معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ارتقای دو پله ای رتبه اعتباری ترکیه توسط موسسه اعتبار سنجی بین المللی مودیز

موسسه اعتبار سنجی بین المللی مودیز، رتبه اعتباری ترکیه را با دو پله افزایش از "B3" به "B1" ارتقاء داد.  این موسسه همچنین چشم انداز رتبه اعتباری خود در ارتباط با اقتصاد ترکیه را "مثبت" حفظ کرده است.

در بیانیه مودیز اعلام شده است که محرک اصلی ارتقای رتبه اعتباری به B1، تحولات مدیریتی، به ویژه بازگشت به سیاست های پولی متعارف و عزم جدی دولت ترکیه بر اجرای این سیاست ها می‌باشد. همچنین در این گزارش آمده است که ادامه این روند تاثیر بسزایی در کاهش نرخ تورم طی ماههای آتی و سال 2025 خواهد داشت.

در همین ارتباط، محمت شیمشک، وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه گفت: مودیز برای اولین بار رتبه اعتباری ترکیه را به لطف برنامه ای که اجرا کردیم، بعد از 11 سال دو رتبه افزایش داد و چشم انداز را مثبت نگاه داشت. تعادل در اقتصاد، کاهش نیازهای تامین مالی خارجی، افزایش ذخایر بین المللی و روند کاهش تورم در افزایش رتبه موثر بود. حفظ چشم انداز مثبت توسط مودیز، نشان دهنده اعتماد به برنامه ما است و به افزایش بالقوه رتبه بندی اشاره دارد. شیمشک افزود، ما به اجرای سیاست‌های مبتنی بر قانون و قابل پیش‌بینی خود که تاب‌آوری اقتصادمان را افزایش می‌دهد، با قاطعیت ادامه خواهیم داد.

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه نیز ارتقای رتبه اعتباری ترکیه توسط آژانس رتبه بندی اعتباری مودیز را ارزیابی کرد. وی تصریح کرد: تحولات مثبت در شاخص‌های کلان اقتصادی امیدوارکننده است و افزایش امتیازات اعتباری توسط آژانس بین المللی اعتبار سنجی مودیز، موید این است که کشور در مسیر درستی قرار دارد.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi/moodys

 

افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه

بنابر اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر این کشور در هفته 12 جولای 2024 نسبت به هفته قبل با 5 میلیارد و 348 میلیون دلار افزایش به 153 میلیارد و 796 میلیون دلار رسید. کارشناسان اقتصادی معتقدند، با افزایش میزان ذخایر، اعتماد به اقتصاد افزایش می یابد، لیر ترکیه تقویت می‌شود، نیاز به ارز کاهش می یابد و علاقه سرمایه گذاران خارجی  نیز افزایش می یابد. همچنین افزایش میزان ذخایر کمک قابل توجهی در مقابله با نرخ تورم می نماید. به عبارت دیگر هر چه ذخایر قوی‌تر باشد، اعتبار کشور افزایش می‌یابد و اعتماد به ثبات اقتصادی آن مجدداً تأیید و اعتماد بازارهای بین المللی به کشور نیز افزایش می یابد.

https://www.tunagazete.com/haber

کاهش شاخص اعتماد مصرف کننده ترکیه در جولای 2024

سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد مصرف کننده این کشور در ماه جولای سالجاری را اعلام کرد. بر این اساس، شاخص اعتماد مصرف کننده که با همکاری سازمان آمار و بانک مرکزی ترکیه محاسبه شده است، در ماه جولای با 3.1 درصد کاهش از 78.3 واحد به 75.9 واحد رسید.

افزایش 40 درصدی کرایه حمل و نقل عمومی در آنکارا

با تصویب شهرداری آنکارا، قیمت بلیط اتوبوس، مترو و کرایه مینی بوس در این شهر افزایش یافت. بدین ترتیب قیمت بلیط اتوبوس و مترو با 40 درصد افزایش از 15 لیر به 21 لیر افزایش یافت. همچنین قیمت بلیط اتوبوس برای دانش آموزان و دانشجویان از 7.5 لیر به 10.5 لیر و برای معلمین از 11 لیر به 15 لیر افزایش یافت. براساس اعلام شهرداری آنکارا، کرایه مینی بوس برای مسیرهای کوتاه از 17 لیر به 25 لیر و برای مسیرهای طولانی به 30 لیر افزایش یافت. شهرداری آنکارا مهمترین دلیل افزایش کرایه حمل و نقل درون شهری را افزایش 80 درصدی قیمت سوخت اعلام نموده است.

تداوم گرانی‌ها و تاثیر آن بر کاهش گردشگری

 افزایش قیمت ها در ترکیه آنچنان شدید شده که صنعت گردشگری این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بنا بر اخبار منتشره، فعالان حوزه گردشگری در مناطق توریستی اعلام کرده اند که ظرفیت هتل ها نسبت به سال قبل حداقل 30 درصد کاهش یافته و بسیاری از رستورانها و مراکز تفریحی نیز از عدم استقبال گردشگران داخلی و خارجی  گله مند هستند.

از سوی دیگر، گردشگران ترک ترجیح می دهند تا برای گذراندن تعطیلات به جزایر یونان سفر نمایند. گردشگران ترک ضمن استقبال از مراکز تفریحی و گردشگری کشور یونان، با اشتراک گذاشتن جدابیت ها و ارزانی آنجا نسبت به ترکیه، سایر گردشگران را نیز برای سفر به یونان ترغیب می نمایند. در پست های اجتماعی که گردشگران ترک به اشتراک می‌گذارند هزینه رستوران در یونان نصف قیمت در ترکیه می‌باشد. 

همچنین، تحقیقات شهرداری استانبول نشان داد که قیمت مواد غذایی در ترکیه گران تر از لندن است. در حالی که خرید 20 قلم کالای اساسی (خوراک و مصارف روزانه مردم)در لندن معادل 3 درصد حداقل دستمزد بود، در حالی که در استانبول، تقریباً 20 درصد می‌باشد. در این تحقیق قیمت 20 کالای اساسی از دو فروشگاه بزرگ زنجیره ای در هر کشور مبنای محاسبه قرار گفت که بر این اساس خرید این 20 قلم کالای اساسی در لندن 2 هزار و 972 لیر و در استانبول 3 هزار و 297 لیر گردید. این درحالی است که حدقل دستمزد در لندن 85 هزار و 150 لیر و در ترکیه 17 هزار لیر می‌باشد.

https://www.dunya.com/ekonomi

گرانی‌های شدید در ترکیه و مشکل عدم پرداخت بدهی کارتهای اعتباری توسط شهروندان ترک

گرانی‌های شدید و عدم کفاف حقوق و دستمزد در ترکیه سبب شده تا مردم این کشور به استفاده بیش از حد از کارتهای اعتباری بانکی روی آورند به نحوی که براساس اعلام اتحادیه بانک های ترکیه، تعداد کارت های اعتباری با رشد 66 درصدی به 123.1 میلیون کارت رسیده ولی مشکل  اصلی آنجاست که شهروندان ترک در بازپرداخت بدهی‌های کارتهای اعتباری خود با مشکل مواجه هستند.

 براساس اعلام مرکز کارتهای بانکی ترکیه، بدهی‌های اشخاص حقیقی در ترکیه به سرعت در حال افزایش است و وضعیت برای دارندگان کارت اعتباری به طور فزاینده ای نگران کننده است چنانکه افزایش قابل توجهی در تعداد افرادی که بدهی کارت اعتباری خود را پرداخت نمی‌کنند، مشاهده شده است.

 بنا بر داده‌های اتحادیه بانک های ترکیه، 513 هزار نفر از دارندگان کارتهای اعتباری بانکی به دلیل بدهی خود در بازه زمانی ژانویه تا مه 2024، یعنی تنها در مدت 5 ماه، بیش از نیم میلیون نفر تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند و بانکها علیه آنها شکایت کیفری صورت تنظیم نموده اند. اقتصاددانان معتقدند، تورم بالا و پائین بودن میزان حقوق و دستمزدها سبب بروز چنین وضعیتی شده و با گذشت زمان به همین منوال و بدون تغییر شرائط، این بحران عمیق تر نیز خواهد شد. زیرا انتشار روزانه خبرها در خصوص افزایش قیمت کالاها و خدمات در کشوری که خط فقر به 2 هزار یورو رسیده است، اوضاع را بیش از پیش بدتر می‌کند.

https://www.odatv.com/ekonomi

افزایش صادرات عسل ترکیه در نیمه نخست سال 2024

براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات عسل این کشور در 6 ماهه نخست سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل با 3 درصد افزایش به 17 میلیون و 243 هزار و 866 دلار رسید. عسل که یکی از محصولات مهم تولیدی و صادراتی ترکیه است، در ماه‌های ژانویه تا ژوئن در 45 کشور، مناطق مستقل و آزاد خریدار پیدا کرده است. صادرات این محصول که در ژانویه تا ژوئن 2023 به 16 میلیون و 791 هزار و 320 دلار رسید، در مدت مشابه سال جاری با 3 درصد افزایش به 17 میلیون و 243 هزار و 866 دلار رسید.

آمریکا، آلمان و کانادا سه کشوری هستند که بیشترین صادرات عسل به آنها در نیمه اول سال جاری صورت گرفته است. در این مدت عسل به ارزش 6میلیون و 322 هزار و 272 دلار به آمریکا، 4 میلیون و 479 هزار و 615 دلار به آلمان و 812 هزار و 664 دلار به کانادا صادر شده است.

البته ترکیه به کشورهای اسلوونی، مجارستان، عراق، بنگلادش، چک، مراکش، آلبانی و نپال نیز صادرات عسل انجام داده است.

https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما