معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی ویتنام

بولتن اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 منتشره در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • شرکت وین فست، پیشتاز فروش خودرو در ویتنام در سه ماهه ابتدای سال

بر اساس اطلاعات ارائه شده، شرکت خودروساز برقی وین‌فست با فروش 8200 خودرو در سه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، در صدر فهرست خودروسازان از این حیث قرار گرفته است، هر چند بیشترین میزان خودروهای فروخته شده به شرکت مجری تاکسی شهری زیرمجموعه این شرکت صورت گرفته است. این شرکت اعلام نموده در مدت ذکر شده، تعداد 9689 دستگاه در بازارهای جهانی به فروش رسانده که از این حیث، 444 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. در حال حاضر، این شرکت خودروسازی، محصولات خود را در بازار ویتنام، آمریکا و کانادا عرضه می‌نماید. شرکت وین فست در مدت ذکر شده تنها 927 دستگاه خودرو برقی در بازار ویتنام به فروش رسانده که با این میزان فروش، 0.3 درصد بازار فروش خودرو برقی در آمریکا را اختیار دارد. بر اساس اطلاعات ارائه شده، مجموع فروش این خودروساز در آمریکا و کانادا کمتر از 1500 دستگاه می‌باشد. در سه ماهه نخست سال جاری در ویتنام، پس از شرکت ویتنامی وین‌فست، شرکت هیوندای با 7900 دستگاه و تویوتا با 7300 دستگاه خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. شرکت وین فست انتظار دارد در سال جاری، محصولات خود را در کشورهای تایلند، اندونزی، هند و خاورمیانه عرضه نماید. این شرکت، سایت تولیدی خود در هند را با سرمایه‌گذاری 500 هزار دلاری به ظرفیت 150 هزار دستگاه آغاز نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/vinfast-leads-vietnams-auto-market-in-q1-4736011.html

  • واردات 352 میلیون دلاری ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری

بر اساس اطلاعات اداره کل گمرک ویتنام، واردات کود شیمیایی ویتنام در ماه مارس افزایش داشته و این کشور در مجموع در سه ماهه ابتدای سال جاری، میزان 1.12 میلیون تن کودشیمیایی به ارزش 352 میلیون دلار وارد نموده است. چین مبدا اصلی واردات کودشیمیایی ویتنام بوده به گونه‌ای که 42 درصد این محصول ویتنام از چین وارد گردیده است. قیمت متوسط هر تن کود شیمیایی وارداتی ویتنام 287 دلار بوده است. همچنین ویتنام کود شیمیایی مورد نیاز خود را از کشورهای جنوب غرب آسیا و همچنین کشور روسیه وارد می‌نماید. ویتنام در تولید انواع کود شیمایی مورد نیاز خود به میزان کافی ناتوان می‌باشد. بطور مثال، این کشور سالیانه 400 الی 500 هزار تن کود DAP تولید می‌نماید، در حالی که نیاز مصرفی کشور نزدیک به یک میلیون تن در سال می‌باشد.

https://vietnamnews.vn/economy/1654312/viet-nam-imports-nearly-352-million-worth-of-fertiliser-in-q1.html

  • هشدار وزارت صنعت و تجارت ویتنام در خصوص همکاری تجاری با شرکای اماراتی

اداره کل آسیا- افریقای وزارت صنعت و تجارت ویتنام در تاریح 24 آوریل سال جاری در خصوص امکان تقلب در معاملات میان شرکتهای ویتنامی‌با شرکای اماراتی هشدار داد. این هشدار پس از آن صورت گرفت که یک شرکت ویتنام با ارسال ایمیل به این اداره کل، اظهار داشته است در سه معامله و قرارداد خود با شرکای اماراتی، با تقلب از سوی شریک اماراتی خود مواجه شده است. این شرکت اظهار داشته است در آخرین قرارداد خود با شرکتی اماراتی به ارزش 526 هزار دلار جهت دریافت محموله PET در 25 کانتینر، پس از دریافت محموله‌ها و بازرسی صورت گرفته، مشخص شده است شرکت فروشنده در هر کانتینر تنها 15-20 درصد میزان کالای متعهد شده قرارداده و در انجام معامله تقلب نموده است. وزارت صنعت و تجارت ویتنام از دفتر تجاری این کشور در امارات متحده عربی درخواست نموده است بصورت مستقیم با طرف اماراتی ارتباط برقرار نماید، لیکن طرف اماراتی از تعامل مثبت خودداری نموده است. در این هشدار، اداره کل بازارهای آسیا و آفریقای وزارت صنعت و تجارت ویتنام به شرکتهای ویتنامی در خصوص انجام معامله تجاری با کشورهای آسیای غربی به ویژه در خصوص قراردادهای با مبلغ بالا هشدار داده است.

https://vietnamnews.vn/economy/1654536/ministry-warns-about-frauds-when-doing-trade-with-partners-in-uae.html

  • آغاز به کار مرکز ملی گواهی حلال ویتنام

در تاریخ 24 آوریل سال جاری، مرکز صدور گواهی ویتنام The Vietnam Certification Centre (QUACERT) آغاز به کار رسمی نهاد صدور گواهی حلال ویتنام  Vietnam Halal Certification Authority (HALCERT) را اعلام نمود. آغاز به کار این نهاد متعاقب تصمیم شماره 689/QD-TDC مورخ 29 مارس 2024 بوده که در واقع نقش حیاتی در توسعه سیتماتیک صنعت حلال در ویتنام داشته است. این تصمیم و آغاز به کار نهاد صدور گواهی حلال ویتنام در راستای پروژه تایید شده توسط نخست وزیر این کشور به منظور افزایش همکاری‌های بین المللی برای صنعت حلال ویتنام تا سال 2030 می‌باشد. این نهاد مسولیت فعالیت‌های صدور گواهینامه‌های بین‌المللی و تسهیل مروادات، آموزش و همکاری‌های بین‌المللی در بخش حلال را بر عهده دارد.

https://vietnamnews.vn/economy/1654538/viet-nam-launches-national-halal-certification-authority.html

  • کاهش پیش‌بینی بانک استاندارد چارتر از رشد اقتصادی ویتنام به 6 درصد برای سال 2024

بانک استاندار چارتر در آخرین گزارش خود در خصوص اقتصاد ویتنام، پیش‌بینی خود را از نرخ رشد اقتصادی این کشور برای سال 2024 از 6.7 درصد به 6 درصد کاهش داده اشت که دلیل آن رشد پایین‌تر از انتظار اقتصاد ویتنام در سه ماهه نخست سال جاری این کشور در شرایط چالش‌های اقتصاد جهانی ذکر نموده است. هر چند این میزان پیش‌بینی از رشد اقتصادی ویتنام نیز نسبت به رشد اقتصادی 5.02 درصدی ویتنام در سال گذشته، روند رو به رشدی نشان می‌دهد. نرخ رشد اقتصادی ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری 5.7 درصد گزارش شده است که نسبت به رشد 6.7 درصدی در سه ماهه چهار سال گذشته، کاهش نشان می‌دهد. از این رو، این بانک، پیش‌بینی خود از نرخ رشد در سه ماهه دوم را از 6.3 درصد به 5.3 درصد کاهش داده است. هر چند نرخ رشد مورد انتظار بانک برای سه ماهه سوم 6 درصد و برای سه ماهه چهارم 6.7 درصد برآورد شده است. بر اساس گزارش این بانک، تجارت و سرمایه گذاری ویتنام به عنوان منابع کلیدی رشد اقتصادی ویتنام با چالش‌ها و مشکلاتی در کوتاه مدت و میان‌مدت مواجه خواهند شد. با این حال، پیش‌بینی شده است وضعیت اقتصادی ویتنام، علیرغم چالش‌ها با ثبات خواهد بود. نرخ رشد خرده فروشی در سه ماهه اول سال جاری، بالا بوده است. همچنین این بانک پیش‌بینی خود از نرخ تورم در ویتنام را از 5.5 درصد به 4.3 درصد کاهش داده است که کمتر از نرخ رشد تورم در سه ماهه نخست سال جاری می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/standard-chartered-revises-down-vietnam-s-gdp-growth-forecast-in-2024-to-6-4738622.html

  • درخواست نخست وزیر ویتنام از مدیرعامل اپل برای تبدیل کردن ویتنام به قطب تولیدی محصولات این شرکت

آقای تیم کوک، مدیرعامل شرکت آمریکایی اپل در سفر خود به ویتنام، با نخست وزیر این کشور ملاقات نمود. نخست وزیر ویتنام در این ملاقات، از مدیرعامل شرکت آمریکایی اپل درخواست نموده است ویتنام را به عنوان مرکز و هاب تولیدی شرکت اپل قرار دهد. آقای فام مین چین، از شرکت اپل به واسطه ایجاد 200 هزار شغل در ویتنام تشکر و قدردانی کرده است. وی از مدیرعامل شرکت اپل درخواست نموده است به ویتنام در تولید صنعتی سبز و تولید انرژی پاک و همچنین تربیت نیروی انسانی با مهارت بالاجهت «ساخت در ویتنام» به عنوان مرکز تولیدی شرکت اپل حمایت و کمک نماید. آقای کوک نیز سفر خود به ویتنام را شگفت انگیز توصیف و اعلام نموده با برخی از توسعه‌دهندگان محلی در ویتنام ملاقات داشته است. وی افزوده است شرکت اپل خواهان افزایش مشارکت و افزایش سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا در ویتنام می‌باشد. در اعلامیه منتشر شده از سوی این شرکت، شرکت اپل خواهان افزایش تقویت همکاری‌ها با ویتنام و افزایش سرمایه‌گذاری تامین‌کنندگان قطعات خود شده است. همچنین خواهان توسعه پروژه آب تصفیه شده برای مدارس محلی شده است. در سال 2023، شرکت اپل نخستین شرکتی در جهان بود که توانست به سرمایه بازاری 3 میلیارد دلاری دست یابد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/make-vietnam-apple-s-manufacturing-hub-pm-tells-tim-cook-4735012.html

  • کاهش رشد تسهیلات مسکن در ویتنام به کمترین میزان در 5 سال گذشته

بر اساس اعلام بانک مرکزی ویتنام، نرخ رشد تسهیلات اعطایی بانکهای ویتنام یک درصد بوده است که کمترین میزان در 5 سال گذشته می‌باشد. در گزارش منتشر شده بانک مرکزی ویتنام برای سالهای 2015 الی 2023، اعلام گردیده است وام و تسهیلات مسکن بطور معمول 70 درصد تسهیلات بخش مسکن را به خود اختصاص داده و 30 درصد مابقی بصورت وام توسط شرکتها و کسب و کارها دریافت می‌شود. بر خلاف روند وام و تسهیلات متقاضیان مسکن، تسهیلات مسکن اعطایی به شرکتها و سازندگان مسکن 35 درصد رشد داشته است. دلیل پایین بودن این نسبت، الزام سازندگان مسکن به مدیریت جریان نقدینگی خود و یافتن سایر منابع برای کاهش وابستگی به منابع بانکها می‌باشد. وام‌های بخش املاک در ویتنام از سال 2015 بصورت فزاینده‌ای رشد داشته است و به نرخ رشد 12 درصد در سال 2020 و 15.7 درصد در سال 2021 و دوران شیوع کووید 19 رسیده است. تسهیلات مسکن در سال 2023 افزایش داشته و به 2.9 کوادریلیون معادل نزدیک به 116 میلیارد دلار رسیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/lenders-mortgage-growth-falls-to-5-year-low-central-bank-4734389.html

  • افزایش 42 درصدی صادرات برنج ویتنام

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، در سه ماهه ابتدای سال جاری، ویتنام 2.1 میلیون تن برنج به ارزش 1.4 میلیارد دلار به خارج صادر نموده است که به لحاظ ارزشی، بصورت سال به سال 42 درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان صادرات برنج به تمام بازارهای صادراتی عمده شامل فیلیپین، اندونزی، چین، غنا، مالزی و سنگاپور شاهد رشد بوده است. در حال حاضر، قیمت برنج صادراتی 5 درصد شکسته ویتنام 576 دلار در هر تن می‌باشد که نسبت به ابتدای سال جاری، 12 درصد کاهش داشته و کمتر از قیمت برنج صادراتی کشورهای رقیب چون تایلند و پاکستان می‌باشد. ویتنام که در سومین کشور صادرکننده برنج در دنیا می‌باشد و برای صادرات 5 میلیارد دلار برنج در سال جاری هدفگذاری نموده است که بیشتر از میزان 4.7 میلیارد دلار صادرات برنج این کشور در سال 2023 می‌باشد.

  • شرکت روسی به دنبال سرمایه‌گذاری در انرژی بادی ویتنام

شرکت روسی Zarubezhneft که در 40 سال گذشته شریک شرکت دولتی نفت و گاز ویتنام (Petrovietnam ) بوده است به دنبال سرمایه‌گذاری در انرژی‌های بادی در بخش فراساحل در ویتنام می‌باشد. مدیرعامل این شرکت در ملاقات با نخست وزیر ویتنام در هانوی، عملکرد دولت ویتنام و نخست وزیر این کشور را تحسین کرده و درخواست نمود دولت ویتنام  برای فائق آمدن بر موانع و چالش‌های موجود در پروژه‌های شرکتها در این کشور، مداخله نماید. نخست وزیر ویتنام در این ملاقات ضمن تایید درخواست شرکت روسی از این شرکت خواست با شرکت نفت گاز دولتی ویتنام برای فائق آمدن بر چالش‌ها و مشکلات خود در ویتنام، مشارکت نماید. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، ویتنام با ظرفیت و پتانسیل 513000 مگاوات برق تجدیدپذیر بادی، بالاترین میزان ظرفیت را در میان کشورهای جنوب شرق آسیا دارا می‌باشد. ویتنام برای 6000 مگاوات انرژی بادی فراساحل تا سال 2030 برنامه‌ریزی نموده است.

  • کاهش نزدیک به 30 درصدی تامین مالی استارت آپ‌های ویتنامی در سال گذشته

بر اساس گزارش جدید منتشر شده، استارتاپ‌های ویتنامی در سال 2023 به میزان 510 میلیون دلار به طرق مختلف تامین مالی نموده‌اند که به دلیل چالش‌های اقتصادی در منطقه جنوب شرق آسیا، نسبت به سال قبل از آن، 27.7 درصد کاهش داشته است. بر اساس گزارش آژانس استارت‌آپ‌های سنگاپور، میزان معاملات صورت گرفته 54 مورد بوده که نسبت به سال قبل از آن، 34 درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما