معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۴:۱۹

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 8.7 میلیارد دلار حجم صادرات کویت به چین ظرف 6 ماه

براساس داده‌های رسمی دولت چین، حجم صادرات کشورهای شورای همکاری (عربستان، امارات، عمان، قطر، کویت و بحرین) در نیمه نخست سال 2024 به میانگین 57. 8 درصد کاهش یافته و به 509. 80 میلیارد دلار رسیده است حال آن که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته بالغ بر 063. 88 میلیارد دلار بوده است. در مقابل حجم واردات این کشورها از چین در شش ماهه نخست سال جاری حدود 889. 62 میلیارد دلار بوده است این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 068. 56 میلیارد دلار بوده است. طبق این داده‌ها حجم صادرات کویت به چین ظرف 6 ماه نخست سال جاری بالغ بر 796. 8 میلیارد دلار و این رقم در مدت مشابه در سال قبل بالغ بر 906. 5 میلیارد دلار بوده است. در مقابل حجم واردات کویت از چین در مدت مذکور حدود 13. 2 میلیارد دلار و این رقم در مدت مشابه در سال 2023 به ارزش 62. 2 میلیارد دلار بوده است.

منبع: الجریده

کاهش 1. 11 درصدی مازاد تجاری کویت و ژاپن

وزارت دارایی ژاپن در گزارش خود از کاهش 1. 11 درصدی مازاد تجاری کویت و ژاپن در ماه ژوئیه گذشته و رسیدن آن به مبلغ 9. 57 میلیارد ین ژاپن (معادل 375 میلیون دلار) خبر داد. بنا بر اعلام این وزارتخانه، این نخستین کاهش مازاد تجاری دو کشور ظرف سه ماه گذشته در نتیجه کُندی روند صادرات بوده است. براساس داده‌های گزارش شده، مازاد تجاری کویت با ژاپن ظرف 16 سال و 6 ماه همچنان مثبت باقی مانده و این نشان می دهد که ارزش صادرات از واردات بیشتر بوده است. مجموع صادارت کویت به ژاپن با 1. 5 درصد کاهش براساس سالانه به 3. 82 میلیارد ین (معادل 542 میلیون دلار) رسیده و در مقابل واردات کویت از ژاپن با 13 درصد افزایش به 4. 24 میلیارد ین (معادل 156 میلیون دلار) رسیده است.

منبع: الجریده

رشد 3 درصدی نرخ تورم سالانه در کویت

براساس داده‌های اداره مرکزی آمار کویت، شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) در مقیاس سالانه در کشور در ماه ژوئیه گذشته به میزان 3 درصد افزایش یافته است. این افزایش نرخ تورم در نتیجه افزایش قیمت  گروه‌های اصلی در راس آن مواد غذایی و آشامیدنی، پوشاک و کفش، سیگار و دخانیات و مسکن بوده است.

منبع: الجریده

استخدام 1090 کارمند جدید در بخش نفت کویت

منابع مطلع در بخش نفت کویت اعلام کردند: موسسه نفت کویت در سال مالی 2024-2023 اقدام به استخدام 1090 کارمند جدید نموده و مجموع کارکنان این موسسه به 8. 22 هزار نفر (1070 کویتی و 20 غیر کویتی) افزایش یافته است. بنا بر اعلام منابع مذکور کارکنان غیر کویتی استخدام شده از افراد باتجربه بوده که در بازار داخلی کشور فراهم نبوده است). این منابع همچنین اعلام کردند میانگین بومی سازی مشاغل در بخش نفت کویت به جز در بیمارستان (الاحمدی) وابسته به این شرکت نفت کویت، به حدود 8. 90 درصد رسیده است.

منبع: الانباء

کویت در حال آماده سازی چندین قرارداد بزرگ در زمینه حفاری دریایی است

منابع مطلع در بخش نفت کویت از همکاری (کویت، چین و کشورهای شورای همکاری) برای توسعه عملیات حفاری در منطقه دریایی نویدبخش حاوی ذخایر نفتی، گازی و مشتقات آن خبر دادند و اعلام کردند: کویت در حال آماده سازی چندین قرارداد بزرگ برای اجرای برنامه‌های دولت در زمینه حفاری در منطقه دریایی می‌باشد. منابع تاکید کردند دستگاه‌های حفاری چین قوی ترین دستگاه‌ها در نوع خود در جهان محسوب می‌شوند و شرکت خدمات نفتی چین (کاسل) وابسته به شرکت ملی حفاری چین از بزرگ‌ترین شرکت های متخصص در زمینه حفاری دریایی در جهان به شمار می رود. منابع مذکور همچنین از همکار مشترک میان کویت و چین از یک سو و کویت و کشورهای شورای همکاری از سوی دیگر برای جارای قراردادهای نفتی در منطقه دریایی خبر دادند و پیش بینی کردند تعداد دستگاه‌های حفاری دریایی ظرف پنج سال آینده به بیش از 30 دستگاه در انواع مختلف افزایش یابد. این منابع همچنین از طرح‌های تدوین شده به منظور آموزش کادر جوان کویتی در زمینه حفاری دریایی خبر دادند.

منبع: النهار

کویت و قطر یک توافقنامه 15 ساله در زمینه گاز امضا کردند

کویت و قطر یک توافقنامه بلند مدت 15 ساله برای صادرات گاز مایع از قطر به کویت امضا کردند. این توافقنامه توسط شیخ نواف السعود معاون رئیس هیأت مدیره مؤسسه نفت کویت و سعد بن شریده الکعبی وزیر انرژی قطر امضا شد. بر اساس این توافقنامه کویت سالانه و به مدت 15 سال سه میلیون تن متری گاز طبیعی مایع از قطر وارد خواهد کرد. قرار است این محموله‌ها از آغاز سال 2025 به تأسیسات گاز طبیعی مایع  به پالایشگاه (الزور کویت) صادر شود. شیخ نواف السعود ضمن تأکید بر اهمیت فزاینده این توافقنامه آن را بیانگر روابط مستحکم دو کشور برادر در تمامی زمینه‌ها دانست و گفت این توافقنامه پایبندی مؤسسه نفت کویت به تأمین منابع انرژی با دوام و پایدار در چارچوب استراتژی تحول کویت تا سال 2050 را نشان می‌دهد. وی افزود مؤسسه نفت کویت برای تأمین انرژی پاک مورد نیاز کشور برای تولید برق تلاش می‌کند به ویژه اینکه استفاده از انرژی طبیعی مایع سهم به‌ سزایی در کاهش گازهای مضر و بهبود بخشیدن به کیفیت هوا در محیط زیست خواهد داشت. شیخ نواف السعود ضمن تأکید بر عدم وجود هیچ گونه محدودیت در همکاری دو کشور در زمینه اقتصادی و یا سیاسی گفت: طرف کویتی به همکاری میان دو کشور اهتمام ویژه می‌ورزد و طرف قطری نیز آمادگی خود را برای تأمین گاز در صورت نیاز کویت در آینده اعلام کرده است. نامبرده تصریح کرد اقدام کویت به امضای این توافقنامه واردات گاز بدین معنا نیست که کویت در مرحله آینده به دنبال اکتشاف جدید در حوزه گاز نخواهد بود به خصوص اینکه مؤسسه نفت در ماه ژوئن گذشته به اکتشاف جدید در میدان (النوخذه) دست یافته است بنابراین انتظار می رود عملیات اکتشاف گاز طبیعی غیر وابسته شرکت نفت کویت تداوم یافته به ویژه اینکه مایحتاج کویت در سایه رشد جمعیت و تحرک اقتصادی و نیاز فزاینده به انرژی روز به روز در حال افزایش است. وی خاطرنشان کرد کویت به تلاش خود برای توسعه تأسیسات خود جهت تأمین مایحتاج انرژی کشور ادامه خواهد داد و وزارت برق کشور نیز برای تأمین احتیاجات خود به انرژی خورشیدی متوسل خواهد شد به طوری‌که تا حلول سال 2030 بالغ بر 30 درصد مایحتاج انرژی خود را از طریق انرژِی خورشیدی تأمین خواهد کرد.کویت درصدد توسعه صنایعی است که به گاز طبیعی تکیه دارند و بدین منظور کارخانه‌های پتروشیمی متعدد احداث خواهد کرد و مقادیر زیاد گاز مورد نیاز برای راه‌اندازی این کارخانه‌ها را نیز تأمین خواهد کرد. وزیر انرژی قطر نیز به نوبه خود، این همکاری مشارکت بلندمدت میان مؤسسه نفت کویت و شرکت (قطر انرژی) را عاملی محوری در حمایت از اهداف  پایدار کویت به ویژه در زمینه تولید برق دانست و افزود: در آغاز سال 2025 از طریق میدان شمالی، گاز مایع برای طرف کویتی تأمین خواهد شد.

منبع: النهار

کویت ظرف 8 سال 7 میلیارد دلار صرفه جویی کرده است

شیخ خالد الصباح مدیر عامل بخش بازاریابی جهانی شرکت نفت کویت، اظهار داشت کویت ظرف 8 سال گذشته بیش از 7 میلیارد دلار از طریق استفاده از گاز مایع به جای استفاده گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه‌های برق صرفه جویی کرده است. وی با اشاره به توافقنامه امضا شده میان کویت و قطر گفت این نخستین توافقنامه نیست که دو کشور در حوزه انرژی امضا می‌کنند.کویت با اقدام به استفاده از گاز مایع به جای گازوئیل در واقع صرفه جویی مالی بزرگ می‌کند و طبق دو توافقنامه موجود میان دو کشور، میزان واردات سالانه گاز به کویت به حدود 5 میلیون تن خواهد رسید. شیخ خالد الصباح در مورد اینکه آیا بحران برق اخیر یکی از دلایل امضای این توافقنامه جدید بوده است اظهار داشت: خیر، حدود 6 ماه است که روی این توافقنامه کار کرده‌اند و مذاکراتی نیز در این خصوص انجام شده است.کویت هنوز در برخی نیروگاه‌ها از نفت کوره و گازوئیل استفاده می‌کند اما بیشترین تکیه را بر گاز دارد به طوری که میانگین تکیه بر گاز به 80% در مقابل 20% سوخت‌های دیگر رسیده است. تکیه بر گاز از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی بسیار بهتر است و کویت بدین منظور تأسیسات بزرگی به نام ««LNG I احداث کرده است.

منبع: النهار

1.9 میلیارد دینار حجم مبادلات تجاری میان کویت و امارات

مطر النیادی سفیر امارات در کویت افزایش حجم مبادلات تجاری کویت و امارات را بیانگر روابط استوار دو کشور دانست و گفت: رشد تجاری میان دو کشور در نیمه نخست سال جاری  بالغ بر 6. 23 میلیارد درهم (معادل 92. 1 میلیارد دینار) بوده است. وی طی سخنانی در مراسم افتتاح دفتر گروه بنادر ابوظبی "مجموعه سفین" و دفتر سازمان رده بندی امارات "التصنیف" در کویت، گفت: شرکت های متعدد سرمایه گذاری کویت در زمینه‌های مختلف در امارات حضور دارند و امارات و بازارهای کشورش همواره به دنبال افزایش حجم سرمایه گذاری‌ها و تقویت شراکت با بخش خصوصی کویت می‌باشند. در مقابل شرکت های اماراتی فعال در حوزه‌های مختلف اعم از خرده فروشی و نفت، خدمات، هتل و مواد غذایی و هوانوردی نیز در کویت فعالیت می‌کنند. سفیر امارات افتتاح این دفاتر در کویت را گامی مهم در راستای تقویت خدمات حمل و نقل دریایی و افزایش همکاری‌ها برای تسهیل روند حرکت تجاری و توسعه خدمات دریایی و لجستیکی در منطقه و در چارچوب تلاش های مشترک برای تحقق چشم اندازها و آرمان‌های رهبری دو کشور برای تقویت همکاری و همگرایی در روابط اقتصادی و سرمایه گذاری از طریق گسترش شبکه اتصال میان بازارهای محلی دو کشور و بازارهای منطقه ای و جهانی دانست.

منبع: النهار

پیشنهاد فنلاند برای احداث یک نیروگاه برق در کویت

منابع مطلع فاش کرد یک نهاد سرمایه گذاری متخصص در زمینه ساخت نیروگاه‌های تولید برق و انرژی تجدید پذیر فنلاندی، مدتی پیش پیشنهادی جامع برای تأمین مالی، اجرا و احداث نیروگاه تولید برق با ظرفیت 1500مگاوات ظرف یک سال و نیم، برای مشارکت در حل بحران قطعی مکرر برق در کویت از طریق سیستم تأمین کننده مستقل انرژی IPP  ارائه کرد به گونه‌ای که دولت کویت در آن متحمل پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهد شد. این منابع هزینه برآورد شده برای تأمین مالی احداث نیروگاه‌ توسط شرکت فنلاندی (وارتسلا) را بالغ بر 425 میلیون دینار و هزینه تخمینی تولید هر کیلووات را حدود 11 فلس اعلام کردند. منابع افزودند آنچه این پیشنهاد طرف فنلاندی را متمایز می‌کند تأمین مالی، اجرا، راه اندازی، مدیریت و تعمیر نیروگاه توسط طرف فنلاندی است. به علاوه اینکه این نیروگاه قادر به تأمین تقاضای فوری در صورت افزایش  مصرف برق در کویت خواهد بود امری که به عدم نیاز به روی آوردن کویت به قطع برنامه‌ریزی شده برق سهیم خواهد شد.

منبع: النهار

کاهش مازاد تجاری کویت در 4 ماه

مازاد تجاری کویت در 4 ماه نخست سال 2024 به میزان 28. 3درصد بر اساس سالانه کاهش یافت. مازاد تجاری کویت در بازه زمانی ژانویه لغایت پایان آوریل 2024 بالغ بر 71. 4میلیارد دینار ( معادل 45. 15 میلیارد دلار) بوده است. این در حالی است که این روند در مدت مشابه در سال 2023 به ارزش 87. 4 (معادل 98. 15میلیارد دلار) بوده است. بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار کویت حجم صادرات این کشور در چهار ماهه نخست سال جاری با کاهش به میانگین 88. 3درصد به 42. 8میلیارد دینار رسیده است حال آن که این رقم در مدت مشابه در سال قبل بالغ بر 76. 8 میلیارد دینار بوده است. طبق این داده‌ها حجم واردات کویت در مدت مذکور در سال جاری با 38. 4 در صد کاهش و ارزش 71. 3 میلیارد دینار بوده است. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2003 بالغ بر 88. 3 میلیارد دینار بوده است. حجم مبادلات تجاری کویت در چهار ماه نخست سال 2024 بالغ بر 13. 12 میلیارد دینار بوده حال آن که این رقم در سال 2023 حدود 64. 12 میلیارد دینار بوده است امری که کاهش سالانه حجم مبادلات تجاری کویت به میزان 03. 4 در صد را نشان می‌دهد.

منبع: السیاسه

1.2 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری کویت و عربستان

حجم مبادلات تجاری کویت و عربستان در نیمه نخست سال 2024 با کاهش سالانه به میانگین 5. 21 درصد به ارزش 2. 1 میلیارد دلار بوده است. در مقابل حجم مبادلات تجاری عربستان و کشورهای شورای همکاری بر اساس سالانه در مدت مذکور به میانگین 4. 13 درصد افزایش یافته است.

منبع: السیاسه

بهبود حجم صادارت محصولات کویت به خارج

براساس داده‌های رسمی اداره مرکزی آمار کویت، حجم صادرات غیر نفتی کویت در 4 ماه اخیر (ژانویه لغایت آوریل) با افزایش به میانگین 5 درصد به 1. 394 میلیون دینار رسیده است. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 7. 375 میلیون دینار بوده است. مروارید طبیعی، سنگ های قیمتی، فلزات گرانبها به علاوه محصولات لبنی، روغن‌های معطر ، آهن و فولاد، شیشه و آلومینیوم در راس این محصولات قرار داشته و بیشترین آنها به کشورهای امارات، هند، عربستان، چین و عراق صادر شده است. طبق این داده‌ها حجم صادرات کویت در مدت مذکور در سال 2024 به ارزش 4. 8 میلیارد دینار بوده به طوری که بیشترین حجم صادارت کویت نفت به ارزش 7. 7 میلیارد دینار به نفت و مشتقات اساسی اختصاص یافته و محصولات تولید داخلی به ارزش 1. 394 میلیون دینار و محصولات صادرات مجدد به ارزش 1. 266 میلیون دینار بوده است. در مقابل حجم واردات کویت در 4 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 8. 3 میلیارد دینار، به ارزش 7. 3 میلیارد دینار بوده است. خودروها، ماشین آلات، تجهیزات برقی، محصولات دارویی، منسوجات، پوشاک، حصولات گوشتی، مبلمان و میوه جات بارزترین واردات کویت را تشکیل داده اند. بیشترین حجم صادرات محصولات کویت در مدت مذکور به 5 کشور به ترتیب آتی بوده است: چین 6. 698 میلیون دینار ، امارات 9. 514 میلیون دینار، آمریکا 342 میلیون دینار و عربستان 7. 206 میلیون دینار. به نوشته روزنامه کویتی "القبس" موارد آتی در راس اهداف راهبردی صنعتی کویت قرار دارند که عبارتند از: 1ـ افزایش صادرات بخش صنعت از 67. 1 میلیارد دینار به حدود 3 میلیارد دینار در مرحله آینده، 2ـ افزایش حجم سرمایه گذاری در بخش صنعت از 2. 5 میلیارد دینار به 11 میلیارد دینار، 3ـ افزایش تعداد مشاغل تخصصی برای نیروی کار بومی در بخش صنعت از 11 هزار شغل به 25 هزار شغل، 4ـ افزایش ارزش افزوده تولید در بخش صنایع از 8. 1 میلیارد دینار به حدود 4. 2 میلیارد دینار و افزایش سهم سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی در این بخش به عنوان عاملی محرک برای رشد اقتصادی و 5_ افزایش ارزش هزینه‌های پژوهشی و توسعه از 5. 14 میلیارد دینار به 55 میلیون دینار. فعالیت های صنعتی در راس اولویت نیز عبارتند از: 1ـ صنایع پتروشیمی و محصولات شیمیایی، 2ـ صنایع غذایی، 3ـ صنایع پزشکی (دارو، محصولات دارویی، صنایع ملزومات پزشکی و صنایع فناوری پزشکی)، 4ـ نسل جهارم صنایع (دستگاه‌های هوش مصنوعی، چاپگرهای سه بعدی مصنوعی و صنایع مرتبط با فناوری نانو و 5ـ صنایع لوازم ساختمانی. کما اینکه کار برای ارتقای فرصت های سرمایه گذاری هدفمند و معرفی محصولات ملی در سطح منطقه ای و بین المللی و افزایش و تنوع بخشیدن به صادرات کویت در حال انجام است.

منبع: القبس

تمدید قرارداد خرید برق از شبکه اتصال برق شورای همکاری

در پی افزایش بی رویه مصرف برق به میزان ۱۷۶۴۰ مگاوات در روز گذشته، به دلیل بالا رفتن دمای هوا و رسیدن آن به 50 درجه سانتی‌گراد، یک منبع مطلع در وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر به «الرای» اطلاع داد که وزارتخانه موافقت کرده است مدت زمان خرید انرژی از شورای اتصال برق کشورهای عضو همکاری را به مدت یک ماه از اول سپتامبر تا پایان همان ماه تمدید کند .این منبع توضیح داد طبق قرارداد امضا شده برای خرید انرژی از شورا، باید مدت خرید تا پایان ماه اوت جاری به اتمام می‌رسید، اما به دلیل افزایش تقاضا و نیاز وزارتخانه به تأمین مایحتاج برق کشور در ماه سپتامبر، به ویژه با آغاز سال جدید تحصیلی، وزارتخانه به تمدید قرارداد خرید برق به مدت یک ماه دیگر از شورا تصمیم گرفته است.

منبع: الرای

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما