معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۴:۲۶

اخـبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ سوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبات فصلی در میزان اشتغال در بخش خصوصی فرانسه

بر اساس برآورد اولیه‌ای که توسط موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (INSEE) منتشر شد، اشتغال بخش خصوصی در فرانسه در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه قبلی تقریباً ثابت مانده است و 7900 شغل از دست رفته است. این موسسه در بیانیه‌ای افزود: در مقایسه با سال گذشته، اشتغال کارمندی 0.4 درصد افزایش یافته و 78 هزار شغل جدید ایجاد شده است. البته به نظر می‌رسد این بهبودی کند شده است؛ اعداد نشان می‌دهند که پس از افزایش 0.3 درصدی در سه ماهه اول (با ایجاد 61100 شغل)، در سه ماهه دوم شاهد کاهش سرعت اشتغال بوده‌ایم. موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه تصریح می‌کند که وضعیت همچنان نسبت به قبل از پاندمی‌بهتر است و اشتغال بخش خصوصی 6.1 درصد (1.2 میلیون شغل) افزایش یافته است.

https://www.journaldeleconomie.fr/Fragile-stabilite-de-l-emploi-salarie-prive-au-second-trimestre_a13755.html

کاهش نرخ بیکاری

موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (INSEE) اولین برآورد خود از نرخ بیکاری در سه ماهه دوم را منتشر کرد. این نرخ که در ماه‌های اخیر به تدریج رو به افزایش بود، با کاهش 0.2 درصدی در سه ماهه اخیر به 7.3 درصد از جمعیت فعال (یعنی 2.3 میلیون نفر) رسید و به روند افزایشی خود پایان داد. آمارشناسان می‌گویند: «این نرخ نسبت به سه ماهه دوم سال 2023، حدود 0.1 درصد بالاتر است. اگرچه کمی‌بالاتر از کمترین سطح خود از سال 1982 (7.1 درصد در سه ماهه چهارم سال 2022 و سه ماهه اول 2023) است، اما به طور قابل توجهی پایین‌تر از اوج خود در اواسط سال 2015 (3.2 درصد کمتر) است. لازم به ذکر است نرخ بیکاری در فرانسه که از سال 2018 در حال کاهش بود، با بهبود پس از کووید-19 به پایین‌ترین سطح خود از سال 1982 رسید. این نرخ بین اواخر سال 2022 و اوایل سال 2023 در این سطح باقی ماند، سپس در اواخر سال 2023 به بالاترین حد خود یعنی 7.5 درصد رسید و از آن زمان تاکنون در همین سطح باقی مانده است، اگرچه این رقم همچنان بسیار کمتر از رقم قبل از همه‌گیری است.

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/au-deuxieme-trimestre-le-taux-de-chomage-a-baisse-a-7-3-estime-l-insee-20240809

کاهش قابل توجه کسری تراز تجاری کالاها در شش ماهه اول سال

کسری تراز تجاری کالایی فرانسه در شش ماهه اول سال جاری کاهش چشمگیری داشته است. کسری تا پایان ژوئن، در دوازده ماه گذشته، به 62.6 میلیارد یورو رسیده است که نسبت به 114.8 میلیارد یورو در سال گذشته کاهش قابل توجهی است. این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش هزینه‌های انرژی (نفت و گاز) از 96.8 میلیارد یورو به 60.3 میلیارد یورو بوده است. برای اولین بار در فرانسه، صادرات به عنوان محرک اصلی رشد در دو فصل اول سال بوده است. بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (INSEE)، تجارت خارجی به میزان 0.2 درصد به رشد اقتصادی در فصل دوم کمک کرده است. فرانک ریستر، وزیر تجارت خارجی، از این آمار استقبال کرده و آن را نشانه‌ای از پایداری اقتصاد فرانسه در شرایط بین‌المللی متلاطم دانسته است.

اما آمار منتشر شده توسط گمرک، این خوش‌بینی را کمی‌کاهش داده است. در سه ماهه دوم سال 2024، تراز تجاری فرانسه حدود 3 میلیارد یورو نسبت به سه ماهه اول بدتر شده و به کسری 21.4 میلیارد یورو رسیده است. این کاهش، روند بهبودی شش ماهه متوالی قبلی را متوقف کرده است. صادرات در سه ماهه دوم 1.1 درصد افزایش یافته و به 152.7 میلیارد یورو رسیده است. این افزایش عمدتاً به دلیل صادرات یک کشتی به ایالات متحده و فروش محصولات هوافضا بوده است. از سوی دیگر، صادرات محصولات شیمیایی و برق کاهش یافته است. واردات نیز 2.8 درصد افزایش یافته و به 174.1 میلیارد یورو رسیده است که عمدتا به دلیل افزایش واردات گاز طبیعی بوده است. همچنین، واردات خودرو، به ویژه خودروهای برقی چینی، کاهش یافته است. بدین ترتیب در شش ماهه اول سال 2024، کسری تجاری کالاهای فرانسه 5.5 میلیارد یورو نسبت به نیمه دوم سال گذشته بهبود یافته و به 49.6 میلیارد یورو رسیده است.

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/la-balance-commerciale-s-ameliore-mais-reste-dans-le-rouge-a-62-milliards-d-euros-20240807

بازدید 11.2 میلیون نفر از بازی‌های المپیک پاریس

بر اساس اولین ارزیابی اداره گردشگری پاریس که روز دوشنبه 12 اوت منتشر شد، بین 23 ژوئیه تا 11 اوت، 11.2 میلیون نفر با یا بدون بلیت در فعالیت‌های مرتبط با بازی‌های المپیک در منطقه پاریس شرکت کردند. این تعداد، برابر با تعداد بازدیدکنندگان در همین دوره در سال 2023 و مطابق با تخمین 11.3 میلیون بازدیدکننده‌ای است که این سازمان پیش‌بینی کرده بود. با احتساب 4 میلیون بازدیدکننده پیش‌بینی‌شده برای بازی‌های پارالمپیک (که 90 درصد آن‌ها فرانسوی هستند)، انتظار می‌رود این رویداد 15 میلیون بازدیدکننده جذب کند. به طور دقیق‌تر، 85 درصد از بازدیدکنندگان فرانسوی بودند که 45 درصد آن‌ها از منطقه پاریس بودند و 15 درصد دیگر خارجی بودند که در میان آن‌ها آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها و بریتانیایی‌ها بیشترین تعداد را داشتند و همگی نسبت به دوره مشابه در سال 2023 افزایش یافته‌اند. به گفته پاریس 2024، بیش از 9.5 میلیون بلیت فروخته شده و 6 میلیون نفر از مکان‌های جشن‌ها بازدید کرده‌اند.

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/jo-paris-2024-11-2-millions-de-touristes-ont-visite-la-capitale-en-trois-semaines-20240812

فروش اشیاء و تجهیزات المپیک پاریس 2024 در ماه سپتامبر

طبق گزارش روزنامه وست فرانس، بخشی از تجهیزات و وسایلی که در طول بازی‌های المپیک پاریس استفاده شده است، در حراج‌های مختلفی در سراسر فرانسه به فروش گذاشته خواهد شد. در مجموع، برای برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس 2024، حدود 6 میلیون محصول و تجهیزات استفاده شده است. این حراج‌ها از 15 سپتامبر تا اواسط اکتبر برگزار خواهند شد. برخی از این وسایل شامل کلاه‌های داوطلبان، توپ‌های بدمینتون، حوله‌های مخصوص ورزشکاران و پرچم‌هایی است که در مراسم اهدای مدال استفاده شده است. تقریباً 10 درصد از این تجهیزات در حراج‌ها عرضه خواهند شد. طبق گزارش این روزنامه، حدود 24 حراج برگزار خواهد شد که 13 مورد از آن‌ها در شهرهای لیله، پانتین، کولومب، نانتر، شاتورو، مولوز، مون‌پلیه، ویشی، کومپیین، پاریس، رن و دو شهر دیگر در سن-سن-دنی و موزل برنامه‌ریزی شده است. این ابتکار برای اولین بار در تاریخ بازی‌های المپیک است و به گفتۀ کارولین لوئیس، مدیر اقتصاد چرخشی پاریس 2024، این اقدام در راستای «بازیافت و ایجاد فرصت دوم برای 6 میلیون تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری بازی‌ها» انجام می‌شود.

https://www.20minutes.fr/sport/jo_2024/4105324-20240810-jo-2024-drapeaux-chaises-equipements-objets-vont-etre-vendus-braderies

محصول گندم فرانسه در کمترین میزان خود در چهل سال گذشته

کشاورزان فرانسوی در آستانه پایان برداشت محصولات خود، با کم‌سابقه‌ترین میزان تولید گندم مواجه شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت کشاورزی، تولید گندم نرم که برای تولید آرد و در نتیجه نان و کیک استفاده می‌شود، نسبت به سال گذشته 25 درصد و نسبت به میانگین پنج سال گذشته 24 درصد کاهش یافته است. با تولید 26.3 میلیون تن، این برداشت یکی از کمترین برداشت‌ها در چهار دهه اخیر خواهد بود. در حالی که خشکسالی در سال‌های اخیر بلای جان محصولات کشاورزی بوده است، امسال مشکل اصلی، بارندگی‌های بیش از حد بوده است. پاییز گذشته، بارندگی‌های شدید کشاورزان را از کاشت محصولات بازداشت و در نتیجه سطح زیر کشت 10 درصد کاهش یافت. در ادامه، بارندگی‌ها و طوفان‌ها نیز به کاهش عملکرد محصول کمک کرد.

https://www.nouvelobs.com/economie/20240809.OBS92178/la-france-connait-une-des-plus-faibles-recoltes-de-ble-des-40-dernieres-annees.html

احتمال ورشکستگی شرکت بیمه عمر

شرکت بیمه عمر لوکزامبورگی FWU Life Insurance که از سال 1997 در فرانسه فعالیت می‌کرد، در اواسط ماه ژوئیه اعلام کرد که به دلیل بدهی بیش از حد، با مشکل ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها روبرو شده است. بر اساس اعلامیه مقام ناظر بر بانک‌ها و بیمه‌ها، 30 هزار قرارداد بیمه عمر مشتریان فرانسوی تحت تأثیر این ورشکستگی قرار گرفته است و در حال حاضر، دارایی‌های بیمه‌گذاران مسدود شده است. مشکلات این شرکت بیمه از دو سال پیش آغاز شد. در 4 آگوست 2022، مقام ناظر بر بخش بیمه در لوکزامبورگ، جریمه‌ای 200 هزار یورویی به دلیل کاستی‌های شناسایی شده در فرآیند نظارت بر محصولات و الزامات حاکمیت به این شرکت وارد کرد. این جریمه همراه با ممنوعیت فروش محصولات در فرانسه بود.

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/en-france-30-000-contrats-d-assurance-vie-mis-en-danger-par-la-defaillance-d-un-assureur-luxembourgeois-20240807

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما