معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

کنفرانس سرمایه گذاری در زمینه آبیاری در زیمبابوه

کنفرانس سرمایه گذاری در زمینه آبیاری 15 تیر ماه در شهر حراره برگزار شد.

5 ژوئیه اولین کنفرانس سرمایه گذاری در زمینه آبیاری در شهر حراره آغاز به کار کرد. این کنفرانس با موضوع «مشارکت خصوصی-دولتی برای تأمین مالی پایدار و ساختارمند آبیاری برای تأمین امنیت غذایی، همه جا، هر روز» برای توسعه هر چه بیشتر آبیاری و فراهم ساختن فرصت ها برای مشارکت بخش خصوصی- دولتی فعالیت خود را شروع نمود.

در سخنرانی آغازین این کنفرانس رییس جمهور بیان کرد خشکسالی کنونی زیمبابوه را از تلاش باز نداشته است، برعکس ما را مصمم کرده است تا یک بار دیگر امنیت غذایی کشور و آفریقا را تأمین کنیم. اکنون ضروری و حیاتی است که ملت را از نگرانی تغییرات آب و هوایی عبور دهیم. همه افراد درگیر می‌بایست ایجاد و اجرای سازوکارهایی که برای عبور کشاورزی ما از وضع موجود هست را سرعت ببخشند. آقای مانانگاگوا در این سخنرانی از افزایش 24 درصدی زمین‌های تحت آبیاری از سال 2019 تا کنون ابراز رضایت مندی کرد و آن را سریع ترین روند از زمان استقلال دانست. او اظهار داشت 2 میلیون هکتار زمین در زیمبابوه نیاز به آبیاری دارند و این فرصت بسیار مناسبی برای کشورها و شرکت های خارجی برای حضور در بخش کشاورزی زیمبابوه است. ما از تمام حضار می خواهیم تا توانمندسازی زنان و جوانان را نیز هم زمان با موضوع سلامت خاک مدنظر قرار دهند.

در جریان این کنفرانس موافقتنامه‌هایی نیز بین برخی شرکت های خارجی و زیمبابوه ای منعقد شد. دبیردائمی وزارت کشاورزی آقای ییری موافقتنامه ای را به ارزش 172 میلیون دلار با شرکت آمریکایی آبیاری ولی (Valley Irrigation) منعقد نمود. قرارداد دوم به ارزش 51 میلیون یورو با شرکت اسپانیایی گروه شارماتین منعقد شد.

باتوجه به خشکسالی‌های اخیر در زیمبابوه موضوع آبیاری زمین‌های کشاورزی، موضوعی اساسی و کلیدی در توسعه زیمبابوه و به طور خاص توسعه روستایی است. توسعه روستایی از جمله بنیادی ترین حوزه‌هایی است که دولت کنونی زیمبابوه آن را در صدر اهمیت قرار داده است و از هر نوع فعالیتی در این زمینه حمایت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما