معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۵

واردات دارویی فدراسیون روسیه در سال 2023

کشور هند در سال 2023 به بزرگترین تامین کننده دارو به روسیه تبدیل شد و این در حالی است که پیش از این آلمان رتبه نخست صادرات دارو به روسیه را در اختیار داشت.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی RNC Pharma طی سال گذشته میلادی، 293.9 میلیون بسته از داروهای تولید هند وارد بازار روسیه شد که این حجم تقریباً 3% در مقایسه با 2022 رشد داشته است. آلمان در سال‌های 2021 و 2022  پیشتاز بود اما در سال 2023، واردات داروهای آلمانی به بازار روسیه تقریباً 20 درصد کاهش یافت و به 238.7 میلیون بسته رسید.

در این گزارش به سایر کشورهای تامین کننده اصلی دارو در روسیه نیز پرداخته شده است که بعد از هند و آلمان به ترتیب کشورهای فرانسه با 149.3 میلیون بسته و افزایش 7.6 درصدی نسبت با سال 2022، مجارستان با 112.5 میلیون بسته و رشد 11.6 درصدی و بلاروس با افزایش 6.9 درصدی و صادرات به میزان 109.8 میلیون بسته در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. علاوه بر این کشورها که صادرات آنها به روسیه رشد داشته است  برخی تامین کنندگان بزرگ دارو کشور روسیه مانند بریتانیا ( با  منفی 10.5٪  و 63.2 میلیون بسته ) و لهستان ( با منفی 16.5٪ و 60.9 میلیون بسته ) با کاهش صادرات به این کشور مواجه بودند. در این میان برخی از کشورها مانند امارات متحده عربی با 35.7 هزار بسته، ارمنستان  با 1.6 هزار بسته و کوبا با صادرات 1.5 هزار بسته، نخستین دفعه ای است که موفق شدند تولیدات خود را به روسیه صادر نمایند.

در سال 2023 در مجموع 1.8 میلیارد بسته داروی خارجی به بازار روسیه عرضه شد که علیرغم افزایش 1.5 درصدی نسبت به سال 2022 اما همچنان این رقم کمتر از 1.9 میلیارد بسته وارداتی در سال 2021 می‌باشد. در سال گذشته علاوه بر واردات 1.8 میلیارد بسته داروی خارجی، این کشور توانست به میزان 4.1 میلیارد بسته دارو توسط شرکت های داخلی در کشور تولید نماید.

کدام شرکت های خارجی به کشور روسیه دارو صادر می نمایند ؟

اکثر داروهای خارجی توسط شرکت رژیم صهیونیستی Teva به بازار روسیه عرضه می‌شود که متخصص در تولید ژنریک ( آنالوگ داروهای اصلی ) است که طبق داده‌های خود دارای 53 سایت تولید در کشورهای مختلف جهان است. طبق گزارش RNC Pharma شرکت Teva  در سال 2023  تعداد 149.8  میلیون بسته به روسیه صادر کرده است که این رقم 11٪ بیشتر از سال 2022 می‌باشد و پس از آن شرکت  Reddy's  هند با عرضه 110.1 میلیون بسته دارو و رشد 12 درصدی نسبت به سال قبل در رتبه دوم قرار دارد. شرکت فرانسوی Sanofi  بعنوان صادرکننده داروهای درمان سرطان و دیابت با کاهش 6 درصدی و 89.3 میلیون بسته و شرکت Stada  آلمان ( با برندهای Aqualor،Snoop  و ... ) با کاهش 12 درصدی و صادرات 81.1 میلیون بسته در رتبه‌های بعدی قرار دارند البته هر دو شرکت دارای نمایندگی خود در روسیه می‌باشند.

شرکت انگلیسی Reckitt Benckiser که پنج شرکت برتر را از نظر عرضه شرکت های خارجی نمایندگی می‌کند ( مسکن نوروفن و همچنین محصولات پاک کننده Finish و Vanish و ... ) حجم صادرات خود را 18٪ افزایش داد و به 79.5 میلیون بسته در سال گذشته رساند. بیشترین رشد قابل توجه صادرات به روسیه عمدتا مربوط به شرکت های هندی می‌باشد. بعنوان نمونه آکسفورد که در بمبئی به ثبت رسیده است، عرضه خود را با 67٪  افزایش داد به 4.8 میلیون بسته در سال گذشته رساند که صادرات آن شامل داروهای قلبی عروقی، داروهای محرک قدرت، داروهای چشمی و دیگر داروها می‌باشد. Ipca نیز یکی دیگر از شرکت های بزرگ داروسازی هندی در زمینه ژنریک می‌باشد که صادرات داروهای خود به روسیه را در سال گذشته 58 درصد افزایش داد به 13.7 میلیون بسته رساند. از شرکت های هندی که بگذریم، شرکت Gedeon Richter مجارستانی که عمده صادرات آن مربوط به داروهایی برای بهداشت و سلامت زنان است، در سال گذشته با عرضه 41.6 میلیون بسته و رشد 46 درصدی، یکی دیگر از شرکت های پرچم دار در افزایش صادرات به روسیه می‌باشد. شرکت Belupo کرواسی  متخصص در محصولات ژنریک، حجم صادارات خود را 49 درصد افزایش داد و به 8.4 میلیون بسته در سال 2023 رساند. همچنین شرکت  Sentiss Pharma هند توانست در سال گذشته 17.8 میلیون بسته دارو به روسیه صادر نماید که در مقایسه با 2022 به میزان 33 درصد افزایش داشته است.

چرا شرکت های غربی در حال کاهش عرضه به روسیه هستند؟

تحلیل گران حوزه تجارت دارو معتقدند که تقاضا برای دارو و همراه آن، محیط رقابتی نیز در بازار دارویی در حال تغییر است فلذا برخی از شرکت‌های خارجی تولید کننده دارو وقتی مشاهده می‌کنند که داروهای مشابه تولیدی آنها در بازار به دلیل قیمت پایین محبوبیت بیشتری دارند، خود به خود از بازار کنار می‌کشند. در پایان سال گذشته، داروخانه‌های روسیه، آنتی بیوتیک Vilprafen را توزیع نکردند که نهایتا مشخص شد که شرکت ژاپنی Astellas  بعنوان تولید کننده این آنتی بیوتیک، تصمیم به خروج از بازار روسیه را گرفته است که مشابهی نیز در روسیه ندارد اما متعاقباً، این شرکت توضیح داد که به دلیل بهینه سازی سرمایه گذاری‌های شرکت، فروش خود را در سراسر جهان متوقف کرده است. البته این تحلیلگران معتقدند که برخی از شرکت های داروسازی غربی در مورد برخی داروها تصمیمات سیاسی گرفتند. در مارس 2022 و پس از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین شرکت Eli Lilly  آمریکا از توقف عرضه داروی Cialis و AbbVie آمریکایی ( داروی بوتاکس ) خبر داد.

چگونه شرکت های دارویی غربی در روسیه محدود کار می‌کنند؟

پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، بسیاری از تولیدکنندگان خارجی دارو شروع به اعلام توقف سرمایه گذاری، بازاریابی و همچنین تعلیق آزمایش های بالینی داروهای خود در روسیه کردند. این شرکت ها شامل Eli Lilly، Bayer، Pfizer، MSD، Novartis و تعداد دیگری از تولیدکنندگان دارو بودند.

در ماه مه 2022، شرکت آمریکایی Bristol-Myers Squibb (BMS) تجارت خود در روسیه را به شرکت سوئیسی Swixx BioPharma  منتقل کرد و بدین ترتیب اولین شرکت دارویی بود که تصمیم به ترک بازار روسیه گرفت. این شرکت آمریکایی داروهایی را برای درمان HIV، هپاتیت B، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع 2 و سرطان را در بازار روسیه توزیع می‌کرد. در جولای 2023 نیز شرکت BMS تصمیم گرفت همین روش را با Eli Lilly انجام دهد. این شرکت همچنین تجارت بازار روسیه خود را به Swixx Biopharma منتقل کرد و از این طریق به عرضه خود در این کشور ادامه داد. در همان زمان شرکت Orion Pharma فنلاند خروج خود از روسیه را اعلام کرد. از جمله داروهای آن Metipred است که برای درمان تعدادی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های صعب العلاج استفاده می‌شود، اما مشابه آن در بازار باقی مانده است. Orion Pharma تصمیم گرفت تا حجم فروش خود را کاهش دهد و همچنین قیمت ها و هزینه‌ها را افزایش دهد.

منبع : RNC Pharma

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما