معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۲:۴۳

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش 46.7 درصدی در تعداد گردشگران خارجی

سایت وزارت مالیات: طی ماه‌های ژانویه-فوریه 2024، 341 هزار اتباع خارجی از 167 کشور جهان به آذربایجان سفر کردند که این تعداد 46.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد گردشگرانی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده اند، با 1.7 برابر افزایش به 68.9 هزار نفر، تعداد شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با 1.6 برابر افزایش به 11.1 هزار نفر  و تعداد شهروندان کشورهای CIS ،  با افزایش 31.4 درصدی به 122.8 هزار نفر  رسیده است.

بیشترین افزایش در تعداد گردشگران از کشورهای چین (4.1 برابر)، عربستان (2.8 برابر)، هند (2.7 برابر)، قرقیزستان (2.6 برابر) و بحرین (2.5 برابر) به کشورمان بوده است.

داده‌های مربوط به بازدیدکنندگان خارجی از آذربایجان بر اساس کشور به این صورت می‌باشد:

روسیه - 26.8 درصد

ترکیه - 19.9 درصد

ایران - 9.8 درصد

هند – 6.9 درصد

گرجستان - 4.8 درصد

عربستان سعودی – 3.4 درصد

امارات متحده عربی - 2.7 درصد

قزاقستان – 2.7 درصد

پاکستان – 2.7 درصد

کویت – 2.1 درصد

ازبکستان – 1.8 درصد

ترکمنستان – 1.5 درصد

عمان – 1.3 درصد

اوکراین – 1.3 درصد

بلاروس – 1.1 درصد

سایر کشورها - 11.2 درصد.

67.6 درصد از گردشگران هوایی، 31 درصد زمینی (ریلی و اتومبیل) و 1.4 درصد از طریق دریا به کشورمان آمده اند.

Azərbaycana gələn turistlərin sayı 46,7 faiz artıb (vergiler.az)

 

تصویب «ضوابط مشارکت عمومی و خصوصی»

سایت وزارت مالیات: بر اساس مصوبه هیأت وزیران «آیین نامه مشارکت عمومی و خصوصی» به تصویب رسید.

طبق آیین نامه، پروژه‌هایی با هزینه کل احتمالی بیش از 30 میلیون منات به روش مشارکت عمومی-خصوصی براساس قانون جمهوری آذربایجان «در مورد مشارکت عمومی و خصوصی» اجرا شود.

“Dövlət-özəl tərəfdaşlığı Qaydaları” təsdiq edilib (vergiler.az)

 

کاهش 16 درصدی در حجم مبادلات تجاری گرجستان با آذربایجان

خبرگزاری «رپورت»: ارزش مبادلات تجاری آذربایجان و گرجستان در ماه‌های ژانویه-فوریه سال جاری 207 میلیون و 171 هزار  دلار آمریکا بوده است.

به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از اداره ملی آمار گرجستان، داده اخیر 16 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2023 است.

لازم به ذکر است که حجم مبادلات تجاری با آذربایجان 7 درصد از کل تجارت خارجی گرجستان را تشکیل می دهد.

در گزارش همچنین آمده است که ارزش محصولات صادراتی گرجستان به آذربایجان با 10.6 درصد کاهش نسبت به 1 سال قبل به 99.459 میلیون دلار آمریکا (12.4 درصد از کل صادرات) و ارزش محصولات وارداتی گرجستان از آذربایجان نیز با 20.5 درصد کاهش به 107.712 میلیون دلار آمریکا (کل 5 درصد واردات) رسیده است.

طی ماه‌های ژانویه-فوریه، ارزش کل گردش مالی تجارت خارجی گرجستان با 4.8 درصد کاهش سالانه به 2 میلیارد و 950.147 میلیون دلار آمریکا، ارزش صادرات با 12.2 درصد کاهش به 803.314 میلیون دلار و ارزش واردات با 1.6 درصد کاهش به 2 میلیارد و 146.833 میلیون دلار رسیده است.

https://report.az/biznes-xeberleri/gurcustanin-azerbaycanla-ticaret-dovriyyesi-16-azalib/

 

وزیر اقتصاد: چین شریک تجاری مهم آذربایجان است

خبرگزاری «رپورت»: چین یکی از شرکای تجاری مهم آذربایجان است و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور همچنان در حال رشد است.

به گزارش «رپورت»، میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان در گفتگو با شبکه تلویزیونی CGTN چین با اشاره به این موضوع بیان کرد: در سال گذشته حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از مرز 3 میلیارد دلار گذشت. رشد دو رقمی در حجم مبادلات تجاری ثبت شده و این روند ادامه دارد. ما یک دفتر نمایندگی تجاری دائمی در چین داریم. تعدادی از شرکت های چینی در حال اجرای پروژه‌هایی در زمینه‌های مختلف در آذربایجان هستند. آنها در حوزه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید صنعتی هستند و در عین حال، همکاریهایی در چارچوب شهرک های صنعتی برقرار شده است.

وی اذعان کرد که همه اینها نتیجه روابط سیاسی خوب می‌باشد. آذربایجان از سیاست «چین واحد» حمایت می‌کند و این پایه بسیار محکمی‌ برای روابط ماست.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه آذربایجان با بسیاری از شرکای خود روابط نزدیکی دارد خاطرنشان کرد: شرکای اصلی تجاری ما اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ترکیه، کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

وی در ادامه افزود: از برخی جهات، این ساختار سرمایه گذاری‌های متقابل ما را منعکس می‌کند. آذربایجان همچنین در تقاطع راه‌های حمل و نقل مختلف قرار دارد و «شرق-غرب» کوتاه ترین مسیری است که چین را به اروپا وصل می‌کند و از دریای خزر، آذربایجان و کشورهای آسیای میانه می‌گذرد. همین حرف ها را می‌توان در مورد کریدور «شمال-جنوب» نیز بیان کرد. موقعیت جغرافیایی ما به نوعی شراکت اقتصادی ما را مشخص می‌کند.

https://report.az/biznes-xeberleri/nazir-cin-azerbaycanin-muhum-ticaret-terefdasidir/

 کاهش قیمت نفت آذربایجان در بازار جهانی

کانال تلگرامی «آذرتاج»: قیمت نفت آذربایجان در بازارهای جهانی کاهش یافته است.

به گزارش «آذرتاج»، قیمت هر بشکه نفت سبک آذری با 0.29 دلار معادل 0.33 درصد کاهش به 88.30 دلار رسید.

https://t.me/azertacnews/17807

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما