معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تمدید مجدد ممنوعیت صادرات برنج روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴

به نقل از خبرگزاری اینترفکس و با استناد به پورتال فدرال، پیش‌نویس قوانین نظارتی وزارت کشاورزی روسیه پیشنهاد تمدید ممنوعیت صادرات برنج از این کشور تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ را ارائه کرده است. این ممنوعیت که در حال حاضر تا 30 ژوئن 2024 اعتبار دارد، شامل صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) نمی‌شود و استثنائات دیگری نیز برای آن در نظر گرفته شده است. دیمیتری پاتروشف، هفته گذشته از تمدید این ممنوعیت خبر داده بود. تصمیم به تمدید صادرات در پی حادثه‌ای در سیستم آبرسانی در منطقه کراسنودار در آوریل ۲۰۲۲ که منجر به کاهش برداشت برنج در روسیه شد، اتخاذ شده است. هدف از این ممنوعیت، تأمین نیاز بازار داخلی برنج است. پس از انجام تعمیرات در سیستم آبرسانی، این محدودیت ابتدا تا 31 دسامبر 2022، سپس تا 30 ژوئن 2023، بعد از آن تا 31 دسامبر 2023 و مجدداً تا 30 ژوئن 2024 تمدید شده بود. دیمیتری پاتروشف در اواخر ماه مه اظهار داشت که اگرچه حجم تولید برنج در حال افزایش است، اما هنوز به سطحی نرسیده که امنیت غذایی داخلی را به طور کامل تضمین کند. به همین دلیل، وزارت کشاورزی تصمیم به تمدید مجدد این ممنوعیت گرفته است. (realnoevremya.ru)

 تغییر بودجه سال 2024 در جمهوری تاتارستان

نمایندگان شورای دولتی جمهوری تاتارستان تغییراتی را در قوانین بودجه سال 2024 و برنامه‌های سال‌های 2025 و 2026 تصویب کردند. طبق گفته رادیک گایزاتولین، وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری تاتارستان، درآمدها به دلیل اجرای موفق برنامه بودجه در چهار ماهه اول سال جاری و پیش‌بینی‌های مثبت برای ادامه سال، 23.7 میلیارد روبل افزایش خواهند یافت. این افزایش شامل 5 میلیارد روبل از مالیات شرکت‌ها و 4 میلیارد روبل از مالیات بر درآمد اشخاص می‌شود. با توجه به افزایش درآمدها، بودجه برای چندین پروژه کلیدی، از جمله «بازسازی سکوی فرودگاه بین‌المللی کازان»، نوسازی بزرگراه «گورکوفسکویه» و همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدید و برنامه‌های منطقه‌ای، افزایش خواهد یافت. (کانال تلگرامی خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

احتمال کاهش 3 تا 5 درصدی تولید نفت روسیه در سال 2024

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ اعلام کرد که این کشور ممکن است تولید نفت خود را در سال 2024 به 505 تا 515 میلیون تن کاهش دهد. این رقم نشان‌دهنده افت 3 تا 5 درصدی نسبت به سال گذشته است. نواک خاطرنشان کرد که اطلاعات دقیق‌تر در مورد میزان تولید در پایان سال ارائه خواهد شد. وی همچنین تأکید کرد که این سطح تولید می‌تواند پایین‌ترین حد از سال 2020 باشد، زمانی که کشورهای اوپک پلاس به دلیل سقوط قیمت‌ها توافق به کاهش تولید داشتند. در آن سال، روسیه 512.8 میلیون تن نفت تولید کرد. لازم به ذکر است که روسیه از سال 2023 به دلیل مشارکت در توافق جدید اوپک پلاس برای محدود کردن تولید، انتشار آمار مربوط به تولید خود را متوقف کرده است. در ماه‌های آوریل تا ژوئن، روسیه متعهد به کاهش تولید روزانه 350 تا 471 هزار بشکه و صادرات 71 تا 121 هزار بشکه در روز شده بود. اوپک پلاس اخیراً کاهش کلی تولید خود را در سه ماهه سوم 2.2 میلیون بشکه در روز تمدید کرده است. نواک همچنین به کاهش تخفیف‌های بازار برای نفت روسیه اشاره کرد. او در نهایت پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت تا سال 2030 به 110 تا 115 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. (realnoevremya.ru)

حضور رستم مینیخانوف، در اجلاس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، برای شرکت در اجلاس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، با هیات دولتی و تجاری وارد این بندر شد. این اجلاس با حضور ولادیمیر پوتین از 5 تا 8 ژوئن برابر با 16 تا 19 خرداد برگزار خواهد شد. هیات جمهوری تاتارستان شامل مقامات و تجار این جمهوری، به ریاست رستم مینیخانوف در این اجلاس حضور خواهند داشت. جمهوری تاتارستان دارای پاویون بزرگی در این اجلاس می‌باشد. (خبرگزاری تاتاراینفورم)

انتصاب رئیس آژانس توسعه سرمایه گذاری تاتارستان به عنوان معاون انجمن ملی آژانس‌های سرمایه گذاری و توسعه فدراسیون روسیه

در حاشیه اجلاس سن پترزبورگ، در جلسه هیئت مدیره انجمن ملی آژانس‌های توسعه سرمایه گذاری، تالیا مینولینا، رئیس آژانس توسعه سرمایه گذاری جمهوری تاتارستان، به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره انجمن ملی آژانس‌های سرمایه گذاری و توسعه فدراسیون روسیه منصوب شد. رئیس آژانس سرمایه گذاری در سخنان خود در این نشست اظهار داشت: «در سال‌های اخیر، تاتارستان، به لطف فعالیت بر روی پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و کار بر روی برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی، مجموعه‌ای قوی از بهترین شیوه‌های جذب سرمایه‌گذاری را از سراسر جهان جمع‌آوری کرده است. ما آماده هستیم تا تجربیات خود را با کمال میل به اشتراک بگذاریم و بهترین‌ها را در تمام مناطق کشورمان ارائه دهیم.» (خبرگزاری تات میدیا)

امضای توافقنامه با شرکت ترکی «حیات روسیه»

آژانس توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری تاتارستان در چارچوب اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری این جمهوری در بیست و هفتمین دوره همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ، در روز 7 ژوئن، توافقنامه‌ای در خصوص افزایش ظرفیت تولیدی کارخانه‌ای واقع در منطقه ویژه اقتصادی «آلابوگا» با شرکت ترکی «حیات روسیه» امضا کرد. کارخانه «حیات کیمیا» با ظرفیت تولیدی 140 هزار تن در سال از فوریه 2015 فعالیت خود را در منطقه ویژه اقتصادی «آلابوگا» شروع کرده است. این شرکت به توسعه خود ادامه می‌دهد و پروژه افزایش تولید دستمال کاغذی را در کارخانه‌ای واقع در تاتارستان برنامه ریزی می‌نماید که در نتیجه آن، سود 40 میلیون روبلی به اقتصاد جمهوری تاتارستان تزریق می‌نماید. (کانال تلگرامی آژانس توسعه سرمایه‌گذاری)

امضای توافقنامه بین جمهوری کومی و شرکت ارتباطات «مگافون»

ولادیمیر اویبا، رئیس جمهوری کومی، در همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ توافقنامه‌ای با شرکت «مگافون» در خصوص توسعه فناوری‌های ارتباطاتی در قلمرو جمهوری کومی امضاء نمود. ولادیمیر اویبا خاطر نشان کرد همکاری آنها برای چهار سال آینده و در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی در جمهوری کومی و مناطق دوردست انجام خواهد شد. وی افزود: «ما به دیجیتال کردن منطقه‌مان که موجب بهبود زندگی شهروندان و ایجاد فرصت‌های جدید برای توسعه اقتصاد این جمهوری خواهد بود، علاقه‌مند هستیم». (کانال تلگرامی رسمی ولادیمیر ایوبا)

 5 دلیل برای پس انداز ساکنان کازان

نظرسنجی جدیدی که توسط سرویس SuperJob انجام شده است نشان می‌دهد که تمایل به پس‌انداز در میان ساکنان کازان افزایش یافته است. 36 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند در حال پس‌انداز و ذخیره پول هستند و تنها 22% «بیشتر خرج می‌کنند». محبوب‌ترین اهداف پس‌انداز شامل تشکیل ذخیره مالی (28٪)، مسافرت و تفریح (24٪)، خرید ملک (23٪)، تأمین آینده فرزندان (17٪) و ایجاد درآمد غیرفعال (10٪) است. 33 درصد از پس‌اندازکنندگان 10 تا 25 درصد از درآمد خود را کنار می‌گذارند، در حالی که 30 درصد از مردم فقط 10 درصد یا کمتر را پس‌انداز می‌کنند. مردان تمایل بیشتری به پس‌انداز برای خرید ملک، خودرو، راه‌اندازی کسب‌وکار و ایجاد درآمد اضافی دارند، در حالی که زنان بیشتر پس‌انداز خود را به مسافرت و مراقبت‌های پزشکی اختصاص می‌دهند. افراد زیر 34 سال بیشتر برای خرید ملک، خودرو، اقلام لوکس و راه‌اندازی کسب‌وکار پس‌انداز می‌کنند، در حالی که افراد بالای 45 سال بیشتر برای «روز مبادا» پس‌انداز می‌کنند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

روسیه، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان

بر اساس محاسبات ریا نووستی با استفاده از داده‌های بانک جهانی، اقتصاد روسیه از نظر برابری قدرت خرید (PPP) در سال 2021 به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد و در دو سال گذشته نیز این جایگاه را حفظ کرده است. بانک جهانی روز پنجشنبه اطلاعات مربوط به شاخص‌های PPP را به روز کرد و نشان داد که روسیه در سال 2021 با 3.8 درصد از سهم GDP جهانی، از ژاپن (3.7 درصد) و آلمان (3.4 درصد) پیشی گرفته و در رده چهارم قرار دارد. محاسبات ریا نووستی نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه در سال 2022 به 6 تریلیون دلار و در سال 2023 به 6.45 تریلیون دلار افزایش یافته است. در همین حال، اقتصاد ژاپن به ترتیب به 5.9 و 6.3 تریلیون دلار و اقتصاد آلمان به 5.5 و 5.9 تریلیون دلار رسیده است. چین با 35 تریلیون دلار در سال گذشته، همچنان به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از نظر PPP باقی مانده است. ایالات متحده با 27.4 تریلیون دلار در سال گذشته در رده دوم قرار دارد و هند با 14.6 تریلیون دلار در رده سوم جای گرفته است. در پایان سال 2022، بانک جهانی گزارش داد که روسیه به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده و آلمان را در رتبه ششم قرار داده است. با این حال، محاسبات برابری قدرت خرید بر اساس داده‌های سال 2017 بود که  با استفاده از داده‌های سال 2021 به روز شد. پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف قرار گرفتن در رده چهارم اقتصادهای جهان را تعیین کرده بود و به دولت دستور داده بود تا تا 31 مارس 2025 اقداماتی برای دستیابی به این هدف انجام دهد. (سایت خبرگزاری ریا-نُواستی)

رونق گردشگری در تاتارستان با میزبانی اجلاس بریکس

انتظار می‌رود با برگزاری اجلاس بریکس در سال جاری، شاهد افزایش چشمگیر فعالیت‌های گردشگری در جمهوری تاتارستان باشیم. این پیش‌بینی بر اساس داده‌های ارائه شده در گزارش «در مورد اقتصاد منطقه‌ای» توسط بانک مرکزی روسیه صورت گرفته است. این گزارش اذعان می‌کند که سفرهای کاری نقشی اساسی در رونق گردشگری داخلی ایفا می‌کنند و گسترش فعال گردشگری رویداد محور، شدت این نوع گردشگری را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، رشد گردشگری داخلی به نفع توسعه حمل و نقل مسافری آبی نیز خواهد بود. در بخش اروپایی روسیه، شاهد گسترش فعال ترافیک رودخانه‌ای، به خصوص در منطقه ولگا هستیم. در ماه مه سال جاری، حمل و نقل منظم مسافری با کشتی‌های Meteor به مراکز مناطق همجوار تاتارستان آغاز شد. (realnoevremya.ru)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما