معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

وضعیت معیشتی کارگران در بلغارستان

داده‌های موسسه تحقیقات اجتماعی و اتحادیه‌های کارگری و آموزش بلغارستان نشان می‌دهد که دریافتی 65.3 درصد از کارگران در این کشور، کمتر از معیار دستمزد زندگی است.

با توجه به داده‌های اخیر کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری مستقل بلغارستان (CITUB)، فشار مالی بر خانوارهای بلغاری همچنان در حال تشدید است. پلامن دیمیتروف، رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری مستقل بلغارستان، طی یک کنفرانس مطبوعاتی از آمارهای قابل توجهی که منبع آن، گزارش موسسه تحقیقات اجتماعی و اتحادیه‌های کارگری و آموزش (ISSIO) در خصوص نظارت بر قیمت‌های مصرف‌کننده و دستمزد زندگی در مارس 2024 است، پرده برداری کرد. دیمیتروف تاکید کرد که یک فرد شاغل برای ادامه زندگی به درآمد خالص ماهانه 1454 لوا یا درآمد ناخالص 1873 لوا نیاز دارد. برای یک خانواده سه نفره، متشکل از دو بزرگسال شاغل و یک کودک زیر 14 سال، درآمد خالص لازم به 2616 لوا افزایش می‌یابد. علاوه بر این، یک والد مجرد شاغل در یک خانواده سه نفره باید درآمد ناخالصی برابر با 3372 لوا برای تامین هزینه‌های زندگی داشته باشد.

داده‌های نگران‌کننده نشان می‌دهد که دریافتی 65.3 درصد از کارگران، کمتر از معیار دستمزد زندگی است. علیرغم افزایش 14.7 درصدی متوسط درآمد بیمه‌ای بین فوریه 2024 و فوریه 2023، بیش از 32 درصد از افراد، که بالغ بر 820 هزار بلغاری است، کمتر از 1000 لوا دستمزد دریافت می‌کنند. دیمیتروف بر افزایش مداوم هزینه‌های زندگی، با افزایش سه ماهه 1.1 درصدی و افزایش سالانه 4.3 درصدی تأکید کرد. در دوره مارس 2023 تا مارس 2024، هزینه زندگی برای یک خانواده سه نفره 107 لوا و برای یک فرد مجرد 60 لوا افزایش یافت. شایان ذکر است، موسسه ملی آمار از مارس 2024 تا مارس 2023 تورم 3 درصدی را گزارش کرده است. در این کنفرانس، ویولتا ایوانووا، معاون مدیر موسسه نیز بینش‌هایی را در مورد عوامل موثر بر تعدیل دستمزد ارائه کرد.

شایان ذکر است که افزایش سالانه 9 درصدی قیمت نفت به فشار تورمی‌کمک کرده است. علاوه بر این، قیمت مواد غذایی با رشد سه ماهه 1.7 درصدی و افزایش سالانه 4 درصدی، شاهد نوسانات قابل توجهی بود. گوشت و فرآورده‌های گوشتی سالانه 6.2 درصد افزایش قابل توجهی داشته‌اند، در حالی که نان و فرآورده‌های نانوایی رشد سالانه 4 درصدی را تجربه کرده‌اند. شکر و شکلات علیرغم کاهش 7.1 درصدی قیمت شکر، رشد سالانه 4.2 درصدی را ثبت کردند. میوه‌ها و سبزیجات به ترتیب 8.6 درصد و 1.3 درصد رشد سالانه داشتند. قیمت خدمات در موسسات پذیرایی عمومی سالانه 8 درصد افزایش یافت و بر بار مصرف‌کنندگان افزود. کالاها و خدمات غیرخوراکی میانگین رشد فصلی 0.7 درصد و رشد سالانه 4.5 درصد را گزارش کردند. هزینه‌های مربوط به نگهداری یک خانه، از جمله گرمایش، روشنایی، و آب، افزایش یافته است، به طوری که هزینه‌های تعمیر خانه شاهد افزایش قابل توجه سالانه 5.1 درصد است. هزینه‌های تامین آب با افزایش سرسام آور 22.2 درصدی قیمت آب آشامیدنی و افزایش 24 درصدی در هزینه فاضلاب افزایش یافته است. در بخش انرژی علیرغم کاهش 30.9 درصدی قیمت گاز طبیعی در سال جاری، گروه «سوخت‌های برق، گاز و غیره» رشد سالانه 1.9 درصدی را گزارش کرد. هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی نیز افزایش یافته است، به طوری که داروها به تنهایی شاهد افزایش قابل توجه 6.2 درصدی سال به سال، همراه با رشد 4.5 درصدی در خدمات پزشکی بوده‌اند.

هزینه‌های تحصیل، اوقات فراغت و سرگرمی‌با افزایش سالانه 6.9 درصدی در این بخش‌ها افزایش پیوسته داشته‌اند. هزینه‌های حمل‌ونقل سالانه 3.3 درصد افزایش یافته است که با افزایش 0.6 درصدی قیمت سوخت و افزایش 8 درصدی هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودروهای شخصی همراه شده است. علی‌رغم این چالش‌ها، ویولتا ایوانووا، معاون مدیر موسسه، خاطرنشان کرد که تورم پایین‌تر از سطوح بالای سالانه ثبت‌شده در سال‌های گذشته است. در حالی که حامل‌های انرژی و مواد اولیه اساسی در حال تثبیت هستند، آرامش نسبی در قیمت برخی کالاها و خدمات ضروری در بازار حاکم است.

با این حال، لیوبوسلاو کوستوف، مدیر مؤسسه تحقیقات و آموزش اتحادیه‌های کارگری و اجتماعی، روندهای مربوط به مقرون به صرفه بودن کالاهای اساسی را برای بلغاری‌هایی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، برجسته کرد. مقایسه با کشورهای همسایه نشان می‌دهد که بلغاری‌ها می‌توانند کمترین زمان کار را برای سبد مصرفی اولیه بپردازند، که نشان‌دهنده تفاوت بین رشد دستمزد و افزایش هزینه‌های زندگی است. در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، حداقل دستمزد برای خرید سبد محصولات اساسی در سال 2024 در فرانسه از 26.7 به 33 برابر، در کشور همسایه رومانی از 11.4 به 15.2 برابر و در کرواسی از 11.4 به 15.5 برابر افزایش یافته است. در بلغارستان نیز افزایشی وجود داشت، هرچند با سرعت کمتر، از 7.2 برابر به 8.2 برابر افزایش یافت. این یافته‌ها نشان می‌دهد که نرخ رشد حداقل دستمزد در بلغارستان با افزایش قیمت‌ها هماهنگ نیست و در نتیجه باعث گسترش طبقه فقیر کارگر و محدودیت در مصرف می‌شود.

منبع:

https://www.novinite.com/articles/225760/65.3+of+Bulgarian+Workers+Earn+Below+Subsistence+Level

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما