معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۲:۲۷

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خودکفایی عربستان در برخی محصولات کشاورزی

عبدالرحمن الفضلی، وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی سعودی گزارش داد، در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله خرما، انگور، انجیر، انار، طالبی و هندوانه به خودکفایی رسیده‌ایم. ضمنا بر اساس آمارها و داده‌های رسمی عربستان سعودی، برخی موسسات تحقیقاتی غیرسعودی و رسانه‌های محلی، خودکفایی این کشور در زمینه برخی مواد غذایی و محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر عبارتست از: تولید خرما : 124 درصد، شیرتازه : 122 درصد، سایر لبنیات تازه : 118 درصد، تخم‌مرغ : 117 درصد، انجیر : 111 درصد، هندوانه : 99 درصد، سیب زمینی : 80 درصد ، سبزیجات : 70 درصد، طیور(ماکیان) : ۶۸ درصد، گوجه‌فرنگی : ۶۷ درصد، گوشت قرمز : ۶۰ درصد، ماهی : ۴۸ درصد تا 52 درصد، انبه : 51.7 درصد، هویج : ۵۰ درصد، پیاز : ۴۴ درصد، مرکبات : 15 درصد.

آخرین رتبه‌بندی اعضای گروه بریکس براساس تولید ناخالص داخلی

رتبه‌بندی کشورهای عضو گروه بریکس براساس تولید ناخالص داخلی (GDP) به قرار زیر می‌باشد:

چین  ۱۸/۵۶ تریلیون دلار، هند  ۴/۱۱ تریلیون دلار، برزیل  ۲/۲۷ تریلیون دلار، روسیه  ۱/۹ تریلیون دلار، عربستان سعودی  ۱/۱۱ تریلیون دلار، امارات متحده عربی  ۵۳۶ میلیارد دلار، آفریقای جنوبی  ۴۰۱ میلیارد دلار، جمهوری اسلامی ایران  ۳۸۶ میلیارد دلار، مصر  ۳۵۷ میلیارد دلار، اتیوپی  ۱۹۲ میلیارد دلار

لازم به ذکر است مجموع تولید ناخالص داخلی این کشورها ۲۹/۸۲ تریلیون دلار تخمین زده شده است.

عربستان به دنبال سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی تا سال ۲۰۳۰

عربستان در چارچوب سرمایه گذاری حدود 3 تریلیون دلاری در بخش های مختلف تا سال 2030، به  سرمایه‌گذاری 600 میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی چشم دوخته است. خالد الفالح وزیر سرمایه گذاری عربستان در اجلاس سرمایه‌گذاری عربستان و ژاپن اشاره کرد که این سرمایه گذاری‌ها با هدف دستیابی به اهداف چشم انداز در تمامی‌بخش ها صورت می‌پذیرد. الفالح خاطرنشان کرد که عربستان به دنبال افزایش درخواست وام به ارزش بیش از 1.5 تریلیون دلار خواهد بود که برای شرکت های مالی ژاپن فرصت سرمایه گذاری را ایجاد می‌کند. وی رشد بازارمالی عربستان سعودی را پیش بینی کرد که جدا از اوراق بدهی و یا سهام فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش 1.7 تریلیون دلاری را ایجاد می‌کند.

قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی میان عربستان و چین

شرکت مهندسی انرژی چین از امضای توافقنامه‌ای برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی در عربستان سعودی به ارزش کل ۹۷۲ میلیون دلار خبر داد. این شرکت در بیانیه‌ای در وب‌سایت بورس شانگهای اعلام کرد که این پروژه با همکاری شرکای سعودی از جمله صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و شرکت‌های «اکوا پاور» و «آرامکو» انجام خواهد شد. ظرفیت تولید نیروگاه مورد نظر حدود ۲ گیگاوات اعلام شده است که ۳۱ ماه پس از امضای قرارداد آماده تولید می‌شود. شرکت‌های چینی اخیراً در ساخت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر، به‌ویژه نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت بالای تولید سلول خورشیدی و قیمت‎های رقابتی به پیشرفت‎هایی دست یافته‎اند.

دو برابر شدن سرمایه گذاری یکی از بزرگترین شرکت فولاد ساز چین در عربستان

غول بزرگ فولادی گروه باواستیل چین سرمایه گذاری خود را در شرکت فولاد عربستان آرامکو دو برابر کرد.
این غول بزرگ فولاد چین اخیرا اعلام کرد که سرمایه گذاری شرکت متبوع خود را در یک سرمایه گذاری مشترک برای تولید انواع فولاد در عربستان سعودی از نیم میلیارد دلار به 1 میلیارد دلار افزایش می دهد.

افزایش 48 درصدی سود خالص شرکت ملی «حمل‌ونقل دریایی» سعودی

به گزارش روزنامه «الإقتصادیه»، سود خالص شرکت ملی حمل‌ونقل دریایی سعودی موسوم به شرکت «البحری» طی سه‌ماهه دوم سال 2024 با 48% رشد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 به 733 میلیون ریال رسید. شرکت البحری افزایش درآمد خالص خود را نتیجه بهبود عملکرد عملیاتی شرکت در بخش‌های مختلف، افزایش جهانی هزینه حمل‌ونقل برخی کالاها و همچنین افزایش درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در دیگر شرکت‌ها عنوان کرده است.

هدف‌گذاری اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای جذب گردشگر خارجی

هدف‌گذاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در صنعت توریسم برای جذب گردشگران خارجی به کشور متبوع خود به شرح ذیل می‌باشد. عربستان سعودی با هدف گذاری ۱۰۰ میلیون نفری بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است پس از عرستان امارات با 40 میلیون گردشگر تا سال 2030، بحرین با 14 میلیون گردشگر تا سال 2026 ، عمان با 12 میلیون گردشگر تا سال 2040 ، کویت با 9 میلیون گردشگر تا سال 2035 و قطر با هدف گذاری ۶ میلیون نفری تا سال 2030 در رده‌های بعدی جذب گردشگر قرار دارند.

بازار قهوه در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر اساس موسسه استاتیستا

سعودی‌ها با مصرف سالانه 995.5 میلیون دلار، قطری‌ها با 443.2 میلیون دلار، اماراتی‌ها با 228.7 میلیون دلار، کویتی‌ها با 236 میلیون دلار، بحرینی‌ها با 121 میلیون دلار و عمانی‌ها با مصرف سالانه 105.3 میلیون دلار بیشترین مصرف کننده قهوه در شورای همکاری هستند. در سال گذشته قطری‌ها ۴۴۳ میلیون دلار قهوه مصرف کرده اند و در میان جهان عرب بعد از عربستان سعودی و الجزایر در رتبه سوم قرار دارند. جالب اینکه قطری‌ها روزانه ۶۰ میلیارد تومان قهوه می نوشند!

حجم واردات کاکائوی عربستان سعودی

ارزش واردات کاکائو به عربستان سعودی در سال 2023 میلادی به حدود ۲.۱۳ میلیارد ریال سعودی (۵۷۰ میلیون دلار) رسیده است. به گزارش شبکه الاخباریه عربستان، بیشترین واردات از مصر به ارزش ۲۴۳ میلیون ریال سعودی و پس از آن ایتالیا: ۱۹۵ میلیون ریال سعودی، امارات: ۱۹۴ میلیون ریال سعودی و بلژیک: ۱۷۲ میلیون ریال سعودی بوده است. آمارهای قبلی حاکی از آن بود که حجم واردات کاکائوی عربستان تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ از ۳۷ میلیون کیلوگرم فراتر رفته است و در طول سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۲۷.۱ میلیون کیلوگرم رسیده بود. این کشور یکی از بزرگترین بازارهای مصرف شکلات در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود که تقریباً ۳۰ درصد مصرف منطقه را به خود اختصاص داده است. به گزارش رسانه‌های سعودی، انتظار می‌رود ارزش بازار شکلات در این کشور تا سال ۲۰۳۲ به حدود ۱.۵۶۴ میلیارد دلار برسد، در حالی که در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۰۲۰ میلیارد دلار بود. واردات شکلات عربستان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۷۷ میلیون دلار بود که عربستان را در جایگاه سیزدهم جهان از این نظر قرار داد.

نرخ رشد اقتصاد غیرنفتی کشورهای عربی در سال ۲۰۲۵

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته توسط صندوق بین المللی پول ، نرخ رشد اقتصاد بخش غیرنفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۵ به شرح ذیل می‌باشد: عربستان سعودی : 4.4 درصد، بحرین : 4.3 درصد، امارات : 4.1 درصد، کویت : 3.5 درصد، عمان : 2.5 درصد و قطر : 2.5 درصد. لازم به ذکر است عراق و عربستان سعودی بالاترین نرخ رشد و عمان و قطر کمترین نرخ رشد را در بین این کشورها دارند.

۵ شرکت وال استریت بخش عمده سرمایه‌‎گذاری خارجی عربستان را به دست آوردند

به گزارش خبرگزاری سعودی «الشرق»، ۵ شرکت وال استریت که به عنوان مشهورترین و قدرتمندترین بورس مالی در جهان که به عنوان بورس اوراق بهادار نیویورک شناخته می‌‎شود، بیش از ۷۱ درصد از سرمایه‌گذاری‌های صندوق دولتی عربستان را در اختیار دارند. بر اساس گزارش فصلی صندوق به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا، کل سرمایه‌گذاری‌های عربستان تا پایان ژوئن سال جاری به ۲۰.۷ میلیارد دلار رسیده است. شرکت «اوبر» با جذب ۵.۳ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های عربستان در صدر این فهرست است. شرکت‌های «لوسید» با ۳.۶ میلیارد دلار و «Electronic Arts» با حدود ۳.۵ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. شرکت «Take2 Interactive» با ۱.۸ میلیارد دلار در جایگاه چهارم و «هلدینگ آرمز» با حدود ۶۰۰ میلیون دلار در جایگاه پنجم است. بقیه سرمایه‌گذاری‌ها به مبلغ ۵.۹ میلیارد دلار بین سایر شرکت‌ها در وال استریت توزیع شده است. لازم به ذکر است که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی با داشتن بالاترین ارزش برند، به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار، در مقایسه با صندوق‌های سایر ثروت دولتی جهان، رتبه اول را در جهان دارد.

تثبیت تورم ۱.۵ درصدی عربستان سعودی

به گزارش اداره کل آمار عربستان سعودی، نرخ تورم این کشور در ماه جولای امسال در مقیاس سالانه در همان نرخ ۱.۵ درصد که ماه ژوئن اعلام شده بود، تثبیت شد. این پایین‌‎ترین سطح تورم از دسامبر ۲۰۲۳ است.  بر اساس این گزارش، نرخ اجاره واقعی مسکن در جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱.۱ درصد افزایش یافته که متاثر از افزایش ۱۲ درصدی قیمت اجاره آپارتمان بوده است. در ماه ژوئن قیمت مسکن ۱۰.۱ درصد افزایش یافت.  با این حال، قیمت‌ مصرف‌کننده در حدود ۹ گروه دیگر با نرخ‌های بین ۱.۲ تا ۳.۵ درصد کاهش یافته که این امر از افزایش نرخ تورم در ماه گذشته جلوگیری کرده است. بارزترین آن کاهش ۳.۵ درصدی قیمت حمل‌ونقل به دلیل کاهش ۴.۸ درصدی قیمت خودرو بود. عربستان سعودی از نظر نرخ تورم در میان کشورهای گروه ۲۰ در رتبه چهارم کمترین نرخ قرار دارد و توانسته است افزایش قیمت‌ها را کنترل کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما