معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

کشف یک میدان نفتی در شرق جزیره فیلکا

شرکت نفت کویت اخیرا از کشف یک میدان نفت سبک و گاز وابسته با ذخایر تخمین زده شده بالغ بر 2.3 میلیارد بشکه معادل 3 سال کل تولید کشور خبر داد. مساحت تخمینی اولیه این میدان جدید حدود 96 کیلومتر مربع و ذخایر برآورد شده اولیه آن نزدیک به 1. 2 میلیارد بشکه نفت سبک و 1. 5 تریلیون فوت مکعب گاز اعلام شده است. شرکت نفت کویت، این اکتشاف را نقطه عطف مهمی در راستای تلاش های جاری برای اکتشاف منابع هیدروکربنی در منطقه دریایی کشور عنوان کرد.

شیخ نواف سعود الصباح مدیرعامل شرکت نفت کویت، از کشف یک میدان نفت سبک و گاز وابسته با ذخایر تخمین زده شده بالغ بر 2.3 میلیارد بشکه معادل 3 سال کل تولید کشور خبر داد. وی گفت: در کنار فعالیت مستمر در میدان «الدره» جایی که در حال تکمیل مطالعات مهندسی و آماده سازی زیرساخت های این میدان هستیم، این اکتشاف جدید، زمینه گسترده ای را در فلات قاره باز خواهد کرد.

بنا بر گزارش شرکت نفت کویت برآورد تولید روزانه در میدان جدید (چاه نوخذه-1) واقع در مساحت تخمینی اولیه حدود 96 کیلومتر مربع، حدود 2800 بشکه نفت سبک و 7 میلیون متر مکعب گاز وابسته خواهد بود. ذخایر برآورد شده اولیه این میدان نفتی نزدیک به 1. 2 میلیارد بشکه نفت سبک و 1. 5 تریلیون فوت مکعب گاز اعلام شده است. شرکت نفت کویت اضافه کرد: این داده‌ها اولیه بوده و امکان افزایش حجم ذخایر منابع هیدروکربنی در لایه‌ها و مخازن مختلف در این میدان دریایی کشف شده، وجود دارد.

این شرکت بر اهمیت این پروژه اکتشافی در دریا به عنوان یک پروژه ملی با هدف افزایش ذخایر نفتی کشور و ارتقای جایگاه کویت در میان تولید کنندگان اصلی نفت و گاز در سطح جهانی تاکید کرد و افزود: براساس نتایج آزمایش های اولیه، طرح های توسعه ای لازم تدوین خواهد شد تا تولید واقعی از میدان در اسرع وقت آغاز شود. منابع مسئول نیز با بیان اینکه مشخصه این میدان جدید سطوح پایین گوگرد و دی اکسید کربن است بنابراین نیازی به پالایش نخواهد داشت، بهره برداری از این میدان از طریق ساده سازی مراحل قرارداد با شرکت ها جهت توسعه هر چه سریع تر میدان را خواستار شدند. این شرکت اضافه کرد: راه اندازی مراحل پروژه اکتشاف دریایی فعلی براساس بررسی‌های لرزه نگاری دو بعدی منطقه دریایی کویت و مطالعات ژئوفیزیکی و زمین شناسی برای شناسایی جزئیات مربوط به لایه‌ها، ترکیبات زمین و شناسایی مناسب ترین سایت های حفاری دریایی، ایمن سازی آنها و آماده سازی برای انجام عملیات لجستیکی تدوین شده است.

منطقه دریایی تقریباً یک سوم کل مساحت کویت را با مساحت بیش از 6000 کیلومتر مربع تشکیل می دهد و مرحله فعلی اکتشاف، عملیات حفاری 6 حلقه چاه اکتشافی نفت و گاز را شامل می‌شود و براساس نتایج حفاری در این مرحله، مراحل بعدی نیز متعاقباً مشخص خواهند شد. شرکت نفت کویت خاطرنشان کرد: این پروژه، کویت را در فهرست تولیدکنندگان پیشرو در سطح منطقه به عنوان یک اپراتور برجسته دریایی مطابق با استانداردهای بین المللی قرار خواهد داد و انتظار می رود با توسعه مهارت های فنی جدید در زمینه‌های حفاری و تولید دریایی، افق های گسترده تری برای فرصت های شغلی جدید و متنوع جهت کادرهای ملی فراهم گردد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما