معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۵:۴۲ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روند رشد مثبت صنعت فولاد ویتنام

صنعت فولاد ویتنام شاهد روند رشد مثبتی است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 7 تا 8 درصد افزایش یابد. بر اساس گزارش انجمن فولاد ویتنام (VSA)، ظرفیت کل تولید فولاد خام این کشور حدود 23 میلیون تن است و انتظار می رود تولید فولاد نهایی به 30 میلیون تن برسد که نشان دهنده افزایش 7 درصدی نسبت به سال 2023 است. وضعیت فعلی تولید فولاد در ویتنام به دلیل عرضه بیش از حد و افزایش واردات منجر به رقابت شدید قیمت برای محصولات فولادی داخلی شده است. به گفته رئیس انجمن فولاد ویتنام، واردات فولاد نورد گرم افزایش یافته است و در آوریل 2024 شاهد واردات 890000 تن بود که 1.5 برابر کل تولید داخلی است. قابل ذکر است که 71 درصد از این واردات از چین به ویتنام وارد می‌شود. در چهار ماهه اول سال 2024، ویتنام در مجموع 3.93 میلیون تن فولاد نورد وارد کرده که نشان دهنده افزایش 32 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است. مجموع واردات فولاد ویتنام از چین 2.9 میلیون تن بوده که بیش از دو برابر واردات در مدت مشابه در سال 2023 است.

https://vietnamnews.vn/economy/1658832/vn-steel-industry-sees-a-positive-growth-trend.html

اهمیت هوش مصنوعی برای ویتنام

در تاریخ 5 جولای سیمناری در شهر هو شی مین با عنوان The Shidler Global Leadership Summit برگزار شد که محور اصلی آن اهمیت پذیرش برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد، برای بهبود رقابت پذیری ویتنام بستر رقابت جهانی بود. در این رویداد جمعی از مدیران ارشد شرکت های بزرگ ویتنامی و فارغ التحصیلان MBA حضور داشتند. پروفسور تونگ بوئی، مدیر دانشکده VEMBA و رئیس شرکت ناوبریMatson، به مفهوم نظم جهانی جدید که در آن رقابت فزاینده ای بین کشورهای پیشرو وجود دارد که منجر به تغییر در زنجیره‌های تامین جهانی می‌شود، اشاره کرد. به اعتقاد وی، ویتنام می‌تواند از این تغییرات منتفع شود زیرا کشورها اتکای خود را به چین به عنوان یک تولید کننده کاهش می دهند و در عوض به دنبال شرکای دیگری مانند ویتنام، هند و اندونزی هستند.برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی می‌توانند به تقویت رقابت‌پذیری یک کشور در بازار جهانی کمک کنند و ویتنام هم می‌تواند از این ابزارها برای بهره‌برداری بیشتر از مزایای آن، کاهش هزینه‌ها و ارتقای موقعیت خود برای جذب کشورهای دیگر استفاده کند. تسهیلاتی که هوش مصنوعی در اختیار صنایع مختلف قرار می دهد از جمله به جای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی پیچیده کامپیوتری، نیازمندی‌ها و درخواست های خود را از رایانه‌ها درخواست نمایند. ابزارهای مولد هوش مصنوعی همچنین می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را با سرعت بالا پردازش کنند.برای اینکه برنامه‌های هوش مصنوعی به ارتقای رقابت‌پذیری فرد در چارچوب نظم جدید جهانی کمک کنند، باید این زمینه در آموزش برنامه گنجانده شود. رئیسشرکت APJ Market و VDC، Hitachi Digital Services، نیز معتقد است برای اینکه ابزارهای هوش مصنوعی موثر باشند، داده‌ها باید دقیق و به درستی ذخیره شوند تا بتوان ارزش آنها را استخراج کرد. به گفته وی بستر داده مناسب، سطح مناسب مدیریت داده و افراد آگاه با اخلاق قوی برای موفقیت تحول دیجیتال مهم است. مدیر عامل مرکز توسعه منابع انسانی در گروه VNPT، نیز بیان کرد ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به بهبود بهره وری نیروی کار، استفاده از داده‌های بزرگ برای کمک به افراد در تصمیم گیری، خودکارسازی فرآیندها برای کاهش زمان کار و ایجاد و ارائه خدمات جدیدیا بهبود خدمات موجود کمک کنند. با کمک ابزارهای هوش مصنوعی،یک شرکت می‌تواند خدمات مشتری را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از مشتریان از سرویس‌های مختلف، بهبود بخشد که می‌تواند برای توسعه راه‌حل‌ها و خدمات استفاده شود. وی معتقد است بخش کشاورزی نیز بخشی از روند هوش مصنوعی است زیرا برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی اتوماسیون و مدیریت کارآمد منابع را تسهیل می‌کند و بهره وری و کیفیت را بهبود می‌بخشد. با این حال، به کارگیری هوش مصنوعی در کشاورزی با چالش های مربوط به داده‌ها، سرمایه گذاری و نیروی کار مواجه است. کارشناسان معتقدند علاوه بر این حوزه‌ها می‌توان از هوش مصنوعی در حوزه‌های بانکداری، مراقبت های بهداشتی، گردشگری و غیره نیز بهره برد.

https://vietnamnews.vn/economy/1658842/ai-tools-important-to-achieve-viet-nam-s-global-competitiveness.html

گردشگری و چشم انداز اقتصادی ویتنام

گردشگری وضعیت روشنی در چشم انداز اقتصادی ویتنام در نیمه اول سال 2024 داشته است و براساس آمارهای رسمی درآمدهای حاصل از خدمات اقامتی و غذایی حدود14 میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال گذشته میلادی 15.2 درصد افزایش داشته است. آمارهای اخیر نشان می دهد که در این دوره، بخش خدمات 6.64 درصد رشد داشته و 49.76 درصد از تولید ناخالص داخلی ویتنام (GDP) را به خود اختصاص داده است. براساس برنامه ریزی‌ها و اهداف تعیین شده ویتنام جذب 18 میلیون گردشگر خارجی و 110 میلیون مسافر داخلی را به عنوان هدف خود در این بخش انتخاب کرده است.

https://vietnamnews.vn/life-style/1658819/tourism-a-bright-spot-in-viet-nam-s-economic-panorama.html

استقبال نخست وزیر ویتنام از وزیر سرمایه گذاری، تجارت و صنعت مالزی

نخست وزیر ویتنام در دیدار با وزیر سرمایه گذاری، تجارت و صنعت مالزی از این کشور به عنوان یکی از شرکای اصلی ویتنام در حوزه تجاری و سرمایه گذاری یاد کرد. تنکو زفرول برای چهارمین جلسه کمیته تجارت مشترک ویتنام و مالزی به‌هانوی سفر کرده است. در حال حاضر، مالزی سومین شریک بزرگ تجاری ویتنام در بین کشورهای حوزه آ سه آن و دهمین شریک تجاری ویتنام در سطح جهانی است. به گفته نخست وزیر ویتنام؛ با مجموع سرمایه ثبت شده بیش از 13 میلیارد دلار، مالزی سومین سرمایه گذار بزرگ آسه آن در ویتنام است.

https://vietnamnews.vn/politics-laws/1658902/pm-welcomes-malaysian-minister-of-investment-trade-and-industry.html

نیاز به توسعه اکوسیستم برای گسترش بازار حلال

کارشناسان ویتنامی معتقدند این کشور برای توسعه صنعت پایدار و گسترش صادرات محصولات حلال به عنوان یک بازار پرسود، لازم است در کل روند تولید خود یک اکوسیستم حلال ایجاد کند. به گفته ایشان، ویتنام فرصت های قابل توجهی برای توسعه صنعت حلال دارد بویژه در صنعت کشاورزی با توجه به قابلیت های این کشور در ماهیگیری، میوه‌ها و سبزیجات، برنج، قهوه، چای، فلفل، بادام هندی و ادویه جات که همگی محصولات بالقوه برای تولید و بسته بندی به صورت حلال هستند.با این حال، واقعیت این است که تعداد کمی از شرکت های ویتنامی درک خوبی از معنای حلال دارند، و روند صدور گواهینامه حلال همچنان پیچیده است و با رویه‌های بین المللی هماهنگی ندارد.

https://vietnamnews.vn/economy/1658874/vn-needs-to-develop-an-ecosystem-to-expand-into-lucrative-halal-market.html

خطوط هوایی ویتنام اولینA320neo را تحویل می‌گیرد

خطوط هوایی ویتنام به تازگی اولین ایرباسA320neo خود را به عنوان بخشی از برنامه‌های این شرکت هواپیمایی برای تجدید ناوگان خود دریافت کرده است. این اولین هواپیما از میان سه هواپیمایA320neo است که هر کدام ظرفیت 182 مسافر را دارد و بنا است در سال جاری به این شرکت تحویل داده شود. این هواپیمای جدید به خطوط هوایی ویتنام کمک خواهد کرد تا نزدیک به 40 هزار صندلی در طول سفرهای تابستان و حدود 300 هزار صندلی در نیمه دوم سال به ظرفیت خود اضافه نماید. این شرکت هواپیمایی همچنین در نظر دارد هواپیماهای غول پیکر بوئینگ 10- 787، (بزرگترین هواپیمای مسافربری مورد استفاده در ویتنام در حال حاضر)، را در آینده نزدیک به ناوگان خود اضافه نماید.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vietnam-airlines-takes-delivery-of-first-a320neo-4767782.html

رشد سرمایه گذاری ویتنامی‌ها در خارج از کشور

به گفته معاون آژانس سرمایه گذاری خارجی ویتنام (FIA)، این کشور دارای 1733 پروژه سرمایه گذاری در 81 کشور به ارزش حدود 23 میلیارد دلار است. تخمین زده می‌شود که سالانه 400 تا 500 میلیون دلار به پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی این کشور اضافه شود، رقمی متوسط با توجه به اینکه ارزش تولید ناخالص داخلی ویتنام 430 میلیارد دلار برآورد می‌شود و نشان دهنده این است که فقط 0.15 درصد از تولید ناخالص داخلی ویتنام به سرمایه گذاری خارجی اختصاص پیدا می‌کند. در مقایسه، چین سالانه 180 تا 200 میلیارد دلار در خارج از کشور سرمایه گذاری می‌کند که یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود است.

ویتنام سیاست هایی در زمینه حمایت مالی از سرمایه گذاران ویتنامی در خارج دارد، اما مشوق ها در مقایسه با کشورهایی چون چین، کره جنوبی و ژاپن متوسط هستند. در ابتدا، شرکت های دولتی (SOE) در ویتنام در خارج از کشور سرمایه گذاریرا شروع کردند، اما سرمایه گذاران خصوصی بیشتری در طول پنج سال گذشته حاضر به پذیرفتن ریسک شده اند و در این عرصه حضور یافته اند.

https://vietnamnet.vn/en/vietnam-s-overseas-investment-grows-but-investors-must-prepare-for-risks-2297334.html

دیدار نخست وزیر ویتنام با رئیس فدراسیون بین المللی انجمن حمل و نقل

نخست وزیر ویتنام در دیدار با رئیس فدراسیون بین المللی انجمن حمل و نقل (FIYATA) پیشنهاد داد این فدراسیون از طریق برنامه‌های آموزشی گسترده و ظرفیت سازی، در آموزش نیروی کار به بخش لجستیک ویتنام کمک نماید. به گفته نخست وزیر ویتنام بخش لجستیک این کشور به طور متوسط، نرخ رشد سالانه 14 تا 16 درصدیرا تجربه می‌کند که این امر در رساندن کل گردش مالی صادرات-واردات این کشور را به حدود700 میلیارد دلار در سال 2023 مؤثر بود. دولت ویتنام در پی ایجاد یک استراتژی توسعه ای برای خدمات لجستیک در چشم انداز 2045 است، و به همین منظور از فدراسیون فیاتا درخواست کرده تا اطلاعات خود در این زمینه را به اشتراک بگذارد و پشتیبانی و مشاوره در مورد تحول دیجیتال، و راه حل هایی برای توسعه لجستیک در اختیار این کشور قرار دهد.

https://vietnamnews.vn/economy/1658965/viet-nam-holds-significant-potential-to-emerge-as-a-global-and-regional-logistics-hub.html

ویتنام در پی ساخت راه آهن شمال به جنوب

نخست وزیر ویتنام گفت که ویتنام باید برای ساخت خط آهن شمال به جنوب با سرعت 350 کیلومتر در ساعت تحقیق خود را شروع کند. وی در کنفرانسی در مورد ابتکارات سرمایه گذاری در راه آهن سریع السیر شمال-جنوب، گفت: 1541 کیلومتر از خط آهن سریع السیر که از 20 منطقه عبور می‌کند، باید تا سال 2035 تکمیل شود. ویتنام قصد دارد ساخت راه آهن سریع السیر شمال-جنوب را قبل از سال 2030 آغاز شود.

https://e.vnexpress.net/news/news/traffic/vietnam-should-consider-350-kph-speed-option-for-north-south-train-pm-announces-4768983.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما