معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی ویتنام

بولتن اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم اسفند ماه 1402 منتشره در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

- افزایش 38 درصدی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ویتنام در دو ماهه ابتدای سال


ویتنام در دو ماهه ابتدای سال جاری میلادی مبلغ 4.29 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) جذب نموده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36.6 درصد افزایش داشته است. در این مدت و به ویژه در ماه فوریه، به طور قابل توجه‌ایی، بسیاری از پروژه‌های بزرگ مقیاس سرمایه‌گذاری خارجی همانند پروژه نیروگاه خورشیدی Trina در استان تای‌نوئن و پروژه نیروگاه خورشیدی Gokin در استان کوانگ نیین، گواهی ثبت سرمایه‌گذاری ( investment registration certificates) دریافت نموده‌اند. در مناطق اقتصادی در جنوب ویتنام، برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی کاربر و برخی از پروژه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست، نیز مجوز دریافت نموده‌اند. استان دونگ نای با تعداد 27 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 439 میلیون دلار، برترین استان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این مدت بوده است. در مدت زمان ذکر شده، بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در ویتنام کماکان سرمایه‌گذاری خارجی سنتی شامل کشورهای سنگاپور، هنک‌کنگ، ژاپن، چین و کره‌جنوبی بوده‌اند که در 77 درصد پروژه‌های جدید و در مجموع 85.5 درصد پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ویتنام، سرمایه‌گذاری نموده‌اند. اگر چه آمریکا اخیر در 12 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در ویتنام سرمایه‌گذاری نموده است، اما میزان کل سرمایه وارد شده در این پروژه‌ها 3.22 میلیون دلار بوده است.
https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/fdi-attraction-up-38-6-in-two-months-4719700.html

 -افزایش 32 درصدی فروش بزرگترین شرکت فولادی ویتنام در دو ماهه ابتدای سال

گروه معظم تولیدکننده فولاد در ویتنام به نام Hoa Phat اعلام نموده است در دو ماهه ابتدای سال جاری، میزان فروش این گروه 32 درصد رشد داشته است. در این مدت این گروه فولادی 1.15 میلیون تن انواع فولاد نورد گرم، فولاد ساختمانی و غیره به فروش رسانده است. میزان تولید این شرکت با 1.38 میلیون تن در مدت ذکر شده به میزان 71 ردصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. هر چند میزان فروش شرکت در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه به دلیل سال نو ویتنامی در ماه فوریه، کاهش قابل ملاحظه‌ای نشان می‌دهد. این گروه بزرگ فولادی، یک سوم تولید و بازار فولاد ویتنام را در اختیار دارد.
https://e.vnexpress.net/news/business/companies/steelmaker-hoa-phat-s-sales-surge-32-in-two-months-4719728.html

-درخواست نخست وزیر ویتنام از بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره و تسهیلات اعتبارات


در تاریخ 17 مارس سال جاری، نخست‌وزیر ویتنام از بانک مرکزی این کشور State Bank of Vietnam (SBV) درخواست نموده است نرخ بهره تسهیلات بانکی را کاهش داده و دسترسی به تسهیلات و اعتبارت بانکی را برای کسب و کارها در جهت رشد اقتصادی تسهیل نماید. وی طی دستور‌العملی از بانک مرکزی خواسته است ضمن بازنگری در شیوه و نتایج اعطای اعتبارات بانکی در سراسر کشور شامل بانکها و موسسات اعتباری، نسبت به تثبیت نرخ بهره در راستای تقویت نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی با تاکید بر تامین و تسهیل اعتبارات و امنیت سیستم مالی و اعتباری اقدام نماید. در این دستورالعمل، بر بازرسی، کنترل و نظارت بر اعطای اعتبارات توسط سیستم بانکی تاکید گردیده است. همچنین تاکید شده است با اعطای اعتبارت خارج از چارچوب قانونی و موارد غیرمشخص و اعطای اعتبارت با نرخ‌های بهره ترجیحی به مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، بستگان و فعالیت‌های سایه‌ای به شدت برخورد شود. ویتنام نرخ رشد اقتصادی 6.5 درصدی را برای سال جاری میلادی هدفگذاری نموده است. این کشور همین میزان نرخ رشد را برای سال 2023 نیز هدفگذاری نموده بود که رشد واقعی صورت گرفته در سال گذشته 5.04 درصد ثبت و گزارش گردید.
https://e.vnexpress.net/news/business/economy/pm-asks-central-bank-to-keep-interests-low-and-financial-access-easier-4719723.html

- پیشنهاد وزارت ساخت و ساز ویتنام مبنی فروش و اجاره حداکثر 5 ملک در سال توسط ویتنامی‌ها


بر اساس پیشنهاد وزارت ساخت و ساز ویتنام (در صورت اجرا)، شهروندان این کشور فقط حداکثر می‌تواند 5 ملک را در بازار املاک این کشور در سال فروش و یا اجاره دهند و در صورت نیاز به فروش و اجاره بیش از این تعداد، می‌بایست نسبت به ثبت و ایجاد یک شرکت اقدام نمایند. این پیشنهاد در راستای تبیین اصلاحات قانون تجارت املاک در ویتنام می‌باشد که در این قانون اشاره شده است افرادی که در بازار املاک در مقیاس کوچک فعالبت دارند، نیازمند به تاسیس شرکت نبوده، لیکن می‌بایست مالیات بر این نوع تجارت از خود را پرداخت نمایند. این قانون پیشنهاد شناسایی افراد فعال در بازار املاک و میزان معاملات آنها تا 5 مورد در سال و تا حداکثر 10 واحد آپارتمان یا واحد ویلایی چنانچه در دست ساخت داشته باشند، ارائه می‌نماید. همچنین این وزارتخانه از شهروندان ویتنامی درخواست نموده است پیشنهادات خود را در این زمینه تا دو ماه آینده به وزارت مزبور ارائه نمایند.
https://e.vnexpress.net/news/property/individuals-can-only-sell-lease-a-maximum-of-5-housing-units-a-year-4718142.html

- ثبت 22 هزار شرکت جدید در ویتنام در 2 ماهه ابتدای سال جاری


بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، در دو ماهه ابتدای سال جاری، تعداد 22.000 شرکت جدید‌التاسیس با سرمایه ثبتی 218.71 تریلیون دونگ معادل بیش از 8.87 میلیارد دلار در ویتنام ثبت شده است. این میزان به لحاظ تعداد شرکت 12.4 درصد و به لحاظ افزایش سرمایه 32.8 درصد بصورت سالیانه افزایش داشته است. در این مدت، تعداد 18970 شرکت فعالیت خود را مجدد از سر گرفته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 4.4 درصد افزایش داشته است. در ماه فوریه به تنهایی، بیش از 8590 شرکت با سرمایه 67.26 تریلیون دونگ تاسیس شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ تعداد 3 درصد کاهش و به لحاظ سرمایه 2.5 درصد افزایش داشته‌اند. همچنین در دو ماهه ابتدای سال تعداد 49270 شرکت و کسب و کار و فعالیت خود را بصورت موقت تعلیق نموده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 27 درصد افزایش نشان می‌دهد. هر چند از این تعداد، 44265 شرکت برابر با 89.8 درصد کل شرکتهای تعلیق شده، کسب و کارهای کوچک با سرمایه کمتر از 10 میلیارد دونگ ( 400 هزار دلار) بوده‌اند. سال گذشته تعداد 160.000 شرکت جدید در ویتنام ثبت شده‌اند که بصورت سال به سال، 7.2 درصد افزایش داشته است. این بالاترین میزان ثبت شرکت در ویتنام در طی یکسال می‌باشد که بیش از 1.2 برابر متوسط تعداد شرکتهای ثبت شده در دوره زمانی 2017 الی 2022 می‌باشد.
https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-sees-over-22-000-new-firms-in-first-two-months-4717289.html

- شرکت تایلندی WHA توسعه‌دهنده مناطق صنعتی در پی احداث پارک صنعتی در جنوب ویتنام


بزرگترین گروه سازنده پارک صنعتی تایلند با نام WHA پیشنهاد خود را جهت توسعه یک منطقه صنعتی و مجتمع اقامتی در استان جنوبی Ba Ria-Vung Tau ویتنام به مقامات این استان ارائه نموده است. این استان 4200 هکتار در منطقه Chau Duc را به منظور توسعه منطقه صنعتی اختصاص داده است و شرکت تایلندی مزبور در نظر دارد طرح خود را در 1200 هکتار از این منطقه احداث نماید. در صورت نهایی شدن و تکمیل این منطقه صنعتی به دومین منطقه بزرگ صنعتی استان پس از پارک صنعتی Chau Duc با 1500 هکتار تبدیل خواهد شد. مقامات استان از ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاری این شرکت تایلندی در استان خبر داده‌اند. شرکت تایلندی WHA از سال 2017 در ویتنام حضور داشته و یک منطقه صنعتی به مساحت 1900 هکتار در استان Nghe An ویتنام احداث نموده است. این شرکت اعلام نموده است در 5 سال آینده 1 میلیارد دلار در ویتنام سرمایه‌گذاری خواهد نمود که در صورت تحقق و ساخت، مناطق صنعتی ایجاد شده به نوبه خود 5 میلیارد دلار سرمایه را جذب خواهند نمود.
https://e.vnexpress.net/news/business/companies/thai-industrial-developer-wha-eyes-southern-vietnam-action-4718555.html

- افزایش 8.5 درصدی خرده فروشی کالا و خدمات در ویتنام در ماه فوریه


بر اساس اطلاعات اداره آمارهای عمومی ویتنام، درآمد فروش کالاها و خدمات مصرفی بخش خرده‌فروشی در ماه فوریه سال جاری میلادی با افزایش سال به سال 8.5 درصدی، به رقم 509.7 تریلیون دونگ معادل 20.63 میلیارد دلار رسیده است. میزان درآمد بخش خرده‌فروشی کالا و خدمات در دو ماهه ابتدای سال در ویتنام با افزایش 8.1 درصدی بصورت سال به سال به رقم 1.03 کوادریلیون دونگ معادل 41.6 میلیارد دلار افزایش یافته است. از این میزان، 798.3 تریلیون دونگ معادل 77.4 درصد کل درآمد مربوط به خرده‌فروشی کالاها و مابقی مربوط به بخش خدمات بوده است. رشد درآمد بخش خدمات عمدتا ناشی از ورود گردشگران خارجی بوده است. به دلیل اتخاذ سیاست مطلوب و تغییرات در قوانین صدور روادید، تعداد گردشگران خارجی در وتینام در ماه فوریه سال جاری به 1.5 میلیون نفر رسیده است که این میزان نسبت به ماه ژانویه 1.5 درصد و نسبت به فوریه سال گذشته 64.1 درصد افزایش یافته است. تعداد گردشگران ورودی به ویتنام در دو ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 68.7 درصد افزایش داشته است.
https://e.vnexpress.net/news/business/economy/retail-sales-of-goods-services-surge-by-8-5-in-february-4718902.html

-درخواست نخست وزیر ویتنام از شرکتهای هواپیمایی استرالیایی برای برقراری پرواز مستقیم به ویتنام


نخست‌وزیر ویتنام که به منظور حضور در نشست سران آسه‌آن به استرالیا سفر نموده است در مراسم سی‌امین سالگرد برقراری پرواز مستقیم میان استرالیا و ویتنام، ابراز داشته است دولت ویتنام شرایط مطلوب را برای خطوط هوایی استرالیایی به منظور توسعه پروازها از استرالیا به ویتنام و ایجاد فضای رقابتی سالم فراهم خواهد نمود. وی عنوان نموده است انتظار دارد در شرایطی که دو کشور سطح مشارکت و همکاری خود را به «مشارکت جامع استراتژیک» ارتقاء داده‌اند، شاهد افزایش پروازهای مستقیم و توسعه گردشگری دو کشور باشند. وی همچنین اعلام داشته است در حال حاضر، ویتنام از خلبان‌ها، مهندسین و مکانیک‌های آموزش‌دیده در داخل این کشور استفاده می‌نماید و انتظار دارد استرالیا در این زمینه به ویتنام کمک نماید. در حال حاضر دو شرکت ویتنامی هواپیمایی ویتنام ایرلاین و ویت جت (خط هواپیمایی با صرفه اقتصادی) چندین پرواز مستقیم هفتگی بین شهرهای دو کشور انجام می‌دهند. استرالیا از مقاصد محبوب ویتنامی‌ها جهت تحصیل، خرید ملک و سرمایه‌گذاری و اقامت می‌باشد.
https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-encourages-australian-airlines-to-establish-routes-to-its-cities-4718794.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما