معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۰:۲۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته دوم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش هزینه تولید نفت کویت در سال های اخیر

علی رغم کاهش میزان تولید نفت و میانگین قیمت ها، هزینه تولید نفت کویت طی سال های اخیر در کویت شاهد افزایش محسوسی بوده است به طوری که آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت دارایی این کشور نشان می دهد هزینه تولید نفت کویت در پایان سال مالی 2024ـ 2023 با 9. 9 درصد افزایش نسبت به سال مالی قبل بالغ بر 27. 3 میلیارد دینار به 59. 3 میلیارد دینار رسیده و هزینه تولید هر بشکه نفت از 2. 3 دینار (معادل 4. 10 دلار) به 7. 3 دینار (معادل 06. 12 دلار) افزایش یافته است. علی رغم افزایش هزینه‌های مربوط به تولید نفت، حجم تولید در محاسبات پایانی وزارت دارایی کویت در سال مالی 2024-2023 به میزان 650. 2 میلیون بشکه در روز ثبت شده است این در حالی است که در سال مالی 2023-2022 حجم تولید نفت کویت 693. 2 میلیون بشکه در روز ثبت شده بود. منابع رسمی این کاهش تولید کویت را به تعهد کشور به تصمیمات صادره از سوی اوپک در خصوص کاهش داوطلبانه تولید به منظور حفظ ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی نسبت داده اند. در حالی وزارت دارایی کویت از نهادهای دولتی خواسته است تا برای مقابله با کسری بودجه، هزینه‌های خود را کاهش دهند، که داده‌های وزارتخانه حکایت از افزایش تخمینی هزینه تولید نفت در بودجه سال مالی جدید 2025-2024 به میزان 4 میلیارد دلار را دارد. علی رغم افزایش قیمت تمام شده تولید نفت و درخواست قبلی دیوان محاسبات برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از افزایش هزینه تولید در مخازن استخراج نفت کشور، منابع رسمی مطلع در بخش نفت کویت تاکید کردند: هزینه تولید هر بشکه نفت کویت در مقایسه با کشورهای اطراف و شرکت های جهانی نفت، کمترین هزینه محسوب می‌شود و این هزینه‌ها میان هزینه‌های مربوط به عملیات بهره برداری و تعمیر چاه‌ها و مراکز تولید، حقوق کارکنان، هزینه‌های سرمایه ای و قراردادها و مصالح عملیاتی به علاوه گسترش عملیات اکتشافی و تولید نفت و گاز و فرسایش تاسیسات در نتیجه افزایش عملیات تعمیر و نگهداری برای محافظت از آنها همچنین کهنه شدن برخی مخازن و افزایش میانگین تولید آب از آنها توزیع می‌شود.

منبع: القبس

دریافت حقوق ماهانه 800 دینار شرط اساسی برای صدور روادید الحاق به خانواده

فرمان شیخ فهد الیوسف مبنی بر اصلاح برخی مفاد مصوبه شماره 957 وزارتخانه در سال 2019 مربوط به آیین نامه اجرایی قانون اقامت اتباع خارجی در روزنامه رسمی‌کویت منتشر شد. براساس این فرمان جدید، دریافت حقوق ماهانه 800 دینار قید شده در مجوز کار اتباع خارجی فاقد مدرک دانشگاهی، شرط اساسی برای صدور روادید جهت همسر و فرزندان این افراد می‌باشد. طبق فرمان جدید وزیر کشور کویت، نوزدان متولد کویت و کودکان کمتر از 5 سال متولد خارج اتباع خارجی مقیم از این شرط حقوق مستثنی بوده و اقامت التحاق به خانواده برای آنان با موافقت مدیرکل اداره امور اقامت صادر می‌شود.

منبع: الانباء

افزایش حجم ذخایر نفت کویت به 105 میلیارد بشکه

یک منبع مطلع در بخش نفت کویت اعلام کرد با کشف میدان جدید دریایی «النوخذه» در شرق جزیره فیلکا در کویت، حجم ذخایر نفت این کشور از 500. 101 میلیارد بشکه به 7. 104 میلیارد بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که حجم ذخایر در این میدان جدید حدود 2. 3 میلیارد بشکه و میدان مشترک میان کویت و عربستان «الدره» حدود 300 میلیون برآورد شده است. منبع مذکور اضافه کرد: شرکت نفت کویت سخت در تلاش برای تثبیت بازده میدان «برقان» به منظور تداوم فعالیت آن به نحو مطلوب و عدم کاهش ظرفیت تولید در آن همانند آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، می‌باشد به خصوص اینکه ظرفیت تولید در میدان «برقان» به 5. 1 میلیون بشکه در روز می رسد و امری که گرایش بخش نفت کویت به بهبود مستمر روند تولید در این میدان را دو چندان می‌کند. منبع یاد شده خاطرنشان کرد: شرکت نفت کویت در تلاش است تا با هماهنگی و رایزنی با اوپک، ظرفیت تولید نفت کشور را در سال 2025 به بیش از 3 میلیون بشکه در روز برساند چرا که کویت این ظرفیت را دارد تا از طریق افزایش میزان تولید و نگهداری از میادین و چاه‌های خود به علاوه تداوم عملیات اکتشاف به این هدف دست یابد. وی با بیان اینکه کویت در رتبه ششم جهان از لحاظ ذخایر نفتی قرار دارد، اعلام کرد: ونزوئلا با 302 میلیارد و 809 میلیون بشکه همچنان بیشترین ذخایر نفت جهانی را در اختیار دارد و عربستان با 267 میلیارد و 260 میلیون بشکه نفت در رده دوم، کانادا با 167 میلیارد و 896 میلیون بشکه در رده سوم و ایران با ذخایر نفتی بالغ بر 155 میلیارد و 600 میلیون بشکه در رده چهارم جهان قرار دارند. این منبع همچنین اظهار داشت: کویت از لحاظ ذخایر نفتی پس از عربستان سعودی و عراق در رده سوم جهان عرب قرار دارد.

منبع: السیاسه

بیش از 2 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری مستقیم کویت در بحرین

محمد الخاجه مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع بحرین، در گفتگوی اختصاصی با این روزنامه، بر توسعه همکاری مشترک اقتصادی و تجاری میان بحرین و کویت تاکید و حجم مبادلات تجاری دو کشور را بیش از 500 میلیون دلار و حجم سرمایه گذاری مستقیم کویت در این کشور را بیش از 2 میلیارد دلار اعلام کرد. وی گفت: سرمایه گذاری کویت در بحرین حدود 29 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم این کشور را تشکیل می دهد و در رده نخست قرار دارد. الخاجه ضمن اشاره به کاهش 6 درصدی حجم واردات بحرین از کویت و رسیدن آن به حدود 20 میلیون دلار، اظهار داشت: نزدیک به 500 شرکت و نهاد کویتی در زمینه املاک، تجارت و زیرساخت ها در بحرین فعالیت می‌کنند کما اینکه صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت 30 پروژه با هزینه تخمینی دو میلیارد دلار در بحرین دارد. نامبرده در ادامه افزود: کویت در سال 2023 نهمین کشور صادرکننده بزرگ به بحرین بوده است و پروژه خط راه آهن کشورهای شورای همکاری بدون شکت به توسعه اقتصادی هدفمند تمامی‌کشورهای عضو شورای همکاری کمک چشم گیر خواهد کرد.

منبع: الجریده 

34. 1 میلیارد دلار درآمد خالص بانک ها در کویت در سه ماهه نخست سال 2024

نشریه «مید» گزارش کرد: درآمد خالص بانک ها در کویت در سه ماهه نخست سال 2024 به 34. 1 میلیارد دلار رسیده است این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 26. 1 میلیارد دلار بوده است. این امر نشان می دهد که در سایه شبح کاهش نرخ بهره که ممکن است اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار دهد، بانک ها در کویت و کشورهای شورای همکاری ظرف سال های اخیر همچنان از بهترین شرایطی برخوردار هستند. نشریه «مید» خاطرنشان کرد: بانک های کویتی برای افزایش سپرده‌های بخش خصوصی داخلی نزد این بانک ها با هدف تشکیل یک پایگاه سپرده ارزان قیمت به منظور آمادگی برای هرگونه توسعه فعالیت اقتصادی تلاش خود را بیشتر کرده اند.

منبع: الجریده

کاهش سود شرکت نفت کویت به 7. 1 میلیارد دینار در سال گذشته

سود شرکت نفت کویت (قبل از کسر سهم سهامداران) در سال مالی 2024ـ2023 به 7. 1 میلیارد دینار کاهش یافت حال آنکه سود این شرکت در سال مالی قبلی بالغ بر 7. 2 میلیارد دینار بوده است. کل هزینه‌های عملیاتی شرکت در سال مالی 2024-2023 به 5. 2 میلیون دینار افزایش یافت این در حالی است که مجموع این هزینه‌ها در سال مالی 2023-2022 بالغ بر 3. 2 میلیون دینار بوده است. براساس داده‌های مالی این شرکت، سهم سهامداران در سال مالی 2024-2023 در مقایسه با 9. 1 میلیارد دینار در سال مالی قبلی، به 2. 1 میلیارد دینار رسیده است. طبق این داده‌ها، درآمد شرکت در سال مالی مذکور به 2. 4 میلیارد دینار کاهش یافته است و این رقم در سال مالی قبل از مرز 08. 5 میلیارد دینار عبور کرده بود و این یعنی درآمد شرکت در مقایسه با سال قبل 880 میلیون دینار کاهش یافته است. پیشتر احمد العیدان مدیرعامل شرکت تاکید کرده که این شرکت توانسته است بر موانع و مشکلات غلبه و سطح تولید خود را حفظ و در عین حال برای دستیابی به حداکثر پتانسیل و ظرفیت تولید با توجه به تقاضای رو به رشد جهانی و داخلی برای انواع انرژی، تلاش خود را افزایش دهد. وی با اشاره به تحول کیفی در ساختار سازمانی شرکت و ایجاد الگوی جدید کسب و کار در سال مالی 2024-2023 با هدف دستیابی به تعالی عملیاتی با بهره وری متمایز، رشد و پایداری تولید نفت خام و گاز طبیعی غیر وابسته در کویت همچنین حفظ توافق با شرکا از جمله موسسه نفت کویت و سازمان‌های دولتی و پیمانکاران تاکید کرد. العیدان با اشاره به تعهد شرکت به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، گفت شرکت در تلاش است تا در سال 2025 به بی طرفی کربن دست یابد. 

منبع: السیاسه

برنامه کویت برای افزایش درآمد نفتی به بیش از 13 میلیارد دینار تا سال 2028

منابع مطلع در بخش نفت کویت، کاهش سود شرکت نفت کویت در سال مالی 2024-2023 نسبت به سال مالی قبل را به علل متعدد نسبت دادند و مهم ترین علت را تعهد کویت به کاهش داوطلبانه سهم خود در «اوپک پلاس» دانستندو اعلام کردند: تداوم کاهش داوطلبانه سهم کویت به میزان 135 هزار بشکه در روز در طول سال، تاثیرات عمده ای بر سود شرکت داشته است. منابع مذکور افزودند: بررسی داده‌های مالی این شرکت در دو سال مالی گذشته نشان می دهد که سود سال مالی 2023-2022 در طول سال به دلیل شرایط و قیمت نفت بالا بوده است و حتی در چندین نوبت و در نتیجه جنگ اوکراین و از سرگیری تدریجی فعالیت های اقتصادی پس از ویروس همه گیر کرونا، قیمت هر بشکه نفت کویت به بیش از 130 دلار نیز رسید. این در حالی است که میانگین قیمت نفت کویت در سال مالی 2024-2023 کاهش یافت و به 85 دلار رسید و این دومین دلیل اصلی کاهش درآمد نفت کویت محسوب می‌شود. منابع تاکید کردند: شرکت نفت کویت تا سال 2028 و به منظور گسترش حجم پروژه‌های نفتی خود برای افزایش درآمد و سود خود در سال های آینده بیش از 13 میلیارد دینار هزینه خواهد کرد.

منبع: السیاسه

1.5میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری کویت در مغرب

دکتر انور المضف وزیر دارایی و وزیر در امور اقتصادی و سرمایه گذاری کویت در حاشیه شرکت در مراسم سفارت مغرب به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد حکمرانی محمد ششم پادشاه این کشور، روابط میان دو کشور را راهبردی توصیف کرد و حجم سرمایه گذاری کشورش در مغرب را بیش از یک میلیارد و نیم در قالب پروژه‌های متعدد اعلام کرد. علی بن عیسی سفیر مغرب نیز به نوبه خود با تاکید بر روابط استوار و تاریخی میان دو کشور با بیان اینکه سال گذشته 14 میلیون گردشگر از کشورش دیدن کردند، گفت: شمار گردشگران کویتی که به کشورش سفر می‌کنند هر سال در حال افزایش است و حجم مبادلات تجاری دوجانبه نیز در حال صعود است.

منبع: السیاسه

وام 3 میلیون دیناری صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت به مالدیو

صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت با امضای یک توافقنامه با اعطای وام به ارزش 3 میلیون دینار (معادل 7. 9 میلیون دلار) به مالدیو برای اجرای پروژه احداث بیمارستان‌ها در جزایر کوچک این کشور موافقت کرد. هدف از این پروژه تامین خدمات بهداشتی، ارتقای سطح سلامت و کارایی خدمات بهداشتی و درمانی در مالدیو می‌باشد.

منبع: السیاسه

43. 14 میلیارد دینار ارزش دارایی‌های ذخیره کویت

داده‌های بانک مرکزی کویت، کاهش 3. 1 درصدی حجم دارایی‌های ذخیره رسمی این کشور را نشان می دهد. بانک مرکزی کویت اعلام کرد حجم دارایی‌های ذخیره کشور در 6 ماهه نخست تا پایان ماه ژوئن سال 2024، 192 میلیون دینار کاهش یافته و به 43. 14 میلیارد دینار رسیده است. این در حالی است که حجم این دارایی‌ها تا پایان ماه دسامبر سال 2023 بالغ بر 62. 14 میلیارد دینار بوده است. براساس این داده‌ها، این ذخایر شامل نزدیک به 81. 12 میلیارد دینار سپرده‌ها و ارزهای خارجی در خارج از کشور به علاوه حدود 31. 1 میلیارد دینار حق برداشت ویژه کویت در صندوق بین المللی پول، 9. 222 میلیون دینار موجودی کشور نزد این صندوق و 5. 51 میلیون دینار اوراق بهادار کشور در خارج می‌شود. کما اینکه حجم ذخایر خارجی کویت79 تن طلا خریداری شده به ارزش تقریبی  7. 31 میلیون دینار را تا پایان ماه ژوئن 2024 شامل می‌شود. قابل توجه است این ذخایر خارجی کویت، دارایی‌های سازمان کل سرمایه گذاری به نمایندگی از صندوق حاکمیتی کشور را شامل نمی‌شود.

منبع: الانباء

24 میلیارد دینار هزینه کرد داخلی و خارجی شهروندان کویت و مقیمان ظرف 6 ماه

داده‌های بانک مرکزی کویت نشان می دهد هزینه کرد داخلی و خارجی شهروندان و اتباع خارجی مقیم این کشور در 6 ماهه نخست سال جاری رکورد جدیدی ثبت کرده و با 6. 5 درصد افزایش به ارزش 28. 1 میلیارد دینار به 97. 23 میلیارد دینار رسیده است حال آنکه این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 69. 22 میلیارد دینار بوده است. هزینه کرد شهروندان و مقیمان در داخل کویت در 6 ماه مذکور با 3. 5 درصد افزایش به ارزش 14. 1 میلیارد دینار به  5. 22 میلیارد دینار و هزینه کرد آنان در خارج از کشور با 3. 11 درصد افزایش به ارزش 7. 140 میلیون دینار به 38. 1 میلیارد دینار رسیده است. قابل توجه است هزینه کرد شهروندان کویتی و مقیمان در داخل کشور در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 45. 21 میلیارد دینار و در خارج به ارزش 24. 1 میلیارد دینار بوده است.

منبع: الانباء

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما