معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش 79 درصدی درآمد 5 پلتفرم برتر تجارت الکترونیک در ویتنام

در سه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، درآمد کل 5 پلتفرم برتر تجارت الکترونیک ویتنام شامل Shopee, TikTok Shop, Lazada, Tiki و Sendo به بیش از 71 تریلیون دونگ ( بیش از 2.79 میلیارد دلار) رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 79 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس گزارش وبسایت Metric، در سه ماه ابتدای سال جاری میلادی، بیش از 766 میلیون کالا بر روی این پلتفرم‌ها به فروش رفته است که نشان دهنده رشد 83 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌باشد. بیش از 511000 فروشگاه، سفارش فروش دریافت کرده‌اند. در این مدت، تعداد فروشندگان بر روی این پلتفرم‌ها نیز 9.22 درصد افزایش یافته است. فروش اقلام آرایشی و بهداشتی و لوازم منزل و لوازم مرتبط با مد زنانه بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده‌اند. صنعت زیبای، درآمدی بیش از 11.25 تریلیون دونگ معادل نزدیک به 450 میلیون دلار را کسب نموده است. نزدیک به 70 درصد فروش 5 پلتفرم تجارت الکترونیک ویتنام در شهرهای‌هانوی و هوشی‌مین کسب شده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/revenue-on-top-five-e-commerce-platforms-jumps-79-4739411.html

ویتنام نیازمند 190 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی تا سال 2030

بر اساس دستورالعمل اجرایی برنامه‌ برق ملی ویتنام (National Power Planning)، بخش انرژی این کشور نیازمند 4.13 الی 4.8 کوادریلیون دونگ معادل 163 الی 190 میلیارد دلار سرمایه برای اجرایی نمودن برنامه‌ی این بخش تا سال 2030 می‌باشد. بر اساس این برنامه، که بصورت تصمیات مصوب معاون نخست وزیر ویتنام تصویب شده است، تمامی سرمایه‌های مورد نیاز از سایر منابع به استثناء سرمایه بخش عمومی تامین خواهد شد. در این برنامه به میزان زمین مورد نیاز در خشکی و در بخش دریایی جهت اجرایی طرح‌ها و برنامه‌ها اشاره شده است. در برنامه ملی برق ویتنام برای سال های 2021 الی 2030 و با افق چشم انداز 2050 بر زمینه‌های نفت، گاز، زغال سنگ، برق و انرژهای نو و تجدیدپذیر و با تمرکز بر حوزه‌های تحقیق، اکتشاف، استخراج، تولید، ذخیره‌سازی و توزیع تاکید گردیده است. در این برنامه به طور مشخص بر توسعه نیروگاه‌های بادی فراساحل در ترکیب با سایر انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر خورشیدی و انرژی بادی در خشکی برای تولید انرژی‌‎های جدید (هیدروژن و آمونیاک سبز) با هدف ارائه به بخش داخلی و صادرات تاکید و تمرکز شده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/energy-industry-needs-190b-investment-by-2030-4739477.html

 میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ویتنام در 4 ماه ابتدای سال جاری، بالاترین میزان در 5 سال گذشته

بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در ویتنام در چهار ماه ابتدای سال جاری میلادی برابر با 6.28 میلیارد دلار گزارش شده است که بالاترین میزان در بازه چهار ماهه در 5 سال گذشته می‌باشد. بخش فرآوری صنعتی با جذب 4.93 میلیارد دلار و 78.5 درصد کل سرمایه‌های جذب شده در این مدت، بیشترین میزان جذب سرمایه خارجی را به خود اختصاص داده است. پس از آن، بخش املاک و ساختمان با جذب 607.6 میلیون دلار در رتبه دوم و بخش توزیع برق، گاز، آب گرم، و سرمایشی با 259.8 میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد. در این مدت 50 کشور و قلمرو در ویتنام سرمایه‌گذاری نموده‌اند. سنگاپور با سرمایه‌گذاری 2.59 میلیارد دلار و 36.4 درصد کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این مدت، رتبه نخست را از آن خود نموده است. هنگ‌کنگ با 898.6 میلیون دلار در رتبه دوم و ژاپن با 814 میلیون دلار در رتبه سوم کشورهای سرمایه‌گذار در ویتنام بوده‌اند. در گزارش ارائه شده برای مدت زمان فوق، سرمایه‌گذاران ویتنامی 98.3 میلیون دلار در 36 پروژه جدید در خارج از مرزهای ویتنام سرمایه‌گذاری نموده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش نشان می‌دهد. آمار فوق بیانگر آن است که ویتنام کشوری به شدت سرمایه‌پذیر است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/fdi-disbursement-in-january-april-period-reaches-five-year-record-4740758.html

خروج سپرده‌های بانکی از بانک های ویتنام به دلیل کاهش نرخ‌های بهره

سپرده‌های بانکی در ویتنام در ماه ژانویه سال جاری کاهش یافته است و این در حالی است که در دو سال گذشته، شاهد افزایش سپرده‌ها در بانکها در ابتدای سال بوده‌ایم. بررسی اطلاعات اداره آمارهای عمومی ویتنام بیانگر آن است که تا پایان ماه مارس، میزان جذب سپرده‌ها در بانکهای ویتنام 0.76 درصد کاهش یافته و این در حالی است که در مدت زمان یاد شده در سال گذشته، میزان سپرده‌ها 1.2 درصد افزایش یافته بود. نرخ سود سپرده‌های بانکی در ماه ژانویه سال جاری نزدیک به 5 درصد بوده و این در حال است که نرخ سود سپرده‌ها در اوایل سال میلادی گذشته نزدیک به 9 درصد توسط بانک های ویتنامی اعلام شده بود. همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌ها از ابتدای سال جاری، قیمت طلا در ویتنام 10.4 درصد و شاخص بازار بورس اوراق بهادار ویتنام ( VN-Index) 10.5 درصد افزایش یافته است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/vietnamese-pull-out-deposits-from-banks-as-interest-rates-plummet-4740976.html

 مازاد تراز تجاری 8.4 میلیارد دلاری ویتنام در چهار ماهه نخست سال جاری

میزان صادرات و واردات ویتنام در چهار ماه نخست سال جاری به رقم 238.9 میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری ویتنام در این مدت مثبت 8.4 میلیارد دلار بوده که بیشتر از 7.66 میلیارد دلار ثبت شده در مدت زمان مشابه در سال گذشته می‌باشد. بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، این کشور تنها در ماه آوریل 30.94 میلیارد دلار صادرات داشته است که مجموع صادرات ویتنام در چهار ماه نخست سال جاری به 123.6 میلیارد دلار رسیده است. از این میزان، صادرات شرکتهای ویتنامی 33.62 میلیارد دلار و صادرات شرکتهای با سرمایه‌گذاری‌ خارجی 90.02 ملیارد دلار بوده است. ( نزدیک به 75 درصد صادرات ویتنام از سوی شرکتهای با سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است). در این مدت، صادرات محصولات فرآوری شده ( Processed product) نزدیک به 108.27 میلیارد دلار بوده که 87 درصد کل صادرات ویتنام را تشکیل می‌دهد. بشترین میزان صادرات ویتنام به آمریکا با 34.1 میلیارد دلار و پس از آن چین با 18 میلیارد دلار و اتحادیه اروپا با 16.4 میلیارد دلار بوده است. در این مدت، ویتنام 115.24 میلیارد دلار واردات داشته که 41.86 میلیارد دلار آن توسط شرکتهای ویتنامی و 73.4 میلیارد دلار دیگر توسط شرکتهای با منشا سرمایه‌گذاری خارجی وارد ویتنام شده است. مواد اولیه تولیدی با حجم 108.3 میلیارد دلار و سهم 94 درصدی از کل واردات،  بیشترین محصولات وارد شده به این کشور می‌باشد. چین با صادرات 41.6 میلیارد دلار به ویتنام در رتبه نخست و پس از آن کره‌جنوبی با 17.1 میلیارد دلار، در رتبه دوم مبادی وارداتی ویتنام بوده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/trade-surplus-hits-8-4b-in-four-months-4740626.html

 پیشنهاد دولت ویتنام مبنی بر تمدید زمان کاهش مالیات بر ارزش افزوده در این کشور

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت ویتنام به مجلس این کشور و در صورت تصویب مجلس، مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر برای 6 ماه ابتدای سال جاری از 10 درصد به 8 درصد کاهش یافته است، مدت زمان اعتبار آن تا پایان سال جاری میلادی تمدید خواهد شد. دولت ویتنام هدف از این لایحه را در جهت حمایت از کسب و کارها و فعالیتهای تولیدی اعلام نموده است. بر اساس این لایحه پیشنهادی دولت ویتنام، مجموعه اقداماتی در جهت حمایت از اقتصاد این کشور شامل تمدید زمان کاهش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده، تسهیل مهلت پرداخت مالیات بر درآمد شرکتها، تخفیف در مالیات بر مصارف خاص و مالیات بر درآمد اشخاص و کاهش برخی از تعرفه‌ها و عوارض و نرخ‌های اجاره زمین‌های دولتی که از سال 2023 آغاز شده، ارائه نموده است. کاهش مالیات بر ارزش افزوده در نیمه سال جاری میلادی درآمد دولت ویتنام را حدود 23.48 تریلیون دونگ کاهش خواهد داد و انتظار می‌رود ادامه کاهش آن در نیمه دوم سال نیز درآمد دولت را به میزان 24 تریلیون دونگ معادل 994.7 میلیون دلار کاهش دهد. به منظور جلوگیری از اثرات منفی شیوع بیماری کووید و همینطور تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی، دولت ویتنام مجموعه اقداماتی را در سالهای 2020 الی 2023 به منظور احیای اقتصادی به ارزش تقریبی 700 تریلیون دونگ معادل 28 میلیارد دلار انجام داده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/government-proposes-extending-vat-cut-until-year-end-4741507.html

ویتنام در پی تولید برنج کافی برای صادرات 8 میلیون تن برنج در سال جاری

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، این کشور انتظار دارد در سال جاری 43 میلیون تن برنج برداشت نماید که برای مصرف داخلی و صادرات 8 میلیون تن برنج کافی خواهد بود. در چهار ماه ابتدای سال جاری میلادی، ویتنام نزدیک به 3.23 میلیون تن برنج صادر نموده است که درآمد ارزی حاصله در این مدت برابر با 2.08 میلیارد دلار بوده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 36.5 درصدی به لحاظ میزان و 11.7 درصدی به لحاظ ارزشی داشته است. بخشی از این رشد، مرهون افزایش 22 درصدی قیمت برنج صادراتی ویتنام نسبت به ابتدای سال جاری بوده که به 644 دلار در هر تن رسیده است. بر اساس گزارش‌ها، به دلیل پدیده ال‌نینو و اثرات تغییرات آب و هوایی، تولید و برداشت برنج در سال زراعی 2023-2024 نزدیک به 518 میلیون تن خواهد بود و این در حالی است که پیش‌بینی از میزان تقاضای جهانی برنج در سال جاری برابر با 525 میلیون تن می‌باشد و این به معنای شکاف 7 میلیون تنی عرضه و تقاضای جهانی برنج در سال جاری می‌باشد. برآورد می‌شود میزان کل برنج صادراتی ویتنام در منطقه دلتای مکونگ به عنوان بزرگترین مرکز تولید و برداشت برنج در ویتنام حدود 7.6 میلیون تن گردد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-to-produce-enough-rice-for-8-million-tons-exports-4741497.html

شرکت چینی علی‌بابا به دنبال ساخت مرکز داده‌ها در ویتنام

شرکت معظم فن‌آوری چینی علی بابا (Alibaba) اعلام نموده است در صدد است به منظور ذخیره اطلاعات کاربران محلی در ویتنام در راستای سیاستهای قانونی این کشور، یک مرکز داده‌ها در ویتنام احداث نماید. این شرکت اعلام نموده است اخیرا به منظور میزبانی از اطلاعات و داده‌های کاربران محلی در ویتنام، از امکانات شرکت دولتی ویتنامی‌شامل Viettel  وVNPT استفاده نموده است. همچنین این شرکت به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات، از سرورهای شرکتهایی در سایر کشورها نظیر اندونزی و سنگاپور استفاده می‌نماید. در نهایت این شرکت اعلام داشته با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای بازار ویتنام و فضای اقتصادی رو به  رشد و توسعه در این کشور، در نظر دارد مرکز داده‌ای در ویتنام احداث نماید. ویتتنام در سال 2022 از شرکتهای بین‌المللی فعال در این کشور خواسته است به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران ویتنامی، مرکز ذخیره داده‌های کاربران ویتنامی  را در این کشور احداث نمایند.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/alibaba-to-build-data-center-in-vietnam-4741245.html

افزایش 24 درصدی صادرات محصولات بخش کشاورزی، جنگلداری و آبزیان ویتنام

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، صادرات محصولات بخش کشاورزی، جنگلداری و آبزیان ویتنام در چهار ماه نخست سال جاری میلادی به 19.06 میلیارد دلار رسیده است که بصورت سال به سال، 23.7 درصد رشد نشان می‌دهد. میزان واردات محصولات این بخش به ویتنام در این مدت برابر با 14.32 میلیارد دلار ثبت شده است که در نتیجه آن، تراز تجاری ویتنام در این بخش 4.74 میلیارد دلار بوده است. در ماه آوریل به تنهایی، صادرات محصولات این بخش 5.14 میلیارد دلار بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل، 19.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. صادرات این محصولات به بازارهای عمده صادراتی در آسیا، آمریکا و اروپا و آفریقا از 20 الی 38 درصد رشد داشته است. آمریکا، چین و ژاپن به ترتیب سه کشور عمده واردکننده محصولات این بخش از ویتنام بوده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/agro-forestry-aquatic-product-exports-up-nearly-24-4741197.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما