معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۹:۴۳ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 کاهش تولید برق در سال مالی 2024

تولید برق این کشور در طی سال مالی 24 به دلیل کاهش رشد کلی فعالیت های اقتصادی و کاهش تقاضا در بحبوحه افزایش تعرفه‌های برق، 2 درصد کاهش یافت و به 127259 گیگاوات ساعت (14504 مگاوات)  به طور سالیانه رسید. برق آبی بیشترین سهم را در تولید برق (31 درصد در سال مالی 24 در مقابل 28 درصد در سال مالی 23) داشته است، پس از آن RLNG (19 درصد در سال مالی 24 در مقابل 17 درصد در سال مالی 23) و زغال سنگ (16 درصد در سال مالی 24 در مقابل 16 درصد در سال مالی 23)  در تولید برق سهم داشتند. تولیدات برق هسته ای، گازی، بادی و نفت کوره ای 18، 9، 3 و 2 درصد به تولید برق کشور در سال مالی 24 کمک کردند.

https://www.dawn.com/news/1847437/high-tariffs-push-down-power-demand

روند رشد بازار های صادراتی پاکستان در سال مالی 2024

جبهه انجمن‌های صنعتی و بازرگانان پاکستان (PIAF) با ابراز نگرانی شدید از عملکرد ضعیف صادرات، اعلام کرد که بازارهای عمده صادراتی این کشور در سال مالی منتهی به 30 ژوئن سال جاری شاهد رشد قابل توجهی در واردات کالا از پاکستان نبوده اند. ایالات متحده در سال مالی منتهی به 30 ژوئن 2024 با صادرات 5.286 میلیارد دلار در مقایسه با 5.239 میلیارد دلار در سال گذشته که رشد جزئی 0.9 درصدی را نشان می دهد، همچنان بزرگترین بازار صادرات کالاهای پاکستانی باقی مانده است.

چین با واردات 2.559 میلیارد دلاری در مقایسه با 2.614 میلیارد دلار، از پاکستان، رشد منفی 2.1 درصدی را ثبت کرد. در حالی که بریتانیا با واردات 2.015 میلیارد دلاری از پاکستان طی سال مالی جاری در مقابل 1.943 میلیارد دلار رشد 3.7 درصدی را نشان می‌دهد.

اقدامات اداری برای مهار واردات که منجر به کمبود مواد اولیه برای صنعت و در نتیجه کاهش تولید شد، دلیل اصلی این افت بوده و کاهش تقاضای جهانی در بحبوحه انقباض پولی دلیل دیگر است. علاوه بر این پاکستان به عنوان یک بازار بالقوه برای سرمایه گذاران خارجی باقی مانده است که هنوز برنامه‌هایی برای سرمایه گذاری تازه در این کشور دارند، اما همچنان منتظر بازگشت ثبات اقتصادی هستند. عدم قطعیت در برابری روپیه و دلار را یکی از نگرانی‌های اصلی سرمایه گذاران خارجی است.

https://www.nation.com.pk/22-Jul-2024/piaf-concerned-as-pakistan-major-export-markets-show-poor-growth

طرح همکاری مشترک شرکت های چینی و پاکستانی در 7 بخش صنعتی – تولیدی

شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در 7 بخش عمده و مهم پاکستان دعوت خواهند شد. استراتژی "جوینت ونچر" بین شرکت ها و سازمان‌های تجاری مختلف چین و پاکستان تدوین شده است و با توجه به جزئیات، شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در 7 بخش عمده و مهم پاکستان دعوت خواهند شد. علاوه بر این، 78 سازمان تجاری از چین و 167 سازمان از پاکستان در این نشست عظیم شرکت خواهند کرد که انتظار می رود پیشرفت های زیادی در بخش سرمایه گذاری داشته باشد. این موضوع در نشست مشترک هیئت سرمایه گذاری به ریاست عبدالعلیم خان و جام کمال خان وزیران فدرال بیان شد.  عبدالعلیم خان وزیر فدرال سرمایه گذاری، خصوصی سازی و ارتباطات گفت: با همکاری شرکت های چینی می‌توان حجم تجارت پاکستان را یک میلیارد دلار افزایش داد. پاکستان از نظر سرمایه گذاری کشور جذاب و مهم تری برای چین است. صنایع جدید باید در مناطق آزاد صنعتی یا در مناطقی که حداکثر تامین برق ممکن است ایجاد شود. عبدالعلیم خان وزیر فدرال نیز از مقامات مربوطه خواست تا جزئیات نقشه راه تجارت پاکستان و چین را به نخست وزیر ارائه دهند.  7 بخش عمده پاکستان شامل تجهیزات پزشکی و جراحی، پلاستیک، پوشاک، صنعت چرم، گوشت خوراکی، میوه و سبزیجات و ضایعات و علوفه است.

https://www.nation.com.pk/21-Jul-2024/chinese-companies-to-be-invited-to-invest-in-7-major-sectors

کاهش کسری تجاری دولت در سال مالی 2024

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار پاکستان (PBS)، کسری تجاری پاکستان در طول سال مالی 2023-24 (سال مالی 24) بیش از 12 درصد کاهش یافته و به 24.09 میلیارد دلار رسیده است.این نشان دهنده بهبود قابل توجهی نسبت به کسری 27.47 میلیارد دلاری ثبت شده در سال گذشته است.

طی سال مالی 24، صادرات پاکستان با  10.54 درصد افزایش از 27.72 میلیارد دلار در سال قبل   و به 30.65 میلیارد دلار  افزایش یافت. از سوی دیگر، واردات با کاهش جزئی 0.84 درصدی مواجه شد که از 55.19 میلیارد دلار در سال مالی 23 به 54.73 میلیارد دلار کاهش یافت. علیرغم بهبود کلی سالانه، کارشناسان نگرانی‌هایی را در مورد ارقام تجارت ماهانه برای ژوئن 2024 مطرح کرده اند که نشان دهنده افزایش قابل توجه واردات است.

در ژوئن 2024، کسری تجاری پاکستان با 30.39 درصد افزایش سالانه به 2.39 میلیارد دلار در مقایسه با 1.83 میلیارد دلار در ژوئن 2023 رسید. واردات به میزان 17.43 درصد افزایش یافت و از 4.2 میلیارد دلار به 4.92 میلیارد دلار رسید.

https://www.nation.com.pk/22-Jul-2024/govt-asked-to-take-strategic-measures-to-manage-import-growth

 توقف صادرات میوه از افغانستان به علت افزایش تعرفه گمرگی پاکستان

اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و پاکستان مدعی شده است که صادرات میوه و سبزیجات تازه به پاکستان پس از «افزایش زیاد» تعرفه‌های گمرکی توسط اسلام آباد به مدت دو هفته متوقف شده است.

در بیانیه‌ای که از سوی رسانه‌های طالبان افغانستان منتشر شده، ادعا شده است که از زمانی که پاکستان اخیراً تعرفه گمرکی بر میوه‌ها و سبزیجات تازه را افزایش داده است، بسیاری از تاجران به نقل از آنها اظهار داشته‌اند که این تعرفه صادرات میوه‌های تازه را برای آنها گران‌تر کرده است.

https://www.dawn.com/news/1846742/fruit-exports-from-afghanistan-stopped

 روند خصوصی سازی شرکت هواپیمایی PIA به تعویق افتاد

روند خصوصی سازی خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) به تعویق افتاده است زیرا اکثر متقاضیان بالقوه به دنبال تمدید آن بودند. منابع آگاه به Business Recorder گفتند که تاریخ جدید مناقصه اول اکتبر پیشنهاد شده است.این منابع افزودند که پیشنهاد دهندگان بالقوه نگران ممنوعیت پروازهای PIA به اروپا، تأخیر در اشتراک گذاری حساب های حسابرسی شده به همراه پیش نویس توافقنامه سهام هستند. پیش از این گفته شده بود که دولت می خواهد این توافق را تا 14 اوت نهایی کند.

https://www.brecorder.com/news/40313926/pia-privatisation-final-bidding-delayed-till-october-1

صادرات غیر نساجی 25 درصد در سال مالی 24 افزایش یافت

صادرات غیر نساجی پاکستان شاهد افزایش قابل توجه 24.95 درصدی به 14.02 میلیارد دلار در سال مالی 24 بود که به دلیل اقلام خام غذایی و محصولات با ارزش افزوده بود، در حالی که صادرات نساجی و پوشاک تنها 0.93 درصد افزایش یافت. صادرات کالاهای مهندسی، سیمان و مواد غذایی خام رشد قابل توجهی را نشان داد، در حالی که کفش، پوشاک چرمی و دستکش چرمی‌کاهش یافت. افزایش صادرات غیر نساجی نشان دهنده روند مثبت افزایش سفارشات از بازار بین المللی است.‏

https://www.dawn.com/news/1846955/non-textile-exports-surge-25pc-in-fy24

 

تأثیر بودجه بر صنعت چرم‌سازی پاکستان

انجمن چرم‌سازان پاکستان ابراز نگرانی کرده است که مالیات ها و عوارض اضافی بودجه اخیر صنعت را در آستانه سقوط قرار داده و صادرات را به خطر می اندازد و به دلیل گیر افتادن بازپرداخت ها و هزینه‌های بالای تولید، فعالیت صادرکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند و از دولت می خواهد که این صنعت را کاهش دهد. هزینه‌ها و بازپرداخت برای دستیابی به هدف بلندپروازانه 60 میلیارد دلاری صادرات را آزاد می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1847839/tanners-urge-govt-to-cut-tax-burden-for-survival

 دولت چارچوبی را برای صنعت نفت برای تعیین قیمت نفت آغاز می‌کند

وزارت نیرو به سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (Ogra) دستور داده است تا طبق دستور نخست وزیر شهباز شریف، چارچوبی را برای واگذاری مسئولیت تعیین قیمت نفت به صنعت نفت نهایی کند. با این حال، دو ذینفع اصلی، شرکت های بازاریابی نفت (OMC) و فروشندگان، به این نشست دعوت نشده اند. هدف از این اقدام، مقررات زدایی از فرآورده‌های نفتی است که در حال حاضر تحت نظارت هستند، از جمله بنزین، گازوئیل و نفت سفید و به شرکت های بازاریابی نفت (OMC) ها اجازه می دهد قیمت ها را تعیین کنند. در این نشست که به ریاست مصدق مالک وزیر انرژی برگزار شد، پیامدها و راه پیش رو برای مقررات زدایی، که ممکن است به قیمت های سوخت در سراسر کشور و بین جایگاه‌های مختلف منجر شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

https://www.dawn.com/news/1847871/energy-ministry-calls-for-framework-to-deregulate-fuel-prices

 

 پاکستان برای افزایش قیمت برق 2.63 روپیه در هر واحد آماده است

آژانس مرکزی خرید برق (CPPA) از سازمان ملی تنظیم مقررات برق (NEPRA) درخواست کرده است که به دلیل هزینه سوخت بالاتر در ژوئن 2024، تعرفه برق را 2.6307 روپیه به ازای هر واحد افزایش دهد. افزایش پیشنهادی بر اساس هزینه سوخت است. مکانیزم تنظیم (FCA) که هدف آن انتقال هزینه‌های واقعی سوخت به مصرف کنندگان است. سازمان ملی تنظیم مقررات برق (NEPRA) یک جلسه استماع عمومی را در 31 ژوئیه برای بحث در مورد درخواست برنامه ریزی کرده است. در صورت تصویب، این امر به هزینه‌های قابل توجه مصرف کنندگان برق در پاکستان می افزاید.

https://tribune.com.pk/story/2482667/rs263unit-power-tariff-hike-proposed

 

روپیه پاکستان در آستانه تصویب برنامه وام صندوق بین المللی پول اندکی افزایش یافت

روپیه پاکستان در بازار بین بانکی با 0.09 روپیه افزایش به 278.41 روپیه در برابر دلار آمریکا بسته شد و به زنجیره زیان سه روزه پایان داد. این افزایش ارزش پیش از تصویب برنامه وام جدید 7 میلیارد دلاری توسط هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول (IMF) در ماه اوت صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود جریان ارز خارجی را تقویت کند و از روپیه حمایت کند. علیرغم کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی، روپیه با کاهش قیمت نفت خام بین المللی نیز حمایت شد که هزینه واردات انرژی و تقاضا برای دلار را کاهش داد.

https://tribune.com.pk/story/2482963/rupee-rises-despite-397m-fall-in-reserves

 استقبال و  حمایت وزیر بازرگانی از هیأت اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون پاکستان (FPCCI)

وزیر بازرگانی فدرال، جام کمال خان، با هیئتی از اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون پاکستان (FPCCI) ملاقات کرد و دعوت برای شرکت در کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری سازمان همکاری شانگهای (SCO) 2024 را پذیرفت. وی بر اهمیت کنفرانس سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد و موافقت کرد که اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون پاکستان (FPCCI) در هیئت های تجاری برای تقویت روابط بین المللی مشارکت کند. وزیر همچنین از اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون پاکستان (FPCCI) خواست تا انتقال صنعت چین به پاکستان را تسهیل کند و پیشنهاداتی در مورد توافقنامه تجارت ترجیحی (PTA) با چین درخواست کرد.

https://www.nation.com.pk/26-Jul-2024/jam-kamal-to-attend-sco-business-investment-conference-2024

 تعامل استراتژیک پاکستان با روسیه

پاکستان یک نقشه راه استراتژیک برای تعامل با روسیه ترسیم کرده است، از جمله یک استراتژی سه جانبه برای همکاری دولت با دولت و تجارت با تجارت، و مکانیسم هایی برای تجارت امن و عملیات تجاری. این طرح همچنین شامل ایجاد شبکه‌های ریلی، افزایش صادرات و بررسی همکاری‌های انرژی، علی‌رغم چالش‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه نهادهای روسیه است.

https://tribune.com.pk/story/2482959/pakistan-plans-rail-links-with-russia

 پاکستان از چین خواست تا بدهی خود را تغییر دهد

پاکستان رسماً از چین درخواست کرده است که بدهی‌های خود از جمله بدهی‌های معوقه پروژه‌های برق کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) را که با 44 درصد افزایش به 401 میلیارد روپیه افزایش یافته است، تغییر دهد. پاکستان به دنبال تمدید هشت ساله برای بازپرداخت بدهی انرژی، تبدیل پرداخت‌های سود مبتنی بر دلار آمریکا به ارز چینی و کاهش نرخ بهره است. هدف این درخواست کاهش هزینه‌های انرژی و تضمین یک بسته کمک مالی 7 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول است، اما موافقت چین تایید نشده است.

https://tribune.com.pk/story/2482961/pakistan-formally-requests-chinese-debt-restructuring

 شرکت گاز جنوبی سوئی (SSGC) خط لوله اختصاصی را برای مصرف کنندگان صنعتی در کراچی راه اندازی کرد

شرکت گاز جنوبی سوئی (SSGC) یک خط لوله اختصاصی با سرمایه گذاری 3.86 میلیارد روپیه برای تامین سوخت پرفشار برای مصرف کنندگان صنعتی در غرب کراچی راه اندازی کرده است و به مسائل گاز فشار پایین در منطقه رسیدگی می‌کند. این خط لوله 31 کیلومتری تقریباً 269 میلی متر مکعب مکعب از تقاضا را برآورده می‌کند و به عنوان منبع تغذیه برای گسترش بیشتر و کاهش گازهای بدون حساب (UFG) از طریق بهبود کنترل، نظارت و کاهش نشتی و سرقت عمل می‌کند.

https://tribune.com.pk/story/2482965/ssgc-launches-new-high-pressure-pipeline

 چین به عنوان بزرگترین سرمایه گذار در پاکستان در سال مالی 24 ظاهر شد

چین با سرمایه گذاری مستقیم خارجی خالص568.2  (FDI)میلیون دلار به عنوان بزرگترین سرمایه گذار در پاکستان در سال مالی 2024 ظاهر شده است و پس از آن هنگ کنگ و بریتانیا قرار دارند. کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال مالی 24 به 1.9 میلیارد دلار رسید که 16.88 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. چین 29.88 درصد از سرمایه گذاری‌های مستقیم را به خود اختصاص داده است، در حالی که هنگ کنگ و انگلیس به ترتیب 18.85 درصد و 14.1 درصد مشارکت داشته اند. سایر سرمایه گذاران عمده شامل ایالات متحده، سنگاپور و کانادا بودند که بریتانیا نیز به عنوان بزرگترین سرمایه گذار پرتفوی در حال ظهور است.

https://www.nation.com.pk/26-Jul-2024/china-top-investor-in-pakistan-with-dollar-568m-fdi-in-fy24-report

پاکستان صادرات شکر به افغانستان را از سر می‌گیرد و فعالیت های تجاری در مرز تورخم افزایش می یابد

پس از چهار سال تعلیق، پاکستان صادرات شکر به افغانستان را از سر گرفته و در چهار روز گذشته بیش از 400 خودرو حامل شکر از مرز تورخم عبور کرده است. دولت اجازه داده است که صادرات 150,000 تن شکر تا 15 اوت تکمیل شود. در همین حال، فعالیت های تجاری در مرز افزایش یافته است و واردات میوه و سبزیجات از افغانستان علیرغم گزارش ها مبنی بر ممنوعیت ادامه دارد. این در حالی است که صدها موتر خالی افغانی بدون مدارک لازم جاده مرزی را ازدحام کرده و باعث ازدحام و معطلی حمل و نقل ها شده است.

https://www.dawn.com/news/1847614/sugar-export-to-afghanistan-resumes-after-four-years

 پاکستان به دنبال کاهش بدهی چین برای پروژه‌های انرژی CPEC است

وزیر دارایی پاکستان در حال مذاکره با مقامات چینی برای مذاکره مجدد در مورد شرایط بازپرداخت 17 میلیارد دلار بدهی پروژه‌های انرژی CPEC و نیروگاه‌های هسته ای، به دنبال تمدید تا 8 سال، تبدیل ارز از USD به CNY و کاهش نرخ بهره است. در تلاش برای کاهش هزینه‌های انرژی و کاهش فشار اقتصادی، اما شرکت های چینی مذاکره مجدد در مورد قراردادهای خرید برق خود را رد کرده اند.

https://tribune.com.pk/story/2482407/chinese-firms-not-to-renegotiate-ppas

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما