معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۲:۳۶ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم فروردین ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته مجموعاً 21 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است . نمایندگان محافل تجاری کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و مالت محصولاتی از قبیل روغن پایه، نفت سوختی کم گوگرد، گاز مایع و همچنین کاربامید تولید شده توسط شرکت دولتی «ترکمن شیمی» را با ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر آن، بازرگانان کشورهای امارات، ترکیه و آلمان محصولاتی از قبیل نخ و ریشه گیاه شیرین بیان با ارز خارجی خریداری کردند. ارزش کل معاملات بیش از 46 میلیون و 102 هزار دلار بود.

بازرگانان کشور ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل پلی پروپیلن، قیر جاده‌ و ضایعات پارافین مخلوط، فرش دست‌باف، نخ پنبه و چای حاوی ریشه گیاه شیرین بیان را به ارزش کل بیش از 19 میلیون و 681 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/40051

افزایش میزان تولیدات صنعتی با مالکیت خصوصی در استان بالکان

در دو ماهه نخست سال جاری میلادی در استان بالکان، محصولات صنعتی به ارزش 3 میلیارد و 147.3 میلیون منات تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد. روزنامه «ترکمنستان» گزارش نموده که یک میلیارد و 678.2 میلیون منات از این شاخص به سهم بخش خصوصی اختصاص دارد.

آنطور که در این گزارش اشاره شد، در آخرین دوره گزارش سال جاری، گردش مالی خرده فروشی در کل استان معادل یک میلیارد و 80 میلیون منات بوده و حدود 111 درصد رشد در این زمینه محقق شده است. در این گزارش آمده که بیش از 90 درصد از گردش خرده فروشی انجام شده در ماه‌های مذکور به سهم بخش خصوصی اختصاص دارد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/75679

 تولید تجهیزات تابلو برق از سوی شرکت دولتی ترکمنستان

شرکت دولتی «Nebitmaş» طیف گسترده‌ای از راهکارها را با هدف بهینه سازی و عملکرد مستمر سیستم‌های الکتریکی ارائه می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین رسته‌های فعالیت شرکت دولتی «Nebitmaş» تولید تجهیزات تابلو برق است.

محصولات این شرکت شامل پست‌های ترانسفورماتور و جعبه‌های تقسیم برای سیستم‌های روشنایی می‌باشد. همچنین شرکت دولتی «Nebitmaş» قطعات مختلفی از جمله قطع کننده مدار R-63/630A، انواع سیستم‌های RPS، متصل کننده‌های الکتریکی برای توزیع کننده‌های جریان و سیم و همچنین متصل کننده‌های ورودی برای ترانسفورماتورهای با ظرفیت 1000 وات و بیش از 1000 وات را تولید می‌کند.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی ، شرکت دولتی «Nebitmaş» کیفیت بالای محصولات خود، رعایت تمامی معیارها و استانداردهای بین‌المللی را تضمین می‌کند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/75782

خرید قیر ترکمنستان توسط تجار ترک و اماراتی

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنستان ، محصولات پتروشیمی و صنایع سبک تولیدی این کشور در معاملات بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در اواخر مارس 2024 با تقاضای زیادی در بازارهای داخلی و خارجی مواجه شده و بازرگانانی از کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی با کنسرن‌های دولتی «ترکمن‌گاز» و «ترکمن‌نفت» در خصوص خرید گاز مایع و قیر مورد استفاده از آسفالت جاده‌ها از نوع BND 60/90 به توافق رسیده و قراردادهایی را منعقد کردند.

نمایندگان محافل تجاری ترکمنستان نیز در بازار داخلی با وزارت صنایع نساجی ترکمنستان برای خرید نخ پنبه قلیایی نشده قراردادی منعقد کردند. در جریان معاملات مزبور، سه مورد قرارداد جمعاً به ارزش 684000 منات و 315200 دلار منعقد شده است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/75881

فرآوری حدود 5 میلیون تن نفت خام در ترکمنستان در سال 2023

آژانس خبری اینترفاکس با استناد به اخبار رسانه‌های دولتی ترکمنستان، گزارش ‌داده که در سال 2023 در مجموع 4.994 میلیون تن نفت خام فرآوری شده است.

پارسال حدود 4.5 میلیون تن نفت خام در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی فرآوری شده است. بر اساس گزارش‌ها، در تأسیسات منطقه غرب کشور 1.4 میلیون تن نفت، 429 هزار تن گازوئیل، 63.6 هزار تن پلی پروپیلن، 103 هزار تن گاز مایع و 57 هزار تن نفت و سوخت تولید شده است.

در سال گذشته حدود 490 هزار تن نفت خام در دیگر پالایشگاه نفت کشور یعنی پالایشگاه نفت سیدی فرآوری شده و به اروپا، آسیا و خاور نزدیک صادر گردیده است. دولت ترکمنستان همواره در حال افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی است. ولی برخی از خبرها حاکی از کمبود بنزین‌ در پمپ بنزین‌های این کشور خصوص در مناطق دور از مرکز، می‌باشد که مقامات در مورد این شرایط توضیحی نمی‌دهند.

منبع:https://www.azathabar.com/a/turkmenistanda-gecen-yyl-5-milliona-golay-cyg-nebit-islenildi-media-/32774713.html

تولید بیش از 10.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی توسط اداره استخراج گاز لباب

براساس گزارش های منتشره، در سال 2023 بیش از 10.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی توسط اداره «استخراج گاز لباب» کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز» تولید شد. بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بیشتر از برنامه‌ مد نظر گرفته شده در دوره مورد گزارش تولید شده است.

به گفته بردی بردیمتوف رئیس خدمات دیسپاچینگ مرکز تولید اداره «استخراج گاز لباب»، برنامه تولید گاز طبیعی در سال 2023 تا 110.5 درصد محقق شده است. طی دوره مورد گزارش، بیش از 39.1 هزار تن میعانات گازی در اداره «استخراج گاز لباب» تولید شد.

در سال 2023 بیش از 6.4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله گاز مالای-بختیاریک جریان یافت و برنامه مربوطه تا 158 درصد محقق شد. 

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11335

 تولید حدود 14 میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه دولتی مرو در سال 2023

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، نیروگاه دولتی مرو در حال حاضر روزانه 45 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کند. این نیروگاه در سال 2023 مجموعاً 13 میلیارد و 874 میلیون و 532 هزار و 839 کیلووات ساعت برق تولید نموده است.

براساس خبر مزبور برق تولیدی علاوه بر تأمین نیاز کنندگان داخلی به کشورهای ایران و ازبکستان نیز صادر می‌شود. نصب سیستم‌های جدید کنترل ریزپردازنده شرکت‌های پیشرفته در نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت کل 1574 مگاوات در نیروگاه دولتی مرو، نه تنها به تولید انرژی بلکه به ذخیره و انتقال آن به فواصل طولانی و کاهش هزینه‌های فنی کمک می‌کند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/72708

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما