معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح شعبه مرکز صادرات روسیه در تاتارستان

تاتارستان در حال مذاکره با مرکز صادرات روسیه برای افتتاح شعبه ای از این سازمان در خاک جمهوری است. تاتارستان در پانزدهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فروم 2024» پیشنهاد افتتاح شعبه را مطرح کرد. این خبر را امروز گِرمان لِرنِر، معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان، در نشست کابینه وزیران اعلام کرد. لرنر گفت: «درخواست هایی از سوی شرکت های جمهوری تاتارستان وجود دارد. این جمهوری در سال 2023 از نظر رشد صادرات محصول نهایی در بین تمام مناطق روسیه مقام دوم را کسب کرد. تاتارستان همچنین در بین 10 منطقه برتر روسیه قرار دارد که به بهترین وجه از صادرکنندگان در میان مشاغل کوچک و متوسط حمایت می‌کنند.» (سایت خبرگزاری (rt.rbc.ru)

امیدواری روسیه از شرکت قزاقستان در اجلاس بریکس 2024

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، در دیدار رسمی خود با رئیس جمهور قزاقستان در آستانه، اظهار داشت: «روسیه امیدوار است تا قزاقستان در اجلاس سران بریکس که قرار است در اکتبر سال جاری در کازان برگزار شود، شرکت نموده و به دعوت ما پاسخ مثبت دهد.» شایان ذکر است که اجلاس سران بریکس از 24-22 اکتبر 2024 برابر با 3-1 آبان ماه 1403 در پایتخت جمهوری تاتارستان برگزار شود. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

قرارگیری باشقیرستان در جمع 20 منطقه برتر روسیه از حیث کیفیت زندگی

طبق آخرین گزارش­ های ارائه شده توسط آژانس ابتکارات راهبردی، باشقیرستان در رتبه بندی کیفیت زندگی در سال 2023 در جایگاه دوازدهم در میان مناطق روسیه قرار گرفت. این در حالی است که در سال 2022 این جمهوری در جایگاه بیست و پنجم قرار داشت. مسکو، سنت پترزبورگ، منطقه تیومن، منطقه خودمختار خانتی مانسیسک و تاتارستان در جمع  پنج منطقه برتر روسیه در سال 2023 قرار گرفتند. این رتبه‌بندی تلاش‌های مقامات منطقه‌ای را برای ایجاد محیط زندگی باکیفیت و همچنین رضایت کلی مردم از حوزه اجتماعی و مکانی که در آن زندگی می‌کنند را ارزیابی می‌کند. (سایت کامرسانت)

منطقه آمور به دنبال تبدیل شدن به مرکز همکاری تجاری روسیه و چین

واسیلی اورلوف، استاندار منطقه آمور، در گزارش سالانه خود در مورد فعالیت­های منطقه در سال گذشته، از تأکید ویژه بر همکاری ­های بین المللی، به خصوص با استان هیلونگجیانگ چین گفت. اورلوف ضمن اشاره به روابط دوستانه و اقتصادی دیرینه با هیلونگجیانگ اذعان نمود که پل بلاگوشچنسک-هایهه در سال گذشته شاهد افزایش 4 برابری ترافیک بوده است. منطقه آمور در حال توسعه یک مرکز حمل و نقل و لجستیک و یک بندر خشک است و حجم سرمایه گذاری خصوصی بیش از 12 میلیارد روبل خواهد بود. یک تله کابین منحصر به فرد برون مرزی در حال ساخت است و در سال 2025 افتتاح خواهد شد. همچنین یک مرکز همایش و نمایشگاهی به عنوان بخشی از پروژه ساخته می­ شود که میزبان رویدادهای بین المللی خواهد بود. منطقه آمور در حال برنامه ریزی برای ساخت پل راه آهن دژالیندا - موهه است که کریدور حمل و نقل دیگری بین روسیه و چین ایجاد خواهد کرد. اورلوف تأکید کرد که منطقه آمور و بلاگوشچنسک تلاش می­کنند تا به مرکز همکاری تجاری روسیه و چین با اهمیت فدرال تبدیل شوند. منطقه آمور به طور فعال در رویدادهای بین المللی برای تقویت روابط با چین شرکت می­ کند. به عنوان مثال، هیئتی از منطقه آمور هفته گذشته در نمایشگاه روسیه و چین در هاربین حضور داشت که رئیس جمهور پوتین نیز از آن بازدید کرد. (خبرگزاری آمور اکسپو)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما