معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۱۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پروژه تاپ سالانه 100 میلیون دلار درآمد برای افغانستان در بر خواهد داشت

خبرگزاری جیحون نیوز: با اجرای پروژه تاپ (انتقال برق ترکمنستان – افغانستان – پاکستان)، طرف افغان سالانه ۱۰۰ میلیون دلار امریکایی تنها از طریق ترانزیت برق دریافت خواهد کرد. همانطور که مشخص است چند روز پیش با شرکت قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان تاسیسات مهمی‌که منافع مشترک مردم ترکمنستان و افغانستان را تامین می‌کند به بهره برداری رسید. از جمله، انرژی برق ترکمنستان به نیروگاه «نور الجهاد» در هرات ارسال شد.

نمایندگان محلی با خوشحالی می‌گویند که در نتیجه این پروژه‌ها و پروژه‌های دیگر، افغانستان می‌تواند تا 1000 مگاوات برق از ترکمنستان وارد و ترانزیت کند.

 https://jeyhun.news/tk/top-taslamasy-owganystana-yylda-100-million-dollar-girdeji-getirer/

 منابع تازۀ گاز طبیعی در ولایت لباب کشف شد

خبرگزاری جیحون نیوز: در سفر "لباب نفت گاز گوزلگ" شرکت دولتی "ترکمن گئولوگیا" جریان صنعتی گاز طبیعی از منبع در سایت تاچمیرادوف به دست آمد. این رویداد هدیه بزرگی برای جشن بزرگ - سی و سومین سالگرد استقلال ترکمنستان شد.

باتیر آکموراداف رئیس بخش زمین شناسی اعزامی‌گفت: با توجه به نتایج مطالعات اولیه انجام شده در سال های گذشته، فرض بر این بود که ذخایر بزرگ گاز طبیعی در این منطقه، واقع در نزدیکی میدان گازی مالایی، وجود دارد. حفاری چاه جستجو به حفاری‌های با تجربه ایشانگولی مامتگولیف و دولت باباگولیف سپرده شد. در حال حاضر 2500 متر افق تولیدی حفاری شده است. بهره‌وری چاه جدید 389 هزار متر مکعب گاز طبیعی بدون گوگرد در روز است. در آینده، حفاری چاه‌های جستجو در این منطقه ادامه خواهد یافت.

 https://jeyhun.news/tk/lebapda-taze-guyudan-tebigy-gazyn-senagat-akymy-alyndy/

 دیدار رئیس جمهور ترکمنستان با نمایندگان جامعه تجاری آلمان

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH، در موخ 17 سپتامبر، آقای سردار بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان در حاشیه دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی با آقای اولاف شولتز، صدراعظم فدرال آلمان با نمایندگان جامعه تجاری آلمان در آستانه دیدار نمود. در جریان این مذاکرات، طرفین در مورد چشم انداز گسترش همکاری‌های دوجانبه در تعدادی از بخش های کلیدی اقتصاد گفتگو نمودند. آقای مایکل کلنر، وزیر امور خارجه پارلمانی وزارت امور اقتصادی و حفاظت از آب و هوای آلمان علاقه تاجران آلمانی را برای توسعه همکاری با ترکمنستان ابراز نمود.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/82620/turkmenistanyn-prezidenti-nemes-ishewurleri-bilen-hyzmatdashlygy-gineltmegin-meselelerini-maslahatlashdy

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما