معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش انتشار اوراق قرضه شرکتی در ویتنام همزمان با افزایش درخواست بازپرداخت اوراق

انتشار اوراق قرضه شرکتی در ویتنام در ماه آوریل با افزایش 29.1 درصدی نسبت به ماه مارس و افزایش 5.2 برابری بصورت سال به سال، به رقم 13.94 تریلیون دونگ معادل 557 میلیون دلار رسیده است. بر اساس اعلام اتحادیه بازار اوراق قرضه ویتنام ( Vietnam Bond Market Association) در ماه آوریل، 13 مورد عرضه اوراق قرضه توسط 6 شرکت صورت گرفته است. از ابتدای سال جاری میلادی، مجموع اوراق قرضه شرکتی دولتی و خصوصی 36.088 تریلیون دونگ معادل 1.44 میلیارد دلار بوده است که از این میزان 8.9 تریلیون دونگ مربوط به اوراق قرضه بخش دولتی و 27.2 تریلیون دونگ مربوط به بخش خصوصی بوده است. همچنین از ابتدای سال جاری، اوراق قرضه باز خرید شده قبل از سررسید برابر با 37 تریلیون دونگ معادل 1.48 میلیارد دلار گزارش شده است. بیشترین میزان فشار بر تادیه اوراق قرضه شرکتی قبل از سررسید مربوط به بخش املاک و انرژی‌های نو بوده است. بر اساس اعلام وزارت دارایی ویتنام، تا پایان سال 2023، میزان اوراق قرضه شرکتی معوق در این کشور برابر با 1 کوادریلیون معادل 40 میلیارد بوده است. ارزش اوراق قرضه سررسید شده در سال جاری در ویتنام 240.1 تریلیون دونگ معادل 9.60 میلیارد دلار می‌باشد که از این میزان، 99.6 تریلیون دونگ معادل 4 میلیارد دلار مربوط به بخش مسکن می‌باشد. وزارت دارایی ویتنام فهرستی از 18 شرکت از میان 21 شرکتی که احتمالا در سال جاری میلادی، امکان بازپرداخت اوراق قرضه سررسید شده خود را ندارند، تهیه نموده است.

https://vietnamnews.vn/economy/1655732/corporate-bond-issuance-surges-redemption-pressure-persists.html

درخواست کارخانجات سیمان ویتنام برای حذف مالیات بر صادرات سیمان

اتحادیه سیمان ویتنام و تولیدکنندگان سیمان در این کشور از دولت درخواست نموده است مالیات 10 درصدی بر کلینکر به عنوان ماده اصلی در تولید سیمان را حذف نماید. این اتحادیه استدلال نموده است کلینکر مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نمی‌باشد. این قانون شامل «صادرات محصولاتی از منابع طبیعی و معدنی است که فرآیندی بر آنها اجرا نشده است» بوده و شامل کلینکر صادراتی ویتنام نمی‌باشد. این اتحادیه با ارسال نامه رسمی‌به وزارت دارایی و وزارت ساخت و ساز ویتنام، خواستار حذف این مالیات شده است. در سال 2023، ویتنام بیش از 31.3 میلیون تن کلینکر و سیمان به ارزش بیش از 1.32 میلیارد دلار صادر نموده است که نسبت به سال 2022، به لحاظ حجمی 1.2 درصد و به لحاظ ارزشی 4.1 درصد کاهش یافته است. در سال 2023، برای دومین سال پیاپی، صادرات کلینکر و سیمان ویتنام کاهش یافته است. در حال حاضر 61 کارخانه تولید سیمان در ویتنام مشغول به فعالیت بوده که مجموع ظرفیت تولیدی آنها نزدیک به 117 میلیون تن در سال می‌باشد. در سال 2023، میزان مصرف سیمان در ویتنام به 87.8 میلیون تن رسیده که از این میزان، مصرف داخلی 56.6 میلیون تن و صادرات 31.2 میلیون تن بوده است. ناظران داخلی این صنعت معتقدند صنعت سیمان ویتنام در حال حاضر با مشکلات متعددی از جمله از دست دادن سهم بازار، ورشکستگی کارخانجات و واگذاری به نهادها و سرمایه‌گذاران خارجی مواجه هستند.

https://vietnamnews.vn/economy/1655783/cement-makers-call-for-scraping-of-clinker-export-tax.html

 افزایش 10 درصدی حجم تجارت ویتنام با چین در 4 ماهه نخست سال

از میان گروه کالاهای اصلی صادراتی ویتنام به چین، گروه انواع تلفن و قطعات آن، تنها گروه کالایی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش میزان صادرات مواجه بوده است. با کاهش 14 درصدی صادرات گروه انواع تلفن و قطعات ویتنام به چین در چهار ماهه نخست سال جاری، این گروه اقلام صادراتی ویتنام جایگاه نخست خود را در میان انواع کالاهای صادراتی ویتنام به چین از دست داده است. بر اساس اطلاعات اولیه اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، صادرات این کشور به چین در 4 ماهه نخست سال جاری با کاهش 10.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 17.7 میلیارد دلار رسیده است. چین، پس از آمریکا، دومین مقصد کالاهای صادراتی ویتنام می‌باشد. پنج گروه کالاهای عمده صادراتی ویتنام به چین با میزان صادرات بیش از 1 میلیارد دلار شامل انواع دوربین‌ها و قطعات آن؛ میوه و سبزیجات؛ ماشین آلات، تجهیزات، ابزارآلات و لوازم یدکی؛ انواع کامپیوتر و قطعات آن و انواع تلفن و قطعات آن می‌باشد که صادرات هر یک از این گروه‌های کالایی بیش از 1 میلیارد دلار می‌باشد.

https://vietnamnews.vn/economy/1655778/phones-and-components-lose-their-spot-as-the-largest-export-group-to-china.html

افتتاح مرکز اطلاعات گردشگری ویتنام در هند

شرکت ملی هواپیمایی ویتنام و شرکای خود در تاریخ 27 اردیبهشت ماه سال جاری، مرکز اطلاعات گردشگری ویتنام را در هند راه اندازی نمودند. این مرکز پس از مطالعه و بررسی بازار گردشگری هند به عنوان یک از بازارهای بالقوه گردشگری ویتنام در جنوب آسیا صورت گرفته است که بر اساس سوابق، سال گذشته نزدیک به 900 هزار مسافر میان دو کشور جابجا شده‌اند که این میزان سه برابر تعداد مسافران در سال 2019 می‌باشد. افتتاح این مرکز در راستای ایجاد پل گردشگری میان دو کشور و گسترش همکاری‌های چندجانبه میان دو کشور ذکر شده است. مقرر است از 26 اردیبهشت ماه سال جاری، هواپیمای ملی ویتنام 4 پرواز در هفته میان دهلی نو و هانوی و 3 پرواز در هفته میان هوشی‌مین و دهلی نو برقرار نماید. در حال حاضر، شرکت‌های متعدد هوایی بیش از 50 پرواز در هفته میان شهرهای مختلف دو کشور انجام می‌دهند.

https://vietnamnews.vn/economy/1655766/vietnamese-tourism-information-centre-opened-in-india.html

صادرات 29 میلیون دلاری زغال سنگ ویتنام در ماه آوریل سال جاری

بر اساس اطلاعات اداره کل گمرک ویتنام، ویتنام با صادرات 109 هزار تن زغال سنگ به ارزش 29.4 میلیون دلار در ماه آوریل و رشد 100 برابری نسبت به ماه قبل از آن، به رکورد تازه‌ایی در صادرات زغال سنگ دست یافته است. در چهار ماهه نخست سال جاری، ویتنام 112.1 هزار تن زغال سنگ به ارزش 30.3 میلیون دلار صادر نموده است که به لحاظ وزنی 30 برابر و به لحاظ ارزشی 23 درصد بیشتر از میزان صادرات این کالا در مدت مشابه سال قبل می‌باشد. متوسط قیمت هر تن زغال سنگ صادراتی ویتنام 270 دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 24.3 درصد کاهش داشته است. در نتیجه مشکلات نیروگاه‌های برقآبی ناشی از پدیده النینو و افزایش دمای هوا، بسیاری از کشورها میزان واردات زغال سنگ خود را برای تامین برق از نیروگاه‌های حرارتی افزایش داده‌اند. ژاپن از بزرگترین واردکنندگان زغال‌سنگ ویتنام در چهار ماه نخست سال جاری بوده است. ژاپن در 4 ماه نخست سال جاری 53.4 هزار تن زغال‌سنگ به ارزش 12.4 میلیون دلار ز ویتنام وارد نموده است که به لحاظ میزان 47.6 درصد و به لحاظ ارزشی 41 درصد کل صادرات زغال سنگ ویتنام را تشکیل می‌دهد.

https://vietnamnews.vn/economy/1655797/coal-exports-hit-29-4-million-in-april.html

 افزایش اصلاحات اداری برای کسب و کارها توسط وزارت دارایی ویتنام

وزارت دارایی ویتنام در نظر دارد فرآیند امور اداری مرتبط با 6 نوع فعالیت تحت مدیریت خود را کاهش داده و تسهیل نماید. این فعالیت‌ها شامل خدمات حسابداری و ارزیابی، بانکی-تامین مالی، مالیات، گمرکی و موارد مرتبط با بخش امنیتی می‌باشد. در این اصلاحات، تسهیل امور از طریق ارتقاء دیجیتالی و کاهش مدارک و مستندات کاغذی و افزایش دسترسی به اطلاعات مورد نیاز از طریق پایگاه‌های داده‌های ملی، پایگاه‌های داده‌های ملی تخصصی و سیستم‌های اطلاعاتی برای بهبود امور اداری و فرآیندهای آن صورت پذیرد. از جمله این اصلاحات، استفاده از روشهای حمایتی در تعیین و کاهش مالیات بر درآمد شرکتها، خانوارها و افراد که در شرایط بلایایی طبیعی، آتش‌سوزی، حوادث رانندگی و بیمارهای جدی دچار ضرر شده‌اند، صورت پذیرد. در بخش گمرکی، وزارت دارایی ویتنام در صدد کاهش فرآیند اجرایی مورد نیاز به منظور تعیین میزان صادرات و واردت شرکتهای کوچک و متوسط می‌باشد. بر اساس اطلاعات اداره آمارهای عمومی ویتنام، در حال حاضر، شرکتهای کوچک و متوسط بیش از 97 درصد کسب و کارها را در سراسر ویتنام تشکیل می‌دهند.

https://vietnamnews.vn/economy/1655707/mof-enhances-administrative-reform-for-businesses.html

 قیمت اجاره آپارتمان در شهرهای‌هانوی و هوشی‌مین ویتنام در میان بالاترین‌ها در آسیا

در بررسی صورت گرفته توسط موسسه اروپایی تحقیقات بازار Global Property Guide، اجاره متوسط یک آپارتمان در دو شهر بزرگ هانوی و هوشی‌مین ویتنام، با میانگین 688 دلار در ماه، در میان شهرهای گران در آسیا قرار دارند. این میزان، متوسط قیمت اجاره آپارتمان یک خوابه در شهرهای‌هانوی و هوشی‌مین می‌باشد. این دو شهر در رتبه دهم در میان شهرهای آسیایی قرار گرفته‌اند. در این بررسی، متوسط قیمت اجاره آپارتمان در ماه برای شهرهای سنگاپور 4590 دلار، هنگ‌کنگ 2173 دلار و توکیو 1216 دلار اعلام شده است. این موسسه قیمت خرید یک آپارتمان یک خوابه در گرانترین نقاط شهرهای‌هانوی و هوشی‌مین را 214500 دلار ذکر کرده است که این میزان دو برابر قیمت خرید آپارتمان یک خوابه در جاکارتا ( با 112500 دلار) و همچنین بالاتر از شهرهای مومبای و مانیل می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/property/hanoi-hcmc-among-top-10-asian-cities-with-highest-one-bedroom-apartment-rents-4746867.html

کاهش قیمت بنزین در ویتنام به کمترین میزان در4 ماه گذشته

در تاریخ 16 آوریل، قیمت انواع بنزین در ویتنام کاهش یافته و به کمترین میزان در 4 ماه گذشته رسیده است. بنزین RON95 با 1.74 درصد کاهش به رقم 23130 دونگ ( 91 سنت دلار) رسیده است. همچنین قیمت بنزین RON92 نیز با کاهش 2.25 درصدی به 22110 دونگ در هر لیتر رسید. قیمت گازوئیل نیز با 0.15 درصد افزایش به 19.870 دونگ در هر لیتر تغییر نمود. وزارت صنعت و تجارت ویتنام به عنوان تعیین‌کننده قیمت سوخت در این کشور اعلام داشته است در هفت روز گذشته، کاهش ذخایر نفتی آمریکا و کاهش ارزش دلار، تقاضا را برای سوخت افزایش داده است. در حال حاضر ، وزارت صنعت و تجارت ویتنام بصورت دوره هفت روزه، قیمت انواع حامل‌های انرژی در ویتنام را اعلام می‌نماید. قمیت انواع سوخت در ویتنام تا قبل از منازعه روسیه و اکراین و نوسانات شدید بازار نفت، بصورت دوره‌های 15 روزه اعلام می‌گردید. در حال حاضر 33 شرکت عمده (به استثناء 4 شرکت عرضه سوخت هواپیما) سوخت مورد نیاز این کشور را از طریق نزدیک به 17 هزار جایگاه، در بازار ویتنام عرضه می‌نمایند. شرکت پالایشگاهی دولتی Petrolimex، شرکت پیشرو و غالب در ارائه سوخت در ویتنام می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/markets/gasoline-prices-dive-to-4-month-low-4746904.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما