معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۰۷:۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ترکمنستان چهارمین کشور دارای ارزان ترین بنزین در دنیا شد 

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان در میان ده کشور برتر با ارزان ترین قیمت بنزین AI-95 قرار دارد. همچنین ترکمنستان از نظر این شاخص در آسیای مرکزی پیشتاز است.

به گزارش پرتال «گلوبال پترول قیمت»، ترکمنستان چهارمین کشور جهان از نظر قیمت بنزین AI-95 (قیمت یک لیتری 0.0429 دلار آمریکا) شد. ایران (1 لیتری 0.029 دلار آمریکا)، لیبی (1 لیتری 0.032 دلار آمریکا) و ونزوئلا (1 لیتری 0.035 دلار آمریکا) در سه رتبه اول قرار دارند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/82257/turkmenistan-benzinin-in-arzan-yurtlarynyn-onlungyndan-orun-aldy

 

افغانستان واردات برق خود از ترکمنستان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد – 14  شهریور 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: افغانستان در تلاش است تا واردات برق از ترکمنستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به گفته وزارت انرژی و منابع آب افغانستان، قرار است کار ساخت ایستگاه فرعی 500 کیلوولتی ارغندی که به همین منظور ساخته می‌شود تا دو ماه آینده به اتمام برسد.

پس از ساخت این پروژه و سایر تاسیسات مربوطه، افغانستان می‌تواند تا 1000 مگاوات برق از ترکمنستان وارد کند. افزایش واردات انرژی برق ترکمنستان این کشور را قادر می سازد تا بخش بیشتری از نیاز به انرژی برقی را تامین کند.

تا آنجا که می دانیم، این ایستگاه فرعی برای ارسال برق از ترکمنستان از طریق صحرای خوجه-الوان در بگلانه به منطقه ارغند کابل طراحی شده است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/82182/owganystan-turkmenistandan-elektrik-energiyasynyn-importyny-epesli-artdyrar

شرکت آژانس "ترکمن آراگاتناشیک" در نمایشگاه جهانی شهرهای هوشمند در سئول -  14  شهریور 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: نمایندگان آژانس "ترکمن آراگاتنشیک" به عنوان بخشی از هیئت ترکمنستان در نمایشگاه جهانی شهر هوشمند در سئول شرکت می نمود.

این نمایشگاه با هدف تبادل تجربه با جمهوری کره در زمینه توسعه "شهرهای هوشمند" به ویژه برای بهینه سازی پروژه شهر آرکاداغ انجام می‌گردد.

هدف اصلی این سفر بررسی فناوری‌ها و شیوه‌های پیشرفته در حوزه بهداشت و درمان می‌باشد.

همچنین در طی این سفر دیدارهایی با نمایندگان تولیدکننده تجهیزات پزشکی کره ای و بازدید از کارخانه‌های تخصصی برنامه ریزی شده است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/82189/turkmenaragatnashyk-agentligi-seulda-gechirilyan-butindunya-akylly-shaherler-sergisine-gatnashyar

 

ترکمنستان تفاهم نامه منعقده با شرکت آلمانی برای "ساده سازی رویه‌های تجاری در آسیای مرکزی" را  اجرا می‌کند

خبرگزاری ترکمن پورتال: یادداشت تفاهم امضا شده بین وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان و انجمن آلمان برای همکاری‌های بین المللی (گیز) در چارچوب پروژه منطقه ای "ساده سازی رویه‌های تجاری در آسیای مرکزی" که در 11 مارس سال جاری اجرایی شد. به منظور اجرای این تفاهم نامه، پیش نویس برنامه اقدام تدوین شد که انتظار می رود تا پایان سال 2024 اجرایی شود. ساده سازی فرآیندهای تجاری با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و سیستم های دیجیتالی، بهبود مستمر عملیات تجاری مطابق با استانداردهای بین المللی از جمله اهداف این یادداشت تفاهم  است. این ماموریت از جانب معاون نخست وزیر ترکمنستان دنبال می‌شود.

https://turkmenportal.com/blog/82302/merkezi-aziyada-sowda-amallaryny-yonekeyleshdirmek-taslamasynyn-chaginde-gechiriljek-charelerin-meyilnamasy-tayyarlandy

 

قرقیزستان به قرارداد عشق آباد پیوست 

خبرگزاری ترکمن پورتال: کابینه وزرای قرقیزستان تصمیم گرفت به توافقنامه عشق آباد در راستای ایجاد راهگذر حمل و نقل بین آسیای مرکزی و خلیج فارس بپیوندد. همانطور که در این گزارش آمده است، هدف از پیوستن به این قرارداد، ارتقای همکاری‌های حمل و نقل و تسهیل ترانزیت کالا از طریق کشورهای شرکت کننده در این توافقنامه است. وزارت حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان به عنوان مسئول اجرای این موافقتنامه در این کشور تعیین شد.

به وزارت امور خارجه قرقیزستان دستور داده شد که تکمیل تمامی فعالیت های لازم برای لازم الاجرا شدن این توافقنامه را به طرف ترکمنستانی اطلاع دهد.

 توافقنامه عشق آباد در آوریل 2011 توسط دولت های ترکمنستان، ازبکستان، عمان و ایران برای ایجاد راهگذر حمل و نقل و ترانزیت بین المللی، امضا شد. تاکنون کشورهای پاکستان (2016)، قزاقستان (2018) و هند (2018) به این توافقنامه پیوسته اند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/82349/gyrgyzystan-ashgabat-ylalashygyna-goshuldy

نوامبر 2024: نمایشگاه بین المللی ترکمن تل-2024 و کنفرانس علمی در عشق آباد برگزار می‌شود– 13  شهریور 1403

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: از 14 لغایت 16 نوامبر 2024، پایتخت ترکمنستان میزبان نمایشگاه بین المللی و کنفرانس علمی "Turkmentel-2024" است که به ارتباطات، تله متری، فناوری اطلاعات و پخش اختصاص دارد. این رویداد بستری کلیدی برای نمایش آخرین دستاوردها در زمینه ارتباطات و بحث در مورد توسعه آینده این صنعت خواهد بود.

شرکت کنندگان و مهمانان نمایشگاه فرصتی بی نظیر خواهند داشت تا با آخرین تحولات صنعت مخابرات جهان و روندهای نوین توسعه آن آشنا شوند. توجه ویژه به مسائل دیجیتالی شدن اقتصاد ترکمنستان، ادغام فناوری اطلاعات ملی در شبکه جهانی و همچنین مسائل امنیت سایبری خواهد شد.

مذاکرات چند جانبه در چارچوب این کنفرانس برنامه ریزی شده است که انتظار می رود با امضای توافقنامه پایان یابد. این قراردادها با هدف توسعه سیستم دیجیتال کشور و گسترش همکاری با شرکای خارجی انجام می‌شود. علاوه بر این، شرکت کنندگان در مورد فرصت های سرمایه گذاری برای اجرای راه حل های صنعتی مربوطه بحث خواهند کرد.

"ترکمنتل" خود را به عنوان یکی از مهمترین رویدادها برای جامعه مخابرات ترکمنستان و رویدادی پیشرو در مقیاس منطقه ای تثبیت کرده است. دسترسی منحصر به فرد به اطلاعات به روز در مورد توسعه صنعت مخابرات در سطح ملی و بین المللی را برای او فراهم می‌کند.

علاقه مندان می‌توانند از طریق تماس با اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان از طریق تلفن  81 89 9931239 یا 69 89 39 99312 و یا از طریق پست الکترونیکی: info@cci.gov.tm یا  3@cci.gov.tmاطلاعات تکمیلی در مورد این رویداد دریافت کنند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/82157/tatneft-tngiztde-lukmanchylyk-uchin-niyetlenilen-polipropilen-onumlerini-ondurmek-meselesini-owrenyar

 

ترکمنستان یکی از بزرگترین واردکنندگان فرش ازبکستان است– 15  شهریور 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: در ژانویه تا جولای 2024، ترکمنستان جز ده کشور اول شد که بیشترین واردات فرش از ازبکستان را داشتند.

بر اساس گزارش آژانس آمار تحت ریاست جمهوری ازبکستان، ترکمنستان در دوره مورد گزارش، فرش ها به مساحت 38.7 هزار متر مربع از ازبکستان خریداری کرده است. به این ترتیب ترکمنستان در بین کشورهایی که بیشترین خرید فرش را از کشورهای همسایه داشته اند، رتبه هفتم را به خود اختصاص داد.

آذربایجان (1 میلیون و 226.5 هزار متر مربع)، قرقیزستان (1 میلیون و 108 هزار متر مربع)، افغانستان (807.3 هزار متر مربع)، روسیه (542.5 هزار متر مربع) و قزاقستان (328.7 هزار متر مربع).

تا آنجا که می دانیم، ازبکستان در 7 ماه سال جاری 4.3 میلیون متر مربع فرش به ارزش 13 میلیون دلار آمریکا به بازارهای خارجی صادر کرده است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/82230/turkmenistan-ozbek-halylaryny-in-kop-import-edyan-yurtlaryn-hatarynda

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما