معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اعمال سهمیه در واردات طلای خام به ترکیه، گامی در راستای ترمیم تراز حساب جاری کشور

وزارت خزانه و دارایی ترکیه بر اساس داده‌های سازمان آمار ترکیه T#220İK در بیانیه ای بر ضرورت اعمال تغییرات در واردات طلای فرآوری نشده (خام) به کشور تاکید کرد. اهم نکات عنوان در این بیانیه به شرح ذیل می‌باشد.

بر اساس آمار و ارقام سازمان آمار، واردات طلای فرآوری نشده در سال 2022 میلادی نسبت به سال قبل از آن بیش از 200 درصد افزایش داشت و به 379.2 تن (20.4 میلیارد دلار) رسید. واردات طلای خام به تدریج افزایش یافت، به طوریکه این میزان به تنهایی در 7 ماه نخست سال 2023 به 320 تن معادل 19.2 میلیارد دلار شد.

 بر اساس آمار تراز پرداخت های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در سال 2022 میلادی 19.4 میلیارد دلار (39 درصد) از 49.1 میلیارد دلار کسری حساب جاری، ناشی از واردات خالص طلا بود. در 7 ماهه نخست سال گذشته میلادی کسری حساب جاری 42.3 میلیارد دلار بود و واردات طلا با 17.7 میلیارد دلار، 42 درصد از این کسری را شامل می‌شد.

وزارت خزانه و دارایی ترکیه جهت کاهش آثار منفی واردات طلا بر تراز حساب جاری کشور با اعمال تغییر در میزان واردات طلای فرآوری نشده، میزان واردات ماهانه آن را افزایش داد و از 8 تن به 12 تن رساند. این تغییر در واردات طلای خام به کشور از تاریخ 7 آگوست سال 2023 میلادی اجرایی شد. این وزارتخانه اعلام کرد که تنها شرکت های واسطه فلزات قیمتی و گرانبها که دارای مجوز هستند می‌توانند از افزایش میزان واردات طلای فرآوری نشده استفاده نمایند.

اعمال سهمیه واردات طلای خام از سوی وزارت خزانه و دارایی یکسری مشکلاتی برای شرکت های صادر کننده طلا و جواهرآلات که موسسات واسطه ای فلزات گرانبها نیستند، به دلیل محدودیت دسترسی به مواد اولیه و حاشیه قیمت بالا در بازارهای بین المللی در فرآیند درخواست سهمیه ایجاد می‌کند که برای رفع آن بخشی از سهمیه تنها به صادرکنندگان طلا و جواهرآلات اختصاص داده شده تا از طریق دو بانک دولتی ترکیه استفاده شود و به این ترتیب صادرکنندگان طلا و جواهر با مراجعه به بانک‌های مورد نظر، طلای فرآوری نشده را متناسب با میزان صادرات خود خریداری کنند.

نحوه توزیع سهمیه اعمال شده در واردات ماهانه 12 تن طلای خام به ترکیه بدین شکل است که 25 درصد از این میزان به صادرکنندگان جواهرآلات، 38 درصد به کارگاه‌های طلاسازی، 33 درصد به شرکت های واسطه ای فلزات گرانبها که دارای مجوز می‌باشند و 4 درصد به شرکت های واسطه ای فلزات گرانبها که از ژانویه 2022 الی جولای 2023 واردات طلا انجام نداده و درخواست واردات پس از اجرایی شدن آن دارند.

 بر اساس آمار سازمان آمار کشور، در نتیجه اعمال سهمیه برای واردات طلای فرآوری نشده به کشور از آگوست 2023 میلادی تا پایان سال، واردات طلا نسبت به مدت مشابه سال قبل با 169.6 تن با 3.2 میلیارد دلار کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 10.3 میلیارد دلار رسید و 32.7 درصد کاهش یافت.

واردات طلای فرآوری نشده در دو ماهه اول سال 2024 با 6.8 میلیارد دلار کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.1 میلیارد دلار شد. واردات طلای فرآوری نشده در این مدت با 77.9 درصد کاهش به 33.1 تن رسید. کسری حساب جاری کشور در یک دوره 12 ماهه تا فوریه سال جاری میلادی 31.8 میلیارد دلار شد و انتظار می رود که در آینده نیز بهبود در وضعیت تراز حساب جاری ادامه یابد و واردات طلای خام همچنان به ترمیم کسری موجود کمک کند.

 

منبع : وزارت خزانه و دارایی ترکیه http://www.hmb.gov.tr

       

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما