معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

میان ترکمنستان و افغانستان اسناد توسعه همکاری‌های حمل و نقل و انرژی امضا شد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: در نشست هیأت های ترکمنستان و افغانستان در عشق آباد تعدادی از اسناد بشرح ذیل امضا شد.

- یادداشت تفاهم بین وزارت انرژی ترکمنستان و شرکت دولتی افغانستان "دا افغانستان برشنا شرکت" در مورد همکاری در اجرای پروژه خط برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان؛

- یادداشت تفاهم بین آژانس "ترکمن دمیر یولاری"، آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیر نظر کابینه وزیران ترکمنستان و وزارت فواید عامه افغانستان در مورد همکاری در ساخت تأسیساتی که قرار است در ایستگاه راه آهن تورغندی ساخته شود.

- طرح کاری بخش 22 کیلومتری تورغندی - صنابر راه آهن تورغندی - هرات که ساخت آن بین آژانس "ترکمن دمیر یولاری"، آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیر نظر کابینه وزیران ترکمنستان و وزارت فواید عامه افغانستان برنامه ریزی شده است.

- موافقتنامه بین شرکت سهامی "تاپی پایپ لاین کمپانی لیمیتد" و دولت ترکمنستان در مورد پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (تاپی) به افغانستان؛

از این رو، نشست گسترده میان هیئت های ترکمنستان و افغانستان و اسناد امضا شده در نتیجه آن، به منظور ایجاد انگیزه جدید برای توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه سودمند بین دو کشور است.

https://business.com.tm/ru/post/12320/turkmenistanowganystan-ulag-we-energetika-hyzmatdashlygyny-osdurmek-boyuncha-resminamalara-gol-chekildi

 

دیدار مدیرکل شرکت ملی حمل و نقل پاکستان با وزیر امور خارجه ترکمنستان

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از وزارت امور خارجه ترکمنستان، در مورخ 23 آگوست،  آقیا فرخ شهزاد رائو، مدیر کل شرکت ملی لجستیک پاکستان با آقای رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفتگو نمود.

طرفین در مورد همکاری در بخش حمل و نقل و لجستیک گفتگو نمودند.

 در این دیدار فرصت هایی برای همکاری در توسعه کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی از جمله افزایش حجم بار های ترانزیتی و ساده سازی رویه‌های گمرکی و استفاده از زیرساخت های بندری برای یکپارچگی اقتصادی بهتر کشورهای منطقه در نظر گرفته شد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/81775/turkmenistanyn-dashary-ishler-ministrliginde-pakistanyn-logistika-korporasiyasynyn-bash-mudiri-bilen-dushushyk-gechirildi

 

شرکت چالیک انرژی، ایستگاه کمپرسور گاز در استان ماری را خواهد ساخت 

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از تی دی ایچ: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان فرمان ساخت ایستگاه کمپرسور گاز شاتلیک-1 در استان ماری را امضا کرد. بر اساس این سند، شرکت دولتی "ترکمن گاز" مجاز است با شرکت ترکی Çalik Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş قرارداد طراحی، ساخت و تجهیز تاسیسات به تجهیزات لازم و همچنین انجام کارهای راه اندازی، منعقد کند.

ساخت ایستگاه بخشی از یک استراتژی جامع برای نوسازی زیرساخت های صنعت نفت و گاز ترکمنستان است. این پروژه با هدف افزایش تولید گاز طبیعی، افزایش حجم عرضه آن به مصرف کنندگان داخلی و صادرات انجام می‌شود. اجرای پروژه‌های مهم برای عرضه گاز طبیعی ترکمنستان به بازار جهانی اهمیت ویژه ای دارد.

بر اساس این فرمان، کار ساخت و ساز باید در سپتامبر 2024 آغاز شود و راه اندازی تاسیسات برای سپتامبر 2026 برنامه ریزی شده است. این قرارداد نه تنها شامل ساخت خود ایستگاه، بلکه بازسازی یا ایجاد سیستم‌های مهندسی تامین خارجی جدید از جمله برق، گاز، تامین آب، ارتباطات و فاضلاب است.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور در جلسه کابینه وزیران بر اهمیت حل موفقیت آمیز وظایف پیش روی صنعت نفت و گاز تاکید کرد و دستور داد تا از کنترل مناسب بر اجرای این فرمان اطمینان حاصل شود.

https://turkmenportal.com/blog/82036/mary-welayatynda-taze-gaz-gysyjy-desga-gurlar

              

انتفاع ترکمنستان از بن بست ایجاد شده بر سر راه احداث خط لولۀ جدید انتقال گاز از روسیه به چین موسوم به « قدرت سیبری 2»

با بن بست ایجاد شده بر سر راه احداث خط لولۀ جدید انتقال گاز از روسیه به چین موسوم به « قدرت سیبری 2» ، چین به فکر احداث خط لولۀ دیگری افتاده است. بنا به گزارش رسانه‌های چینی، کشور مغولستان به عنوان مسیر اصلی عبور خط لولۀ « قدرت سیبری 2» ، احداث این خط لوله را از برنامه‌های خود تا سال 2028 حذف کرده است. قرار بود با احداث خط لولۀ « قدرت سیبری 2»، سالانه 50 میلیارد متر مکعب گاز از غرب سیبری ( از مسیر مغولستان) به چین فرستاده شود. کارشناسان معتقدند در پرتو شرایط ایجاد شده بنظر می رسد چین به فکر احداث خط لولۀ جدیدی برای انتقال گاز از ترکمنستان به چین افتاده باشد مخصوصا که اخیرا شاهد افزایش همکاری‌های چین و ترکمنستان در حوزه‌های نفت و گاز بوده ایم. مذاکره با رهبران کشور ترکمنستان برای چینی‌ها آسان تر از مذاکره کردن با روسیه است چنانکه چین می‌تواند در مراحل ساخت و سپس در مرحلۀ انتقال گاز ، نظارت بیشتری بر خطوط انتقال گاز از ترکمنستان به چین داشته باشد. ترکمنستان از ابتدای سال 2024 تاکنون درآمدی بیشتر از روسیه بابت صادرات گاز به چین داشته است.

منبع: eurasianet

 

ترکمنستان با صادرات گاز به ایران، موقعیت خود را در بازار جهانی انرژی تقویت می‌کند 

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از تی دی ایچ: ترکمنستان به تقویت جایگاه خود در بازار جهانی انرژی ادامه می دهد. در ماه جولای سال جاری قراردادی بین ترکمنستان و ایران برای تامین 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال منعقد شد. بر اساس این قرارداد، گاز ترکمنستان در قالب طرح سوآپ به صورت ترانزیت از خاک ایران به کشور عراق تحویل خواهد شد.

در مذاکرات اخیر قربانقلی بردی محمداف رهبر ملت ترکمنستان با مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در تهران تاکید شد که در آینده نزدیک در قالب طرح سوآپ قرار است گاز طبیعی ترکمنستان به عراق و بعد به ترکیه صادر شود.

این قرارداد گام مهمی در توسعه همکاری‌های اقتصادی بین المللی با ترکمنستان در بخش انرژی است. این منبع خاطرنشان می‌کند که بر اساس اصول تنوع، ترکمنستان به طور فعال با سایر کشورها و سازمان‌های بین المللی همکاری می‌کند.

https://turkmenportal.com/blog/82030/turkmenistan-halkara-energetika-bazarynda-eyeleyan-ornuny-berkidyar

 

حمل و نقل ریلی ایران و ترکمنستان از طریق سرخس 30 درصد افزایش یافت 

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از nCa: حجم تردد ریلی از گذرگاه مرزی سرخس در مرز با ترکمنستان در پنج ماهه نخست سال جاری هجری شمسی با 30 درصد افزایش به یک میلیون و 50 هزار تن رسید. این مطلب را خبرگزاری ایرنا به نقل از مصطفی نصیری مدیر کل راه آهن خراسان رضوی اعلام کرد.

از کل حجم تجارت خارجی در مرز ریلی سرخس، کالاهای ترانزیتی نزدیک به 600 هزار متریک تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش داشته است. به ویژه 526 هزار تن ترانزیت کالا از ترکمنستان وارد می‌شود که 78 درصد تردد ترانزیتی کریدور ریلی سرخس - بندر عباس را تشکیل می دهد.

به گفته نصیری، 400 هزار تن کالای صادراتی به ترکمنستان به استان خراسان رضوی ارسال شد. این امر به لطف راه اندازی موفقیت آمیز مرکز لجستیک در ایستگاه راه آهن شهید مطهری در نزدیکی مشهد امکان پذیر شد. nCa خاطرنشان کرد: کالاهای صادراتی ایران به ترکمنستان، تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای میانه ارسال شده است که در این میان سیمان و مصالح ساختمانی غالب است.

https://turkmenportal.com/blog/82094/sarash-serhedinden-turkmenistan-bilen-eyranyn-arasynda-demir-yol-gatnawy-30-yokarlandy

 

ترکمنستان ارتباطات حمل و نقل با ارمنستان، ایران و قزاقستان را تقویت می‌کند

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از تی دی ایچ: ترکمنستان به تقویت نقش خود در زیرساخت های حمل و نقل بین المللی ادامه می دهد. در مذاکرات اخیر در تهران بین قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان و مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران، ابتکار ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی جدید ارمنستان-ایران-ترکمنستان-قزاقستان اعلام شد.

این مسیر وعده می دهد که یک حلقه مهم در شبکه حمل و نقل بین المللی باشد و به توسعه روابط تجاری و یکپارچگی اقتصادی در منطقه کمک کند.

توسعه بخش حمل و نقل جهت کلیدی از سیاست دولتی ترکمنستان است که تحت ریاست رئیس جمهور سردار بردی محمداف اجرا می‌شود. موقعیت جغرافیایی مناسب این کشور و سرمایه گذاری‌های قابل توجه در زیرساخت های حمل و نقل به ترکمنستان اجازه می دهد تا نقش مهمی در حمل و نقل ترانزیتی بین آسیا و اروپا داشته باشد.

این منبع خاطرنشان کرد: کریدور جدید ارمنستان-ایران-ترکمنستان-قزاقستان افزوده مهمی‌به مسیرهای موجود خواهد بود و فرصت های جدیدی را برای همکاری بین المللی و توسعه پایدار باز خواهد کرد.

https://turkmenportal.com/blog/82031/turkmenistan-ermenistan-eyran-we-gazagystan-bilen-ulag-aragatnashyklaryny-berkidyar

 

ترکمنستان و بانک توسعه آسیایی مشارکت استراتژیک جدید را شروع کردند

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: در 28 آگوست 2024، بانک توسعه آسیایی (ADB) استراتژی مشارکت جدیدی را با ترکمنستان ایجاد کرد که برای کمک به این کشور طراحی شده است تا یک اقتصاد رقابتی، متنوع و مبتنی بر دانش را که توسط بخش خصوصی نوآور هدایت می‌شود، توسعه دهد.

به گفته دفتر کشوری بانک، در چارچوب استراتژی جدید که دوره 2028-2024 را پوشش می دهد، کمک های بانک توسعه آسیایی بر سه اولویت استراتژیک متمرکز خواهد شد: حمایت از گذار "سبز" به اقتصاد پایدار و مقاوم در برابر اقلیم، افزایش رقابت پذیری اقتصادی به دلیل تنوع بخشی با تاکید بر بخش خصوصی و توسعه سرمایه انسانی، و همچنین کمک به اصلاحات ساختاری و توسعه نهادی.

استراتژی جدید شامل حمایت بانک توسعه آسیایی از تحول سبز کشور، از جمله سرمایه گذاری در بهره وری انرژی، منابع انرژی تجدید پذیر، پروژه‌های آزمایشی کم کربن و اصلاحات سیاستی خواهد بود.

این بانک همچنین به کمک ترکمنستان برای توسعه برنامه‌های کربن زدایی بلندمدت و کمک به کاهش انتشار گاز متان در راستای اهداف تغییر آب و هوای این کشور ادامه خواهد داد.

بانک توسعه آسیایی از توسعه شبکه‌های حمل و نقل پایدار و یکپارچه، با تمرکز ویژه بر راه آهن در امتداد کریدورهای تجاری کلیدی، از جمله کریدور همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای مرکزی (CARES) حمایت خواهد کرد.

بانک به ایجاد بخش خصوصی صادرات محور کمک خواهد کرد و به حمایت از موسسات مالی داخلی، از جمله بهبود دسترسی به سرمایه برای شرکت های کوچک و متوسط که به بازارهای صادراتی گرایش دارند، ادامه خواهد داد. بانک توسعه آسیایی همچنین به حمایت از الحاق ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی ادامه خواهد داد.

برای حمایت از توسعه سرمایه انسانی، بانک توسعه آسیایی به اصلاح بخش سلامت، ادامه تقویت نهادهای دولتی برای تسریع اصلاحات لازم برای توسعه اقتصادی پایدار و گذار به اقتصاد بازار مدرن کمک خواهد کرد. این شامل کمک به دولت برای بهبود ابزارها و قابلیت های پیش بینی خود از نظر تحلیل و مدیریت کلان اقتصادی است.

https://business.com.tm/ru/post/12328/aziya-osush-banky-turkmenistan-bilen-hyzmatdashlygynyn-taze-strategiyasyny-ishe-girizdi

 

بورس: در پایان ماه اوت، تقاضا برای پتروشیمی‌ها و منسوجات افزایش یافت 

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: هفته گذشته 15 معامله در بورس کالای دولتی ترکمنستان به ثبت رسید.

نمایندگان محافل تجاری امارات متحده عربی، ازبکستان، افغانستان با ارز خارجی، گاز مایع و محصولات پلی اتیلن تولید شده در تاسیسات تکنولوژیکی شرکت دولتی "ترکمن شیمی" را خریداری کردند. کارآفرینان افغانستان همچنین سوخت دیزل خریداری کردند.

علاوه بر این، محصولات نهایی صنعت نساجی، نخ پنبه و الیاف احیا شده از ضایعات نساجی به ارز خارجی به کشورهای امارات، ترکیه، قرقیزستان فروخته شد. مبلغ کل معاملات بیش از 5 میلیون و 110 هزار دلار آمریکا است.

در بازار داخلی، بازرگانان داخلی پلی پروپیلن، و همچنین شیشه ورق های شناور، فرش های دستباف و ضایعات پنبه را خریداری کردند. مبلغ کل معامله 3 میلیون و 364 هزار منات است.

https://business.com.tm/ru/post/12330/awgust-sonky-hepde-tdhchmbda-nebithimiya-dokma-onumlerine-uly-isleg-bildirildi

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما