معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۰:۰۸

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته سوم تیر ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

قبرس برای سومین سال متوالی مبتکر قوی در جدول امتیازات نوآوری اروپا

نیکودموس دامینو، معاون وزارت تحقیقات، نوآوری و سیاست دیجیتال اعلام کرد؛ قبرس برای سومین سال متوالی جایگاه خود به عنوان یک مبتکر قوی در جدول امتیازات نوآوری اروپا را حفظ کرده است. وی در یک بیانیه مطبوعاتی آورده است: قبرس بعنوان دهمین کشور در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا رتبه بندی شده و عملکرد 106.3 درصدی را از میانگین اروپا کسب نموده و در عین حال در مقایسه با سال 2017، بالاترین افزایش عملکردی (39 درصد) را در این عرصه در سراسر اروپا ، داشته است. اضافه می‌شود که قبرس در رده "پیوندها Linkage"، که به همکاری مشاغل نوآورانه با یکدیگر اشاره دارد، به عنوان بهترین عملکرد رتبه بندی شده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

رئیس جمهور: ما از سرمایه گذاری‌های قابل اعتماد در کشور استقبال می‌کنیم

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس گفت: قبرس کشوری است که به میزان قابل توجهی به سرمایه گذاری‌ها متکی است، لذا دولت از سرمایه گذاری‌های جدی و قابل اعتماد و سرمایه گذارانی که می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، استقبال می‌کند. وی که در مراسم آغاز  پروژه ای به نام " لارناکا سرزمین فردا " سخنرانی میکرد، حضور خود و تعدادی از اعضاء دولت در این مراسم را نشانه علاقه دولت به سرمایه گذاری در قبرس توصیف نمود و افزود: پروژه "سرزمین فردا" با هدف ایجاد توسعه پایدار ساحلی است که تلاش برای احیای منطقه گسترده تر را تقویت می‌کند. این توسعه تنها با هدف ساخت ساختمان‌ها و زیرساخت ها نیست، بلکه در راستای ایجاد منطقه ای است که با احترام کامل به محیط زیست، توسعه اقتصاد محلی و فراتر از آن و همچنین رفاه شهروندان را افزایش دهد.

طرح جامع سرزمین فردا، الگوی جدیدی را برای یک جامعه ساحلی پایدار با کاربری مختلف ایجاد خواهد کرد تا احیای لارناکا و منطقه وسیع‌تر آن را تسریع کند. از اهداف دیگر این طرح، فراهم نمودن تسهیلات و مکان‌های رفاهی است که به توسعه بیشتر گردشگری قبرس کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

صدور پروانه‌های ساختمانی از ژانویه تا آوریل 2024، سالانه 8.3 درصد افزایش یافته است

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سرویس آمار، طی دوره ژانویه تا آوریل 2024، صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8.3 درصد افزایش داشته است. در این مدت 2 هزار و 545 پروانه ساختمانی صادر شده است. این درحالی است که تعداد پروانه‌های صادر شده در سال قبل 2 هزار و 351 مورد بوده است. کل این مجوزها به لحاظ ارزش، 8.9 درصد، و از نظر مساحت کل، 15.7 درصد، افزایش را ثبت کرده است. براثر رشد صورت گرفته تعداد واحد های مسکونی نیز در مدت یاد شده، 24.2 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش سرویس آمار، تعداد پروانه‌های ساختمانی مجاز توسط مقامات شهرداری و ادارات منطقه در آوریل ۲۰۲۴ به ۶۶۹ مورد رسید. ارزش کل این مجوزها 261.3 میلیون یورو و مساحت کل 192.3 هزار متر مربع میباشد. در این پروانه‌های ساختمانی ساخت 930 واحد مسکونی پیش بینی شده است. پروانه‌های ساختمانی شاخص پیشرو فعالیت های آتی در بخش ساخت و ساز را تشکیل می دهند.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

کسری تجاری در بحبوحه کاهش صادرات طی پنج ماه، در ماه مه افزایش یافت

بر اساس آخرین داده‌های موقت سرویس آماری قبرس، کسری تجاری قبرس در ماه می 2024 افزایش یافته که ناشی از کاهش صادرات و افزایش اندک واردات است. مجموع کسری تجاری این ماه در مقایسه با 578.2 میلیون یورو در ماه می 2023 به 693.4 میلیون یورو در سال جاری رسید. کل واردات کالا در ماه می 2024 به 1031.8 میلیون یورو رسید که نسبت به 1000.0 میلیون یورو ثبت شده در می 2023، 3.2 درصد افزایش را نشان می دهد. واردات از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع به 611.4 میلیون یورو رسید که نسبت به 594.0 میلیون یورو در ماه مشابه سال قبل، حاکی از افزایش میباشد. واردات از کشورهای ثالث نیز روند افزایشی را ثبت کرد و به 420.4 میلیون یورو در مقایسه با 406.0 میلیون یورو در می 2023، رسید. ارقام واردات در ماه می 2024 شامل انتقال مالکیت اقتصادی کشتی‌هایی به ارزش 77.0 میلیون یورو بود که به طور قابل توجهی بالاتر از 34.6 میلیون یورو ثبت شده در می 2023 بود. از سوی دیگر، صادرات در ماه می 2024 به میزان 19.8 درصد کاهش یافت و در مجموع به 338.4 میلیون یورو رسید که نسبت به 421.8 میلیون یورو در می 2023، روند کاهشی را ثبت نموده است. صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از 101.3 میلیون یورو به 89.8 میلیون یورو کاهش یافت، در حالی که صادرات به کشورهای ثالث از 320.5 میلیون یورو در مدت مشابه سال گذشته به 248.6 میلیون یورو کاهش یافت. انتقال مالکیت اقتصادی کشتی‌ها به ارزش 68.6 میلیون یورو در مقایسه با 100.8 میلیون یورو در می 2023، نیز بر ارقام صادرات تأثیر گذاشت.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

تخمین ضرر 25 میلیون یورویی فصل گردشگری امسال از سوی رئیس PASYXE

تانوس مایکلیدس، رئیس اتحادیه هتل‌های قبرس (PASYXE)، ضمن تاکید بر لزوم تمدید فصل گردشگری و افزایش تعداد هتل هایی که در طول سال فعالیت می‌کنند، تخمین می‌زند که قبرس در فصل گردشگری امسال، حدود 30000 گردشگر، بالغ بر  حدود 25 میلیون یورو، از دست داده و ضرر خواهد داشت. مایکلیدس در گفتگو با خبرگزاری قبرس CNA، اضافه کرد که این امر ( افزایش هتل ها و تمدید فصل گردشگری ) باعث کاهش فصلی در بازار کار و در عین حال افزایش تجارت و درآمدهای دولتی شده و هم زمان، برای کارگران صنعت گردشگری ثبات ایجاد کرده و افراد بیشتری را به سمت صنعت گردشگری سوق خواهد داد. وی با اشاره به این که کمبود نیروی انسانی یکی از چالشهای صنعت گردشگری قبرس است گفت: " این صنعت بطور مشخص حدود 53000 نفر را استخدام کرده که معادل 11 درصد از جمعیت شاغل قبرس است. این مجموعه شامل تعداد زیادی از افراد متخصص با مهارت های فنی و آکادمیک مانند سرآشپزها، متخصصان فناوری اطلاعات، وکلا، حسابداران، مهندسان، پیشخدمت ها و غیره می می‌باشد." مایکلیدس افزود: بکارگیری چنین مجموعه بزرگی از متخصصان جایگاه این صنعت را تقویت می‌کند زیرا پیشرفت آن تأثیر گسترده ای بر اقتصاد و بازار کار دارد. وی تحولات جاری در خاورمیانه، جنگ اوکراین، کاهش رشد اقتصادی در انگلستان و کاهش تعداد پروازها به قبرس را از مهمترین علل کاهش درآمدهای گردشگری در سال جاری دانست و پیش بینی نمود که بر اثر مشکلات یاد شده تعداد گردشگران ورودی 150 هزار نفر نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

دولت هزینه و فایده پروژه اتصال بزرگ دریا را بررسی میکند

 جورج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی، قرار است روز پنجشنبه ( 21 تیر 1403) تجزیه و تحلیل هزینه و فایده پروژه Great Sea Interconnector را دریافت نماید. گزارش تجزیه و تحلیل این پروژه توسط اپراتور مستقل انتقال برق یونان Admie، به وزارت انرژی ارائه می‌شود و وزیر انرژی به نمایندگی از دولت گزارش دریافتی را بمنظور انجام بررسی مستقل، به دانشگاه قبرس و یک نهاد مطالعاتی ارسال خواهد کرد.  Admie شرکتی است که این پروژه را اجرا خواهد کرد و در حال حاضر 51 درصد از سهام آن را در اختیار دارد. مطالعه تحلیل هزینه و فایده ( این پروژه ) توسط مشاوران سازمان تغییرات آب و هوایی مستقر در آتن Exergia، و با همکاری دانشگاه فنی ملی آتن تهیه شده است. این سازمان ادعا می‌کند که با بهره‌برداری کامل از اتصال بزرگ دریای بزرگ، قبض‌های برق برای مصرف‌کنندگان قبرسی تا سال 2030 تا 30 درصد کاهش می‌یابد. دولت قبرس انجام مطالعه دقیق و کارشناسی تجزیه و تحلیل هزینه و فایده در مورد این پروژه را بعنوان پیش شرطی برای تصمیم گیری نهایی در مورد مشارکت در پروژه Great Sea Interconnector و سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی در آن مطرح کرده است.

منبع: قبرس میل

 

پوشش شبکه با ظرفیت بسیار بالای 77.1 درصدی، پیشرفت قابل توجهی است

آقای دکتر نیکودموس دامیانو، معاون وزیر تحقیقات، نوآوری و سیاست دیجیتال اعلام کرد با توجه به نتایج گزارش سالانه کمیسیون اروپا که بلوغ دیجیتالی کشورهای عضو و اجرای اهداف برنامه سیاست دهه دیجیتال اروپا را ارزیابی می‌کند، پوشش شبکه‌های با ظرفیت بسیار بالا (VHCN) در قبرس با 25 درصد رشد در سال 2023 به 77.1 درصد رسید که پیشرفت قابل توجهی است. وی در این رابطه گفت: کشور ما با بیشترین افزایش ثبت شده در توسعه زیرساخت های اتصال گیگابیتی و درصد اطلاعات تخصصی و فناوری ارتباطات (ICT) در بازار کار، در تعدادی از شاخص ها در مسیر صعودی ثابتی قرار دارد. دامیانو افزود قبرس، قبلاً از نظر شبکه‌های تلفن همراه 5G به پوشش 100 درصدی دست یافته است و هفت سال زودتر به هدف اروپایی برای سال 2030 رسیده است. در بیانیه معاونت مزبور همچنین به این موضوع اشاره شده است که در رابطه با دیجیتالی کردن خدمات دولتی، بعنوان یکی از اولویت های کلیدی دولت، قبرس به بهبودی 16.3 درصدی دست یافته است.

منبع: قبرس میل

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما