معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۹/۰۲- ۰۸:۰۰

نحوه راه‌اندازی و ثبت شرکت در جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی به عنوان یک مکان دارای پتانسیل برای شروع کسب و کار شناخته می‌شود.این کشور دارای پتانسیل اقتصادی بالایی است. هر ساله، سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلفی از جمله معدن، چوب، تجارت عمومی و هتل‌ها کسب‌وکارهای جدیدی را آغاز می‌کنند.

مراحل ایجاد کسب و کار در جمهوری آفریقای مرکزی

برای شروع کسب و کار در جمهوری آفریقای مرکزی، می‌توان از پنجره واحد برای تشریفات تجاری (GUFE) استفاده کرد. این پنجره واحد یک سیستم "همه در یک" است که تمام مراحل و مدیریت‌های لازم برای ثبت کسب و کار را در بر می‌گیرد. مراحل ثبت کسب و کار بستگی به نوع ساختاری که می‌خواهید ایجاد کنید (شخص حقیقی یا حقوقی) دارد و همچنین بسته به ملی بودن یا خارجی بودن مؤسس، متفاوت است.

حوزه تخصص GUFE

GUFE صلاحیت دارد که تشریفات زیر را در یک مکان و در مدت حداقل ۷ روز به انجام برساند:

  • ثبت اساسنامه و صورتجلسه مجامع مؤسسان
  • ثبت در ثبت تجارت و اوراق بهادار (RCCM)
  • ثبت نام در اتاق بازرگانی (CCIMA)
  • ثبت نام در صندوق تأمین اجتماعی ملی (CNSS)
  • تأییدیه وزارت بازرگانی و صدور کارت بازرگانی
  • انتشار در روزنامه اطلاعیه‌های حقوقی
  • مدارک و مراحل لازم برای ایجاد شخص حقیقی

برای اتباع جمهوری آفریقای مرکزی:

  • شناسنامه یا مدارک اداری توجیه‌کننده هویت متقاضی
  • سند ازدواج (در صورت لزوم)
  • گواهی اقامت
  • گزیده‌ای از سابقه کیفری یا سایر اسناد به جای آن

برای خارجی‌ها:

  • سابقه کیفری از کشور تولد یا سایر اسناد به جای آن
  • گواهی اقامت
  • کپی سند مالکیت یا اجاره مؤسسه اصلی و شعب
  • کپی سند تحصیل یا اجاره
  • هزینه تشریفات: ثبت نام در ثبت اعتبار تجارت و املاک: ۱۵۰۰۰ فرانک CFA (حدود 25 دلار)
  • مدارک و مراحل لازم برای ایجاد شخصیت حقوقی
  • سه نسخه اساسنامه و صورتجلسه مجامع عمومی مؤسسه برای اسناد خصوصی
  • رونوشت اساسنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسس برای سند رسمی

مدارک و مراحل لازم برای ایجاد شخص حقوقی

  • سه نسخه اساسنامه و صورتجلسه مجامع عمومی مؤسسه برای اسناد خصوصی
  • رونوشت اساسنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسس برای سند رسمی
  • دو نسخه اظهارنامه نظم و انطباق یا اظهارنامه محضری پذیره‌نویسی و پرداخت سرمایه
  • دو نسخه از فهرست تأیید شده مدیران، مدیران یا شرکایی که مسئول یا دارای قدرت تعهد شرکت هستند
  • دو گزیده از سوابق کیفری مدیران، مدیران یا شرکایی که متقاضی از کشور عضوی نباشد که در آن درخواست ثبت نام کرده است
  • تشریفات ثبت نام در جمهوری آفریقای مرکزی

تشریفات اجباری برای تشکیل شرکت در جمهوری آفریقای مرکزی به شرح زیر است:

الف) برای تشکیل شرکت

  1. تنظیم قوانین (اساسنامه و صورتجلسه مجلس مؤسسان)
  2. ثبت اعمال
  3. اخذ سابقه کیفری
  4. اخذ گواهی اقامت
  5. ثبت در ثبت تجارت و اوراق بهادار (RCCM)
  6. تشکیل سرمایه نزد سردفتر یا در بانک
  7. ثبت نام در اتاق بازرگانی (CCIMA)
  8. ثبت نام با شماره شناسایی مالیاتی (NIF) و مجوز
  9. ثبت نام در صندوق تأمین اجتماعی ملی (CNSS)
  10. تأیید وزارت بازرگانی و صدور کارت بازرگانی
  11. انتشار در روزنامه اطلاعیه‌های حقوقی

ب) برای مشاغل/افراد انفرادی:

مدارکی که باید ارائه شود عبارتند از:

  • کپی شناسنامه یا اجازه اقامت برای اتباع خارجی
  • استخراج از سابقه کیفری
  • سابقه کیفری کشور مبدا برای اتباع خارجی یا هر مدرک دیگری معادل
  • گواهی اقامت
  • گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  • هزینه‌های آماده‌سازی فایل برای مشاغل/ فردی در جمهوری آفریقای مرکزی

برای شروع کسب و کار در جمهوری آفریقای مرکزی، مشاغل و افراد با هزینه‌های مختلفی مواجه هستند که باید پرداخت کنند. این هزینه‌ها شامل مراحل مختلف ثبت و تأییدیه‌ها می‌باشد. آشنایی با این هزینه‌ها به کارآفرینان کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مالی مناسبی داشته باشند.

جزئیات هزینه‌ها

  1. دفتر دادگاه تجارت

هزینه: ۱۵,۰۰۰ فرانک CFA(حدود 25 دلار)

این هزینه برای ثبت اساسنامه و صورتجلسه مجامع مؤسسان و تأسیس شرکت‌ها دریافت می‌شود.

  1. اتاق بازرگانی (CCIMA)
  • گواهی کنسولی: ۱۰,۰۰۰ فرانک CFA(حدود 17 دلار)
  • این هزینه برای صدور گواهی کنسولی دریافت می‌شود.
  • کارت بازرگانی: ۱,۵۰۰ فرانک CFA(حدود 3 دلار)
  • هزینه صدور کارت بازرگانی.
  1. صندوق تأمین اجتماعی ملی (CNSS)

حقوق اعلام شده: ۲۰%

این هزینه به میزان ۲۰% از حقوق اعلام شده برای ثبت‌نام در صندوق تأمین اجتماعی ملی دریافت می‌شود.

  1. وزارت بازرگانی
  • تأییدیه: ۲,۰۰۰ فرانک CFA(حدود 3 دلار و 32 سنت)
  • هزینه‌ای برای صدور تأییدیه از وزارت بازرگانی.
  • ایجاد کارت بازرگانی: ۵۰۰ فرانک CFA(1 دلار)
  • هزینه‌ای برای ایجاد کارت بازرگانی.

 

اشکال قانونی در جمهوری آفریقای مرکزی

اشکال قانونی موجود در جمهوری آفریقای مرکزی بر اساس قانون متحدالشکل سازمان هماهنگ سازی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA) و مربوط به قانون شرکت‌های تجاری و گروه منافع اقتصادی (EIG) تنظیم شده است. این قانون شامل کد هماهنگ در منطقه CEMAC و کد مالیاتی آفریقای مرکزی می‌باشد.

اشکال قانونی عبارتند از:

  • گروه منافع اقتصادی (EIG)
  • شرکت با مسئولیت محدود (SARL)
  • شرکت با مسئولیت محدود تک نفره (SURL)
  • سوسیته آنونیم (SA)
  • شرکت تک نفره محدود (SAU)
  • شرکت به نام جمعی (SNC)
  • شرکت کالای ساده (SCS)
  • هزینه‌های رسمی ثبت شرکت‌ها
  • سرمایه سهام اعلام شده: هزینه ثبت (کد هماهنگ CEMAC): حداقل ۷۰۰۰۰ فرانک CFA (حدود 116 دلار)
  • سرمایه بیشتر یا مساوی ۵,۰۰۰,۰۰۰ فرانک CFA: وظیفه کاهشی (حدود 8 هزار 306 دلار)
  • صورتجلسه مجمع عمومی مؤسس/هیئت مدیره: ۲۰۰۰۰ فرانک CFA (حدود 33 دلار)
  • نقل و انتقال سهام/سهام: ۶% مبلغ انتقال
  • وثیقه: ۱% مبلغ ارزش تعهد
  • رهن: ۶% مبلغ ارزش وام مسکن
  • قرارداد اجاره: ۱۰% مبلغ اجاره سالانه
  • مالیات تمبر: ۱۰۰۰ فرانک CFA در هر صفحه (حدود 2 دلار)
  • ثبت نام در RCCM: ۳۰۰۰۰ فرانک CFA (ایجاد/تغییر حدود 50 دلار)
  • ثبت امنیت منقول: ۳۰۰۰۰ فرانک CFA (حدود 50 دلار)
  • انحلال / توقف فعالیت: ۲۰۰۰۰ فرانک CFA (حدود 33 دلار)

منابع

https://centrafrica.com/comment-creer-son-entreprise-en-centrafrique/

https://ambassaderca.be/wp-content/uploads/2018/05/CREATION_D_ENTREPRISE_EN_CENTRAFRIQUE.pdf

https://www.finances.gouv.cf/sites/default/files/inline-files/Guichet_unique.pdf

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما