معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته سوم تیر ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته اول شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بررسی الگوی جمهوری خلق چین در جذب نخبگان خارج از کشور

چین با جمعیتی معادل 1 میلیارد و 440 میلیون نفر بعنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، در رده سوم مهاجرفرست‌ترین کشور دنیا نیز قرار دارد. تعداد 10.7 میلیون نفر مهاجر چینی در خارج از کشور حضور دارند. سیاست فعلی چین در قبال بازگشت کننده‌ها، دیاسپورا و حتی کارگران بین‌المللی بر جذب باکیفیت‌ترین نخبگان بین‌المللی استوار است. بنا بر گزارش کمیته فرعی دائمی تحقیقات سنای آمریکا، دولت چین بدلیل بررسی‌های موشکافانه آمریکا نسبت به برنامه‌های جذب نخبگان چین، بسیاری از منابع آنلاین خود را در حوزه جذب و بکارگیری نخبگان حذف کرده و به مؤسسات چینی نیز دستورالعمل‌هایی داده با بررسی‌های آمریکا در این حوزه مقابله کنند. طبق ارزیابی‌های پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در سال 2015، دولت چین متعهد شده است تا 15 درصد از تولید ناخالص داخلی خود یعنی چیزی در حدود 2 تریلیون دلار را برای توسعه و آموزش منابع انسانی اختصاص دهد. سیاست چین بلحاظ جذب نخبگان چینی در گزارش ذیل که در بولتن تحلیل ها و رویدادهای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در شهریور ماه 1399 درج گردیده مورد بررسی قرار گرفته است .