معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نگاهی به میزان تورم جمهوری تاتارستان در ماه آوریل 2024

پس از آرامش نسبی قیمت­ها در ماه مارس، در ماه آوریل شاهد رشد مجدد قیمت­ها در جمهوری تاتارستان بودیم. در ماه آوریل نرخ تورم در تاتارستان (7.7٪) و به میزان اندکی کمتر از روسیه (7.8٪) بود و در مقایسه با ماه مارس، قیمت ها در جمهوری 0.6٪ افزایش داشتند. از سوی دیگر شاهد کاهش رشد قیمت امور خدماتی می­باشیم. قیمت تخم مرغ، شکر، گوشت و ماهی، ابزارآلات، مصالح ساختمانی و ... دوباره افزایش یافته است. قیمت تمام شده میوه‌ها و سبزیجات نیز در حال افزایش است، اما همچنان کندتر از ماه‌های گذشته می­ باشد. بر اساس گزارش مرکز تحلیل‌ اقتصاد کلان و پیش‌بینی کوتاه‌مدت (CMACF)، کاهش قیمت‌ها در این گروه، فقط برای محصولات گلخانه‌ای خیار و گوجه‌فرنگی رخ داد، در حالی که قیمت سایر سبزیجات افزایش داشت. به گفته بانک ملی تاتارستان، تولیدکنندگان افزایش هزینه‌های آماده ­سازی محصول نهایی همچون هزینه­ های حمل و نقل و نیروی کار را به قیمت‌ مصرف کننده منتقل می‌­کنند. در نتیجه، در ماه آوریل، گوشت گاو، فرآورده‌های گوشتی، سوسیس و کالباس و لبنیات رشد قیمت بیشتری را از ماه مارس تجربه نمودند. مشابه همین نیز در خصوص مصالح ساختمانی و مبلمان صدق می‌کند. علاوه بر این موارد، تقاضای بالا نیز در رشد قیمت این موارد تأثیر گذار است. (خبرگزاری « تاتاراینفورم»)

113 میلیون روبل خسارات بجامانده از یخبندان ماه مه در تاتارستان

سرمای شدید در ماه مه سال جاری در تاتارستان خسارات بیش از 113 میلیون روبل به جاگذاشت که در نتیجه سرمای شدید 11 هزار هکتار باید بذرکاری مجدد شود. مارات زیابباروف، وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان، از کاهش دما در مناطق آزناکایفسکی و آکتانیش به منفی 7 درجه خبر داد  و تاکید کرد که این هوا منجر به آسیب به شاخه‌های زودرس چغندرقند و کلزا شده است. پیش از این، اوکسانا لوت، وزیر کشاورزی روسیه گفته بود که به دلیل سرمازدگی، وضعیت اضطراری در روسیه برای کشاورزان ایجاد می‌شود. کشاورزانی که بیش از 50 میلیارد روبل از دست داده اند، می‌توانند پرداخت های بیمه را سریعتر دریافت کنند. به دلیل یخبندان، وزارت کشاورزی روسیه به احتمال زیاد مجبور به خرید سیب در خارج از کشور خواهد شد. وزارت کشاورزی جمهوری تاتارستان بیمه محصولات کشاورزی را به کشاورزان خود توصیه کرد. (خبرگزاری بیزنیس آنلاین)

برگزاری  مجمع اقتصادی چبوکساری

مجمع اقتصادی چبوکساری در روز­های 20 و 21 ژوئن به عنوان بخشی از جشن‌های روز جمهوری برگزار می­ شود و به موضوعات کلیدی در توسعه منطقه، از جمله امنیت مالی، حاکمیت فن­آوری، پایداری صنعتی، نوآوری و فناوری، اقتصاد سبز و اقتصاد چرخشی یا دورانی می‌پردازد. طبق اعلام رئیس چوواشیا، اولگ نیکولایف، در آستانه این مجمع، مجموعه ای از رویدادهای مقدماتی، از جمله میزگردی با موضوع سرمایه ­گذاری که برای امروز 29 مه برنامه ریزی شده، در حال برگزاری است. رویدادهای اصلی این مجمع عبارتند از:

  • شورای صادرات به ریاست جمهوری چوواش با موضوع «توسعه مکانیسم ­هایی در راستای حمایت از صادرکنندگان»
  • جلسه کمیته انجمن سازندگان تجهیزات راه آهن
  • جلسات راهبردی «روش‌ها و رویکردهای مهندسی برای تأمین استقلال فناوری» و «سیاست‌های زیست‌محیطی و توسعه پایدار»
  • گفتگو با موضوع «مسئولیت اجتماعی و مشارکت بین دولت و تجارت»
  • میز گرد با عناوین «زنان و کسب و کار»، «تحول اکوسیستم دیجیتال»، «اکوسیستم کتابخانه در محیط دیجیتال مدرن»

علاوه بر این، در چارچوب CHEF، انجمن رسانه ای «چوواشیا – 2024» برگزار می‌شود که در آن هلدینگ­های رسانه ای منطقه ای و فدرال شرکت خواهند کرد. (خبرگزاری چواش اینفورم)

تخصیص یارانه به فعالان در حوزه صنایع دستی و هنر­های مردمی

به گزارش سرویس مطبوعاتی دولت جمهوری باشقیرستان، در جلسه هیئت دولت این جمهوری، اعطای یارانه از بودجه جمهوری به فعالان حوزه صنایع دستی و هنرهای مردمی تصویب شد. آندری نظروف، نخست وزیر دولت باشقیرستان، تأکید کرد که در این جمهوری اقدامات قابل توجهی در حمایت از فعالان حوزه صنایع دستی و هنرهای مردمی صورت می ­پذیرد. به گفته تیمور گراسیموف، سرپرست وزارت صنعت این جمهوری، اقدامات برای حمایت و توسعه هنرهای عامیانه و صنایع دستی ادامه خواهد یافت: «برای تولیدکنندگان جمهوری ما که در زمینه صنایع دستی و هنر­های مردمی  فعالیت می‌کنند، این پروژه‌ها کمک شایانی به حفظ، توسعه و ارتقای این محصولات می­ نماید. چنین اقداماتی علاوه بر ایجاد اشتغال، به افزایش سوغات­ های جمهوری نیز کمک می­ کند.» (خبرگزاری باش اینفورم)

ساخت کارخانه جدید پزشکی در شهر «اینوپلیس»

آناتلی میالیتسین، مدیر بخش «تجهیزات تخصصی پزشکی» وابسته به شرکت «روس­اتوم ر.د.س.» پیشنهاد ساخت کارخانه جدید پزشکی در جمهوری تاتارستان را مطرح نمود. وی ابراز داشت: «همه تجهیزات و مواد مصرفی از خارج از کشور وارد می‌شود. ما در حال بحث و بررسی موضوع ساخت کارخانه‌ای در اینوپلیس به منظور تولید مواد مصرفی می­ باشیم.» رستم مینیخانوف نیز در پاسخ به این پشنهاد بیان داشت: «باید تا آمدن آقای آلکسی لیخاچف، مدیر عامل شرکت دولتی «روس اتم»، به کازان همه معایب و محاسن این طرح را بررسی نماییم». (کانال تلگرامی خبرگزاری «تات میدیا»)

ارزیابی سهم کسب و کارهای کوچک و متوسط در تولید ناخالص منطقه‌ای جمهوری تاتارستان

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، در چارچوب جلسه کمیته کسب و کارهای کوچک و متوسط دوما دولتی که در پارک صنعتی «ایسکرا ولگا» برگزار شد، ابراز داشت: «کسب و کار کوچک و متوسط یک چهارم تولید ناخالص منطقه‌ای این جمهوری را تشکیل می­دهد. امروز در جمهوری تاتارستان حدود 178 هزار کارآفرین وجود دارد و 87.5 هزار نفر یا 42 درصد از کل شاغلان اقتصادی در این حوزه مشغول به کار هستند. این بخش مبنای رشد اقتصادی و اجتماعی پایدار است.» (کانال تلگرامی رسمی وزارت صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان)

صادرات محصولات حلال به ارزش 4.5 میلیون دلار در چهار ماهه اول سال 2024 از تاتارستان

به گفته رستم گینولوف، معاون وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان، در 4 ماهه نخست سال جاری، محصولات حلال به ارزش 4.5 میلیون دلار از تاتارستان صادر شده ­اند. وی اظهار داشت: «ما جمهوری خود را منطقه ای می­ دانیم که هدف آن افزایش صادرات محصولات حلال است. ما بصورت فعال در این زمینه کار می‌کنیم. در پایان سال گذشته صادرات محصولات حلال به 11.5 میلیون دلار رسید و هدف گذاری برای امسال 16 میلیون دلار است.» اتحادیه تولیدکنندگان شیر در حال مذاکره برای عرضه محصولات حلال به مالزی و اندونزی هستند. در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات حلال روسیه، موفق شده ­اند تا وارد بازارهای عربستان سعودی، عمان و تعدادی دیگر از کشورها شوند. (خبرگزاری ر ب س)

آمار نرخ بیکاری در جمهوری کومی روسیه، کمتر از یک درصد

بر اساس داده‌های فعلی، نرخ بیکاری در جمهوری کومی 0.8 درصد گزارش شده است. در حال حاضر بیش از 13607 فرصت شغلی آزاد در این جمهوری وجود دارد و این در حالی است که تعداد بیکاران ثبت شده 3310 نفر می‌باشد. اقدامات حمایتی مختلفی برای شهروندان بیکار ارائه می‌گردد. به گفته وزارت کار، اشتغال و حمایت اجتماعی جمهوری کومی، امروز در منطقه ما 2287 نفر، اقدامات حمایتی گوناگونی را دریافت می‌کنند. خدمات حمایتی بیکاری به شهروندانی پرداخت می‌شود که توسط سرویس کار به عنوان بیکار شناخته شوند. میزان مزایای بیکاری و روش پرداخت این نوع حمایت توسط قانون فدرال تعیین می‌شود. (کانال تلگرامی رئیس جمهوری کومی)

تردد آزمایشی اتوبوس برقی در اینوپلیس

این اتوبوس با سرعت 10 کیلومتر در ساعت مسیر 3 کیلومتری بین دانشگاه «اینوپلیس» و ایستگاه اتوبوس «پوپوف» در نزدیکی پارک صنایع را 20 دقیقه طی می‌کند. در حال حاضر، یک اپراتور برای نظارت بر عملکرد اتوبوس در داخل آن حضور دارد، اما این اتوبوس قادر به تردد بدون راننده با محدودیت سرعت از پیش تعیین شده می‌باشد. این اتوبوس همچنین از اصل «اجازه عبور به همه عابرین» نیز پیروی می‌کند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افزایش بودجه تخصیص یافته برای تفریح کودکان در تاتارستان

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، افزایش بودجه تخصیص یافته برای تفریح کودکان در تاتارستان را تأیید کرد. به گفته وی، بودجه‌ای بالغ بر دو میلیارد و 506 میلیون روبل از بودجه جمهوری به این منظور تخصیص داده می‌شود که 388 میلیون بیشتر از سال گذشته است. این بودجه همچنین برای پوشش تعطیلات تابستانی 172 هزار کودک نیز تخصیص پذیرفته است. رستم مینیخانوف در نشستی در خانه دولت جمهوری تاتارستان، در ارتباط با شروع کارزار بهداشت تابستانی به ادارات دستور داد تا بر کیفیت غذا، امنیت و انتخاب کارکنان در کمپ‌های کودکان نظارت کنند و تأکید نمود که کودکان باید کاملاً ایمن باشند. (سایت شبکه تلویزونی تاتارستان 24)

افزایش 24 درصدی میانگین حقوق مجتمع کشاورزی در جمهوری تاتارستان

مارات زیابباروف، وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان، در نشستی در خانه دولت جمهوری تاتارستان اظهار داشت که در پایان سه ماهه اول سال 2024، میانگین حقوق ماهانه مجتمع کشاورزی در تاتارستان به 47924 روبل رسیده که در مقایسه با سال 2023، 24 درصد افزایش یافته است. (خبرگزاری تاتار-اینفورم)

تولید بیش از 50 درصد لاستیک‌های کامیون و یک سوم پلی اتیلن روسیه در تاتارستان

 به گزارش سرویس اطلاعاتی رئیس جمهوری تاتارستان، رستم مینیخانوف، در مراسم بزرگداشت روز شیمیدان که در پارک پتروشیمی‌ شهر نیژنکامسک تاتارستان برگزار گردید اظهار داشت: «تاتارستان همیشه به خاطر دستاوردها، نوآوری‌ها و پروژه‌های امیدوارکننده در زمینه شیمی و پتروشیمی‌ پیشتاز بوده است. تاتارستان یک سوم پلی اتیلن، بیش از 40 درصد لاستیک‌های مصنوعی و بیش از نیمی از لاستیک‌های کامیون را از کل حجم تولید در روسیه تولید می‌کند. با تلاش شیمیدانان و متخصصان پتروشیمی، در آستانه اجرای پروژه‌ها و اکتشافات جدیدی هستیم که بی شک انگیزه‌ای برای توسعه مجموعه علمی و فناوری کشور خواهد بود.» در این مراسم همچنین میخائیل کاریسالوف، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت «سیبور»، رامیل مولین، رئیس منطقه نیژنکامسک، کارگران صنایع شیمیایی و پتروشیمی، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی محلی نیز حضور داشتند. (سایت خبرگزاری «تاتاراینفورم»)

صادرات بیش از 50 هزار تن غلات از جمهوری تاتارستان

جمهوری تاتارستان در سال جاری بیش از 50 هزار تن غلات به کشورهای مختلف صادر کرده است که این رقم یک چهارم کل صادرات غلات فدراسیون روسیه را تشکیل می‌دهد. به گفته آیرات تازالدینوف، معاون رئیس اداره نظارت کشاورزی روسیه در جمهوری تاتارستان: «جمهوری تاتارستان به عنوان یک منطقه کشاورزی پیشرو، حجم قابل توجهی غلات تولید می‌کند و به همین دلیل نظارت بر این بخش اهمیت زیادی دارد. گندم، چاودار، جو دوسر و ذرت از جمله غلات صادراتی تاتارستان به مقاصدی مانند قزاقستان، ایران و چین هستند. چاودار نیز به لتونی و جو دوسر به جمهوری چک، اسپانیا، لهستان و تاجیکستان صادر شده است. ما اخیراً صادرات غلات به چین را آغاز کرده‌ایم. با این حال، استانداردهای کیفی در این کشور بسیار سختگیرانه است و برای ورود به این بازار، ابتدا باید گواهی‌های لازم را اخذ کنیم تا در فهرست صادرکنندگان مجاز قرار بگیریم. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما