معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۶:۲۶

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف: زیمبابوه

گزارش آژانس آمار ملی زیمبابوه نشان می دهد که این کشور با افزایش پرونده‌های جنایی در سالجاری روبرو بوده است

آژانس آمار ملی زیمبابوه ZimStat  آماری را در مورد سطوح و روند جرم و جنایت در زیمبابوه بر اساس داده‌های جرم ثبت شده توسط پلیس، که به صورت ماهانه جمع آوری می‌شود، منتشر کرد. نرخ جرم ملی به 1460.6 در هر 100000 نفر رسید که نسبت به 1459.9 در هر 100000 مشاهده شده در سه ماهه چهارم سال 2023 اندکی افزایش یافته است. این در حالی است که ارقام ثبت شده جرایمی را که به پلیس گزارش نشده است را آژانس ملی زیمبابوه شامل نکرده است.

 در گزارش آمار سه ماهه اول جنایات سال 2024، ZimStat  گفت 266 مورد قتل عمدی در آن دوره ثبت شده است که نشان دهنده نرخ 1.8 جرم در هر 100000 نفر جمعیت است. پلیس در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2024، تعداد 221704 تخلف را ثبت کرد. جرایم ثبت شده از 221596 تخلف ثبت شده در سه ماهه چهارم سال 2023، به تعداد 108 مورد افزایش یافته است. نرخ جرم ملی 1460.6 جرم به ازای هر 100000 نفر بود، که نسبت به 1459.9 در هر 100000 مشاهده شده در سه ماهه چهارم سال 2023 رشدی جزئی داشت. این آمار نشان می دهد که به ازای هر 100000 نفر، 1461 جرم ثبت شده است. نرخ جرم برای جرایم ارتکابی علیه نظم عمومی و امنیت دولتی 578.7 در هر 100000 نفر جمعیت بوده است که نسبت به 587.9 در هر 100000 ثبت شده در سه ماهه چهارم سال 2023 کاهش داشته است. طبق آمار ZimStat، گروه حمله و تهدید با 194.7 مورد در هر 100000 بیشترین تعداد موارد را داشته است.

 ZimStat همچنین نشان داد که آسیب‌پذیری نسبت به جرم در استان‌های حراره، بولاوایو و میدلندز بالاتر از میانگین ملی است، نرخ جرم و جنایت در حراره تقریباً دو برابر نرخ جرم ملی است. از 221704 مورد ثبت شده در سه ماهه اول سال 2024، جرایم علیه امنیت عمومی و امنیت دولتی با 87834 مورد شایع ترین مورد بوده است. دومین نوع جرم رایج ثبت شده فقط اعمال علیه اموال با 53975 مورد بوده است.  اقداماتی که منجر به آسیب یا قصد آسیب رساندن به فرد شده است، 41143 بوده است. Opera news 

 

هشدار رئیس کل بانک مرکزی زیمبابوه به بانک های متخلف

رییس بانک مرکزی زیمبابوه آقای جان موشایاوانو، هشداری جدی به بانک هایی که به شکل مناسب به چرخش زیگ، واحد پول جدید کمک نمی‌کنند صادر نمود. وی در ملاقات با آژانس های حمل و نقل بیان داشت بانک مرکزی متعهد به اتخاذ تصمیم های قاطع در این زمینه است. آژانس های حمل و نقلی در کنار تمام ارگان‌های مربوط به حمل و نقل در زمره گروه‌هایی هستند که مکلف به استفاده از زیگ شده اند. با وجود این، در دو ماهه گذشته قسمت حمل و نقل آشکارا با کمبود زیگ مواجه شده است. با توجه به اعتراض نهادهایی مثل بخش حمل و نقل که ملزم به استفاده از زیگ هستند، رییس بانک مرکزی درهشداری جدی اظهار داشت هر بانکی که عامدانه خللی در چرخش منابع در دسترس زیگ ایجاد کند به شدت تنبیه خواهد شد.

وی اضافه کرد «بانک مرکزی تحمل نخواهد کرد که بانک ها ادعا کنند اسکناس زیگ ندارند. ما به اندازه نیاز بازار زیگ چاپ کرده ایم و اگر لازم باشد باز هم به چاپ اسکناس ادامه می دهیم.» بنا به گفته بخش حمل و نقل زیمبابوه پول خردهای کافی در اختیار این بخش قرار دارند. رییس بانک مرکزی نیز در این خصوص دستور داده است پول خرد کافی به پایانه‌های اتوبوسی اختصاص داده شود تا تضمین شود مصرف کنندگان خرد با مشکلی در این زمینه مواجه نخواهند بود. وی همچنین اضافه کرد که سکه‌های بیشتری ضرب خواهند شد و بیشتر به گردش در خواهند آمد تا مشکلات ناشی از کمبود پول خرد کاهش یابد. البته وی تأکید کرد که در عین حال باید معاملات دیجیتال توسعه یابد تا مشکلات کمتر شود. راه‌های مبادلات دیجیتال در زیمبابوه وجود دارد و قطعا تسهیلاتی به منظور ارتقای استفاده از انتقال دیجیتال اختصاص داده خواهد شد. The herald  

 

ارز زیگ واحد پول جدید زیمبابوه در برابر دلار آمریکا 2.2 درصد تقویت شد

زیگ همچنان به تقویت خود ادامه می دهد و از زمان عرضه دو و نیم درصدی خود در برابر دلار آمریکا کمی‌بیش از 2.2 درصد رشد کرده و اکنون به طور کامل توسط جامعه تجاری رسمی زیمبابوه پذیرفته شده است. 

 

جشنواره فیلم یورو صنعت فیلم زیمبابوه را تقویت می‌کند

جشنواره  که هرساله در پایتخت زیمبابوه با موضوع عبور از مرزها برگزار می‌گردد با دمیدن جان تازه ای به حومه همیشه پر تراکم حراره به پایان می رسد. جابست فون کرشمن، سفیر اتحادیه اروپا در زیمبابوه، جشنواره  اتحادیه اروپا را به عنوان یک پلتفرم کلیدی زیمبابوه و اتحادیه اروپا که رشد صنعت فیلم محلی را تقویت می‌کند، ستوده است. این برای علاقه مندان به سینما لذت بخش بود زیرا علاوه بر کارگاه‌ها و مسترکلاس ها، 36 فیلم، 6 فیلم از اروپا، 20 فیلم از آفریقا و 10 فیلم کوتاه از زیمبابوه به نمایش درآمد. وی گفت فیلم ها به عنوان یک زبان جهانی برای برخوردهای فرهنگی، فراتر رفتن از مرزها و متحد کردن مردم از طریق داستان‌های مشترک عمل می‌کنند.

دبیر دائمی وزارت ورزش، جوانان، هنر و تفریح، نیکلاس مویو، از اینکه چگونه فضای هنری محله پر تراکم امباره به مکانی برای ملاقات همه تبدیل شده است، ابراز قدردانی کرد. آقای مویو گفت که آوردن جشنواره به فضای هنری محله امباره با عبور از مرزها موانع را می‌شکند. او گفت سفارتخانه‌ها و سهامداران در صنعت هنر باید همچنان فضای هنری امباره را خانه مورد علاقه خود برای رویدادها و شادی‌ها قرار دهند. مویو گفت از طریق طرح استراتژی فیلم، شورای ملی هنر زیمبابوه (NACZ) و دولت تصمیم گرفته‌اند سال 2024 را به سال فیلم تبدیل کنند که طی آن صنعت فیلم مرکز توسعه برای تحقق اهداف سیاست فیلم خواهد بود.

جشنواره فیلم یورو در مکان‌های قدیمی و پرجمعیت شهر برگزار می‌گردد. این مکان  ها  اولین سکونتگاه سیاه‌پوستان زیمبابوه بوده است  در حراره محله‌ای که توسط استعمارگران رودزیا، تأسیس شد این محله به عنوان امباره شناخته می‌شود و اکنون خانه هزاران نفر است و همچنین مرکز اصلی اقتصادی غیررسمی حراره است. برگزاری جشنواره فیلم اتحادیه اروپا در این محله شلوغ و مکان بسیار قدیمی، نشان از اهمیت دیپلماسی عمومی و ارتباط با عامه مردم است که سایر کشورها در زیمبابوه به دنبال آن هستند. Newsday

 

ب:  بوتسوانا

بوتسوانا میزبان کارگاه تحقیقاتی مشترک افریقایی و نمایندگان کشورهای آفریقا

نمایندگان 17 کشور آفریقایی در حالی که بوتسوانا میزبان کارگاه تحقیقاتی مشترک آفریقا (AJ-CORE) بود، به Maun آمدند  این رویداد به عنوان نشانه ای از عزم کشور برای تبدیل شدن به یک اقتصاد دانش بنیان تا سال 2036 با نوآوری و تحقیق در قلب این رویا تلقی می‌شود.کگوسی مورمی رئیس رویداد پارامونت در افتتاحیه کارگاه سه روزه در Maun Lodge اشاره کرد که شهر توریستی مکان ایده‌آلی برای میزبانی از چنین گردهمایی است که حول محور پایداری محیطی متمرکز است.

  وی عنوان داشت ما یکی از بهترین مقاصد گردشگری در بوتسوانا هستیم.  با این حال، برای نشان دادن ارتباط با این کارگاه، منطقه از نظر میراث فرهنگی، دانش بومی و گونه‌های زیست‌محیطی منحصربه‌فرد و غنی است، بنابراین مکان خوبی برای انجام تحقیقات است. وی به مخاطبان خود گفت ما خانه یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی برتری هستیم که این کشور تاکنون داشته است، موسسه تحقیقاتی اوکاوانگو در زمینه‌های مختلف از جمله سازگاری با تغییرات آب و هوا، محیط زیست، حفاظت و پایداری در میان سایر موارد، تحقیقات انجام می دهد. کگوسی مورمی معتقد است که از آنجایی که دولت بوتسوانا در تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور است، از طریق تحقیق می‌تواند از منحصر به فرد بودن منطقه شمال غرب استفاده کند. وی عنوان داشت ما در حال حاضر شاهد تلاش های مردم خود هستیم که از دانش بومی‌برای توسعه محصولات و خدمات برای بهبود زندگی خود استفاده کنند.  یک مثال قابل توجه، غذاهای سنتی از ماهی، Tswii و چیزهای دیگر است که مردم ما همچنان در تلاش برای تکمیل و کمک به امنیت غذایی پایدار هستند، بنابراین نیاز به تحقیقات گسترده است.

 همچنین پونتشو پوسوتسیل، دبیر دائمی وزارت ارتباطات، دانش و فناوری، در افتتاحیه رسمی‌کارگاه، خاطرنشان کرد که این لحظه نقطه عطفی برای همه دست اندرکاران بود. وی  پیش بینی کرد همراه ساختن کشورها در قاره آفریقا برای انجام تحقیقات گام بزرگی در جهت حل مسائل محلی و جهانی از طریق تحقیقات مشترک است. وی در میان بسیاری از چالش‌هایی که امروزه جهان و قاره آفریقا با آن روبرو هستند، پوسوتسیل گرسنگی و سوء تغذیه، بیماری‌های همه‌گیر بهداشتی، بهداشت نامناسب، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و تخریب محیط‌زیست را به عنوان مهم‌ترین چالش‌ها برشمرد. وی هشدار داد: شاخص‌های جهانی نشان می‌دهند که آفریقا هنوز راه درازی در پیش دارد. Africantim  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما