معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی ویتنام

بولتن اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم اسفند ماه 1402 منتشره در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • افزایش 64 درصد صادرات آبزیان ویتنام به بازارهای اصلی صادراتی این کشور

صادرات آبزیان ویتنام در ماه ژانویه سال جاری با افزایش 64 درصدی بصورت سال به سال، به رقم 750 میلیون دلار رسیده است که صادرات این محصولات به بازارهای چین، آمریکا و اتحادیه اروپا افزایش شدید داشته است. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان ویتنام (VASEP) بدون ذکر رقم اعلام نموده است صادرات آبزیان ویتنام به کشور چین در این مدت، سه برابر شده است. علیرغم افزایش شدید صادرات، تولیدکنندگان محصولات آبزیان ویتنام اظهار داشته‌اند کماکان چالش‌های مواجه با احیای صادرات آبزیان وجود دارد. اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ویتنام اعلام نموده است مشکلات در این بخش به دلیل چالش‌های ژئوپلتیکی در دریای سرخ و مناقشه روسیه و اکراین که منجر به افزایش هزینه حمل و قیمت تمام شده می‌گردید، در سال جاری نیز وجود خواهد داشت. این اتحادیه انتظار دارد صادرات آبزیان ویتنام با افزایش اندکی در سال جاری به رقم 9.5 میلیارد دلار برسد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/seafood-exports-to-key-markets-rise-64-4714907.html

  • احتمال وضع مجازات ممنوع‌الخروجی برای صاحبان فروشگاههای آنلاین بدهکار مالیات

فروشندگان آنلاین کالا در ویتنام در صورت عدم پرداخت مالیات، احتمالا از سوی این کشور ممنوع‌الخروج می‌شوند. اخیرا امکان نحوه مجازات فروشندگان آنلاین در صورت عدم پرداخت مالیات در جلسه اداره کل مالیات وزارت دارایی ویتنام در خصوص بررسی چگونگی جلوگیری از فرار مالیاتی فروشندگان آنلاین کالا بررسی گردید. در حال حاضر، فروشندگان آنلاین در ویتنام ملزم به پرداخت مالیات برارزش افزوده و مالیات بر درآمد شخصی چنانچه درآمد آنها بیش از 100 میلیون دونگ ( 4 هزار دلار) در سال گردد، می‌باشند. اداره کل مالیات وزارت دارایی ویتنام اظهار داشته است امکان شناسایی درآمدهای مالیات‌دهندگان و تشخیص میان انواع درآمدهای آنها و مدیریت تراکنش‌های تجاری و جریان نقدینگی اشخاص چندان آسان نیست. اداره کل مالیات ویتنام اعلام داشته در حال بررسی تحدید نمودن دامنه و میزان مالیات بر کسب و کارهای تجارت الکترونیک بوده و فهرست فروشندگان آنلاین کالا را در رسانه‌ها منتشر خواهد نمود و از خروج آنها از کشور جلوگیری خواهد کرد. سال گذشته، 74 فروشنده آنلاین خارجی مبلغ 8 تریلیون دونگ معادل 326 میلیون دلار و اشخاص حقیقی و حقوقی (فروشندگان آنلاین) داخلی مبلغ 21.9 میلیون دلار مالیات به دولت ویتنام پرداخت نموده‌اند. بر اساس اعلام وزارت صنعت و تجارت ویتنام، ارزش مبادلات تجارت الکتروینک ویتنام در سال 2023 با افزایش 25 درصدی نسبت به سال 2022 به رقم 20.5 میلیارد دلار رسیده است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/online-goods-sellers-defaulting-on-tax-may-be-banned-from-leaving-vietnam-4715431.html

  • پیشنهاد شرکت زیمنس برای ارائه لوکوموتیوهای خط آهن سریع‌السیر ویتنام

در ملاقات رئیس شرکت آلمانی زیمنس با نخست وزیر ویتنام در هانوی، رئیس این شرکت از علاقمندی شرکت متبوع خود جهت حضور در پروژه‌های زیرساختی ویتنام از جمله تامین لوکوموتیوهای خط آهن سریع‌السیر کریدور حمل و نقلی شمال-جنوب ویتنام سخن گفته است. وی اظهار داشته شرکت زیمنس آماده انتقال تکنولوژی ساخت حمل و نقل ریلی  و تامین سیستم سیگنالینگ پروژه راه آهن شمال جنوب ویتنام می‌باشد. پروژه حمل و نقلی شمال-جنوب ویتنام بزرگترین پروژه حمل و نقلی ویتنام در دهه‌های آتی خواهد بود. انتظار می‌رود سال آینده سیاست کلی پروژه ارائه شده و عملیات ساخت آن تا سال 2030 آغاز گردد. عملیات ساخت دو بخش این پروژه ریلی یعنی از هانوی تا شهر وینگ (Vinh) و از شهر هوشی‌مین تا نیهاچانگ تا قبل از سال 2030 آغاز خواهد شد. کل مسیر می‌بایست تا سال 2045 تکمیل گردد. رئیس شرکت زمینس در این ملاقات علاوه بر مشارکت در پروژه ریلی ویتنام، آمادگی خود جهت احداث خط دوم متروی شهر هوشی‌مین به طول 11 کیلومتر (عمدتا از زیر زمین)  به ارزش 47.8 تریلیون دونگ معادل نزدیک به دو میلیارد دلار اعلام نموده است. نخست وزیر ویتنام از شرکت زمینس خواسته است به ویتنام در زمینه‌های تکنولوژی‌های بالا و نوآوری، انتقال و تحول سبز کمک نموده و با مرکز ملی نوآوری ویتنام (National Innovation Center ) همکاری نماید. شرکت زمینس برای نخستین بار در سال 1993 در ویتنام آغاز به فعالیت نمود و در حال حاضر دارای سه دفتر نمایندگی در شهرهای‌هانوی، دانانگ و هوشی‌مین می‌باشد. این شرکت در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر و حمل و نقل در ویتنام فعالیت دارد. برآورد می‌شود پروژه انرژی خورشیدی آن شرکت نزدیک به یک میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه برق ویتنام ارائه نماید. این شرکت همچنین دارای یک سایت تولیدی در استان جنوبی Binh Duong می‌باشد. شرکت زیمنس تاکنون 16 لوکوموتیو دیزل را برای راه آهن ویتنام طراحی و تامین نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/siemens-offers-locomotives-for-vietnam-s-highspeed-railway-4715773.html

  • فعال بودن 50 میلیون کیف پول الکترونیک در ویتنام تا پایان سال جاری

بر اساس اطلاعات شرکت ارائه کننده داده‌های مالی FiinGroup در سال جاری میلادی، تعداد کیف پول الکترونیک فعال در ویتنام با افزایش 40 درصدی نسبت به سال قبل، به رقم 50 میلیون مورد خواهد رسید. بر اساس گزارش این شرکت، میزان کیف پول فعال در ویتنام تا پایان سال گذشته 36 میلیون مورد بوده است. در سالهای اخیر روند افزایش استفاده از کیف پول الکترونیک به عنوان یک ابزار پرداخت در ویتنام افزایش شدیدی داشته است. از سال 2018 تا کنون تعداد و ارزش تراکنش‌ها از طریق پرداخت الکترونیک به ترتیب 80.4 و 83.5 درصد بصورت سالیانه افزایش داشته است. یکی از دلایل این امر، افزایش استفاده‌کنندگان از تلفن همراه در ویتنام به 72.5 میلیون نفر در سال 2022 می‌باشد که برآورد می‌شود به 82.2 میلیون نفر تا سال 2025 برسد. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ویتنام، در 11 ماه نخست سال 2023، تراکنش‌های از طریق موبایل برابر با 7.13 میلیارد تراکنش به ارزش بیش از  49.2 کوادریلیون دونگ معادل 2 میلیارد دلار بوده است. بر اساس اطلاعات شرکت آماری آلمانی استاتیستا ( German statistics database Statista) به لحاظ تعداد استفاده‌کنندگان از کیف پول الکترونیک، ویتنام پس از اندونزی و فیلیپین در جایگاه سوم در میان کشورهای جنوب شرق آسیا قرار داشته است. در ویتنام کیف پول‌های الکترونیک Momo، Shopee Pay و  VNPay رایج‌ترین و پرطرفدارترین کیف‌های پول‌های الکترونیک هستند. اواسط سال گذشته، شرکت آمریکایی اپل، استفاده از ابراز کیف پول Apple Pay را در ویتنام فعال نمود.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-to-have-50m-digital-wallets-this-year-4715807.html

  • جابجایی 112 میلیون تن بار در 2 ماه ابتدای سال جاری در بنادر ویتنام

بنا بر اعلام اداره دریانوردی ویتنام، بنادر این کشور در دو ماهه ابتدای سال جاری میلادی، 112 میلیون تن بار اپراتوری و جابجا نموده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 8 درصد افزایش نشان می‌دهد. از این میزان، کالاهای صادراتی با افزایش 8 درصدی سالیانه به 28.68 میلیون تن و کالاهای وارداتی با رشد 16 درصدی میزان 33.884 میلیون تن اعلام گردیده است. در مدت ذکر شده، جابجایی کانتینرهای 20 فوت به میزان بیش از 4 میلیون کانتینر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، 27 درصد رشد داشته است. در دو ماه ذکر شده، بنادر هوشی‌مین و هایفونگ به ترتیب شاهد افزایش 43 و 53 درصدی جابجایی بار بوده‌اند. بر اساس آمار ارائه شده، تنها در ماه ژانویه، میزان بار جابجا شده از طریق بنادر ویتنام شاهد افزایش 43 درصدی بوده و به میزان 68.7 میلیون تن رسیده است. سال گذشته بنادر ویتنام 733.18 میلیون تن بار را جابجا نموده‌اند که نسبت به سال 2022، میزان 4 درصد افزایش یافته بود. در برنامه جامع توسعه سیستم بنادر ویتنام برای سالهای 2021 الی 2030 و با چشم انداز 2050، برآورد جابجایی بار به میزان 1422.5 میلیون تن کالا در تمامی‌بنادر از جمله شامل 559 میلیون تن بار کانتینری در سال گردیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/seaports-handle-112-million-tonnes-of-cargo-in-two-months-4716267.html

  • رکورد بالاترین میزان تراز تجاری دوماهه ویتنام در دهه اخیر

ویتنام با ثبت مازاد تراز تجاری 4.72 میلیارد دلاری در دو ماهه ابتدای سال جاری، بالاترین میزان تراز تجاری مثبت دو ماهه را در ده سال اخیر ثبت نموده است. بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، این میزان، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 34 درصد افزایش نشان می‌دهد. در مدت زمان ذکر شده، تجارت خارجی ویتنام 113.96 میلیارد دلار بوده که بصورت سال به سال، 18.69 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت، 11 قلم کالاهای صادراتی ویتنام هر یک ارزش بیش از یک میلیارد دلار داشته که چهار مورد از این اقلام صادراتی، ارزش بیش از 5 میلیارد دلار داشته‌اند. در این مدت، آمریکا با واردات 17.4 میلیارد دلار، بزرگترین بازار مقصد صادراتی ویتنام بوده که این میزان بصورت سال به سال، 33.7 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، چین با صادرات 20.9 میلیارد لار و افزایش سالیانه 49.7 درصدی، بزرگترین مبدا کالاهای وارداتی ویتنام بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-records-decade-high-trade-surplus-of-4-72b-4717074.html

  • افزایش تورم در ویتنام در نتیجه افزایش تقاضا و خرید در سال نو ویتنامی

بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه 0.04 درصد افزایش یافته و به میزان 3.98 درصد رسیده است که دلایل آنرا، افزایش تقاضای کالاهای مصرفی در آغاز تعطیلات سال نو ویتنامی در اوایل فوریه و همچنین افزایش قیمت برنج در نتیجه افزایش تقاضای جهانی آن ذکر نموده‌اند. متوسط نرخ تورم در دو ماه ابتدای سال جاری در ویتنام 3.67 درصد تعیین شده است. اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، افزایش تقاضای برنج درابتدای سال نو ویتنامی و افزایش قیمت 21 درصدی این کالا در بازار داخلی ویتنام را، به میزان 0.55 درصد افزایش در نرخ تورم دو ماهه ابتدای سال موثر دانسته است. افزایش 9.44 سنتی تقاضای بالا برای برق نیز به میزان 0.31 درصد در افزایش نرخ تورم موثر دانسته شده است.

https://vietnamnews.vn/economy/1651144/tet-shopping-spree-pushes-up-cpi-by-3-98-per-cent-in-february.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما