معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مسیر پروژه خط لوله گاز تاپی در افغانستان

طول خط لوله گاز تاپی که قرار است گاز ترکمنستان را به کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان صادر نماید، در مجموع بالغ بر 1814 کیلومتر است که 774 کیلومتر آن در افغانستان کشیده خواهد شد. از طریق این خط لوله در دو سال نخست بهره برداری، دو میلیارد متر مکعب گاز به افغانستان صادر می‌گردد. از سال سوم میزان صادرات گاز به 5 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت. برای تأمین امنیت مسیر تاپی در افغانستان بالغ بر 9 تا 11 هزار نفر مشغول بکار خواهند شد. این خط لوله از پنج استان هرات ، فاراب ، نیمروز ، هلمند و قندهار افغانستان گذشته و گاز ساکنان این مناطق را تامین می نماید. قرار است 85 درصد از هزینه‌های احداث خط لوله گاز تاپی توسط دولت ترکمنستان و 15 درصد مابقی آن توسط دولت های سه کشور دیگر تامین گردد.