معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۳- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۶۴

فرصت های تجاری ترکمنستان

نوشتار زیر ترجمه مقاله ای است که در سایت کاسپین پالسی به قلم کاکاجان بردی اف منتشر شده است.

ترکمنستان دارای وضعیت بی طرفی مورد حمایت سازمان ملل است و ارائه دهنده ثبات اقتصاد کلان است. اوایل سالجاری(میلادی)، مؤسسه رتبه بندی فیچ[1]، رتبه اعتباری ترکمنستان را B+ با چشم انداز مثبت، اعلام نمود.

طبق برآورد صندوق بین المللی پول، اقتصاد ترکمنستان در سالجاری به رشد 6.2 درصدی دست خواهد یافت. این میزان بیش از دو برابرِ نرخ رشد 3 درصدی منطقه آسیای مرکزی است. در زمانی که بازارهای توسعه یافته بیش از حد اشباع شده اند، بازار نوظهور ترکمنستان دارای ظرفیت سرمایه گذاری فوق العاده همراه با صنایع بکر متعددی است که برای ثبات اقتصاد جهانی و زنجیره تأمین، حیاتی محسوب می‌شوند. دوره ویرانگر همه‌گیری کووید-19 و سپس جنگ اوکراین باعث ایجاد مجموعه ای جدید از بحران‌های جهانی در بسیاری از صنایع، از جمله غذا و انرژی شد.

علاوه بر این، از آنجایی که مسیرهای حمل و نقل و عرضه سنتی شرق به غرب به شدت مختل شده است، نیاز فوری به مسیرهای تجارت بین المللیِ جایگزین و قابل اعتماد به وجود آمده است. ترکمنستان، انرژی، غذا و مسیرهای جایگزین بین المللی را برای تجارت فرامرزی بین شرق و غرب ارائه می دهد. ترکمنستان که در تقاطع بازارهای زنجیره تأمین جهانی قرار دارد، کوتاه ترین و ارزان ترین مسیرهای تجاری بین چین و اروپا را فراهم می آورد.

این صنایع در ترکمنستان از ظرفیت های تجاری گسترده بدیع در زمینه‌های نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، زیرساخت های زنجیره تأمین، راهکارهای حمل و نقل، پتروشیمی و فرآوری کشاورزی بهره
می‌برند.

نفت و گاز :

ترکمنستان دارای چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان) 19.5 تریلیون متر مکعب([BP]و همچنین دارای ذخایر قابل توجه نفت) 0.6 میلیارد بشکه ([BP]می‌باشد. دولت ترکمنستان سرمایه گذاری در زمینه صنعت نفت و گاز را با چندین مشوق مالی و مالیاتی دنبال می‌کند. این صنعت دارای اهمیت استراتژیک است و کشور از سرمایه گذاری‌های جدید استقبال می نماید.

انرژی‌های تجدیدپذیر :

انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکمنستان ظرفیت بسیار زیادی دارد. این کشور از 235 تا 240 روزِ آفتابی(65 درصد در سال) برخوردار است. ظرفیت فنی انرژی خورشیدی و بادی کشور به ترتیب 655.000 مگاوات (MW) و 10.000 مگاوات است.(UNDP) با افزایش سرعت انتقال جهانی به انرژی‌های تجدیدپذیر، بازارهای دنیا می‌توانند از ظرفیت این کشور بهره ببرند. ساخت اولین پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیبی(خورشیدی و بادی) ترکمنستان در حال انجام است و انتظار می‌رود اولین برونداد خود را تا سال آینده ارائه دهد.

زیرساخت زنجیره تأمین :

ترکمنستان در آسیای مرکزی، منطقه ای در تقاطع مسیرهای تجاری شرق-غرب و شمال-جنوب واقع شده است. ترکمنستان به عنوان بخشی از به اصطلاح کریدور میانی، یک کریدور حمل و نقل و ترانزیتی امن، قابل اعتماد و جایگزین برای تجارت بین المللی ارائه می دهد. سرمایه گذاری‌های زیرساختی از اولویت های بالای دولت محسوب شده و از اهمیت استراتژیک برای کشور برخوردار هستند. انبارها، مراکز توزیع، انبارهای زنجیره سرد و دیگر امکانات زنجیره تأمین برای مدیریت کامل ظرفیت حمل و نقل میانی کریدور ضروری خواهند بود.

راه حل های لجستیک :

ترکمنستان به ویژه در دو دهه اخیر، شبکه زیرساختی خود را ارتقاء داده، مبادرت به ساخت جاده‌ و راه‌آهن نموده و جدیدترین و توانمندترین بندر دریایی و فرودگاه منطقه ای را راه‌اندازی نموده است. تغییرات مستمر جهانی در مسیرهای تجاری به طور طبیعی شرکت های حمل و نقل بین المللی را تشویق می‌کند تا به فعالیت تجاری در ترکمنستان مبادرت ورزند. شرکت‌های حمل و نقل غربی، از مجالی تاریخی برای بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری با بالاترین سوددهی برخوردارند. ترکمنستان و کشورهای منطقه درجهت تسهیل جریان‌های تجاری از کریدور میانی تلاش می‌کنند تا شرکت هایی که اقدام به راه اندازی فعالیت تجاری می‌کنند، بیشترین سود حاصل از این سرمایه گذاری را حاصل نمایند.

 صنعت پتروشیمی :

پتروشیمی صنعتی رو به رشد در جهان است. ترکمنستان دارای ذخایر عظیم سوخت فسیلی و هزینه‌های ارزان انرژی و نیروی کار است. این کشور دارای ظرفیت رقابتی موفقیت آمیزی در بازار پتروشیمی در سطح جهان است. پتروشیمی یکی دیگر از صنایع راهبردی برای اقتصاد ترکمنستان است و دولت ترکمنستان سرمایه گذاری در این صنعت را تشویق می‌کند. در مقایسه با سایر بخش ها، در صنعت پتروشیمیِ ترکمنستان به اندازه کافی سرمایه گذاری صورت نگرفته است. شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند از هزینه‌های پایین و نهاده‌های ارزانی بهره ببرند که باعث افزایش فروش و درآمد خالص آنها می‌شود.

فرآوری کشاورزی :

شرایط آب و هوایی مساعد یک مزیت نسبی برای فرآوری کشاورزی در ترکمنستان محسوب می‌شود. هم جمعیت جهان و هم تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی در حال افزایش است.

سایر مزایای نسبی عبارتند از: انرژی و نیروی کار ارزان، مالیات کم و نیازهای مخارج سرمایه ای نسبتاً پایین. این صنعت، یکی دیگر از صنایع با اولویت بالا برای اقتصاد جهانی است، بنابراین شرکت های بین المللی
می‌توانند از این مزیت های نسبی در ترکمنستان برای تأمین تقاضای بالای منطقه ای با سرمایه گذاری و صادرات به آسیای مرکزی بهره مند شوند.

ماه گذشته، دولت ترکمنستان "مجمع سرمایه گذاری و توسعه ترکمنستان"[2] را در لندن برگزار نمود. این مجمع سرمایه گذاری دو روزه، شرکت های بین المللی، سازمان‌ها، نمایندگان دولت و بخش خصوصی، تصمیم گیرندگان ارشد صنعت ترکمنستان و سایر کارشناسانی که به دنبال همکاری در زمینه سرمایه گذاری در ترکمنستان هستند را در یک پلتفرم گرد هم آورد تا به منظور برقرای روابطی نوین، همکاری‌های جاری خود را گسترش بخشند.

سال گذشته، ترکمنستان قانون جدیدی در مورد مشارکت عمومی خصوصی [3](PPP)به تصویب رساند که به کسب و کارهای خصوصی امتیازات زیادی اعطاء می نمود و منافع تجاری آنها را بیشتر تضمین می‌کرد. علاوه بر این، نسخه به روز شده قانون شرکت ها، روند ادغام و اداره یک شرکت خصوصی در ترکمنستان را تسهیل می نماید. مقدمات ایجاد چندین منطقه آزاد اقتصادی جدید نیز در حال انجام است و انتظار می رود، سال آینده نهایی شود. این امر باعث رونق بیشتر فعالیت های تجاری و بازرگانی در داخل کشور خواهد شد.

ترکمنستان از قابلیت تبدیل شدن به قطب منطقه ای برای شرکت های بزرگ بین المللیِ که قصد دارند فعالیت های تجاری خود را در آسیای مرکزی گسترش ببخشند و ارزان ترین مقصد از نظر هزینه‌های عملیاتی تجاری باشند، برخوردار است. علاوه بر این، زمانی که صحبت از فعالیت های تجاری می‌شود، ثبات، اهمیت دارد. ترکمنستان به عنوان با ثبات ترین و صلح آمیز ترین کشور منطقه، خطرات امنیتی را برای شرکت ها و افراد، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

کمبود، ذهن را متمرکز می‌کند. ترکمنستان تمام منابع کمیاب را برای عملکرد پایدار کسب و کارها بدون هیچگونه اختلالی عرضه می‌کند. در هنگامی‌که شرکت های بزرگ بین المللی به دنبال جایگاهی با ثبات برای تولید هستند، ترکمنستان مکانی است که دارای ظرفیت تبدیل شدن به پایگاه تولیدی آینده در اقتصاد منطقه است.

 

منبعhttps://www.caspianpolicy.org/research/central-asia/turkmenistan-land-of-stability-and-business-opportunities

[1] Fitch Ratings

[2] Turkmenistan Investment & Development Forum

[3] Public Private Partnership

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما