در مورد شیوع بیماری mpox که از جمهوری دموکراتیک کنگو به کشورهای همسایه سرایت کرده است، اقدام می‌کند. سازمان دیده بان بهداشت اتحادیه آفریقا وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را به دلیل شیوع فزاینده mpox در این قاره اعلام کرده و گفته است که این "یک فراخوان واضح برای اقدام" است. ژان کاسیا، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا (CDC آفریقا) گفت: «با قلبی سنگین، اما با تعهدی تسلیم‌ناپذیر به مردم و شهروندان آفریقایی‌مان، mpox را به‌عنوان اورژانس بهداشت عمومی امنیت قاره اعلام می‌کنیم. او گفت: "آبله میمون اکنون از مرزها عبور کرده است و هزاران نفر را در سراسر قاره ما تحت تأثیر قرار داده است، خانواده‌ها از هم پاشیده شده‌اند و درد و رنج هر گوشه از قاره ما را تحت تأثیر قرار داده است." براساس داده‌های CDC تا 4 اوت، از ژانویه 2022، 38465 مورد mpox و 1456 مورد مرگ در آفریقا گزارش شده است. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است در بوروندی، یکی از چهار کشور در شرق آفریقا که این بیماری برای اولین بار در آن ظاهر شده، تأیید شده است. WHO گفت که شیوع mpox در 25 ژوئیه در بروندی اعلام شد، تقریباً در همان زمانی که کنیا، رواندا و اوگاندا نیز موارد خود را تأیید کردند. آژانس بهداشت سازمان ملل خاطرنشان کرد که همه این عفونت‌ها - که علائم بیماران شامل تب، درد مفاصل و بثورات گسترده است - با "شیوع در حال گسترش" در شرق و مرکز آفریقا مرتبط است.

جمهوری دموکراتیک کنگو میزبان چهاردهمین مجمع همتا و اتصال آفریقا ((Africa Newsroom)

 DRC امسال میزبان کنفرانس توسعه اینترنت در آفریقا خواهد بود. از 20 تا 24 آگوست 2024، AfPIF ارائه دهندگان زیرساخت، خدمات و محتوا را گرد هم می‌آورد تا راه‌هایی را برای بهبود اتصال شبکه، کاهش هزینه اتصال و افزایش تعداد کاربران اینترنت در منطقه شناسایی کند. این رویداد که در هتل هیلتون در کینشازا برگزار می‌شود، بینش‌های جهانی و منطقه‌ای را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد تا فرصت‌ها را برای کمک به رشد زیرساخت‌های اینترنتی انعطاف‌پذیر و خدمات مقرون‌به‌صرفه در آفریقا به حداکثر برسانند. در این کنفرانس که توسط انجمن اینترنت (ISOC) و انجمن آفریقایی (IXP (AFIX با همکاری انجمن ارائه دهندگان خدمات اینترنتی DRC سازماندهی شده است، بیش از 500 شرکت کننده به نمایندگی از شرکت‌ها در سراسر قاره و در سطح جهانی از جمله متا، آمازون، نتفلیکس، فناوری‌های هوشمند مایع، آزمایشگاه ابتکار اینترنت ژاپن، در میان دیگران شرکت خواهند کرد. در 14 سال پس از راه اندازی، ترافیک اینترنت رد و بدل شده در آفریقا از 160 مگابیت بر ثانیه به بیش از 4.6 ترابیت در ثانیه رسیده است. کلید این رشد استفاده از نقاط تبادل اینترنت (IXP) است. IXP ها شبکه‌های خصوصی، عمومی و دانشگاهی را به هم متصل می‌کنند و به آنها امکان تبادل ترافیک به صورت محلی را می‌دهند. این امر کیفیت خدمات را بهبود می‌بخشد، میزبانی محلی را قابل دوام می‌کند، هزینه تحویل سرویس را کاهش و تحمل خطا را افزایش می‌دهد.

آفریقا: تجارت بین چین و آفریقا از 1 ژانویه تا 31 ژوئیه 5.5 درصد افزایش یافت (adiac-congo.com)

جریان‌های تجاری بین چین و آفریقا تقریباً بیست سال است که افزایش یافته است، اما تعادل به نفع پکن نامتعادل باقی مانده است. تجارتی که طی هفت ماهه اول سال 2024 افزایش 5.5 درصدی را تجربه کرد. بر اساس داده‌های گمرک چین، تجارت بین چین و آفریقا در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی 5.5 درصد افزایش یافته و به 166.3 میلیارد دلار رسیده است. بین اول ژانویه تا 31 جولای، صادرات غول آسیایی به کشورهای آفریقایی به 97.6 میلیارد دلار رسید. واردات چین از این قاره به 68.7 میلیارد دلار رسیده است که گمرکات چین نشان می‌دهد که تجارت کالاهای واسطه‌ای بین پکن و آفریقا 68 درصد از ارزش کل تجارت دوجانبه را تشکیل می‌دهد.. صادرات چین به آفریقا اساساً از محصولات نهایی (منسوجات - پوشاک، ماشین آلات، الکترونیک و غیره) تشکیل شده است، در حالی که واردات از آفریقا به پادشاهی میانه تحت سلطه مواد خام مانند نفت خام، مس، کبالت و سنگ آهن است که منجر به مازاد تجاری مزمن به نفع چین. حذف عوارض گمرکی 98 درصد از محصولات وارداتی از 21 کشور آفریقایی که از سال 2022 به تدریج توسط پکن اتخاذ شده است، تاکنون امکان ایجاد توازن مجدد در روابط تجاری دوجانبه را فراهم نکرده است.

جمهوری کنگو برازاویل

تقویت همکاری اتحادیه آفریقا با جوامع منطقه‌ای آفریقا

رئیس جمهور، Denis Sassou N'Guesso، در 21 ژوئیه پس از شرکت در  ششمین نشست هماهنگی میان مدت اتحادیه آفریقا (AU) به برازاویل بازگشت. این نشست با هدف ایجاد همکاری بین اتحادیه آفریقا، جوامع اقتصادی منطقه‌ای و مکانیسم‌های منطقه‌ای برگزار شد. رئیس دولت کنگو در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که اولین کنفرانس بین المللی جنگل کاری و احیای جنگل‌ها که اخیراً در برازاویل برگزار شد، تصویب قطعنامه‌ای توسط هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تأیید دهه جنگل کاری آفریقا و جهان را توصیه کرد. در افتتاحیه جلسه، رئیس دولت موریتانی، رئیس جمهور فعلی محمد ولد شیخ قزوانی اتحادیه از نیاز به تسریع تلاش‌های یکپارچه سازی اقتصادی این قاره صحبت کرد. به نوبه خود، نانا آکوفو آدو، رئیس جمهور غنا، خواستار تجمیع ابزارهای توسعه و افزایش سرمایه گذاری در آفریقا شد. او ایجاد یک صندوق جهانی آفریقایی را برای تأمین مالی استراتژی‌های توسعه اجتماعی-اقتصادی و خاموش کردن تهدیدهای ناامنی و بی‌ثباتی در این قاره پیشنهاد کرد. به نوبه خود، رئیس دولت کنگو، دنیس ساسو انگوسو، نتیجه‌گیری از اولین کنفرانس بین‌المللی جنگل‌کاری و احیای جنگل (سیار) را که از 3 تا 5 ژوئیه در برازاویل برگزار شد، یادآور شد.

نقدینگی بانک جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی که به بازار تزریق شده کافی نیست

بانک منطقه آفریقای مرکزی (کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، گابن، گینه استوایی و چاد) 120 میلیارد فرانک CFA نقدینگی به بازار مالی زیرمنطقه ای در مقابل 511 میلیارد فرانک CFA تقاضای بیان شده توسط بانک‌های فعال در جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (Cémac) تزریق کرد. عرضه نقدینگی اخیر نشان دهنده شکاف قابل توجهی بین مقدار ارائه شده (120 میلیارد فرانک CFA) و تقاضا (511) میلیارد FCFA) است. بر اساس نتایج فراخوان مناقصه اعلام شده، بازپرداخت هزینه‌ها در هفت روز با میانگین موزون 7.76 درصد انجام می‌شود.

نشست وزرای صنایع دستی آفریقا در برازاویل

کار یازدهمین کنفرانس وزرای مسئول صنایع دستی کشورهای عضو کمیته هماهنگی توسعه و ترویج صنایع دستی آفریقا (Codepa) در تاریخ 12 اوت 2024 در برازاویل برگزار شد. در واقع، CODEPA دارای 26 کشور عضو است که در چهار (4) منطقه آفریقایی پراکنده شده‌اند. کشورهای نماینده منطقه‌ای آفریقا عبارتند از: گابن برای آفریقای مرکزی. الجزایر برای شمال آفریقا؛ گینه کوناکری برای غرب آفریقا و ماداگاسکار نماینده منطقه‌ای برای جنوب و شرق آفریقا. این کنفرانس تحت حمایت رئیس جمهور Denis Sassou N'Guesso توسط وزارت صنایع کوچک و متوسط و صنایع دستی کنگو برگزار شد. موضوع «Codepa: چه رویکردی برای عضویت دولت و بسیج منابع پایدار برای سازمان است؟ ". هدف این نشست صنایع دستی آفریقا، از جمله ارزیابی سیاست‌های توسعه و ترویج این بخش در سطح قاره، مشکلات پیش روی صنعتگران، به ویژه فقدان نظارت، زیرساخت‌ها و دسترسی به اعتبارات است.

اقتصاد کنگو شاهد افزایش 3.5 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2024 است.

13 آگوست 2024، بانک جهانی اعلام کرد که اقتصاد کنگو به لطف فعالیت‌های نفتی 4.2 درصد و همچنین بخش غیرنفتی، در حال رشد است. با این حال، کارشناسان بانک جهانی در جریان ارائه یازدهمین گزارش نظارتی وضعیت اقتصادی و مالی کنگو هشدار دادند که این بهبود به دلیل بی ثباتی تولید نفت شکننده است. بهبود اقتصاد کنگو با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) که در سال جاری 3.5 درصد برآورد شده است، در مقایسه با 1.9 درصد در سال 2023 ادامه دارد.

PEAC - طرح تجاری استراتژیک جدید 2028-2025 در دست مطالعه

اعضای کمیته راهبری انرژی آفریقای مرکزی (PEAC) در 16 آگوست، سند طرح کسب و کار استراتژیک (SBP) را برای دوره 2028-2025 بررسی کردند. از طریق این نقشه راه با بودجه برآورد شده 18.6 میلیارد یورو، PEAC در نظر دارد اجرای پروژه‌های برق منطقه‌ای و بازار برق و همچنین آموزش تکنسین‌ها را تسریع بخشد. برنامه PEAC 2025-2028 باید در تاریخ 1 ژانویه 2025، پس از انقضای برنامه کاری 2024-2022 فعلی، اجرایی شود. پس از ارائه به کمیته راهبری، این سند قبل از تأیید آن توسط وزرای مسئول انرژی جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی (ECCAS) موضوع بحث در سطح سایر نهادهای حاکمیتی موسسه خواهد بود. آتادت آذرک موگرو، دبیر دائمی PEAC، گفت: «این سند برای تخصیص بهتر توسط همه ذینفعان رایج خواهد شد. تقویت ظرفیت‌های PEAC، به ویژه از طریق منابع فنی و انسانی؛ عملیاتی شدن کمیسیون تنظیم مقررات برق منطقه‌ای آفریقای مرکزی؛ توسعه یک بازار واقعی برق منطقه‌ای با تعمیق قوانین فنی و تجاری؛ و بسیج منابع مالی برای عملکرد مناسب PEAC، از جمله پروژه‌های منطقه‌ای، PEAC از 41 پروژه برق رسانی منطقه‌ای، از جمله پروژه حلقه دوستی انرژی که پروژه‌های انرژی را در بر می‌گیرد، پشتیبانی می‌کند. شبکه‌های برق Pointe-Noire، آنگولا، کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو را گرد هم می‌آورد. همچنین می‌توانیم به پروژه ساخت سد Chollet با ظرفیت 600 مگاوات بر روی رودخانه Dja/N'goko که در مرز کامرون و بخش Sangha قرار دارد، اشاره کنیم. ریگوبرت گبازی، رئیس بخش فنی مسئول برق PEAC تأکید کرد که این PAS جدید به تحکیم دستاوردهای PEAC و مهمتر از همه برای رفع چالش‌های مرتبط با دسترسی به برق در چهار سال آینده کمک خواهد کرد. اما یافتن بودجه لازم برای اجرای پروژه‌ها داستان دیگری است. با این حال، انرژی می‌تواند روی بانک جهانی متعهد به حمایت از اجرای برنامه و همچنین بانک توسعه آفریقا، اتحادیه اروپا، آژانس توسعه فرانسه، GIZ همکاری آلمان، و بدون ذکر سهم کشورهای عضو و بخش خصوصی حساب کند. توجه داشته باشید که این جلسه فوق العاده کمیته راهبری نیز به بررسی گزارش حسابرسی PEAC برای سال مالی 2023 اختصاص داشت. مخارج مطابق با چهارچوب حسابداری PEAC. این نظر مساعد حسابرس اصلاحات انجام شده در PEAC را تقویت می‌کند و وجهه موسسه را در بین شرکای فنی و مالی آن تقویت می‌کند. افق جدیدی برای PEAC ایجاد شده در سال 2003 با هدف انجام سیاست انرژی، مطالعات و ساخت زیرساخت‌های اجتماعی و همچنین سازماندهی مبادلات انرژی الکتریکی و خدمات مرتبط در فضای جامعه باز می‌شود.

بدهی عمومی‌ کنگو-برازاویل

با نرخ بدهی عمومی‌ که 96 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) تخمین زده می‌شود، کنگو همچنان توسط بانک جهانی (WB) به عنوان بدهی بیش از حد طبقه بندی می‌شود. خروج از بدهی بیش از حد مستلزم تقویت خدمات بدهی، رویه‌های اداری و حسابرسی است. بانک جهانی در گزارش اخیر خود در مورد نظارت بر وضعیت اقتصادی و مالی جمهوری کنگو که در 13 آگوست 2024 رونمایی شد، از سطح بالای بدهی عمومی این کشور ابراز تأسف کرد. در پایان سال 2023، بدهی عمومی‌ که به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی بیان می‌شود، افزایش یافت. از سوی دیگر، بدهی خارجی به تدریج از 41.6 درصد تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2022 به 37.2 درصد در پایان سال 2023 کاهش یافته است.

جمهوری آفریقای مرکزی

به روز رسانی استراتژی ملی توسعه آمار نسل دوم

در تاریخ 18/ژوئیه/2024 مؤسسه آمار و مطالعات اقتصادی و اجتماعی آفریقای مرکزی (ICASEES) کارگاهی را برای مدیران قانونی شورای امنیت اجتماعی ملی (CNSS) در مورد به روز رسانی استراتژی توسعه ملی آمارهای نسل دوم در مؤسسه ترتیب داد. هدف اصلی این کارگاه جمع آوری اطلاعات اضافی به منظور در نظر گرفتن اصلاحات انجام شده توسط اعضای CNSS در هنگام ارائه و تصویب SNDS2 و سازماندهی کارگاهی برای تأیید اصلاحات مذکور است. یادآور می‌شود، راهبرد ملی جدید برای توسعه استراتژی نسل دوم در 31 آگوست 2023 با دوره به‌روزرسانی سالانه تصویب شد. به این ترتیب، اداره هماهنگی و توسعه آمار منطقه‌ای در نظر دارد اطلاعات اضافی را از ساختارهای آماری بخشی با هدف به روز رسانی SNDS2، اعتبارسنجی و عمومی‌کردن آن جمع آوری کند. Blaise Bienvenu Ali، مدیر کل ICASEES دلیل این آموزش به‌روزرسانی را توضیح می‌دهد: «مانند همه رشته‌ها، آمار با روش‌ها، قوانین و اسناد هنجاری کار می‌کند، که این سیستم از سال 2023 به این صورت پیاده‌سازی شده است. سازمان ملی آمار، کلیه خدمات و اداره کل آمار، مطالعات و برنامه ریزی وزارتی و همچنین آموزشگاه‌ها در زمینه آمار و جمعیت شناسی سندی به نام سند راهبردی توسعه آماری ملی تدوین کرده‌اند که دوره زمانی 2028-2024 را پوشش می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما