نحوه راهاندازی و ثبت شرکت در جمهوری آفریقای مرکزی
جمهوری آفریقای مرکزی به عنوان یک مکان دارای پتانسیل برای شروع کسب و کار شناخته میشود.این کشور دارای پتانسیل اقتصادی بالایی است. هر ساله، سرمایهگذاران در بخشهای مختلفی از جمله معدن، چوب، تجارت عمومی و هتلها کسبوکارهای جدیدی را آغاز میکنند.
مراحل ایجاد کسب و کار در جمهوری آفریقای مرکزی
برای شروع کسب و کار در جمهوری آفریقای مرکزی، میتوان از پنجره واحد برای تشریفات تجاری (GUFE) استفاده کرد. این پنجره واحد یک سیستم "همه در یک" است که تمام مراحل و مدیریتهای لازم برای ثبت کسب و کار را در بر میگیرد. مراحل ثبت کسب و کار بستگی به نوع ساختاری که میخواهید ایجاد کنید (شخص حقیقی یا حقوقی) دارد و همچنین بسته به ملی بودن یا خارجی بودن مؤسس، متفاوت است.
حوزه تخصص GUFE
GUFE صلاحیت دارد که تشریفات زیر را در یک مکان و در مدت حداقل ۷ روز به انجام برساند:
- ثبت اساسنامه و صورتجلسه مجامع مؤسسان
- ثبت در ثبت تجارت و اوراق بهادار (RCCM)
- ثبت نام در اتاق بازرگانی (CCIMA)
- ثبت نام در صندوق تأمین اجتماعی ملی (CNSS)
- تأییدیه وزارت بازرگانی و صدور کارت بازرگانی
- انتشار در روزنامه اطلاعیههای حقوقی
- مدارک و مراحل لازم برای ایجاد شخص حقیقی
برای اتباع جمهوری آفریقای مرکزی:
- شناسنامه یا مدارک اداری توجیهکننده هویت متقاضی
- سند ازدواج (در صورت لزوم)
- گواهی اقامت
- گزیدهای از سابقه کیفری یا سایر اسناد به جای آن
برای خارجیها:
- سابقه کیفری از کشور تولد یا سایر اسناد به جای آن
- گواهی اقامت
- کپی سند مالکیت یا اجاره مؤسسه اصلی و شعب
- کپی سند تحصیل یا اجاره
- هزینه تشریفات: ثبت نام در ثبت اعتبار تجارت و املاک: ۱۵۰۰۰ فرانک CFA (حدود 25 دلار)
- مدارک و مراحل لازم برای ایجاد شخصیت حقوقی
- سه نسخه اساسنامه و صورتجلسه مجامع عمومی مؤسسه برای اسناد خصوصی
- رونوشت اساسنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسس برای سند رسمی
مدارک و مراحل لازم برای ایجاد شخص حقوقی
- سه نسخه اساسنامه و صورتجلسه مجامع عمومی مؤسسه برای اسناد خصوصی
- رونوشت اساسنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسس برای سند رسمی
- دو نسخه اظهارنامه نظم و انطباق یا اظهارنامه محضری پذیرهنویسی و پرداخت سرمایه
- دو نسخه از فهرست تأیید شده مدیران، مدیران یا شرکایی که مسئول یا دارای قدرت تعهد شرکت هستند
- دو گزیده از سوابق کیفری مدیران، مدیران یا شرکایی که متقاضی از کشور عضوی نباشد که در آن درخواست ثبت نام کرده است
- تشریفات ثبت نام در جمهوری آفریقای مرکزی
تشریفات اجباری برای تشکیل شرکت در جمهوری آفریقای مرکزی به شرح زیر است:
الف) برای تشکیل شرکت
- تنظیم قوانین (اساسنامه و صورتجلسه مجلس مؤسسان)
- ثبت اعمال
- اخذ سابقه کیفری
- اخذ گواهی اقامت
- ثبت در ثبت تجارت و اوراق بهادار (RCCM)
- تشکیل سرمایه نزد سردفتر یا در بانک
- ثبت نام در اتاق بازرگانی (CCIMA)
- ثبت نام با شماره شناسایی مالیاتی (NIF) و مجوز
- ثبت نام در صندوق تأمین اجتماعی ملی (CNSS)
- تأیید وزارت بازرگانی و صدور کارت بازرگانی
- انتشار در روزنامه اطلاعیههای حقوقی
ب) برای مشاغل/افراد انفرادی:
مدارکی که باید ارائه شود عبارتند از:
- کپی شناسنامه یا اجازه اقامت برای اتباع خارجی
- استخراج از سابقه کیفری
- سابقه کیفری کشور مبدا برای اتباع خارجی یا هر مدرک دیگری معادل
- گواهی اقامت
- گواهی ازدواج (در صورت وجود)
- هزینههای آمادهسازی فایل برای مشاغل/ فردی در جمهوری آفریقای مرکزی
برای شروع کسب و کار در جمهوری آفریقای مرکزی، مشاغل و افراد با هزینههای مختلفی مواجه هستند که باید پرداخت کنند. این هزینهها شامل مراحل مختلف ثبت و تأییدیهها میباشد. آشنایی با این هزینهها به کارآفرینان کمک میکند تا برنامهریزی مالی مناسبی داشته باشند.
جزئیات هزینهها
- دفتر دادگاه تجارت
هزینه: ۱۵,۰۰۰ فرانک CFA(حدود 25 دلار)
این هزینه برای ثبت اساسنامه و صورتجلسه مجامع مؤسسان و تأسیس شرکتها دریافت میشود.
- اتاق بازرگانی (CCIMA)
- گواهی کنسولی: ۱۰,۰۰۰ فرانک CFA(حدود 17 دلار)
- این هزینه برای صدور گواهی کنسولی دریافت میشود.
- کارت بازرگانی: ۱,۵۰۰ فرانک CFA(حدود 3 دلار)
- هزینه صدور کارت بازرگانی.
- صندوق تأمین اجتماعی ملی (CNSS)
حقوق اعلام شده: ۲۰%
این هزینه به میزان ۲۰% از حقوق اعلام شده برای ثبتنام در صندوق تأمین اجتماعی ملی دریافت میشود.
- وزارت بازرگانی
- تأییدیه: ۲,۰۰۰ فرانک CFA(حدود 3 دلار و 32 سنت)
- هزینهای برای صدور تأییدیه از وزارت بازرگانی.
- ایجاد کارت بازرگانی: ۵۰۰ فرانک CFA(1 دلار)
- هزینهای برای ایجاد کارت بازرگانی.
اشکال قانونی در جمهوری آفریقای مرکزی
اشکال قانونی موجود در جمهوری آفریقای مرکزی بر اساس قانون متحدالشکل سازمان هماهنگ سازی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA) و مربوط به قانون شرکتهای تجاری و گروه منافع اقتصادی (EIG) تنظیم شده است. این قانون شامل کد هماهنگ در منطقه CEMAC و کد مالیاتی آفریقای مرکزی میباشد.
اشکال قانونی عبارتند از:
- گروه منافع اقتصادی (EIG)
- شرکت با مسئولیت محدود (SARL)
- شرکت با مسئولیت محدود تک نفره (SURL)
- سوسیته آنونیم (SA)
- شرکت تک نفره محدود (SAU)
- شرکت به نام جمعی (SNC)
- شرکت کالای ساده (SCS)
- هزینههای رسمی ثبت شرکتها
- سرمایه سهام اعلام شده: هزینه ثبت (کد هماهنگ CEMAC): حداقل ۷۰۰۰۰ فرانک CFA (حدود 116 دلار)
- سرمایه بیشتر یا مساوی ۵,۰۰۰,۰۰۰ فرانک CFA: وظیفه کاهشی (حدود 8 هزار 306 دلار)
- صورتجلسه مجمع عمومی مؤسس/هیئت مدیره: ۲۰۰۰۰ فرانک CFA (حدود 33 دلار)
- نقل و انتقال سهام/سهام: ۶% مبلغ انتقال
- وثیقه: ۱% مبلغ ارزش تعهد
- رهن: ۶% مبلغ ارزش وام مسکن
- قرارداد اجاره: ۱۰% مبلغ اجاره سالانه
- مالیات تمبر: ۱۰۰۰ فرانک CFA در هر صفحه (حدود 2 دلار)
- ثبت نام در RCCM: ۳۰۰۰۰ فرانک CFA (ایجاد/تغییر حدود 50 دلار)
- ثبت امنیت منقول: ۳۰۰۰۰ فرانک CFA (حدود 50 دلار)
- انحلال / توقف فعالیت: ۲۰۰۰۰ فرانک CFA (حدود 33 دلار)
منابع
https://centrafrica.com/comment-creer-son-entreprise-en-centrafrique/
https://ambassaderca.be/wp-content/uploads/2018/05/CREATION_D_ENTREPRISE_EN_CENTRAFRIQUE.pdf
https://www.finances.gouv.cf/sites/default/files/inline-files/Guichet_unique.pdf