معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۴:۴۷

اخـبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی بانک مرکزی فرانسه از رشد ملایم اقتصادی در سه ماهه دوم

بانک مرکزی فرانسه (بانک دو فرانس) اعلام کرد که انتظار دارد شاهد رشد ملایم در تولید ناخالص داخلی (GDP) فرانسه در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه قبل باشد. این رشد عمدتا به واسطه عملکرد قوی بخش خدمات خواهد بود. بر اساس گزارش ماهانه بررسی اقتصادی این نهاد، پس از رشد 0.2 درصدی در بازه زمانی ژانویه تا مارس، تولید ناخالص داخلی فرانسه در این سه ماهه بار دیگر تحت تاثیر بخش خدمات، به ویژه تجارت، خدمات به کسب‌وکارها و بخش اطلاعات و ارتباطات، شاهد افزایش خواهد بود. این نهاد برای کل سال 2024، رشدی 0.8 درصدی را پیش‌بینی می‌کند که از پیش‌بینی 1 درصدی دولت پایین‌تر است.

https://www.lesechos.fr/economie-france/conjoncture/la-croissance-francaise-a-rebondi-nettement-plus-quattendu-au-deuxieme-trimestre-1966340

منافع اقتصادی بازی‌های المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس

کمیته برگزاری پاریس 2024 روز سه‌شنبه در سن‌دنی اعلام کرد که بازی‌های المپیک و پارالمپیک (JOP)، 9 میلیارد یورو منافع اقتصادی برای فرانسه به ارمغان خواهد آورد. این رقم مربوط به بازه زمانی 2018 تا 2035، شامل سه مرحله اصلی بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس یعنی آماده‌سازی، برگزاری رویداد و میراث است. این منافع اقتصادی با مقایسه با وضعیتی که این رقابت‌ها برگزار نمی‌شود، محاسبه شده است. لازم به ذکر است که این بازی‌ها رونق فعالیت در بخش‌های مختلفی از جمله هتلداری، رستوران‌داری، گردشگری و ساخت زیرساخت‌ها را به دنبال خواهد داشت. این مطالعه توسط مرکز حقوق و اقتصاد ورزش (CDES) انجام شد.

https://olympics.com/fr/paris-2024

ثبات نرخ بیکاری در فرانسه

طبق گزارش مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (INSEE)، نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به سه ماهه قبل بدون تغییر باقی مانده و 7.5 درصد از جمعیت فعال را تشکیل می‌دهد. در جزئیات بیشتر، 6 هزار نفر بیکار جدید در طول سه ماهه گذشته ثبت شده است که تعداد کل آنها در کل فرانسه (به جز مایوت) را به 2.3 میلیون نفر بر اساس این روش محاسبه که امکان مقایسه بین‌المللی را فراهم می‌کند، افزایش می‌دهد.

https://www.lemonde.fr/politique/article/2024/04/25/le-nombre-de-demandeurs-d-emploi-se-stabilise-au-premier-trimestre-2024_6229823_823448.html

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص کمبود مواد معدنی و فلزات کلیدی

آژانس بین‌المللی انرژی (AIE) در گزارش اخیر خود هشدار داد که کمبود مواد معدنی و فلزات حیاتی می‌تواند مانع از تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شود. این آژانس که به عنوان مشاوره دهنده انرژی کشورهای توسعه یافته عمل می‌کند، در دومین گزارش سالانه خود در مورد فلزات، اعلام کرد که تقاضا برای مواد معدنی مانند لیتیوم، کبالت، نیکل و مس که برای تولید باتری‌ها، پنل‌های خورشیدی و سایر فناوری‌های انرژی پاک ضروری هستند، به سرعت در حال افزایش است. با این حال، عرضه این مواد معدنی با سرعت کافی افزایش نمی‌یابد که این امر می‌تواند منجر به کمبود و افزایش قیمت آن در سال‌های آینده شود. آژانس بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد که این کمبودها می‌تواند مانع از استقرار سریع فناوری‌های انرژی پاک مورد نیاز برای دستیابی به اهداف آب و هوایی جهانی شود.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که قیمت بسیاری از مواد معدنی حیاتی در سال گذشته به دلیل افزایش تقاضا و اختلالات زنجیره تامین مرتبط با COVID-19 به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال، قیمت لیتیوم بیش از دو برابر شده و قیمت نیکل بیش از 50 درصد افزایش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی برای رفع این چالش، خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در معادن جدید و همچنین بهبود بازیافت مواد معدنی است. این آژانس همچنین تأکید می‌کند که دولت‌ها باید سیاست‌هایی را برای اطمینان از دسترسی پایدار به مواد معدنی حیاتی وضع کنند.

https://www.lefigaro.fr/flash-eco/l-aie-craint-des-tensions-sur-les-approvisionnements-mondiaux-en-metaux-20240517

رشد 4.9 درصدی درآمد ایفِیِژ در سه ماهه اول

گروه ایفِیِژ (Eiffage) اعلام کرد که در سه ماهه اول سال جاری با وجود افت 13.6 درصدی فعالیت ساخت‌وساز، شاهد رشد 4.9 درصدی درآمد خود بوده است که عمدتا به واسطه جهش 15.2 درصدی فعالیت‌های بخش انرژی حاصل شده است. در بازه زمانی ژانویه تا مارس، این گروه فعال در حوزه ساخت‌وساز و امتیازات بزرگراهی، از بحران ساخت‌وساز در فرانسه و اروپا متاثر شد، به طوری که درآمد فعالیت ساخت‌وساز آن به 943 میلیون یورو کاهش یافته، در حالی که این رقم در سه ماهه اول سال 2023 برابر با 1.091 میلیارد یورو بود. همچنین، درآمد بخش املاک و مستغلات این گروه، با افت 23.6 درصدی به 146 میلیون یورو رسید که ناشی از کاهش سرعت رزرو واحدهای مسکونی جدید است. علاوه بر این، درآمد ایفِیِژ از محل فعالیت‌های سیستم‌های انرژی نیز با رشد 15.2 درصدی به 1.6 میلیارد یورو افزایش یافته است.

https://www.lefigaro.fr/flash-eco/eiffage-hausse-de-4-9-du-chiffre-d-affaires-au-1er-trimestre-20240514

کاهش سود عملیاتی Engie

شرکت انرژی فرانسوی Engie اعلام کرد که سود عملیاتی آن در سه ماهه اول سال 2024 در مقایسه با سال گذشته 3.2 درصد کاهش یافته و به 3.7 میلیارد یورو رسیده است که عمدتا به دلیل کاهش قیمت انرژی و نوسانات کمتر در بازارها است. این نتایج نشان‌دهنده شتاب در عادی شدن بازار انرژی پس از سال‌های 2022 و 2023 است که شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در پی جنگ اوکراین بود. طبق بیانیه این شرکت، در این فضای آرام، ارقام فروش 24.6 درصد کاهش یافته و به 22 میلیارد یورو رسیده است.

https://www.engie.com/en/finance/results/2024

درخواست ورشکستگی متابولیک اکسپلورر

متابولیک اکسپلورر (MetEx)، یک شرکت بیوشیمی مستقر در Clermont-Ferrand فرانسه، اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه، درخواست ورشکستگی خود را به دادگاه ارائه داده است. این شرکت که در 25 مارس گذشته تحت حمایت قضایی قرار گرفته بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام به دادگاه اجازه می‌دهد تا در چارچوب یک برنامه واگذاری، پیشنهادهای احتمالی برای تصاحب دارایی‌ها و فعالیت‌ها را بررسی کند. متابولیک اکسپلورر در سال 2006 تاسیس شد و بر روی توسعه فناوری‌های جدید برای مطالعه متابولیسم متمرکز است. این شرکت با تعدادی از شرکت‌های دارویی و آکادمیک همکاری کرده است و تعدادی اختراع را به ثبت رسانده است. لازم به ذکر است متابولیک اکسپلورر اولین شرکت بیوشیمی فرانسوی نیست که به دلیل این چالش‌ها ورشکست می‌شود.

https://bourse.lefigaro.fr/actu-conseils/metabolic-explorer-demande-de-passer-en-redressement-judiciaire-20240516

خرید قطارهای جدید توسط یوروستار

شرکت یوروستار، که خدمات قطار سریع‌السیر را بین پنج کشور (فرانسه، بریتانیا، بلژیک، هلند و آلمان) ارائه می‌دهد، اعلام کرد که پس از ثبت رکورد دو میلیارد یورو درآمد در سال 2023، قصد دارد تا حداکثر 50 قطار جدید تا سال 2030 خریداری کند. هنوز هیچ سفارشی نهایی نشده است، اما یوروستار این خریدها را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد سفر و میزبانی از 30 میلیون مسافر سالانه که تا سال 2030 هدف‌گذاری کرده است، در نظر دارد. البته بخشی از قطارهای جدید جایگزین قطارهای قدیمی‌تر که باید از رده خارج شوند، خواهند شد. در مجموع، این خریدهای احتمالی، ناوگان یوروستار را از 51 قطار فعلی به 67 قطار افزایش خواهد داد.

https://www.bfmtv.com/economie/entreprises/transports/eurostar-veut-commander-50-trains-d-ici-a-2030-apres-une-activite-historique-en-2023_AD-202405160219.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما