معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

جایگاه گردشگری فرانسه در جهان

بر اساس بررسی صورت گرفته توسط مجمع جهانی اقتصاد، فرانسه یکی از پنج کشور برتر مبتنی بر اقتصاد گردشگری پررونق می‌باشد.

بر اساس نتایج همین بررسی، فرانسه به عنوان اولین مقصد گردشگری جهانی و از نظر شاخص توسعه گردشگری و سفر (TTDI) 2024 نیز در صدر قرار دارد، شاخصی که توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) تهیه شده است، اما در رتبه بندی همین مجمع، فرانسه از نظر اقتصاد گردشگری در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

در این رتبه بندی، رتبه اول به ایالات متحده تعلق دارد، و اسپانیا و ژاپن به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. پس از فرانسه، استرالیا در رتبه پنجم و پس از آن آلمان و انگلیس رتبه‌های ششم و هفتم را به خود اختصاص داده‌اند. در بین ده کشور برتر، همچنین چین، ایتالیا و در نهایت سوئیس قرار دارند.

در گزارش WEF که هر سال مجمع اقتصادی داووس را برگزار می‌کند، آمده است: شاخص توسعه سفر و گردشگری (TTDI) که برای اولین بار در سال 2022 معرفی شد، مجموعه‌ای از عوامل و سیاست‌هایی را ارزیابی و اندازه‌گیری می‌کند که توسعه پایدار و مقاوم بخش سفر و گردشگری (T&T) را ممکن می‌سازند، که به نوبه خود به توسعه یک کشور کمک می‌کند. این شاخص ها شامل پنج بُعد است که به 17 زیر شاخه و در کل 102 شاخص تقسیم می‌شود. این شاخص ها شامل مواردی چون:

  • محیط کلی کشور (آب و هوا، امنیت کسب‌وکار...)،
  • سیاست‌های تأثیرگذار بر بخش گردشگری،
  • زیرساخت‌ها (به‌ویژه حمل‌ونقل)،
  • منابع (طبیعی، فرهنگی...) و
  • پایداری، به‌ویژه محیط زیست بخش گردشگری می‌باشد.

در این رتبه‌بندی 119 کشور جهان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و در میان 30 کشور برتر، 26 اقتصاد با درآمد بالا وجود دارد، که 19 کشور در اروپا، 7 کشور در آسیا-اقیانوسیه، 3 کشور در آمریکا و یکی (امارات متحده عربی) در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) هستند.

همچنین نتایج بررسی فوق نشان می‌دهند که اقتصادهای با درآمد بالا همچنان به طور کلی از شرایط مطلوب‌تری برای توسعه گردشگری و سفر بهره‌مند می‌باشند. آن‌ها با استفاده از محیط‌های کسب‌ وکار مطلوب، پویایی بازارهای کار، سیاست‌های باز سفر، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گردشگری قوی و توسعه مناسب سایت‌های طبیعی، فرهنگی و غیره توانسته اند به شرایط مطلوب دوره قبل از کووید نزدیک شوند. در همین حال، برخی کشورهای در حال توسعه نیز در این مدت از بالاترین ترین پیشرفت ها طی سال‌های اخیر در این حوزه را تجربه کرده‌اند، به طور مثال می‌توان به چین اشاره کرد که امسال جایگاه خود را در بین 10 کشور برتر تقویت کرده است (و به رتبه هشتم رسید).

ورای این رتبه‌بندی، در بررسی مجمع جهانی اقتصاد به تکامل مطلوب گردشگری جهانی نیز اشاره شده است. در این گزارش چنین پیش بینی شده که «صنعت جهانی گردشگری باید از رکود ناشی از همه‌گیری کووید-19 بهبود یابد و (امسال) از سطوح مشاهده شده قبل از بحران فراتر رود».

در ادامه این گزارش آمده است: این امر تا حد زیادی به دلیل افزایش قابل توجه تقاضا در سراسر جهان، همچنین افزایش تعداد پروازهای موجود، بازتر شدن بین‌المللی و افزایش علاقه و سرمایه‌گذاری در سایت‌های طبیعی و فرهنگی می‌باشد. با این حال حتی اگر شوک ناشی از همه‌گیری کووید نیز پشت سر گذاشته شده باشد، فعالان حوزه گردشگری امروزه با چالش‌های دیگری روبرو هستند از جمله افزایش خطرات اقتصاد کلان، ژئوپلیتیک و محیط زیستی، یا اعمال نظارت بیش تر بر شیوه‌های آن‌ها در زمینه پایداری یا تأثیر فناوری‌های جدید دیجیتال، از جمله کلان‌داده و هوش مصنوعی. این مسائل در کنار مشکلات دیگری چون «کمبود نیروی کار» از جمله مسائلی هستند که می‌توانند در آینده چهره گردشگری در جهان را تغییر دهند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما