معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۰- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری ویتنام و روسیه در زمینه ال ان جی و انرژی هسته ای

براساس گزارش های خبری ویتنام و روسیه پروژه‌های بلندپروازانه‌ای در حوزه گاز طبیعی مایع (LNG) و انرژی هسته‌ای را شروع خواهند کرد. مشارکت این دو کشور نوید تغییر چشم‌انداز انرژی و تقویت روابط دوجانبه را می‌دهد. سفر اخیر ولادیمیر پوتین به ویتنام ویتنام، گامی مهم در تقویت روابط دو جانبه بود و فرصت های جدیدی را برای همکاری و رشد در این دو بخش ایجاد کرده است. رئیس‌جمهور روسیه در این سفر که ماه گذشته صورت گرفت بر تولید گاز طبیعی مایع (LNG) در ویتنام و تامین آن برای این کشور تاکید کرد. بخش انرژی همچنان یک حوزه استراتژیک مهم همکاری دوجانبه است. دو کشور در حوزه اکتشاف و استخراج نفت و گاز همکاری‌های مشترکی را صورت داده اند. دولت ویتنام گاز مایع را در برنامه هشتم توسعه برق خود به عنوان ابزاری برای دور شدن از زغال سنگ قرار داده است.

از سوی دیگر این دو کشور در زمینه تحقیقات هسته ای نیز وارد عصر جدیدی از همکاری شده اند. ویتنام و روسیه برای توسعه یک مرکز تحقیقات فناوری هسته ای با یک راکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی جدید با هدف تولید رادیوداروها و تابش سیلیکون برای تولید نیمه‌هادی‌ها به توافق رسیده اند.

https://vietnamnews.vn/economy/1659085/viet-nam-and-russia-deepen-collaboration-in-lng-and-nuclear-energy.html

پیش بینی صادرات 27 میلیارد دلاری ویتنام در بخش چرم و کفش

رسانه‌های ویتنامی‌براساس آمارهای رو به رشد فعلی، تخمین میزنند که صادرات چرم، کیف و کفش این کشور در سال 2024 به رقمی‌بین 26 تا 27 میلیارد دلار برسد. براساس گزارش انجمن چرم، کیف و کفش ویتنام، در شش ماه اول سال جاری، صادرات این بخش از 6.5 میلیارد دلار فراتر رفت که 5.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. پنج بازار عمده صادرات این محصول ویتنام عبارت از آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و چین است. ویتنام تلاش دارد جدای از حفظ این بازارهای سنتی، صادرات خود به سایر بازارها، به ویژه آنهایی که دارای توافقنامه تجارت آزاد (FTA) با ویتنام هستند، را گسترش دهد. کارشناسان معتقدند که ویتنام دارای مزایای رقابتی قابل توجهی به لطف شبکه گسترده ای از قراردادهای آزاد تجاری است که 60 درصد حجم تجارت جهانی را پوشش می دهد. صنعت بزرگ چرم و کفش در ویتنام بیش از 1000 کارخانه و حدود 1.5 میلیون کارگر و همچنین سهمی حدود 8 درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد و به لطف نیروی کار زیاد و ارزان برای سرمایه گذاران خارجی همچنان جذابیت دارد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/leather-footwear-exports-to-hit-27b-this-year-4770110.html

همکاری ویتنام با گوگل با هدف ترویج فرهنگ و گردشگری

به گفته معاون وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری ویتنام، این کشور برای ترویج فرهنگ و گردشگری در پلتفرم‌های Google با این شرکت همکاری خواهد کرد. براساس توافق اولیه، صفحه مربوط به ویتنام در بخش GAT (فرهنگ و هنر گوگل) به طور رسمی راه اندازی شد. وزارت گردشگری ویتنام و گوگل در تلاش هستند تا با امضای تفاهم نامه ای در مورد ذخیره سازی محتوا در پلت فرم های دیجیتال برای معرفی جاذبه‌های میراث جهانی ویتنامی در GAC همکاری کنند. گوگل علاوه بر حمایت از برنامه‌ها و پروژه‌های ترویج گردشگری و حفظ فرهنگ سنتی ویتنامی؛ به این کشور کمک می‌کند تا دوره‌های کوتاه‌مدت محتوای دیجیتال، تحول دیجیتال، و چندرسانه‌ای فرهنگی، ورزشی را نیز برگزار نماید.

https://english.vov.vn/en/travel/vietnam-ready-to-work-with-google-on-culture-and-tourism-promotion-post1108162.vov

رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در شش ماهه اول 2024

تولید ناخالص داخلی ویتنام در نیمه اول سال 2024 رقم 6.42 درصد رشد را ثبت کرده است. بر اساس اعلام اداره کل آمار ویتنام، این رشد در بسیاری از صنایع ثبت شده است. وزارت صنعت و تجارت ویتنام، تداوم رشد اقتصادی این کشور را ناشی از جذب سرمایه سرمایه گذاری داخلی، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و اجرای پروژه‌های صنعتی کلیدی می داند. دولت ویتنام برای ادامه حمایت از فعالیت‌های تولیدی و تجاری، اخیرا پیشنهاد تمدید کاهش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده را به مدت شش ماه تا پایان سال ارائه کرده است. به عقیده فعالین اقتصادی ویتنام، این امر به کاهش هزینه‌های تولید، کاهش قیمت محصول نهایی و افزایش بازیابی و توسعه تولید کمک می‌کند. معاون رئیس گروه Vinapharma، در همین زمینه عنوان کرده است: «همه مشاغل از کاهش مالیات، به ویژه مالیات بر ارزش افزوده سود می‌برند. این امر هزینه‌های تولید و کسب و کار را تا حد زیادی کاهش می دهد و مستقیماً به نفع مصرف کنندگان و کاربران نهایی است و موجب رونق مصرف می‌شود. کسب و کارها می‌توانند از افزایش سرمایه برای توسعه تولید استفاده کنند.» یکی دیگر از سیاست هایی که توسط تولیدکنندگان ویتنامی دنبال می‌شود؛ کاهش هزینه‌ها، افزایش رقابت و افزایش رشد تولید پایدار، از طریق تحول دیجیتال است. آنها منابع خود را جهت دستیابی به تجهیزات و فناوری‌های جدید، گسترش شبکه عرضه داخلی، کاهش وابستگی به تامین کنندگان خارجی، بهبود کیفیت، کاهش قیمت محصول و تثبیت سهم خود از بازار متمرکز کرده اند.

https://vovworld.vn/en-US/economy/vietnam-sees-positive-signs-in-production-and-trade-in-h1-1309259.vov

همکاری ویتنام و فرانسه در تولید انرژی هیدروژن

شرکت فرانسوی (HDF Energy)، فعالیت خود را از سال 2022 در ویتنام آغاز کرده است و انتظار می رود در آینده نزدیک کارخانه‌های هیدروژن "سبز" خود را در ویتنام و سایر کشورهای منطقه راه اندازی نماید. به گفته Tran Khanh Viet Dung، مدیر HDF Vietna، این شرکت فرانسوی پروژه‌های همکاری بسیاری را با وزارت صنعت و تجارت، وزارت حمل و نقل، شرکت راه آهن و شرکت برق ویتنام اجرا کرده است. این شرکت همچنین در بسیاری از استان‌های ویتنام از جمله  Kien Giang، Binh Thuan  و Ninh Thuan که دارای پتانسیل بالایی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروی بادی، آب و انرژی خورشیدی هستند، مشغول توسعه پروژه‌های خود است.  این شرکت به طور خاص، با شرکت راه آهن ویتنام بر روی طرحی برای تبدیل نزدیک به 200 لوکوموتیو قدیمی‌با سوخت دیزلی که برای دهه‌ها کار می‌کردند به استفاده از هیدروژن، همکاری را شروع کرده است. پیش بینی می‌شود که شرکت HDF Energy به زودی اولین کارخانه هیدروژن خود را در ویتنام بسازد. این شرکت اخیرا قراردادی با شرکت خدمات فنی پتروویتنام (PTSC) برای توسعه پروژه‌های تولید برق با بهره‌گیری از منابع انرژی تجدیدپذیر با استفاده از فناوری تجدیدپذیر و منابع گاز هیدروژن با استفاده از فناوری Hypower در ویتنام و آسیا-اقیانوسیه امضا کرده است.HDF Energy همچنین در حال تحقیق و اجرای پروژه‌های دیگر با ویتنام در زمینه برق و حمل و نقل با حمایت Just Energy Transition  و موسسات مالی از جمله آژانس توسعه فرانسه (AFD) است.

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-france-eye-high-cooperation-prospects-in-hydrogen-development-post290172.vnp

هو شی مین میزبان نمایشگاه بزرگ، فناوری برق و انرژی سبز

هفدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری و تجهیزات برق و انرژی سبز ویتنام2024  از 17 جولای در شهر هو شی مین آغاز به کار کرد. این رویداد سه روزه یکی از نمایشگاه‌های مهم و بزرگ در بخش فناوری برق و انرژی سبز است که در ویتنام برگزار می‌شود. بیش از 300 شرکت و برند مشهور از کشورهای چین، آلمان، فرانسه، آمریکا، ژاپن و کره، محصولات و خدمات خود را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارند.

https://vietnamnews.vn/economy/1659461/hcm-city-hosts-major-electrical-technology-green-energy-expo.html

رشد بازار تجارت الکترونیک ویتنام

براساس گزارشی که با عنوان «تجارت الکترونیک 2024 در آسیای جنوب شرقی» توسط Momentum Works، منتشر شده، ویتنام همراه با تایلند، دو بازار تجارت الکترونیک در جنوب شرقی آسیا عنوان شده اند که سریع‌ترین رشد را در این حوزه داشتند. ویتنام همچنین با پیشی گرفتن از فیلیپین به سومین بازار بزرگ تجارت الکترونیک در منطقه تبدیل شده است. براساس این گزارش، ارزش کل کالا در هشت پلتفرم برتر تجارت الکترونیک در آسیای جنوب شرقی به 114.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن 15 درصد رشد داشته است. تجارت الکترونیک در ویتنام با نرخ رشد متوسط 16 تا 30 درصد در سال در چهار سال گذشته به طور مداوم رشد کرده است که بالاترین نرخ رشد در جهان است. البته اندونزی همچنان بزرگترین بازار تجارت الکترونیک در ASEAN است. در آسیای جنوب شرقی، Shopee  ، و فروشگاه TikTok ، رتبه‌های اول و دوم را در سهم فروش بازار دارند.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnams-e-commerce-market-grows-fastest-in-sea-post1108622.vov

پیشنهاد ویتنام برای تسهیل جریان تجارت جهانی با رفع موانع تجاری

وزیر صنعت و تجارت ویتنام، در سخنرانی خود در نشست وزیران تجارت G7 در ایتالیا از همتایان خود خواست که به فوریت موانع تجاری، به ویژه اقدامات غیرتعرفه ای که زنجیره تامین کالاهای ضروری را مختل می‌کند را محدود کنند. ویتنام حذف موانع تجاری را برای تسهیل جریان تجارت جهانی را پیشنهاد داده است. وزیر ویتنامی در این نشست اشاره کرد که روند رو به افزایشی در اعمال اقدامات حمایتی تجاری و یارانه‌ها یا ایجاد موانع فنی توسط کشورها برای ارتقای تولید داخلی برای جایگزینی کالاهای وارداتی وجود دارد. وی این درخواست را مطرح کرد تا برای ایجاد یک زنجیره تامین انعطاف‌پذیر و پایدار که رگ حیاتی هر اقتصادی است و نقش مهمی در تضمین جریان روان تجارت کالا و خدمات دارد، همه طرفین با هم همکاری کنند. تنوع بخشیدن به منابع و بازارهای عرضه، سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل، سازگاری با تغییرات آب و هوا و توسعه خدمات لجستیکی؛ نوسازی فناوری و ترویج تحول دیجیتال در مدیریت زنجیره تامین سایر پیشنهادات وزیر صنعت و تجارت ویتنام در این نشست بود.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnam-proposes-removing-trade-barriers-to-facilitate-global-trade-flows-post1108404.vov

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما