معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۱۴:۴۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تورم سالانه آذربایجان اعلام شد

طی ماه‌های ژانویه-فوریه سال جاری، شاخص قیمت مصرف کننده در آذربایجان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 101.3 درصد بوده که شامل محصولات غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات 100.2 درصد، محصولات غیرخوراکی 101.6 درصد و هزینه‌های دریافتی از خدمات ارائه شده به شهروندان 102.7 درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از کمیته دولتی آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه 100.6 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 100.8 درصد بوده است.

به ویژه در ماه فوریه، شاخص قیمت مصرف کننده مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات نسبت به ماه ژانویه 100.7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 99.7 درصد بوده است. در بین مواد خوراکی شاهد رشد قابل توجهی در قیمت برنج، گوشت گوسفند، ماهی تازه، کشک، کره و روغن زیتون، نارنگی، موز، سیب، گلابی، به، انار، کلم، خیار، گوجه فرنگی، کدو تنبل، چغندر، سیر، پیاز، شکر و عمدتا شاهد کاهش در قیمت گندم سیاه، تخم مرغ، مارگارین، روغن آفتابگردان و ذرت، پرتقال و هویج شده ایم. قیمت سایر محصولات غذایی تغییر چندانی نداشته است.

شاخص قیمت مصرف کننده کالاهای غیرخوراکی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن 100.1 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 101.4 درصد بوده است. در این راستا، افزایش قیمت عمدتاً در قیمت پنجره‌های پلاستیکی، الوارهای اره‌ شده و کاهش قیمت در تلفن‌های همراه و کاغذ تحریر مشاهده شده است. قیمت سایر مواد غیرخوراکی دستخوش تغییر چندانی نشده است.

در ماه فوریه، شاخص قیمت مصرف کننده برای هزینه‌های دریافتی از خدمات ارائه شده به شهروندان در مقایسه با ماه ژانویه 101 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 102.3 درصد بوده است. در بین خدمات غیر رایگان ارائه شده به شهروندان عمدتاً رشد در هزینه مکالمات تلفن همراه و قیمت حمل و نقل هوایی بین الملل مشاهده می‌شود. تغییرات قابل توجهی در قیمت سایر خدمات به چشم نمی خورد.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-illik-inflyasiya-1-den-asagi-dusub/

سفر وزیر انرژی آذربایجان به به ایران

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان به ایران سفر کرد. به گزارش «رپورت»، سفارت ج.ا.ایران در آذربایجان در پست خود نوشت آقای پرویز شهبازوف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در صدر هیأتی و به دعوت همتای ایرانی خود به منظور گفتگو و تبادل نظر در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی وارد تهران شد.

https://report.az/energetika/perviz-sahbazov-iranda-seferdedir/

آذربایجان و ایران مرمت پل تاریخی خدافرین را بررسی کردند

موضوع مرمت پل تاریخی خداآفرین بین جمهوری آذربایجان و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش «رپورت»، این مطلب را پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» به اشتراک گذاشته است.

در این پست آمده است: «در تهران با همکارم علی اکبر محرابیان در خصوص توسعه همکاری‌های انرژی بین دو کشور در قالب محدود و گسترده دیداری پربار داشتیم. موضوعات مربوط به سد آبی و نیروگاه برق آبی «خدافرین» و «قیز قلعه سی»، اجرای پروژه‌های نیروگاه برق «اردوباد»، ایجاد پل انرژی بین آذربایجان، ایران و روسیه، تبادل و ترانزیت انرژی الکتریکی و همچنین مرمت پل تاریخی خداآفرین را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-ve-iran-tarixi-xudaferin-korpusunun-berpasini-muzakire-edib/

ایجاد پل انرژی میان جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه بررسی شد

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در جریان سفر به جمهوری اسلامی ایران با علی اکبر محرابیان وزیر نیروی ج.ا.ایران دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار ، موضوعات جاری همکاریهای دو کشور در حوزه انرژی برق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش وزارت انرژی آذربایجان، وزیران دو کشور در خصوص وضعیت اجرای پروژه احداث سدهای آبی و نیروگاههای  برق آبی «خدافرین و قیز قلعه سی» بر روی رودخانه ارس و همچنین فرآیندهای انجام شده در چارچوب کمیسیون مشترک فنی و کارگروه تبادل نظر کردند. در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه کار روی سدهای آبی در مرحله تکمیل است، اعلام شد که به زودی مراسم افتتاحیه سدهای آبی «خدافرین» و «قیز قلعه سی» برگزار می‌شود. همچنین بر اهمیت تسریع در امور مربوط به ساخت نیروگاه‌ها تاکید شد و در خصوص  تسریع این روند توافق شد.

همچنین موضوعات مربوط به اقدامات مشترک با طرف ایرانی در زمینه مرمت، حفاظت و نگهداری پل های تاریخی «خدافرین» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار اقدامات برای تسریع در ساخت نیروگاه 36 مگاواتی اردوباد بر روی رودخانه ارس و همچنین وضعیت فعلی همکاری‌ها در زمینه اتصال شبکه‌های برق آذربایجان، ایران و روسیه بررسی گردید. قرار شد به زودی نشست سه جانبه برگزار شود. در این گفتگو، گسترش همکاری‌ها در زمینه تبادل و ترانزیت انرژی برق نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تقویت تلاش‌های متقابل برای توسعه پروژه‌های اولویت‌دار در دستور کار همکاری مورد توافق قرار گرفت. در پایان نشست خبری درباره نتایج این دیدار برگزار شد.

https://azertag.az/xeber/azerbaycan_iran_ve_rusiya_arasinda_enerji_korpusunun_yaradilmasi_muzakire_edilib___yenilenib-2949901

حجم تولید ناخالص داخلی سال گذشته  123 میلیارد منات بود

تولید ناخالص داخلی آذربایجان در سال گذشته را 123 میلیارد منات اعلام گردید.  تولید ناخالص داخلی سرانه 0.5 درصد افزایش یافت و به 12.1 هزار منات (7.1 هزار دلار آمریکا) رسید. در عین حال، صنعت غیرنفتی رشد 8 درصدی داشته است.

https://azertag.az/xeber/eli_esedov_oten_ilde_udm_in_hecmi_123_milyard_manat_teskil_edib-2949723

دیدار علی اف و رئیسی در خدافرین: باکو به خلیج فارس دسترسی خواهد داشت

پرتال خبری «حریت آذ»: پس از احیای تمامیت ارضی آذربایجان، واقعیت ژئوپلیتیک جدیدی در قفقاز جنوبی پدیدار شد. در عین حال، جنگ روسیه با اوکراین و جنگ غزه به زنجیره‌های عرضه در سراسر جهان آسیب رسانده است. در این زمینه، کشورها با مشکلات زیادی در زمینه واردات و صادرات مواجه شدند. یعنی مسیرهای مواصلاتی چندین بار طولانی‌تر شده است. بنابراین، جامعه بین المللی در حال حاضر علاقه مند به شکل گیری کریدورها و جاده‌های حمل و نقل جدید است.

به گزارش پرتال خبری «حریت آذ»، ظفر ولی اف کارشناس مسائل انرژی در گفتگو با «آخار آذ» از نتایج احتمالی دیدار آتی روسای جمهور آذربایجان و ایران در خدافرین خبر داد.این کارشناس تاکید کرد: آذربایجان با پروژه‌های جدیدی که قرار است اجرا شود به خلیج فارس دسترسی خواهد داشت.

وی گفت: واقعیت ژئوپلیتیکی ایجاد شده توسط آذربایجان، شکل گیری روابط جدید اقتصادی، مسیرهای صادراتی و کریدورهای حمل و نقل را اجتناب ناپذیر می‌کند. در این راستا دسترسی آذربایجان به خلیج فارس از طریق کریدور عبوری از زنگزور شرقی منافع آذربایجان و همه کشورهای منطقه را تامین می‌کند...

https://hurriyyet.az/az/post/eliyev-ve-reisinin-gorusu-baki-korfeze-cixir---video-418395

 آمار جمعیت آذربایجان اعلام شد

آمار جمعیت آذربایجان اعلام شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده به «رپورت» از سوی کمیته دولتی آمار، جمعیت آذربایجان از ابتدای سال جاری با 2791 نفر معادل  0,03 درصد افزایش یافت و تا اول ماه فوریه 2024 به 10 میلیون و 183 هزار و 661 نفر رسید.

بر اساس این گزارش، 54.5 درصد از کل جمعیت شهرنشین، 45.5 درصد روستانشین، 49.8 درصد مرد و 50.2 درصد زن هستند.

https://report.az/daxili-siyaset/azerbaycan-ehalisinin-sayi-aciqlanibg/

تعداد گذرگاه‌های مرزی آذربایجان افزایش یافت

تعداد مبادی خروجی از مرز جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. به گزارش «رپورت»، علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان مصوبه ای را در این باره امضا کرد. بر اساس این مصوبه، گذرگاه خروجی از مرز جنوب - آستارا (شهرستان آستارا)، در فهرست گذرگاههای بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

https://report.az/daxili-siyaset/azerbaycan-dovlet-serhedinden-buraxilis-menteqelerinin-sayi-artib/

افزایش 25 درصدی تجارت خارجی آذربایجان

جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا فوریه سال جاری میلادی 7 میلیارد و 227 میلیون دلار مبادلات تجاری با کشورهای خارجی انجام داده است. به گزارش «رپورت» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.8 درصد بیشتر است.

از مجموع تجارت خارجی، میزان صادرات 4 میلیارد و 780 میلیون دلار و میزان واردات نیز 2 میلیارد و 447 میلیون دلار بوده است. در یک سال گذشته، صادرات 5.8 درصد افزایش داشته و واردات نیز 7.7 درصد کاهش داشته است. در نتیجه تراز مثبت 2.333 میلیون دلاری در تجارت خارجی ایجاد شد. این رقم 24.8 درصد بیشتر از سال گذشته است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanin-xarici-ticaret-dovriyyesinde-musbet-saldo-25-artib/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما