معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی ویتنام

بولتن اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم اسفند ماه 1402 منتشره در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • تامین مالی 1.14 میلیارد دلاری اوراق قرضه دولتی در ویتنام

در ماه فوریه سال جاری میلادی، بورس اوراق بهادار هانوی (HNX) در 12 مزایده، اوراق قرضه دولتی این کشور را به ارزش 28.2 تریلیون دونگ معادل 1.1 میلیارد دلار عرضه و به فروش رسانده است. نرخ بهره این اوراق رو به افزایش بوده به گونه‌ای که اوراق قرضه با سررسید 5 سال با نرخ بهره 1.42 درصد، اوراق 10 ساله با نرخ بهره 2.31 درصد، اوراق 15 ساله با سررسید 2.51درصد و اوراق قرضه با سررسید 20 ساله با نرخ بهره 2.65 درصد به فروش رفته است. بر اساس اطلاعات بورس اوراق بهادار هانوی، ارزش مبادله‌ای و بازاری اوراق قرضه دولتی (G-bonds) در بازار ثانویه به 9.363 میلیارد دونگ رسیده است که نسبت به ماه قبل به میزان 2.91 درصد رشد داشته است. درصد ارزش مبادلات صورت گرفته توسط سرمایه گذاران خارجی از کل ارزش اوراق تنها 1.86 درصد بوده است. اوراق با سررسید تا 10 سال، بین 10 الی 15 سال و اوراق با سررسید تا 7 ، بیشترین میزان مبادلات صورت گرفته بوده که به ترتیب 16.92 درصد، 15.5 درصد و 12.66 درصد کل اوراق مبادله شده را به خود تخصیص داده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/economy/1-14b-worth-of-g-bonds-raised-in-february-4720605.html

  • پیش‌بینی رشد اقتصادی 5.5 درصدی ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری

بر اساس پیش‌بینی بانک United Overseas مستقر در سنگاپور، اقتصاد ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری 5.5 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت که این میزان برای مدت مشابه در سال گذشته، 3.3 درصد بوده است. پیش‌بینی این بانک از رشد اقتصادی ویتنام برای کل سال جاری 56 درصد می‌باشد که این رقم در سال گذشته 5 درصد پیش‌بینی شده بودکه منطبق با رشد 5.05 درصدی اقتصادی ثبت شده ویتنام برای سال 2023 بوده است. در دو ماهه ابتدای سال جاری، شاخص‌های خرید مدیران از 49.3 در سال گذشته به 50 افزایش یافته، همچنین در این مدت، صادرات بصورت سال به سال 17.6 درصد و تولیدات صنعتی 5.7 درصد رشد داشته است. این بانک سنگاپوری پیش‌بینی نموده است تورم در ویتنام روند افزایشی داشته  و تورم در سال جاری به 3.8 درصد برسد که نسبت به تورم 3.25 درصدی سال گذشته، افزایشی خواهد بود. همچنین بانک UOB پیش‌بینی نموده است نرخ تامین مالی مجدد (refinance) بانک مرکزی ویتنام در سال جاری در سطح 4.5 درصد ثابت نگه دارد. ویتنام برای رشد اقتصادی 6.5 درصدی در سال جاری میلادی هدفگذاری نموده است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/gdp-growth-expected-to-reach-5-5-in-q1-uob-4721300.html

  • رتبه پنجم ویتنام با GDP بالغ بر 433 میلیارد دلار در میان کشورهای جنوب شرق آسیا

بر اساس آخرین اطلاعات صندوق بین‌المللی پول (IMF)، اندازه تولید ناخالص ویتنام (GDP) در سال 2023 بالغ بر 733.3 میلیارد دلار بوده که از این لحاظ، پنجمین اقتصاد در میان اقتصادهای جنوب شرق آسیا محسوب می‌گردد. در اطلاعات ارائه شده، تولیدناخالص داخلی ویتنام همطراز با مالزی (433.35 میلیارد دلار) و بالاتر از اقتصادهای کشورهای میانمار (74.9 میلیارد دلار)، کامبوج (30.9 میلیارد دلار)، برونئی (15.1 میلیارد دلار)، لائوس (14.2 میلیارد دلار) و تیمور شرقی (2 میلیارد دلار) قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات (IMF)، تولید ناخالص داخلی منطقه جنوب شرق آسیا در سال 2023 برابر با 3.86 تریلیون دلار بوده که اندونزی با 1.42 تریلیون در رتبه نخست، تایلند با 512 میلیارد در رتبه دوم و سنگاپور و فیلیپین به ترتیب با 497 و 435.7 در رتبه‌های سوم و چهار قرار گرفته‌اند.

https://vietnamnews.vn/Economy/1651902/viet-nam-s-gdp-reaches-over-430-billion-in-2023-fifth-most-in-southeast-asia.html

  • شرکت استرالیایی Cario Generation به دنبال سرمایه‌گذاری در انرژی بادی در ویتنام

رئیس بخش آسیا پاسفیک شرکت معظم انرژی بادی Corio Generation که یکی از بزرگترین توسعه‌دهندگان انرژی‌های بادی در جهان می‌باشد در دیدار با نخست‌وزیر ویتنام از عزم و اراده این شرکت برای توسعه فعالیت خود در زمینه انرژی بادی در ویتنام سخن گفته و از نخست‌وزیر ویتنام درخواست نموده است به منظور تسهیل ورود این شرکت در پروژه بزرگ انرژی بادی در بخش فراساحل، از این شرکت حمایت نماید. شرکت مزبور وابسته به گروه معظم خدمات مالی Macquarie می‌باشد. در این ملاقات، نخست وزیر ویتنام از تصمیم شرکت مزبور قدردانی و حمایت نموده و اظهار داشته است قیمت خرده‌فروشی برق می‌بایست برای هر دو طرف مناسب و مطلوب باشد. همچنین نخست‌وزیر ویتنام از این شرکت درخواست داشته است در نهایت به انتقال تکنولوژی این صنعت به طرف ویتنامی‌به عنوان بخشی از قرارداد و توافق، حمایت نماید. شرکت Corio Generation پروژه‌های بسیاری در کشورهای مختلف جهان از جمله در انگلیس، سوئد و دانمارک با مجموع ظرفیت بیش از 30 گیگاوات اجرا نموده است. این شرکت از سال 2019 در پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر ویتنام مشارکت داشته است. در 5 مارس سال جاری، این شرکت یادداشت تفاهمی‌با زیرمجموعه Vietnam Electricity به منظور همکاری و مشارکت در پروژه‌های انرژی بادی فراساحل امضاء نمود. ویتنام تاکنون بیش از 6000 مگاوات انرژی بادی فراساحل اجرا نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/australian-wind-power-giant-eyes-vietnam-investment-4720294.html

  • افزایش 47 درصدی صادرات محصولات جنگلداری ویتنام در دو ماهه ابتدای سال جاری

بر اساس اعلام اداره جنگلداری وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، در دو ماهه ابتدای سال جاری میلادی، ویتنام 2.68 میلیارد دلار محصولات این گروه محصولات صادراتی را به خارجی از کشور صادر نموده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بصورت سال به سال 47.4 درصد افزایش نشان می‌دهد. . مازاد تراز تجاری این بخش، 2.46 میلیارد دلار می‌باشد. در سال جاری، این زیربخش بخش کشاورزی ویتنام برای 15.2 میلیارد دلار صادرات هدفگذاری نموده است که از این میزان، مبلغ 14.2 میلیارد دلار صادرات چوب و محصولات چوبی خواهد بود و بصورت سال به سال، 6 درصد افزایش خواهد داشت. بازار هدف و مقصد اصلی مصنوعات چوبی صادراتی ویتنام، آمریکا و کشورهای اروپایی می‌باشد. بخش جنگلداری ویتنام شدیدا واردات چوب را مدیریت و کنترل نموده و در پی استفاده از چوب‌های صددرصد قانونی در فرآیند تولید مصنوعات چوبی بوده و بر استفاده از چوب‌های تولیدی در داخل ویتنام تاکید خواهد نمود.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/forestry-exports-up-47-in-two-months-4721041.html

  • درخواست نخست وزیر ویتنام از شرکتهای نیوزلندی برای افزایش سرمایه گذاری در ویتنام

نخست‌وزیر ویتنام در سفر رسمی خود به نیوزیلند و در نشست اقتصادی با شرکتهای نیوزیلندی، از این شرکتها درخواست نمود است سرمایه‌گذاری خود را در ویتنام به ویژه در بخش‌های نوآوری، آموزش و انرژی افزایش دهند. در این نشست، نخست‌وزیر ویتنام تاکید اصلی خود را بر جذب سرمایه‌های خارجی در بخش‌های با اولویت کیفیت، کارایی و سازگاری و کسب و کارهای دوستدار محیط زیست با تاکید بر استفاده از علوم و تکنولوژی قرار داده است. تاکید ویتنام در این نشست بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های نظیر اقتصاد سبز و دیجیتال، اقتصاد مبتنی بر دانش، علوم و تکنولوژی، خلاقیت و نوآوری، خودروهای برقی، نیمه‌هادی‌ها، انرژی‌های نو، بیوتکنولوژی، خدمات بهداشتی و درمان، کشاورزی مبتنی بر دانش پیشرفته و های‌تک و توسعه منابع انسانی با کیفیت بوده است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/pm-urges-new-zealand-firms-to-boost-investment-in-vietnam-4721136.html

  • برنامه ساخت پارک صنعتی 840 هکتاری در استان بین‌زونگ ویتنام

کمیته خلق استان بین‌زونگ اعلام نموده است پارکی صنعتی با مساحت 840 هکتار را در منطقه فو‌مای (Phu My) احداث خواهد نمود. این پارک صنعتی در راستای برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی استان بوده و بصورت متمرکز، صنایع مختلف را در خود جای خواهد داد. کمیته خلق این استان اعلام نموده است اولویت جانمایی صنایع بر اساس صنایع پاک و دوستدار محیط زیست خواهد بود. انتظار می‌رود پس از بهره‌برداری، این پارک صنعتی میزبان 45000 نیروی کار در این منطقه و نواحی اطراف باشد. این استان در حال حاضر دارای یک منطقه اقتصادی و 10 پارک صنعتی می‌باشد. بر اساس برنامه‌ریزی استان بین زونگ که توسط نخست وزیر ویتنام نیز تصویب شده است، این استان تا سال 2030 دارای 15 پارک صنعتی با مجموع 6714 هکتار و 68 خوشه صنعتی با مجموع مساحت 3470 هکتار خواهد بود.

https://vietnamnews.vn/Economy/1651962/binh-dinh-province-to-build-840-hectare-industrial-park.html

  • حضور نخست‌وزیر ویتنام در نشست رفع چالش‌های بانکی و افزایش رشد اقتصادی

نخست‌وزیر ویتنام در نشستی با عنوان «سیاستگذاری پولی و رفع چالش‌های بانکی و افزایش رشد اقتصادی» اظهار داشته است در شرایط نااطمینانی‌ها در اقتصاد جهانی، بکارگیری راه حل‌ها و راهکارهای مورد نیاز برای فائق آمدن بر چالش‌های اقتصادی در این کشور، بسیار حیاتی می‌باشد. در دو ماهه ابتدای سال جاری، رشد اعتبارت بانکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و این در حالی است که سپرده‌های بانکی با افزایش چشمگیری به 14 کوادریلیون دونگ معادل 560 میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر، از جمله مشکلات دیگر صنعت بانکداری ویتنام ، نرخ‌های بالای تسهیلات بانکی، افزایش وام‌های مشکوک‌الوصول، رکود و چالش مدیریت بانکهای ضعیف و رکود و کندی در اعطای بسته‌های اعتبارات حمایتی ذکر شده است. همچنین در این نشست، تمرکز مباحث بر دلایل شکوه و شکایت کسب و کارها از کمبود نقدینگی و مشکلات دسترسی به سرمایه و اعتبارات بانکی در شرایط افزایش میزان سپرده‌ها و کاهش نرخ سپرده‌ها، بوده است. همچنین از جمله مباحث طرح شده، پیگیری و رصد ورود اعتبارات و تسهیلات بانکی به پروژه‌های معرفی شده از سوی متقاضیان وام می‌باشد. در این نشست به مباحثی چون چگونگی تحقق رشد 15 درصدی تسهیلات اعتباری هدفگذاری شده در سال جاری نیز پرداخته شده است. 

https://vietnamnews.vn/economy/1651973/pm-chairs-meeting-on-monetary-policies-to-remove-obstacles-promote-growth.html

  • حضور شرکتهای خارجی در بازار ادغام و ترکیب سهام ویتنام

سرمایه خارجی نیروی محرک اصلی در بازار ادغام و ترکیب سهام ویتنام در سال جاری بوده است. در اوایل مارس سال جاری، شرکت آمریکایی Nebula Energys به عنوان زیرمجموعه گاز طبیعی شرکت AG&P LNG، میزان 45 درصد سهام ترمینال LNG شرکت Hai Linh Company در استان باریا-ووم‌تائو ویتنام را خریداری نمود. ارزش این ترمینال 500 مییلیون دلار بوده و در سه ماهه سوم سال جاری به بهره‌بردای خواهد رسید. در ماه فوریه سال جاری نیز، بانک تجاری Siam به عنوان چهارمین بانک بزرگ تایلند از نظر دارایی، شرکت ویتنامی تامین‌کننده مالی Home Credit Vietnam را به ارزش 865 میلیون دلار خریداری نمود. به نظر می‌رسد همانند سال گذشته که بازار ادعام و ترکیب سهام ویتنام توسط 5 معامله بزرگ توسط سرمایه گذاران خارجی اوج گرفت، این اتفاق در سال 2024 نیز تکرار شود. بر اساس اعلام وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذارای ویتنام در سال گذشته، 3450 معامله به ارزش 8.5 میلیارد دلار توسط سرمایه‌گذاران خارجی انجام گرفت که این میزان بیش از 66 درصد بیشتر از ارزش مبادلات در سال 2022 می‌باشد. بر اساس اطلاعات شرکت مشاوره KPMG، سرمایه‌گذاران ژاپنی با 1.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بازار ادغام و ترکیب ویتنام، سرمایه‌گذاران برتر این بازار بوده‌اند. همچینین این شرکت مشاوره و حسابرسی مالی اظهار داشته است سرمایه‌گذاران خارجی ویتنام در حال تغییر از سرمایه‌گذاران فرصت‌نگر به سرمایه‌گذاران بلند مدت استراتژیک در برخی از بخش‌ها هستند. این شرکت دو عامل موقعیت مطلوب ویتنام در زنجیره تامین جهانی و جمعیت بالای این کشور را از عوامل جذب سرمایه گذاران خارجی دانسته است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/foreign-investors-dominate-vietnam-m-ampa-market-4722224.html

  • شهر هوشی‌مین به دنبال ایجاد جذابیت بیشتر برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

شهر هوشی‌مین در جنوب ویتنام به عنوان مرکز تجارت و اقتصاد این کشور، تا کنون 12520 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی را به ارزش 54.64 میلیارد دلار ثبت نموده است. این شهر در سال 2023 به تنهایی، شاهد جذب 5.85 میلیارد دلار سرمایه خارجی بوده که نسبت به سال قبل از آن، 48.5 درصد افزایش داشته است. هرچند میزان سرمایه خارجی تخصیص یافته در این سال نزدیک به 1.5 میلیارد دلار ذکر شده که نسبت به سال قبل از آن 10 درصد رشد نشان می‌دهد. اواخر سال گذشته میلادی، این شهر برنامه جذب سرمایه خارجی برای دوره 25-2023 با چشم انداز 2030 را تصویب نمود. در این برنامه، انتظار می‌رود تا پایان سال 2025 تعداد 50 پروژه پارک صنعتی با مجموع سرمایه 3 میلیارد دلار در این شهر و مناطق حومه سرمایه‌گذاری شود. اولویت سرمایه‌گذاری‌ها نیز با همکاری‌های چندملیتی و شرکت‌هایی است که در پی ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با طرف ویتنامی و توسعه خوشه‌های صنعتی در زنجیره تامین باشند.

https://vietnamnews.vn/economy/1652045/hcm-city-urged-to-create-breakthroughs-in-foreign-investment-attraction.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما