معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۷:۱۰

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آرامکو ۱۰ درصد از سهام شرکت مشترک رنو و جیلی را می‌خرد

غول انرژی عربستان یعنی شرکت آرامکو از طریق یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت خود، با خرید 10 درصد از سهام شرکت هورس پاورترین  Horse Powertrain، سرمایه گذاری مشترک بین گروه رنو و خودروساز معروف چین یعنی جیلی، موافقت کرده است. شرکت هورس پاورترین که دفتر مرکزی آن در بریتانیا قرار دارد در ماه گذشته میلادی (مه) راه‌اندازی شد. هدف این شرکت ارائه راه‌حل‌های برتر برای تولید پیشرانه‌های کم آلاینده با احتراق داخلی و هیبریدی است. این شرکت‌ها در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که آرامکو این سهام را به طور مساوی از رنو و جیلی که هر کدام 45 درصد از سهام خود را نگه خواهند داشت، خریداری خواهد کرد.

اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در منطقه الشرقیه و ربع الخالی

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی این کشور گزارش کرد شرکت آرامکوی سعودی، دو میدان نفتی غیرمرسوم، یک ذخایر نفت عربی سبک، دو میدان گاز طبیعی و دو ذخایر گاز طبیعی در این کشور را کشف کرده است.  دو میدان نفتی غیرمرسوم و یک ذخایر در استان شرقی و دو میدان گاز طبیعی و دو ذخایر گاز طبیعی در منطقه ربع الخالی کشف شده اند. 

ذخایر طلا در برخی از کشورها بر حسب (تن)

بر اساس گزارش موسسات معتبر بین المللی ، عربستان سعودی رتبه شانزدهمین کشور بزرگ دارنده بیشترین ذخایر طلای جهان را از آن خود کرد. بزرگترین کشورهای دارای ذخایر طلای جهان به ترتیب عبارتند از :1- ایالات متحده: 8133 تن، 2- آلمان: 3353  تن، 3- ایتالیا: 2452 تن، 4- فرانسه: 2437 تن، 5- روسیه: 2333  تن، 6- چین: 2265 تن، 7- سوئیس: 1040 تن، 8- ژاپن: 846  تن، 9- هند: 804  تن، 10- هلند: 612 تن، 11- ترکیه: 540  تن، 12- تایوان: 424 تن، 13- پرتغال: 383 تن، 14- ازبکستان: 371  تن، 15- لهستان: 359 تن ، 16- عربستان سعودی: 323 تن.

درآمد بودجه ای سعودی در سه ماه اول سال 2024

وزارت دارایی سعودی اعلام کرد بودجه سه ماه اول سال 2024 با هزینه 305.8 میلیارد ریالی، بیش از 293 میلیارد ریال درآمد داشته است. بر اساس داده‌های وزارت دارایی، از این میزان 182 میلیارد ریال سهم درآمدهای نفتی بودجه بوده است. ارزش درآمدهای غیرنفتی سعودی نیز با 9 درصد افزایش به 111.5 میلیارد ریال رسید. وزارت دارایی اعلام کرد کسری بودجه در سه ماه اول سال جاری 12.4 میلیارد ریال بوده است. کسری بودجه سعودی در سال 2024 در مجموع 79 میلیارد ریال برآورد شده بود. این میزان معادل 1.9 درصد از تولید ناخالص سعودی خواهد بود. وزارت دارایی پیشتر پیش‌بینی کرده بود که حجم هزینه‌های بودجه برای سال جاری به 2.251 تریلیون ریال خواهد رسید. درآمد این کشور نیز برای این مدت 1.172 تریلیون ریال برآورد شده است. پیش‌بینی‌ها همچنین نشان می‌دهد اقتصاد سعودی در سال 2024 شاهد رشد 4.4 درصدی خواهد بود و این روند در سال‌های 2025 و 2026 به ترتیب به 5.7 و 5.1 درصد خواهد رسید. وزارت دارایی سعودی پیش‌بینی کرده است نرخ تورم از 2.6 درصد در سال 2023 به 2.2 درصد در سال 2024 و در سال 2026 به زیر 2 درصد کاهش یابد.  

تثیت نرخ بیکاری در عربستان طی سه ماهه اول 2024

اداره کل آمار سعودی، اعلام کرد نرخ بیکاری شهروندان سعودی و خارجی مقیم در این کشور، در سه ماهه اول 2024 به 3.5 درصد تثبیت شده است. این نرخ در سه ماهه چهارم 2023 برابر با 3.4 درصد بود. همچنین، نرخ بیکاری شهروندان سعودی در سه ماهه اول سال 2024 به 7.6 درصد کاهش یافته است که نسبت به نرخ 7.8 درصد در سه ماهه چهارم 2023 بهبود یافته است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری زنان سعودی در سه ماهه اول 2024 افزایش جزئی داشته و به 14.2 درصد رسیده است. این نرخ در سه ماهه قبل 13.9 درصد بود. همچنین، نرخ بیکاری مردان سعودی در سه ماهه اول 2024 به 4.2 درصد کاهش یافته است، در حالی که این نرخ در سه ماهه قبل 4.6 درصد بود. نیروی کار شاخص‌های نیروهای کار در سه ماهه اول 2024، نشان‌دهنده افزایش نرخ مشارکت نیروی کار سعودی‌ها بوده که به 51.4 درصد رسیده است، در حالی که این نرخ در سه ماهه قبل 50.4 درصد بود. همچنین، نرخ مشارکت در نیروی کار (سعودی‌ها و غیرسعودی‌ها) به 66.0 درصد کاهش یافته است، در حالی که این نرخ در سه ماهه چهارم سال 2023 برابر با 67.0 درصد بود.

قرارداد خرید هواپیما توسط شرکت هواپیمایی طیران ناس

شرکت هواپیمایی طیران الناس متعلق به عربستان سعودی با امضای قرارداد جدیدی اقدام به خرید 160 فروند هواپیمای مسافربری از شرکت هواپیماسازی ایرباس، نمود. با درنظر گرفتن شمار سفارشات خرید اخیر طیران الناس؛ حجم کلی سفارشات این شرکت به رقم 280 فروند هواپیما خواهد رسید.

امضاء قرارداد در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما و هلیکوپتر

شرکت صنایع نظامی سعودی موسوم به «سامی»، دو قرارداد در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما و هلیکوپتر امضا کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» ، شرکت صنایع نظامی این کشور در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی هوانوردی انگلیس دو قرارداد با شرکت‌های «ایرباس» و «لاکهید مارتین» در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما و هلیکوپتر امضا کرد. قرارداد سعودی با ایرباس به توسعه و بومی‌سازی مرکز نگهداری و تعمیر بالگردهای ساخت ایرباس در این کشور مربوط است و قرارداد با شرکت لاکهید مارتین نیز عربستان سعودی را به جمع 14 کشوری که دارای مراکز نگهداری و تعمیر هواپیماهای «سی130 هرکولس» هستند، می‌افزاید.

ضرورت خوداظهاری مالیاتی شرکت های سعودی

سازمان زکات، مالیات و گمرک سعودی از همه بنگاه‌های اقتصادی در این کشور که ارزش کالاهای تولیدی یا خدمات عرضه‌شده آن‌ها بیش از 40 میلیون ریال در سال است، خواست تا اظهارنامه مالیاتی ماه ژوئن خود را قبل از پایان ماه ژولای به این سازمان ارسال نمایند.

شمار واردات خودروی کارکرده به عربستان سعودی  

روزنامه  سعودی الإقتصادیه با بررسی داده‌های سازمان «آمار» سعودی در گزارشی نوشت، طی پانزده ماه منتهی به آوریل 2024 عربستان سعودی حدود 758 هزار خودروی کارکرده و دست‌دوم خارجی به ارزش 83.7 میلیارد ریال وارد کرده است. خودروهای وارداتی از ژاپن بیشترین ارزش مالی را با نسبت 22.9% از کل هزینه صرف‌شده به خود اختصاص داده است. همچنین در این مدت چین با تعداد 227 هزار خودروی دست‌دوم بیشترین تعداد واردات را در بازار سعودی داشته است.

ارزش اعطای وام خودرو در عربستان سعودی

اعطای وام‌‎های خرید خودرو توسط شرکت‌‎های مالی در عربستان سعودی در پایان سه ماهه اول سال جاری با وجود نرخ‌های بهره بالا به بالاترین سطح خود در ۵ سال اخیر رسید. به گزارش واحد تحلیل مالی در روزنامه الاقتصادیه، بر اساس داده‌‎های بانک مرکزی عربستان، ارزش وام خودرو در پایان سه ماه اول سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۲.۷ میلیارد ریال سعودی رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ به شمار می‌‎رود و معادل ۲۶ درصد از کل وام‌های اعطایی است. مجموع وام‌‎های ارائه شده توسط شرکت‌های تامین مالی این کشور تا پایان فصل اول امسال حدود ۸۸.۶ میلیارد ریال سعودی بوده است. که وام شخصی و وام مسکن رتبه‎‌های اول و دوم را در آن به خود اختصاص داده‌‎اند و وام خودرو سوم است. وام‌های شخصی به حدود ۲۵.۱ میلیارد ریال سعودی رسیده که بالاترین سطح در تاریخ آن با نرخ رشد سالانه ۱۹ درصدی است و ۲۸ درصد از کل وام‌ها را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که وام مسکن با رشد جزئی حدود ۱ درصدی سالانه به ۲۲.۹ میلیارد ریال رسیده است و ۲۶ درصد از کل وام‌ها را تشکیل می دهد. وام املاک تجاری هم با ۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴.۴ میلیارد ریال سعودی رسید. وام‌های کارت اعتباری نیز به بالاترین حد خود رسید و در پایان سه ماهه نخست سال جاری با رشد ۲۴ درصدی، رقم ۱.۴ میلیارد ریال سعودی را به ثبت رساند. سایر وام‌ها هم رقم  ۱۲ میلیارد ریال سعودی را با رشد ۷ درصدی و سهم ۱۴ درصدی از کل، به ثبت رساندند.

مازاد تجارت خارجی عربستان سعودی

به گته منابع سعودی ، مازاد تراز تجاری عربستان به بالاترین حد خود رسید. تراز تجاری عربستان در ماه می ۲۰۲۴ به مازاد ۳۴.۵ میلیارد ریال سعودی (۹.۲ میلیارد دلاری) دست یافت که نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۲.۸ درصد افزایش داشت و به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید. براساس داده‌‎های اداره کل آمار عربستان، تراز تجاری عربستان به دلیل دستیابی به بالاترین سطح صادرات غیرنفتی از ژوئن ۲۰۲۲، به ارزش ۲۸.۹ میلیارد ریال سعودی (۷.۷ میلیارد دلار)، توانست روند کاهش خود را که ۱۹ ماه به طول انجامیده بود، متوقف کند. داده‎‌های این گزارش نشان می‌‎دهد که تراز تجاری در مقایسه با ماه آوریل امسال، ۸ درصد کاهش داشته که به دلیل افزایش ۱۰.۶ درصدی واردات کالا در ماه می- در مقیاس ماهانه- است. در عین حال صادرات کالا در ماه می نسبت به ماه قبل از آن افزایش ۳.۳ درصدی داشته که ناشی از افزایش ۲۶.۹ درصدی صادرات غیرنفتی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما