معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۴:۰۶

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

5.2 میلیون بشکه نفت حجم صادرات کویت به ژاپن در ماه ژوئن

براساس داده‌های دولت ژاپن، این کشور در ماه ژوئن سال جاری بالغ بر 22. 59 میلیون بشکه نفت از کشورهای شورای همکاری وارد کرده است. طبق این داده‌ها، در میان کشورهای شورای همکاری، امارات و عربستان بیشترین حجم صادرات نفت به ژاپن داشته اند به طوری که این دو کشور مجموعاً 58. 51 میلیون بشکه نفت به ژاپن صادر کرده اند. طبق این داده‌ها حجم صادرات نفت کویت در ماه ژوئن گذشته به ژاپن به میانگین 3. 8 درصد بالغ بر 2. 5 میلیون بشکه بوده است حال آن که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته بالغ بر 89. 6 میلیون بشکه بوده است.

منبع: الانباء

توسعه اکتشافات دریایی شرکت نفت کویت

در سایه موفقیت های اکتشافی پیاپی بخش نفت کویت، احمد العیدان مدیرعامل شرکت نفت کویت اعلام کرد: دکل حفاری «اورینتال فونیکس» پس از موفقیت در کشف میدان دریایی «النوخذه»، به منظور آماده سازی برای عملیات حفاری چاه جدید «جره 1» که اعماق دوره کرتاسه را هدف قرار خواهد داد، به «قطاع جره» منتقل شده است. وی افزود: منطقه واقع در آب های اقتصادی کویت نویدبخش منابع عظیم هیدروکربنی است.  العیدان طی اظهاراتی به خبرگزاری رسمی‌کویت «کونا» اظهار داشت: حفاری 6 چاه اکتشافی را در مرحله جاری شاهد خواهند بود که نقطه آغازین در حوزه دریایی خواهد بود. طبق نتایج در این مرحله، شرکت نفت یک بررسی لرزه نگاری سه بعدی از بخش های مختلف دریایی در آب های کویت را برای به دست آوردن اطلاعات دقیق تر و بهتر و تکمیل چشم انداز قبل از آغاز مرحله دوم را انجام خواهد داد. نامبرده با بیان اینکه شرکت نفت در ماه ژوئیه گذشته موفق به کشف مقادیر عظیم نفت سبک و گاز وابسته در میدان دریایی «النوخذه» واقع در شرق جزیره (فیلکا) در آب های این کشور شده است، توضیح داد: مساحت اولیه تخمین زده شده این میدان حدوداً 96 کیلومتر مربع است و نقطه عطفی مبنی در تداوم تلاش شرکت برای اکتشاف منابع هیدروکربنی در منطقه دریایی کویت محسوب می‌شود. وی با اشاره به اینکه تولید روزانه چاه «النوخذه» در لایه زمین شناسی مناقیش حدود 2800 بشکه نفت سبک و 7 میلیون متر مکعب گاز وابسته است، گفت: طبق برآوردهای اولیه، ذخایر منابع هیدروکربنی موجود حدود 1. 2 میلیارد بشکه نفت سبک و 1. 5 تریلیون فوت مکعب گاز معادل 2. 3 میلیارد بشکه نفت تخمین زده شده است و به موازات آن شرکت در حال حاضر در حال آماده سازی طرح توسعه میدان «النوخذه» است تا هر چه سریع تر وارد مرحله تولید شود و از منابع عظیم هیدروکربنی آن بهره برداری کند امری که در تقویت طرح توسعه کشور و به حرکت در آوردن چرخه اقتصادی کشور نقش مهمی خواهد داشت.

منبع: الجریده

2.85 میلیارد دینار ارزش کل قراردادهای دکل های حفاری شرکت نفت کویت

برای نخستین بار در سال های اخیر، شرکت کویت با افزایش شمار دکل های حفاری فعال خود به 36 برج شامل دکل های حفاری توسعه ای، اکتشافی و تولیدی رکود جدیدی ثبت کرد. منابع آگاه با اشاره به تکیه شرکت نفت کویت بر اجاره بسیاری از دکل های حفاری از شرکت های جهانی و داخلی در چارچوب قراردادهای 5 تا 6 ساله و قابل تمدید، ارزش کل قراردادهای حفاری این شرکت تا پایان مورخ 31 ماه مارس 2024 را حدود 85. 2 میلیارد دینار اعلام کردند. منابع خاطرنشان کردند: ارزش قراردادهای شرکت برای عملیات حفاری طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته به طوری که با افزایش سالانه بالغ بر 35 درصد از 1. 2 میلیارد دینار به 85. 2 میلیارد دینار رسیده است امری که به گسترش دامنه عملیات حفاری عمیق و فراساحلی شرکت کمک کرده و قابلیت های اکتشافی آن را افزایش داده است. قابل توجه است: شرکت نفت کویت با افزایش تلاش خود را در زمینه‌های اکتشاف و تولید، 461 حلقه چاه توسعه ای و اکتشافی نفت و گاز را حفاری و 1892 حلقه چاه تعمیر کرده است. این عملیات بخشی از برنامه توسعه ای شرکت بوده و سهم به سزایی در برای دستیابی به اکتشافات جدید در بخش نفت و گاز اعم از اکتشافات ثبت شده در میادین «عدال و شحم» داشته است. کما اینکه شرکت عملیات حفاری دومین چاه اکتشافی فراساحلی «جلیعه 2» را نیز آغاز و عملیات در آن همچنان ادامه دارد. منابع درباره عملیات حفاری چاه‌های عمیق در مخازن ژوراسیک افزودند: شرکت نفت کویت در راستای تحقق اهداف مورد نظر خود در زمینه تولید نفت و گاز غیر وابسته، 40 حلقه چاه حفاری و 14 چاه تولید گاز غیر وابسته را تعمیر کرده است. این شرکت به دنبال بهبود مستمر عملیات حفاری خود از طریق برنامه حفاری فشرده با هدف بهبود توسعه مخازن نفتی تازه کشف شده و افزایش بهره وری از میادین موجود به عنوان بخشی از استراتژی خود برای تضمین پایداری تولید بلندمدت و استفاده حداکثری از منابع نفتی می‌باشد.

منبع: الانباء

کویت پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک

سازمان اوپک اعلام کرد تولید نفت کویت در پایان ماه ژوئیه 2024 به حدود 415. 2 میلیون بشکه در روز رسیده است حال آنکه این رقم در پایان ماه ژوئن گذشته بالغ بر 423. 2 میلیون بشکه در روز بوده است و بدین ترتیب کویت از لحاظ حجم تولید در میان کشورهای عضو سازمان در رتبه پنجم قرار گرفته است. عربستان سعودی با تولید روزانه 015. 9 میلیون بشکه در صدر این فهرست و پس از آن عراق با 251. 4 میلیون بشکه، ایران با تولید روزانه 251. 4 میلیون بشکه، امارات با تولید 271. 3 میلیون بشکه به ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

منبع: الانباء

پالایشگاه «الزور» کویت تنها پالایشگاه عربی در میان 10 پالایشگاه بزرگ نفت جهان

شرکت «گلوبال دیتا» اعلام کرد: براساس گزارش شرکت (Offshore Technology)، پالایشگاه «الزور» کویت با ظرفیت پالایش بالغ  615 هزار بشکه در روز، در رتبه هشتم جهانی در میان بزرگ ترین پالایشگاه‌های نفت جهان قرار گرفته و 54. 8 درصد از کل عملیات پالایشی را به خود اختصاص داده است. در این گزارش آمده است: پالایشگاه «الزور» متعلق به شرکت صنایع نفت یکپارچه کویت «کیپک» و تنها پالایشگاه در کشورهای شورای همکاری و عربی است که در فهرست 10 پالایشگاه بزرگ جهان قرار گرفته است و این پالایشگاه برای فرآوری نفت خام سنگین و تولید طیف وسیعی از مشتقات نفتی با ارزش بالا طراحی شده است. بهره برداری از این پالایشگاه، ظرفیت پالایشی کویت را به میزان قابل توجهی افزایش داده و این کشور را در موقعیتی قرار داده که می‌تواند به بازارهای منطقه ای و جهانی خدمات بهتری ارائه کند. براساس گزارش مذکور 10 پالایشگاه بزرگ نفت جهان عبارتند از: پالایشگاه پاراگوانا در ونزوئلا با ظرفیت پالایش 955 هزار بشکه در روز، 2ـ پالایشگاه اولسان در کره جنوبی با ظرفیت پالایش 840 هزار بشکه در روز، 3ـ پالایشگاه الرویس در کره جنوبی با ظرفیت پالایش 800 هزار بشکه در روز، 4ـ پالایشگاه  جزیره دایشان در چین با ظرفیت پالایش روزانه 800 هزار بشکه، 5ـ پالایشگاه جام نگر دوم در هند با ظرفیت پالایش روزانه 707 هزار بشکه، 6ـ پالایشگاه جام نگر اول در چند با ظرفیت پالایش 660 هزار بشکه در روز، 7ـ پالایشگاه پورت آرتور دوم در آمریکا با ظرفیت پالایش 635 هزار بشکه در روز، 8ـ پالایشگاه «الزور» کویت با ظرفیت پالایش روزانه 615 هزار بشکه، 9ـ سومین پالایشگاه تگزاس سیتی با ظرفیت پالایش روزانه 593 هزار بشکه و 10ـ پالایشگاه جزیره جورون سنگاپور با ظرفیت پالایش روزانه 592 هزار بشکه.

منبع: الانباء

امضا 6 قرارداد به ارزش 640 میلیون دلار شرکت نفت کویت با شرکت آدیس عربستان

نشریه «مید» گزارش کرد: شرکت نفت کویت 6 قرارداد خدمات حفاری به ارزش تقریبی 640 میلیون دلار با شرکت سعودی «هولدینگ آدیس» امضا کرده است. انتظار می رود مدت این قراردادها که قرار است طی سه ماهه دوم و سوم سال 2025 وارد مرحله اجرا شوند 5 ساله بوده و قابلیت تمدید اختیاری به مدت یک سال را خواهند داشت. شرکت سعودی مذکور قبلاً اعلام کرده که هر شش قرارداد مربوط به سکوهای حفاری عمیق با 3 هزار اسب بخار است. نشریه «مید» در ماه ژوئیه گذشته گزارش کرد: شرکت نفت کویت قصد داد تعداد سکوهای نفت فعال در این کشور را در سال آینده مالی 2026-2025 به 212 مورد افزایش دهد این در حالی است که شمار آنها در سال جاری بالغ بر 172 مورد است. به گفته این نشریه، این افزایش چشم گیر شمار سکوهای حفاری در بحبوحه تلاش برای افزایش تولید نفت و گاز در این کشور صورت می‌گیرد. نشریه اضافه کرد: در حال حاضر 86 سکوی حفاری به علاوه تعداد مشابه جهت عملیات نگهداری و تعمیر چاه‌ها در کویت وجود دارد که میان 30 سکوی حفاری عمیق ، 76 سکوی حفاری توسعه، 2 سکوی نفت سنگین و 10 سکوی نگهداری و تعمیرات و 76 سکوی حفاری و توسعه دیگر توزیع شده است. شرکت نفت کویت در چارچوب برنامه پنجگانه خود، در حال برنامه ریزی برای برخورداری از 114 سکوی حفاری و 98 سکوی تعمیراتی در سال مالی 2026-2025 است.

منبع: الانباء

9.8 میلیارد دینار برای حفاری 6193 حلقه چاه لغایت سال 2030

خالد الملا مدیرعامل بخش اکتشاف و حفاری در شرکت نفت کویت در مصاحبه اختصاصی با این روزنامه، بودجه اختصاص یافته برای اجرای پروژه‌های مربوط به حفاری و اکتشاف را بالغ بر 8. 9 میلیارد دینار برآورد کرد و گفت این بالاترین بودجه در تاریخ شرکت برای حفاری 6193 حلقه چاه تا سال 2030 خواهد بود. وی همچنین از اختصاص مبلغ 25. 1 میلیارد دلار برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری چاه‌ها برای 5 سال آینده خبر داد و گفت تعداد برج های حفاری و نگهداری چاه‌ها در سال مالی 2027-2026 به 215 برج خواهد رسید که بالاترین رقم در تاریخ کشور می‌باشد. وی اضافه کرد: بررسی عملیات لرزه نگاری سه بعدی اخیراً در مناطق غرب کویت و منطقه «مطربه» به پایان رسیده و هم اکنون مقدمات انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی در مناطق دریایی کویت آغاز شده است. خالد الملا خاطرنشان کرد: چرخه توسعه عملیات اکتشاف تا تولید در حال حاضر به جای 12 سال تنها 5 سال به طول می انجامد و بومی سازی کارکنان و حمایت از اقتصاد ملی دو رکن راهبردی توسعه بخش نفت می‌باشند کما اینکه حمایت از پیمانکار داخلی گامی راهبردی در جهت توسعه بخش نفت محسوب می‌شود. نامبرده در مورد پروژه حفاری اکتشافی فراساحلی اظهار داشت: در حال حاضر در مرحله نخست طرح اکتشاف منطقه دریایی هستند که حفر 6 حلقه چاه اکتشافی در 4 بخش دریایی را شامل می‌شود و در این مرحله در حال تجزیه و تحلیل و ارزیابی نتایج عملیات حفاری برای شناسایی نقاط امیدوارکننده بیشتر جهت انجام عملیات اکتشافی جدید در آینده می‌باشند. طبق نتایج حاصله از فاز فعلی، شرکت نفت یک بررسی لرزه نگاری سه بعدی از بخش های مختلف دریایی در آب های کویت انجام خواهد داد تا به داده‌های دقیق تر درباره سازندهای زمین شناسی دست یافته امری که شرکت را قادر خواهد ساخت تا درک بهتری از زمین شناسی منطقه داشته باشد و پس از اتمام بررسی لرزه ای و تجزیه و تحلیل داده‌ها، شرکت نفت، فاز دوم عملیات اکتشافات دریایی خود را که شامل حفاری حلقه چاه‌های اضافی براساس ارزیابی‌های دقیق تر زمین شناسی و ژئوفیزیکی خواهد بود را آغاز خواهد کرد. وی در مورد میدان فراساحلی «النوخذه» که اخیراً اعلام شده است گفت: این میدان نخستین دستاورد در زمینه اکتشافات فراساحلی شرکت است که در آب های اقتصادی کشور در مساحت بالغ بر 96 کیلومتر مربع با فاصله 80 کیلومتری از شهر کویت و 40 کیلومتری شرق جزیره «فیلکا» واقع شده است. در حین انجام آزمایشات اولیه حدود 2800 بشکه نفت سبک و 7 میلیون فوت مکعب گاز وابسته از چاه «نوخذه1تولید شد و ارزیابی‌های اولیه نشان می دهد که این میدان حدود 1. 2 میلیارد بشکه نفت سبک و 1. 5 تریلیون فوت مکعب گاز  یعنی 2. 3 میلیارد بشکه معادل نفت حجم دارد امری که ذخایر هیدروکربنی کویت را به شدت افزایش خواهد داد. الملا در مورد نحوه برنامه ریزی شرکت برای توسعه زیرساخت ها برای حمایت از تولید از میدان «النوخذه» گفت: هنوز خیلی زود که در مورد یک برنامه یکپارچه برای توسعه زیرساخت های حمایت از تولید از میدان صحبت کنند چرا که همچنان در مراحل اولیه اکتشاف هستند و تکمیل نشده است اما در حال حاضر مقدمات بررسی لرزه ای سه بعدی تعدادی از بخش های اکتشافی منطقه فراساحلی از جمله «نوخذه» انجام شده است و با اتمام عملیات حفاری چاه‌های ارزیابی، براساس نتایج آنها، طرح جامع توسعه زیرساخت های تولید از میدان تدوین خواهد شد.

منبع: الانباء

رتبه پنجم کویت از لحاظ چاپ اوراق قرضه و صکوک در کشورهای شورای همکاری

براساس گزارش اخیر مرکز مالی کویت، حجم چاپ اولیه اوراق قرضه و صکوک در کشورهای شورای همکاری در نیمه نخست سال 2024 بالغ بر 5. 75 میلیارد دلار بوده است که نسبت به 8. 54 میلیارد دلار در مدت مشابه در سال 2023 حدود 38 درصد افزایش داشته است. عربستان سعودی با اختصاص 49 درصد از چاپ اوراق قرضه و صکوک به خود در رتبه نخست این کشورها قرار گرفته است و کویت نیز با چاپ اوراق قرضه و صکوک به ارزش 6. 2 میلیارد دلار در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

منبع: النهار

افزایش حجم سرمایه گذاری کویت در اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا

براساس داده‌های وزارت خزانه داری آمریکا، کویت حجم سرمایه گذاری خود در اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در ماه ژوئن گذشته به میانگین 39. 6 درصد افزایش داده است و با خریداری اوراق قرضه به ارزش 79.2 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری خود را در اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به 45. 46 میلیارد دلار رسانده است. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 66. 43 میلیارد دلار بوده است.

منبع: النهار

کویت دهمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان

شرکت «ونگارد» اعلام کرد کویت در سال 2023 با تولید روزانه 91. 2 میلیون بشکه نفت در واقع 9. 3 درصد از کل تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده و در رتبه دهم فهرست بزرگ ترین کشورهای تولید نفت در جهان در سال مذکور قرار گرفته است. به گزارش این شرکت، بخش نفت و گاز، نقشی محوری در اقتصاد کویت ایفا می‌کند به طوری که این بخش حدود 50 درصد از تولید ناخالص داخلی و 90 درصد از درآمدهای صادراتی آن را تشکیل می دهد و نفت همچنان به عنوان منبع ضروری برای تقویت اقتصادهای جهانی و پیشبرد فناوری در بخش های مختلف محسوب می‌شود. شرکت ونگارد تاکید کرد که برخی از کشورهای تولید کننده نفت نه تنها نقش تعیین کننده در زمینه تولید دارند بلکه تاثیر شگرفی بر قیمت جهانی نفت و سیاست هایانرچی در راستای منافع استراتژیک خود دارند. لازم به ذکر است براساس اعلام شرکت یاد شده، مجموع تولید 10 کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان، بالغ بر 57. 74 میلیون بشکه در روز است که به ترتیب عبارتند از: 1ـ آمریکا با تولید روزانه 91. 21 میلیون بشکه نفت، 2ـ عربستان سعودی با تولید روزانه 13.11 میلیون بشکه، 3ـ روسیه با تولید روزانه 75. 10 میلیون بشکه ، 4ـ کانادا با تولید روزانه 76. 5 میلیون بشکه، 5ـ چین با تولید روزانه 26. 5 میلیون بشکه، 6ـ عراق با تولید روزانه 42. 4 میلیون بشکه، 7ـ برزیل با تولید روزانه 28. 4 میلیون بشکه، 8ـ امارات با تولید روزانه 16. 4 میلیون بشکه، 9ـ ایران با تولید روزانه 99. 3 میلیون بشکه و 10ـ کویت با تولید روزانه 91. 2 میلیون بشکه نفت.

منبع: الانباء

موافقت دستگاه مرکزی مناقصات عمومی‌کویت با سه مناقصه بخش نفت

منابع مطلع از موافقت دستگاه مرکزی مناقصات عمومی‌کویت با درخواست شرکت نفت کویت برای واگذاری 3 مناقصه به ارزش مجموعاً 35. 87 میلیون دینار خبر دادند. به گفته این منابع، شرکت نفت کویت، واگذاری مناقصه تاسیس خطوط جریان و فعالیت های مرتبط برای چاه‌های اکتشافی و ژوراسیک در منطقه شمال کشور به ارزش کل 63. 42 میلیون دینار را به یک شرکت داخلی با کمترین قیمت و مطابق با ضوابط و مشخصات را درخواست کرده است.

منبع: الانباء

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما