معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

فراهم شدن فرود هواپیماهای باری متعلق به خطوط هوائی خارجی در فرودگاه بین المللی ترکمن آباد

خبرگزاری جیحون نیوز: با همکاری مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان "SKYTAXI sp. z o. هواپیمای باری «بوئینگ ۷۶۷» این شرکت اولین فرود فنی خود را در فرودگاه بین المللی ترکمن آباد انجام داد. این هواپیمای باری بین چین و اروپا در پرواز بود.

در فرودگاه بین المللی ترکمن آباد خدمات فنی و سوخت رسانی لازم برای هواپیما انجام شد. قرار است در آینده فرودهای فنی هواپیماهای باری در فرودگاه بین المللی ترکمن آباد ادامه یابد.

https://jeyhun.news/tk/yene-bir-awiakompaniya-turkmenabadyn-halkara-howa-menzili-bilen-hyzmatdaslygy-yola-goydy/

کشت عصاره شیرین بیان در ترکمن آباد بمنظور صادرات آن با موفقیت اجرا شد

خبرگزاری جیحون نیوز: در مجتمع کشاورزی «بویان» به نام نیازوف ترکمن آباد کار موثری در زمینه تولید عصاره شیرین بیان در حال انجام است و طرح هشت ماهه امسال با موفقیت اجرا شد.

در مدت مربوطه به ارزش 15 میلیون و 13 هزار و 31 منات کار انجام شده است. همچنین 2 هزار و 895 تن ریشه شیرین بیان و 420 تن عصاره آن در ژانویه تا اوت صادر شد. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان قابل توجهی بیشتر است.

 https://jeyhun.news/tk/turkmenabadyn-buyan-obasenagat-toplumynda-meyilnama-ustunlikli-berjay-edildi/

 توافقنامه ساخت بزرگراه سرخس - ماری - سرحد آباد در عشق آباد امضا شد

خبرگزاری جیحون نیوز: در چارچوب مجمع سرمایه گذاری ترکمنستان TIF-2024 که در تاریخ 10 تا 11 سپتامبر در عشق آباد برگزار شد، یک چارچوب توافقنامه مهم در مورد تفاهم متقابل امضا شد. شرکت خصوصی اوجار آسیا و شرکت چینی Sinohydro Bureau 12 Co., Ltd بر سر همکاری در ساخت بزرگراه سرخس - ماری - سرحد آباد توافق نمودند.

بزرگراه پیش بینی شده به طول حدود 450 کیلومتر از خاک استان آخال و ماری ترکمنستان می‌گذرد. این پروژه ایجاد جاده مدرن 8 بانده به عرض 50 متر، مجهز به جداکننده‌های ویژه برای تضمین ایمنی ترافیک را در نظر گرفته است.

ساخت و ساز مطابق با استانداردهای بین المللی با استفاده از فناوری‌ها و مصالح مدرن از جمله بتن آسفالت، روسازی مصنوعی، ژئوپورها و شبکه‌های ویژه برای بهبود کیفیت سطح جاده انجام خواهد شد.

قرار است تامین مالی این پروژه با هزینه جذب سرمایه گذاری خارجی انجام شود. قرار است بازپرداخت از درآمدهای حاصل از بهره برداری از بزرگراه و همچنین از محل اجاره محل ها و ساختمان‌هایی که در امتداد بزرگراه ساخته می‌شود، انجام شود.

برای اجرای پروژه، کارشناسان و متخصصان شرکت های مشاور بین المللی و همچنین منابع مادی و فنی لازم از خارج از کشور جذب خواهند شد.

در حال حاضر پیش نویس پروژه ساخت و ساز تهیه شده و مذاکرات برای تامین مالی با سازمان‌های بین المللی از امارات، بریتانیا، آلمان و چین در حال انجام است.

اجرای این پروژه با هدف تبدیل ترکمنستان به یک قطب مهم حمل و نقل در منطقه و تقویت نقش آن در سیستم حمل و نقل و ارتباطات بین المللی است.

 https://turkmenportal.com/blog/82601/ashgabatda-iri-sarahs--mary--serhetabat-awtomobil-yolunyn-gurlushygy-barada-ylalashyga-gol-chekildi

 در آینده نزدیک قراردادی بین بندر ترکمن باشی و گوادر منعقد خواهد شد

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان ممکن است اولین کشور آسیای مرکزی باشد که در چارچوب کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به بندر گوادر دسترسی مستقیم دارد. نشریه پاکستانی «ملت» در این باره می نویسد.

به گفته این منبع، قرار است قرارداد مربوطه به زودی امضا شود. به طور مشخص، دولت پاکستان کمیته ای را برای بررسی پیش نویس توافقنامه بین بندر گوادر و ترکمن باشی تشکیل داده است.

این منبع گفت: «این راه حل بخشی از تلاش در مقیاس بزرگ برای بهبود اتصال بین آسیای جنوبی و مرکزی است که به موازات پروژه‌های مشترکی مانند خط لوله تاپی، ساخت راه آهن و شبکه ارتباطی فیبر نوری اجرا می‌شود.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/82586/yakyn-wagtda-turkmenbashy-we-gwadar-portlarynyn-arasynda-ylalashyga-gol-chekiler

ارزش کل معاملات در بورس بیش از 76 میلیون و 375 هزار دلار آمریکا بود 

هفته گذشته 37 معامله در بورس کالای دولتی ترکمنستان به ثبت رسید. نمایندگان محافل تجاری امارات متحده عربی، ازبکستان، تاجیکستان گاز مایع، نفت سفید جت، بنزین، روغن پایه، سوخت دیزل تصفیه شده هیدرولیکی تولید شده در شرکت دولتی "ترکمن نفت" را با ارز خارجی خریداری کردند، تجار ترکیه، پاکستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، افغانستان، بنزین ECO-93 و کاربامید تولید شده توسط شرکت دولتی ترکمن شیمی را خریدند. علاوه بر این، محصولات صنعت نساجی، نخ پنبه، ضایعات نخ پنبه ای تصفیه شده به بازرگانان چین، امارات، قزاقستان، اوکراین با ارز خارجی فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 76 میلیون و 375 هزار دلار آمریکا بود.

بازرگانان کشور پلی پروپیلن، محصولات پارچه رنگ ساده و خزدار، نخ پنبه، پنبه خشک را به ارزش کل بیش از 9 میلیون و 68 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

https://tdh.gov.tm/tk/post/42134/tdhcmb-nyn-sowdalarynda-gelesiklerin-jemi-bahasy-abs-nyn-76-million-375-mun-dollaryndan-gowrak-boldy

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما