معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

شرکای اصلی تجاری روسیه در سال 2023

از تجزیه و تحلیل داده‌های سرویس ملی آمار که توسط ریانووستی بدست آمده است، هیچ کشور غربی در میان شرکای تجاری اصلی روسیه باقی نمانده است. آلمان با مبادلات تجاری 12 میلیارد دلاری دیگر یکی از پنج کشور برتر نبوده و چین، هند و ترکیه کشور های برتر شدند.

بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال، مبادلات تجاری روسیه در سال گذشته بالغ بر 710.1 میلیارد دلار بوده است. از این مقدار به میزان 51 درصد سهم کشورهای آسیایی، 23 درصد سهم کشورهای اروپایی و 11 درصد نیز سهم کشورهای خاورمیانه، 8 درصد دیگر سهم کشورهای همسایه، 4 درصد سهم کشورهای آمریکایی و 3 درصد از آن نیز سهم آفریقا بوده است.

چین در سال گذشته با رکورد مبادلات تجاری 240.1 میلیارد دلاری و با سهمی حدود 33 درصدی، بزرگترین شریک تجاری روسیه شد و کشور هند نیز به لطف افزایش 1.8 برابری تجارت با روسیه با 64.9 میلیارد دلار، از رتبه پنجم به رتبه دوم ارتقاء یافت. ترکیه نیز با 56.5 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد. پس از آن کشور بلاروس توانست با مبادلات تجاری حدود 55 میلیارد دلاری در پایان سال گذشته در جایگاه چهارم قرار دارد. قزاقستان نیز با 26 میلیارد دلار از رتبه هشتم به رتبه پنجم صعود کرد. در نهایت می‌توان اینگونه ارزیابی نمود که این پنج کشور، 60 درصد از کل مبادلات تجاری روسیه در سال گذشته را به خود اختصاص داده اند.

پنج کشور دوم شرکای اصلی روسیه در دوره مورد بررسی نیز به ترتیب شامل کشورهای کره جنوبی با مبادلات تجاری 15 میلیارد دلاری، آلمان با 12.2 میلیارد دلار تجارت با این کشور،  امارات متحده عربی با 12.1 میلیارد می‌باشند که رتبه‌های ششم تا هشتم را بخود اختصاص دادند و این در حالی است که امارات متحده عربی در سال 2022 در رتبه شانزدهم بعنوان شرکای اصلی روسیه بشمار می رفت. برزیل با 11.3 میلیارد دلار نسبت به سال 2022 که در رتبه هفدهم قرار داشت به رتبه نهم صعود کرد و نهایتا کشور هلند نیز برعکس سال 2022 ، در دوره مورد بررسی با چهار رتبه سقوط، به رتبه دهم  با 9.9 میلیارد دلار تجارت با روسیه تنزل یافت.

 

 

شرکای تجاری اصلی روسیه در سال 2023

 

 از نظر جغرافیایی و منطقه ای، بزرگترین شرکای تجاری خارجی روسیه در آسیا علاوه بر چین، هند و کره جنوبی می‌توان به ژاپن  با 9.7 میلیارد دلار و هنگ کنگ  با 5.9 میلیارد دلار اشاره نمود. در میان کشورهای همسایه در آسیای میانه نیز بیشترین تجارت با کشورهای قزاقستان با 26، ازبکستان با 9.9و ارمنستان با 7.3 میلیارد دلار انجام شد.

مصرکشور پیشتاز غیرقابل انکار در قاره آفریقا بشمار می رود که مبادلات تجاری آن با روسیه در سال 2023 با افزایش 40 درصدی به 5.5 میلیارد دلار بالغ گردید. در منطقه خاورمیانه نیز، شرکای اصلی روسیه، علاوه بر ترکیه و امارات، ایران با 4 میلیارد دلار و عربستان سعودی با افزایش 1.5 برابری و تجارت 3.3 میلیارد دلاری می‌باشند. در قاره آمریکا علاوه بر برزیل، روسیه تجارت قابل توجهی را با ایالات متحده آمریکا به میزان 5.5 میلیارد دلار، مکزیک با 2.2 میلیارد دلار و اکوادور با 1.1 میلیارد دلار در سال 2023 انجام داده است.

 منبع :  سرویس گمرک فدرال روسیه و خبرگزاری ریانووستی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما