معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی ویتنام

بولتن اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم فروردین ماه 1403 منتشره در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • کاهش نرخ وام و تسهیلات خرید مسکن در ویتنام به کمترین میزان در یک دهه گذشته

در حال حاضر، بسیاری از بانکها در ویتنام، نرخ وام و تسهیلات خرید مسکن خود را حدود 5-6 درصد نگه داشته‌اند که کمترین میزان در یک دهه گذشته می‌باشد. همچنین در حال حاضر، بانکهای خارجی در ویتنام نرخ‌های بهره نزدیک به 6 درصد برای وام‌های تا 3 سال ارائه می‌کنند. بطور معمول، تسهیلات بانکی خرید مسکن در ویتنام برای مدت مشخصی ابتدا ثبات بوده و برای سالهای بعد، این نرخ شناور می‌باشد. بانکهای بزرگ دولتی ویتنام نظیر BIDV, Agribank, Vietinbank نرخ‌های بهره تسهیلات مسکن خود را در طیف 5-7 درصد و یا اندکی بالاتر از نرخ های اعلامی‌توسط بانکهای خارجی، اعلام نموده‌اند. در حال حاضر، بانکهای خصوصی نرخ‌های تسهیلات مسکن خود را در طیف 5 الی 8 درصد اعلام می‌نمایند. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/banks-slash-mortgage-rates-to-decade-low-4728288.html

  • حضور 6 ویتنامی در فهرست میلیاردرهای جهان

بر اساس آخرین گزارش میلیاردرهای جهان که توسط موسسه فوربس انجام شده است، 6 میلیاردر از ویتنام از جمله رئیس وینگروپ ( به عنوان بزرگترین هلدینگ اقتصادی ویتنام) آقای فام نات وونگ، خانم نوین تی فونگ تائو مدیرعامل و رئیس شرکت هواپیمایی ویتجت ایر، آقای چان دین لانگ مدیرعامل گروه معظم فولادی‌هائو فات ( 33 درصد سهم بازار و تولید فولاد ویتنام در اختیار این گروه می‌باشد)؛ آقای هو هونگ انه مدیرعامل بانک تکوم بانک به عنوان بزرگترین بانک ویتنام؛ آقای چان با زونگ، مدیرعامل گروه خودرو سازی تاکو فعال در زمینه مونتاژ و واردات خودرو و آقای نوین دانگ گوانگ، مدیرعامل گروه ماسان به عنوان بزرگترین شبکه فروش سوپرمارکتی در این فهرست قرار گرفته اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vietnam-has-6-billionaires-in-forbes-global-rich-list-4729907.html

  • احتمال صادرات 55 میلیارد دلاری بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام در سال جاری

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، در سال جاری، صادرات محصولات بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام می‌تواند به رقم 55-54 میلیارد دلار دست یابد. در سه ماهه ابتدای سال جاری، صادرات این بخش اقتصادی ویتنام با افزایش 21.8 درصدی به رقم 13.53 میلیارد دلار رسیده است. چهار قلم صادراتی این بخش در این مدت به رقم بیش از یک میلیارد دلار صادرات دست یافته‌اند که به ترتیب چوب و مصنوعات چوبی 2.32 میلیارد دلار، میوه و سبزیجات 1.23 میلیارد دلار، برنج 1.37 میلیارد دلار و قهوه 1.9 میلیارد دلار صادرات داشته‌اند. در سه ماهه ابتدای سال جاری، صادرات محصولات شیلاتی ویتنام با افزایش 1.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم 1.86 میلیارد دلار رسیده است.

  • بالاترین رشد سه ماهه اقتصادی هوشی‌مین در پنج سال اخیر در فصل نخست سال جاری

رشد اقتصادی شهر هوشی‌مین به عنوان قطب فعالیت‌های اقتصادی ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری 6.54 درصد ثبت شده است که بالاترین میزان رشد اقتصادی سه ماه ابتدای سال، از سال 2020 می‌باشد. بر اساس اداره آمارهای شهر هوشی‌مین، این میزان رشد، بالاتر از میزان رشد اقتصادی 5.5 درصدی پیش‌بینی شده توسط کارشناسان می‌باشد. بالاترین میزان رشد اقتصادی فصلی ثبت شده 4.58 درصد و مربوط به سال 2021 بوده است. نرخ رشد اقتصادی این شهر در سه ماهه ابتدای سال گذشته تنها 0.7 درصد گزارش شده است. بخش خدمات با نرخ رشد 7.34 درصدی، بالاترین میزان مشارکت در رشد بالای اقتصادی این شهر داشته است. دو بخش مهم اقتصادی دیگر یعنی بخش صنعت و ساختمان نیز هر یک 5.66 درصد رشد داشته‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/hcmc-economic-growth-at-five-year-high-4717339.html

  • مازاد تجاری 8.08 میلیارد دلاری ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری

بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، مازاد تجاری ویتنام در سه ماهه سال جاری 8.08 میلیارد دلار گزارش شده است که بصورت سال به سال 63.9 درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت، مجموع صادرات و واردات ویتنام به رقم 178.04 میلیارد دلار رسیده است که 15.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد نشان می‌دهد. میزان صادرات ویتنام در سه ماهه ابتدای سال با افزایش 17 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 93.06 میلیارد دلار رسیده است. صادرات کالاهای صنعتی فرآوری‌شده به میزان 82.02 و نزدیک به 88.1 درصد کل میزان صادرات این کشور، بخش عمده صادرات ویتنام را در این مدت تشکیل داده است. همچنین میزان واردات نیز در این مدت با افزایش 13.9 درصدی، رقم 84.98 میلیارد دلار گزارش شده است. مواد اولیه تولیدی به ارزش 79.9 میلیارد دلار، نزدیک به 94 درصد ارزش کل واردات ویتنام را تشکیل داده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/trade-surplus-reaches-8-08b-in-first-quarter-4728303.html

  • افزایش 8.2 درصدی خرده فروشی کالاها و خدمات در ویتنام در سه ماهه اول سال جاری

بر اساس اطلاعات اداره آمارهای عمومی ویتنام، خرده فروشی کالاها و خدمات مصرفی در سه ماه ابتدای سال جاری در این کشور به میزان 1.53 کوادریلیون دونگ برابر با 61.2 میلیارد دلار رسیده است که بصورت سال به سال 8.2 درصد افزایش نشان می‌دهد. از میزان کل فروش کالا و خدمات، برآورد می‌شود 1.19 کوادریلیون دونگ معادل 77.4 درصد متعلق به فروش کالا و مابقی مربوط به فروش خدمات باشد. درآمد کل ناشی از فروش کالاها و خدمات و خدمات مصرفی در ماه مارس سال جاری نزدیک به 509 تریلیون دونگ برآورد شده است که بصورت ماه به ماه 0.5 درصد و بصورت سال به سال 9.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/retail-sales-of-goods-services-up-8-2-in-q1-4730527.html

  • دو سناریوی رشد اقتصادی ویتنام در سال جاری

وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام دو سناریوی رشد اقتصادی ویتنام و دستیابی به رشد اقتصادی هدفگذاری شده 6 و 6.5 درصدی را بررسی نموده است. به منظور تحقق و دستیابی به رشد اقتصادی 6 درصدی، اقتصادی این کشور در سه ماه‌های دوم، سوم و چهارم می‌باییست به ترتیب 5.85، 6.22 و 6.28 درصد رشد اقتصادی داشته باشد. این در حالی است که برای دستیابی به رشد اقتصادی 6.5 درصد، برای سه ماه‌های آتی تا پایان سال می‌بایست به ترتیب 6.32، 6.79 و 7.08 درصد رشد ثبت نماید. وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری ویتنام اعلام نموده است هر چند برای سال جاری، رشد 6.5 درصدی هدفگذاری شده است، اما برای دستیابی به آن، مشکلات و چالش‌های مشخصی وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای دستیابی به نرخ هدفگذاری شده است. رشد تقاضای مصرفی در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سالهای 19-2011 و قبل از شیوع کووید، کمتر بوده است. کاهش تقاضا و رقابت شدید از مهمترین چالش‌های کسب و کارهای صنعتی به عنوان عامل مهم رشد اقتصای می‌باشند. بر اساس گزارش این وزارتخانه، نزدیک به 74 هزار کسب و کار و فعالیت اقتصادی در سه ماهه ابتدای سال جاری فعالیت خود را متوقف نمودند که بصورت سال به سال 23 درصد افزایش داشته است، هر چند بیشتر این فعالیت‌های اقتصادی، کسب و کارهای کوچک و متوسط بوده‌اند. همچنین در سه ماهه ابتدای سال، میزان فعالیتهای اقتصادی که بصورت موقت بسته و یا در انتظار انحلال می‌باشند به ترتیب به میزان 24.5 و 18.4 درصد افزایش داشته است. میزان وام‌ها و تسهیلات مشکوک‌الوصول بانکها در پایان سال 2023 میزان 4.79 درصد گزارش شده است که بیش از دو برابر نرخ 2.03 درصدی آن در پایان سال 2022 می‌باشد که خود منجر به افزایش هزینه‌های سیستم بانکی گردیده است. این وزارتخانه از دولتهای محلی خواسته است تمام تلاش خود را برای دستیابی کشور به رشد اقتصادی 6.5 درصدی در سال جاری بکار ببندند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/two-scenarios-for-gdp-growth-this-year-planning-ministry-4730342.html

  • کاهش 4.2 درصدی درآمد بودجه عمومی از محل صادرات و واردات در سه ماهه ابتدای سال

بر اساس اطلاعات اداره کل گمرک ویتنام، درآمد بودجه عمومی ناشی از صادرات و واردات در سه ماهه ابتدای سال جاری به 88.35 تریلیون دونگ معادل 3.53 میلیارد دلار رسیده است که بصورت سال به سال 4.2 درصد کاهش نشان می‌دهد. به منظور جمع‌آوری بودجه عمومی، مجلس ملی ویتنام سازمانی را تعیین نموده است تا در سال جاری 375 تریلیون دونگ جمع‌آوری نماید که از این میزان، انتظار می‌رود 204 تریلیون دونگ از محل صادرات و واردات کسب نماید. این سازمان اعلام نموده است به منظور جمع‌آوری بودجه عمومی از محل عوارض و تعرفه‌های صادرات و واردت، اصلاحاتی در زمینه سیاست‌گذاری گمرکی و مراحل دریافت تعرفه و عوارض به منظور جلوگیری از تقلب و رشوه و فساد، اجرایی خواهد کرد. در سه ماهه ابتدای سال جاری، قاچاق، تخلفات تجاری و قاچاق مواد مخدر بصورت پیچیده‌تری شکل گرفته است که در سه ماهه ابتدای سال، موارد کشف شده قاچاق و تخلف 3483 مورد به ارزش 5.81 تریلیون دونگ بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/state-budget-revenue-from-exports-imports-down-4-2-in-q1-4730550.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما