معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ویتنام در هفت ماهه اول 2024:

براساس آخرین اطلاعیه آژانس سرمایه‌گذاری خارجی ویتنام، ابراز تمایل سرمایه‌گذاران خارجی تا 20 جولای برای سرمایه‌گذاری بیش از 18 میلیارد دلار در این کشور ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.9 درصد افزایش داشت. از این رقم، تاکنون بیش از 12.55 میلیارد دلار انجام گرفته که 8.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. صنعت فرآوری و تولید با مجموع سرمایه گذاری بیش از 12.65 میلیارد دلار یا 70.3 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی، پیشتاز است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15.7 درصد افزایش داشت. بخش املاک و مستغلات با مجموع سرمایه گذاری 2.87 میلیارد دلار با 78 درصد افزایش در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن مشاغل عمده فروشی و خرده فروشی با 740.5 میلیون دلار قرار گرفتند. در میان 91 کشورهای سرمایه گذار در ویتنام، سنگاپور بزرگترین سرمایه گذاری را با نزدیک به 6.52 میلیارد دلار ثبت کرده است که 79.1 درصد افزایش یافته است. هنگ کنگ با مجموع سرمایه گذاری 2.19 میلیارد دلاری در رده دومین سرمایه گذار بزرگ در ویتنام است.

https://vietnamnews.vn/economy/1660104/fdi-inflow-increases-10-9-per-cent-to-18-billion-in-january-july.html

ویتنام در صدد تشویق گردشگران بین المللی به هزینه کرد بیشتر

بخش گردشگری ویتنام در نیمه اول سال 2024 پذیرای بیش از 8.8 میلیون بازدید کننده بین المللی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 60 درصد افزایش را نشان می دهد. این رشد قابل توجه نشانه بهبودی این صنعت پس از دوران کرونا است. علی‌رغم این پیشرفت، ویتنام همچنان با چالش‌های مهمی در موضوع هزینه بیشتر گردشگران روبرو است و از رقبای منطقه‌ای مانند تایلند، سنگاپور و چین عقب مانده است. بسیاری از گردشگران معتقدند بازدید آنها از ویتنام عمدتاً شامل گشت و گذار، گردش در ساحل، قدم زدن و گرفتن عکس است. مقاصد گردشگری فاقد تنوع گسترده ای از خدمات سرگرمی و تفریحی هستند. اگرچه برخی از مکان‌ها با افزودن امکانات و خدمات جدید برای بازدیدکنندگان بهبود یافته‌اند، اما این تلاش‌ها برای جذب بازدیدهای مکرر کافی نبوده است. گردشگران خارجی علیرغم اینکه تنها یک پنجم تعداد گردشگران داخلی را تشکیل می دهند، بیشتر هزینه می‌کنند. براساس برآوردها، یک گردشگر خارجی به طور متوسط 7 برابر بیشتر از یک گردشگر داخلی هزینه می‌کند که در نتیجه 14 برابر بیشتر درآمدزایی دارد. با این حال براساس برآوردها میزان هزینه کرد گردشگران خارجی در ویتنام نسبت به کشورهایی چون تایلند، چین و سنگاپور کمتر است که این به دلیل عدم تنوع لازم در ارائه خدمات گردشگری عنوان شده است.

https://vietnamnews.vn/economy/1659965/solutions-to-encourage-international-tourists-to-spend-more-in-viet-nam.html

بنادر ویتنام آماده استقبال از کشتی‌های بزرگ

ظرفیت بنادر ویتنام برای پذیرش کشتی‌های بزرگ تقویت شده است و این فعالیت را برای خطوط کشتیرانی بین المللی جذاب می‌کند. به گفته اداره دریانوردی ویتنام، از 34 بندر این کشور، 30 بندر قادر به پذیرش کشتی‌های با تناژ بزرگ هستند. ویتنام در حال حاضر دارای سه بندر است - شهر هوشی مین، های فونگ، و کای مپ - که در میان 50 بندر کانتینری برتر در سطح جهان از نظر توان عملیاتی قرار دارند. در طول پنج سال گذشته، تعداد کشتی‌های با تناژ بالا که در بنادر مورد تایید پهلو می‌گیرند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است و از 4538 در سال 2019 به 5474 در سال 2023 رسیده است. از نظر حجم محموله، در شش ماه اول سال 2024 بیش از 427.64 میلیون تن جابجا شده است که 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. محموله کانتینری به تنهایی بیش از 14.39 میلیون TEU تخمین زده شد که در مقایسه با سال 22 درصد افزایش داشت.

https://en.vietnamplus.vn/vietnams-ports-ready-to-welcome-megaships-post290865.vnp

همکاری شرکت‌های ویتنام، کره جنوبی، و آمریکا برای استخراج و فرآوری عناصر کمیاب

هلدینگ گلوبال Trident کره جنوبی و Zoetic Global آمریکا یک سرمایه گذاری مشترک برای توسعه معادن عناصر خاکی کمیاب در ویتنام ایجاد خواهند کرد که دسترسی به عناصر حیاتی را برای بسیاری از شرکت ها تضمین می‌کند. این دو پیش از این به یک توافق استراتژیک با گروه Hung Hai ویتنام برای حمایت از تاسیس یک شرکت جدید رسیده است. گروه هونگ های صاحب سه معدن در استان کوهستانی شمالی لای چاو ویتنام است. ویتنام تقریبا 20 درصد از ذخایر عناصر خاکی کمیاب جهان را در اختیار دارد. خاک های کمیاب، عناصر حیاتی هستند که در ساخت نیمه‌هادی‌ها، توربین‌های بادی، صنایع هوافضا و دفاع، الکترونیک، وسایل نقلیه الکتریکی و تصویربرداری پزشکی و بیوتکنولوژی استفاده می‌شوند.

https://theinvestor.vn/vietnam-s-korea-us-firms-team-up-to-extract-process-rare-earths-d11450.html

افزایش جذب گردشگری خارجی به ویتنام در هفت ماهه سال 2024

ویتنام در ماه جولای 1.15 میلیون بازدیدکننده خارجی داشت که 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و مجموع بازدیدکنندگان در سال را به 9.98 میلیون نفر رساند. کره جنوبی با 2.59 میلیون گردشگر همچنان بزرگترین منبع جذب گردشگر در طول 7 ماه گذشته بوده و پس از آن چین با 2.1 میلیون، تایوان با 731000، آمریکا با 478000) و ژاپن با 380000 قرار دارند. یکی از اقدامات جدید ویتنام برای جذب بیشتر گردشگر خارجی، لغو روادید یک طرفه برای کشورهای بیشتر است هر چند این کشور اکنون برای اتباع 25 کشور روادید لغو دارد در حالی که مالزی و سنگاپور برای 162، فیلیپین برای 157 و تایلند برای 93 کشور لغو روادید دارند.

https://e.vnexpress.net/news/travel/vietnam-gets-nearly-10m-foreign-tourists-in-2024-4775106.html

صادرات فرآورده نفتی ویتنام در نیمه اول 2024

براساس آمار منتشر شده از سوی اداره کل گمرک ویتنام، این کشور در ماه ژوئن با صادرات 123 هزار و 361 تن نفت و فرآورده نفتی، 99.4 میلیون دلار درآمد کسب کرده است که نسبت به ماه قبل از آن از نظر ارزش 38.8 درصد و از نظر حجمی 39.6 درصد کاهش داشته است. در طول دوره ژانویه تا ژوئن 2024، کامبوج به لحاظ حجمی‌با واردات بیش از 220 هزار تن فرآورده نفتی به ارزش 183.4 میلیون دلار بزرگترین واردکننده نفت و فرآورده‌های نفتی از ویتنام بود. کره جنوبی با وارداتی به ارزش 120.4 میلیون دلار و چین با وارداتی به ارزش 108.6 میلیون دلار در رده دوم و سوم قرار دارند. سنگاپور، لائوس، مالزی و تایلند نیز واردکنندگان بزرگ نفت و فرآورده‌های نفتی ویتنام در طول دوره مورد بررسی بودند.

https://vietbao.vn/vietnam-exports-over-1-1-million-tonnes-of-oil-and-petroleum-in-h1-498631.html

ویتنام پنجمین واردکننده بزرگ زغال سنگ در جهان در سال 2024

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید و مصرف جهانی زغال‌سنگ همچنان قوی است، و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت مصرف آن دیده نمی‌شود. تجارت جهانی زغال سنگ در سال 2023 به بالاترین حد خود رسید. تولیدکنندگان عمده زغال سنگ (چین، هند و اندونزی) شاهد افزایش تولید بودند . به ترتیب چین 3.4 درصد، هند 12 درصد و اندونزی 13 درصد افزایش تولید داشتند. مجموع تولید جهانی زغال سنگ به رکورد 8.9 میلیارد تن رسیده است. براساس یافته‌های این گزارش، انتظار می رود ویتنام تا پایان سال 2024 به پنجمین واردکننده بزرگ زغال سنگ در جهان تبدیل شود. این کشور در سال 2023، بیش از 51 میلیون تن زغال سنگ به ارزش 7.1 میلیارد دلار وارد کرد که نسبت به سال 2022 بیش از 61 درصد میزان واردات افزایش داشت.

https://vietnamnews.vn/economy/1660296/viet-nam-poised-to-become-world-s-fifth-largest-coal-importer-by-2024-iea.html

علاقه مندی شرکت های داروسازی هندی به سرمایه گذاری در ویتنام

در جریان سفر نخست وزیر ویتنام به هند، وی دیدارهایی نیز با شرکت های دارویی پیشرو هند، از SMS Pharmaceuticals, Sri Avantika Contractors, and BDR Pharmaceuticals International Pvt. Ltd. داشت که در جریان آنها، طرف های هندی علاقه مندی خود به سرمایه گذاری در پروژه‌های دارویی در ویتنام را ابراز داشتند. رئیس و مدیر عامل SMS Pharmaceuticals، و مدیر عامل Sri Avantika Contractors، پیشنهاد توسعه یک پارک دارویی 500 هکتاری در منطقه اقتصادی Nghi Son در استان Thanh Hoa، در شمال مرکزی ویتنام را دادند. این پروژه در ابتدا حدود 200 میلیون دلار هزینه ساخت خواهد داشت و سرمایه گذاری در یک دهه آینده به 4.5 تا 5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. بنا است در این پارک، کارخانه‌های تولید واکسن، آنتی بیوتیک و داروهای ضد سرطان راه اندازی شود و محصولات آنها به بازارهای ایالات متحده و اروپا صادر شود. لازم به ذکر است که بیش از 30 درصد از بازار دارویی ویتنام در اختیار محصولات هندی است.

https://tuoitrenews.vn/news/business/20240801/indian-pharmaceutical-firms-pledge-investments-in-vietnam/81235.html

همکاری خطوط هوایی ویتنام و فرودگاه بین المللی هنگ کنگ برای باز کردن مسیرهای جدید

شرکت هواپیمایی ملی ویتنام و فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ در راستای توسعه مسیرهای هوایی جدید تحت پیشنهاد امضای یک یادداشت تفاهم (MoU) که به طرف هنگ‌کنگی ارائه کرده، با یکدیگر همکاری خواهند کرد. به گزارش رسانه‌های ویتنامی این تفاهم نامه نقطه عطفی است که انتظار می رود به تقویت همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری بین ویتنام و هنگ کنگ کمک کند. جدای از افتتاح مسیرهای هوایی جدید، همکاری برای افزایش تعداد پروازها و ترویج، افزایش تقاضای گردشگری برای ارتقای حمل و نقل مسافر و بار و بهبود مزیت رقابتی فرودگاه‌ها و اثربخشی معاهدات هوانوردی همراه با هماهنگی برای حمل و نقل و کیفیت خدمات بهتر از محورهای این تفاهم نامه همکاری است. در حال حاضر، هفت سفر رفت و برگشت بین‌هانوی و هنگ کنگ در هفته انجام می دهد. در طول سال های گذشته، ویتنام و هنگ کنگ از همکاری خوبی برخوردار بوده اند و تجارت دو طرفه به 31.3 میلیارد دلار در سال 2023 رسیده است. ویتنام دومین شریک تجاری بزرگ هنگ کنگ در آسه آن است.

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-airlines-hong-kong-international-airport-cooperate-to-open-new-routes-post291198.vnp

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما